Ook piratebay.sx sinds vandaag niet meer bereikbaar

Nieuws omtrent telecom
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik merk net op dat sinds vandaag thepiratebay.sx ook niet meer bereikbaar is, blijkbaar is er een update doorgevoerd. :cop: :judge:
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Hier ook zo (DNS servers van Telenet). Hoog tijd om over te stappen naar andere DNS servers precies....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Enkel bij Telenet, of ook via Belgacom of andere providers?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik merkte het over m'n Belgacom lijn...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

http://www.isitdownrightnow.com/thepiratebay.sx.html zou up moeten zijn...
TorrentFreak schrijft overigens dat de nieuwe domeinnaam van KickAss Torrents, Kickass.to, niet in de blokkade is meegenomen; enkel de oude domeinnaam, Kat.ph, zou zijn geblokkeerd. Hetzelfde geldt voor de nieuwe domeinnaam van The Pirate Bay, thepiratebay.sx.
http://tweakers.net/nieuws/90965/belgis ... sites.html

Dus wss is deze plots blocked dmv dns block...again...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Toch echt een klucht dat dit in België echt geblocked wordt, "zelfs" in VS is die vrij toegankelijk en het was toch daar dat het meeste protest was tegen The Pirate Bay...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Waarom is dat een klucht ? Als je zonder toestemming copyright materiaal aanbied, mogen er voor mijn part maatregelen getroffen worden.
Waarschijnlijk staat er ergens wel iets legaal op die site, maar dat is helemaal niet hun bestaansreden.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

euh... internet is een vrij medium? En terzijde van de vermeende illegaliteit, mijn punt was dat diegene die het meest producen en in dit geval meest klagen over dit probleem (in VS) gaan zelfs niet over tot een blokkering op internet/slagen er niet in het zover te brengen.

Hoeveel illegale belgische contect wordt hiermee beschermd? Alleszins veel minder. Of hoe we hier precies heiliger moeten zijn als de paus.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

iceke schreef:Waarom is dat een klucht ? Als je zonder toestemming copyright materiaal aanbied, mogen er voor mijn part maatregelen getroffen worden.
Waarschijnlijk staat er ergens wel iets legaal op die site, maar dat is helemaal niet hun bestaansreden.
Ja en nee, ik ben niet zo te vinden voor het downloaden van copyright materiaal (vandaar ook men grote dvd-kast, en ook ik zondig nu en dan om een serie te kunnen volgen uit de USA). Maar men moet maar een manier vinden om het bij de bron aan te pakken, zaken blokkeren is geen goede praktijk want het begint bij hosters van copyrighted content maar waar stopt het?
Er zit ook geen logica in want ik dacht dat de torrents zelf al niet meer op piratebay werden gehost, en waarom the pirate bay wel en zovele andere niet? Nee, dit is niet de manier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Is puur een blokkade op DNS niveau... da's zoals een bordje met "Gesloten" op je deur hangen :bang:

Als je dus andere DNS servers gebruikt heb je hier geen enkel probleem mee.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Net getest... geen blokkering. De voordeur wordt dus dicht gedaan maar alle ramen en de achterdeur blijven open (opendns).

Ik vraag mij af of er ook maar 1 download minder is door de "blokkering" van .sx. Voor zover ik weet staan er alleen links op tpb en dus geen illegale content. Op die manier zou men eigenlijk ook Google en co moeten blokkeren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
leohein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Wel handig zo een blokkering, ik kende deze site nog niet. Nu wel :lol:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

on4bam schreef: Op die manier zou men eigenlijk ook Google en co moeten blokkeren.
ik vind google hun "omgang" met DMCA klachten anders wel heel erg leuk.
krijg je in de resultaten "wegens blablabla ....." en dan krijg je een link naar de klacht,
inclusief de geblokkeerde sites hun url's :p
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Haha inderdaad probleemloos bereikbaar met OpenDNS ingesteld...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:Is puur een blokkade op DNS niveau... da's zoals een bordje met "Gesloten" op je deur hangen :bang:

Als je dus andere DNS servers gebruikt heb je hier geen enkel probleem mee.
Feit, maar das het punt niet he.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Gewoon een bookmark naar http://194.71.107.80/ :-)
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

on4bam schreef:Ik vraag mij af of er ook maar 1 download minder is door de "blokkering" van .sx. Voor zover ik weet staan er alleen links op tpb en dus geen illegale content. Op die manier zou men eigenlijk ook Google en co moeten blokkeren.
Nee, ik veronderstel dat jezelf het verschil wel ziet tussen tpb & google ? Trouwens, wanneer google een takedown notice krijgt grijpt die wel in en tpb niet.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

seagull schreef:Gewoon een bookmark naar http://194.71.107.80/ :-)
Of langs deze weg om:
http://pirateproxy.net/
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Is het nu de bedoeling dat we elke mogelijk manier om op tpb te geraken gaan posten?
Dat is toch het probleem niet (die dingen kan je altijd wel omzeilen).

Het probleem is dat dit wordt opgelost door middel van censuur, wat het probleem niet bij de bron aanpakt.
Censuur is gewoon not done, want waar eindig/stop je dan?

't Is alsof een klein kind zijn ogen toe doet en dan denkt dat je er niet meer bent...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef:Nee, ik veronderstel dat jezelf het verschil wel ziet tussen tpb & google ?
Uiteraard. Als ik op tpb zoek blijft de zoekopdracht daar, zoek ik op google gaan de gegevens ook naar de NSA :banana:

Mijn punt is gewoon dat dit kwalijke precedenten zijn. Nu gaat het om "illegale content" (die staat trouwens niet op TPB, alleen de links) en "illegale goksites" (ofwel, goksites waar de overheid niet mee van profiteert) maar wat als men steeds verder gaat? Gaat men kritische sites blokkeren?
De manier waarop men blokkeerd is dan nog helemaal van de pot gerukt en toont aan dat de wetgever niet eens weet hoe je je beslissing ook efficient kan aanpakken. 100% blokkeren zal sowieso niet kunnen maar dit is kleuterklas niveau.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

is het niet simpeler om wat je zoekt + torrent in te geven in google...kom je altijd uit op een site die wel nog bereikbaar is..
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het simpelste is gewoon gratis en voor niks OpenDNS in te stellen op u pc/router.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

on4bam schreef: Mijn punt is gewoon dat dit kwalijke precedenten zijn. Nu gaat het om "illegale content" (die staat trouwens niet op TPB, alleen de links) en "illegale goksites" (ofwel, goksites waar de overheid niet mee van profiteert) maar wat als men steeds verder gaat? Gaat men kritische sites blokkeren?
De manier waarop men blokkeerd is dan nog helemaal van de pot gerukt en toont aan dat de wetgever niet eens weet hoe je je beslissing ook efficient kan aanpakken. 100% blokkeren zal sowieso niet kunnen maar dit is kleuterklas niveau.
Wat in Belgie illegaal is, is het daarom nog niet in andere landen -> volgens mij pakken ze dit dus goed aan -> surf je met dns is er geen vuiltje aan de lucht.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef: volgens mij pakken ze dit dus goed aan
Niet akkoord. Goed aanpakken zou zijn dat de IP adressen van wat "illegaal" is omgeleid worden. Nu zet men wegwijzers die je naar een afrit leiden maar je kan nog steeds de snelweg volgen naar je bestemming.

Mocht ik dit forum niet lezen had ik van enige blokkering niets gemerkt dus dat goed aanpakken treft waarschijnlijk slechts een zeer klein aantal mensen en die gaan waarschijnlijk op zoek naar een "oplossing" (en die is zeer gemakkelijk te vinden).

Is de blokkering doorgevoerd bij alle providers of gaat het slechts om B en T?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

on4bam schreef:Niet akkoord. Goed aanpakken zou zijn dat de IP adressen van wat "illegaal" is omgeleid worden.
Goed aanpakken is de uploaders van illegale content aanpakken.

Als dergelijke content weg valt hoeft men ook niets te blokkeren.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Of de aanbieders moeten dan maar maken dat er een legaal online platform bestaat dat echt all round de moeite is?

- Spotify: betaal ik premium voor, maar niet echt alle muziek is te vergelijken met juistheid en kwaliteit van iTunes Store, ook minder nrs hoewel dat relatief is.
- Netflix: betaal ik al vrij lang (bijna 2j), maar moet altijd met omwegen en afhankelijk van waar je zit heb je verschillende contect, ook niet alles is er beschikbaar op en toch voor redelijk wat series zitten ze achter. De HD is nu wel serieus verbeterd, maar voor wie iets dat aanleunt tegen bluraykwaliteit wilt, toch nog niet echt dat en al zeker niet als je al wat verder moet zitten (met VPN) omdat bepaalde content alleen in dat land beschikbaar is. Komst naar België wordt nu ook ontkent door Netflix.
- Stievie: half doodgeboren? Heel de discussie over Amerikaanse series en vergoedingen en VIER en 2BE die hun eigen online platform begonnen voorspelt weinig goeds
- WeepeeTV, heb ik een maand gehad (via browser, geen box) en ookal is het vrij handig, het is ook vrij beperkt en de kwaliteit vond ik niet voldoende voor fullscreen.
- TV Overal: De HD kanalen zijn vrij indrukwekkend zelfs fullscreen, maar ook totaal geen oplossing voor films e.d.
- Yelo: beschamend slechte beeldkwaliteit vergeleken met TV Overal.
- Bluray/DVD: Koop ik er genoeg van, maar om een film die je maar 1x zou bekijken direct zo 'duur' te betalen, en dan moet die nog binnen zijn ofwel moet je bestellen of online bestellen en hopen dat die daar binnen is en of wachten eer die binnen is enzovoort, en dat allemaal omdat je 's avonds eens denkt van "hé die film wil ik wel eens zien". Instant kijken is dan dus ook zeker uit de boze.
- TV theek: is een optie, maar opnieuw vrij beperkt en ook beperkt in tijd en al helemaal beperkt tot je TV toestel.
- Films gaan huren: is een optie, maar steeds zeldzamer in't algemeen en toch ook maar beperkt (zij het minder dan de TV theek) en beperkt in tijd en relatief prijzig. Plus, ze zijn niet altijd en overal dichtbij of open... een ritje met de auto is dan ook nodig en soms toch enkele tientalle km's heen en terug.

Veel blijft er niet over...

Trouwens, blijkbaar zijn er ook heel veel streamingsites, die worden dan niet geblokkeerd? Precies of die content is wel legaal bekeken. :bang:
Net als sites zoals Pro Ana, die zijn blijkbaar geen probleem...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bhaalu blijft nog over? :p

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Moet je daarvoor al geen tv aansluiting hebben?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iRockabizzydilly schreef:Moet je daarvoor al geen tv aansluiting hebben?
Nee, louter een abonnement (maar geen idee of TN dat zou willen doen zonder de aansluiting uit te voeren).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Welk bedrijf zou er iets op tegen hebben om geld te ontvangen maar niks te mieten leveren :P?

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

ISPs zijn 'gepromoveerd' tot internetpolitie: België legt piraterij op internet aan banden |HLN.be

Men heeft zichzelf hiermee in een hoekje geverfd en ik hoop dat de providers het er eens goed inpeperen door bijvoorbeeld OpenDNS te blokkeren want die maken TPB ook beschikbaar.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

OpenDNS blokkeren, hoe zouden ze dat doen :P en VPN dan ook maar, zie het niet gebeuren :wink:
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Overal die zaken heb ik mijn gedachte
Biedt al da materiaal goedkoper aan dan zal gans die piratenmarkt automatisch verdwijnen maar nee de muziek/film en programindustrie wil steeds meer en meer geld verdienen
Gerecht is ook niet mee met huidige systemen Ze leven precies nog in de vorige eeuw
Laatst gewijzigd door lion51 20 nov 2013, 09:21, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

cptKangaroo schreef:ISPs zijn 'gepromoveerd' tot internetpolitie: België legt piraterij op internet aan banden |HLN.be

Men heeft zichzelf hiermee in een hoekje geverfd en ik hoop dat de providers het er eens goed inpeperen door bijvoorbeeld OpenDNS te blokkeren want die maken TPB ook beschikbaar.
Dat kunnen ze wettelijk niet maken want dat is geen "huidige of toekomstige domeinnaam" van TPB. Hoe blokkeer je trouwens alle DNSservices? Hoe kijk je wat er door de VPNtunnels gaat? Hoe controleer je alle proxy servers?
Moeten ISP's actief op zoek naar die nieuwe domeinnamen? Wt met andere torrentsites?

Kijk naar het succes van het legale aanbod wanneer dat aan een eerlijke prijs kan (netflix, spotify...) Net als voor goksites schiet de rechtbank hier weer het doel voorbij en lost het niets op.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lion51 schreef:Biedt al da materiaal goedkoper aan dan zal gans die piratenmarkt automatisch verdwijnen
Een commercieel bedrijf is niet verplicht z'n prijzen te laten zakken... het is hun keuze iets duur en weinig te verkopen (al zal dat laatste wel niet hun bedoeling zijn). Je gaat toch ook niet vertellen dat BMW z'n auto's maar goedkoper moet verkopen zodat de autodiefstallen zouden verminderen :bang:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Klopt, en trek je redenering door naar free record shop. Wij hebben een paar keer een cadeaubon gekregen van FRS en steeds was het zoeken wat er mee te kopen omdat we hetzelfde elders goedkoper konden kopen. Je moet concurrentieel zijn, ben je dat niet dan koopt men elders. Kijk naar de aanbiedingen in de autosector, onze 6 jaar oude auto is nu goedkoper dan 6 jaar terug.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goed bezig... En wat als het via subdomeinnamen opnieuw tot leven komt?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

trouwens totaal onhaalbaar. Als ik vandaag een domeinnaam maak "domeinnamenvanpb.be" en daar gewoon op publiceer welke gratis .tk domeinnaam vandaag naar thepiratebay verwijst, kunnen ze me dan ook aanklagen? :)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

tuurlijk want, totaal volgens de in Belgie geldende auteursrechtenlogica, zou je kunnen aan zetten tot eventuele overtredingen.

:banana:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”