Telenet aansluiten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste UB-ers,

Graag zou ik mijn kabeltelevisie (Telenet), mijn telefoonabonnement (Belgacom) en mijn internetabonnement (Belgacom) willen laten omzetten in één formule van Telenet: Whoppa.
Het is enkel jammer dat de Telenetaansluiting ergens anders binnenkomt dan die van Belgacom.
Die van Telenet komt namelijk in de living binnen, en die van Belgacom in de speelkamer.
In de speelkamer heb je wel een tv/radio-aansluiting, kan ik daar de modem niet laten zetten of ben ik echt verplicht die in de living te laten plaatsen?
In de speelkamer staat een wifi-router (die ik wil behouden, ik moet geen draadloze router van Telenet hebben) en een telefoon. Daarnaast vertrekt er ook nog een telefoondraad (RJ-11) en een internetdraad (RJ-45, steekt in de wifi-router) naar boven, dus van de living naar de speelkamer kabels beginnen trekken zie ik echt niet zitten.
Wat dat is met de netwerkverdeler of NIU ouzo weet ik niet echt, maar kan die niet ergens daartussen geplaatst worden?
Zo zou het er dan uit zien (die twee draden die naar boven gaan staan er niet op)
Afbeelding
Alles aan de linkerkant staat in de living, alles aan de rechterkant zou dan in de speelkamer staan.
De splitter in de living staat achter de tv.
Zoals het plannetje hierboven, is het mogelijk om zo een Telenet modem aan te sluiten?

Mijn excuses, ik ben een beetje een leek als het hier op aankomt.

Alvast bedankt,

Mvg,
Arne
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Arne,

Wat jij daar tekent zou moeten kunnen.

Daar waar de coax binnenkomt plaats men de NIU.
Van die NIU vertrekt er dan een kabel voor televisie en vertrekt er ook een kabel naar je modem.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Een beetje een bereidwillige Telenet-installateur zal dat volgens jouw plan wel willen installeren.
Als je je eigen router wenst te behouden kan je om een "modem-only" vragen of jouw router in DMZ plaatsen op de telenet-router.
Je zal ook een netwerkkabel (met rj45 plug) tussen de telenet-modem en je digicoder dienen aan te sluiten, anders beschik je niet over de volle mogelijkheden van de digicorder (vooral interactieve toepassingen, bv nieuws opvragen). Hiervoor installeert de technieker ook een kleine 5poorts gigabit switch na de modem-only(die maar één rj45 ansluiting heeft)
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste Astralon,

Hahaha, je maakt me blij! :D
Maar Google maakt me niet echt wijzer, een NIU, is dat die splitter of echt iets aparts?
Of versterkt die het internet en tv-signaal en wordt de splitter hierdoor vervangen?
Ik ben blij dat de modem kan worden geïnstalleerd in die speelkamer, anders moest ik misschien allemaal draden laten trekken...

Bedankt!

Mvg,
Arne
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

De NIU is inderdaad de splitter maar dan actief en als ik mij niet vergis versterkt hij de signalen zelfs.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Serialchiller, bedankt voor je reactie!

Ik heb nog geen Telenet-modem maar wil inderdaad wel een gewone modem-only van Telenet, mijn oude WiFi-router die ik nu heb (die noch van Belgacom noch van Telenet is, gewoon eentje van Cisco).
Een Digicorder heb ik ook niet, ik kijk analoog en heb, raar maar waar Eén, Canvas, Ketnet en nog een paar zenders in HD (er staan nog HD-zenders tussen maar die zijn gecodeerd). Ik ga gewoon zo een CI-kaart kopen (common interface) waarmee je een paar zenders in betere kwaliteit krijgt. Een digicorder heb ik niet echt nodig, zolang ik die tv-zenders die nu geblokkeerd zijn voor analoge kijkers terugkrijg ben ik al zeer blij! :wink:

Bedankt!

Mvg,
Arne
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ArneMaes schreef:In de speelkamer staat een wifi-router (die ik wil behouden, ik moet geen draadloze router van Telenet hebben)

Welk type? Om de productspecificaties van Whoppa te kunnen halen heeft het toestel gigabit-netwerkpoorten en minstens Wifi 802.11n nodig.

In verband met de gebrekkige "internettoegang" die Telenet aanbiedt, wil ik waarschuwen voor volgende strikte beperkingen:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... rt-telenet
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
http://klantenservice.telenet.be/conten ... -te-surfen
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste Astralon,

Mijn splitter lijkt enorm op deze:
Afbeelding
Is deze goed genoeg?

Bedankt!

Mvg,
Arne
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste Raf1,

Hier de specificaties van mijn router: http://support.linksys.com/nl-eu/support/routers/E1000
Hij gaat mij misschien niet de optimale snelheid van Whoppa bieden... Dan neem ik misschien toch beter een Wireless Modem van Telenet?...
Dan nog wel een wifi-repeater zoeken die 120Mbps kan 'repeaten' :p
Heb ik dan nog een 'netwerk' waarmee ik tussen alle aangesloten computers kan communiceren?

Bedankt!

Mvg,
Arne
Laatst gewijzigd door ArneMaes op 09 okt 2013, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Die splitter gaan ze vervangen door een NIU.

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ArneMaes schreef:Dan neem ik misschien toch beter een Wireless Modem van Telenet?

De Wireless Modem is inbegrepen dus de goedkoopste oplossing.

ArneMaes schreef:Heb ik dan nog een 'netwerk' waarmee ik tussen alle aangesloten computers kan communiceren?

Ja, maar dat komt dan in het beheer van Telenet en kan je uitsluitend configureren via http://mijn.telenet.be/

Er bestaan natuurlijk altijd nog betere oplossingen, maar dan moet je een nieuwe draadloze router aanschaffen en een modem-only vragen aan de Telenet-installateur.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste Astralon,

Kan ik dan die kabel die nu in de splitter zit en naar een tv/radio-contactdoos gaat (die nu in rood is aangeduid) gewoon op de data-aansluiting aansluiten van de NIU? Dat klint gemakkelijk :) ... Die andere draad die dan in de splitter steekt en naar zo een tv/radio-aansluiting gaat (30 cm verder, voor de tv die ervoor staat) sluit ik gewoon aan op de tv-ingang.
De kabel die bovenaan in de splitter steekt is (denk ik) de draad die van de straat komt dus die moet links op die NIU aangesloten worden.
Afbeelding
Ik denk wel dat die draad die dan op de data-aansluiting zit (en nu dus nog op een tv/radio-contactdoos is aangesloten) langs de andere kant geen schroefde heeft (omdat die in zo een tv/radio-contactdoos zit), of wordt dat ook op zo een contactdoos geschroefd worden? Of kan je zo een schroefje vinden om erop te draaien?

Echt iedereen bedankt voor alle reacties al!

Mvg,
Arne
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

raf1 schreef:
ArneMaes schreef:Er bestaan natuurlijk altijd nog betere oplossingen, maar dan moet je een nieuwe draadloze router aanschaffen en een modem-only vragen aan de Telenet-installateur.


Zo was ik het eerst van plan, maar ik wil net geen Telenet-router omdat dan op alle apparaten een nieuw wachtwoord ingevoerd moet worden (en de printer staat in het netwerk en zo)... Maar misschien nog beter een Telenet-router, dan geniet ik van volle snelheid overal en als hij stuk is, vervangt Telenet hem of zo?

Bedankt, iedereen!

Mvg,
Arne
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Oeps, hier denk ik nu pas aan en het is waarschijnlijk een domme vraag maar als ik Telenet wordt, ben ik zeker mijn '@skynet.be'-adres kwijt? :/

Mvg,
Arne

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

ArneMaes schreef:Kan ik dan die kabel die nu in de splitter zit en naar een tv/radio-contactdoos gaat (die nu in rood is aangeduid) gewoon op de data-aansluiting aansluiten van de NIU? Dat klint gemakkelijk :)

Ja, dat kan.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jun 2007, 22:25
Bedankt: 4 keer

ArneMaes schreef:Oeps, hier denk ik nu pas aan en het is waarschijnlijk een domme vraag maar als ik Telenet wordt, ben ik zeker mijn '@skynet.be'-adres kwijt?


dit zou je nog steeds voor een zekere periode moeten kunnen blijven gebruiken :
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid90 ... adres.aspx

als ik jou was nam ik een email adres die los staat van de provider.

er zijn genoeg (gratis) mailboxen tenzij je een specifieke voorkeur hebt: Ms. live mail, gmx, gmail
met sommige zoals gmail kan je mits je een gms hebt je een extra laag van beveiliging toevoegen (two factor authentication)
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Astralon schreef:
ArneMaes schreef:Kan ik dan die kabel die nu in de splitter zit en naar een tv/radio-contactdoos gaat (die nu in rood is aangeduid) gewoon op de data-aansluiting aansluiten van de NIU? Dat klint gemakkelijk :)

Ja, dat kan.


Bedankt! Aan de andere kant van de draad zit dan ook zo een schriefje of is dat afgesneden? Soit, dat bekijk ik wel eens.

cod2k schreef:
ArneMaes schreef:Oeps, hier denk ik nu pas aan en het is waarschijnlijk een domme vraag maar als ik Telenet wordt, ben ik zeker mijn '@skynet.be'-adres kwijt?


dit zou je nog steeds voor een zekere periode moeten kunnen blijven gebruiken :
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid90 ... adres.aspx

als ik jou was nam ik een email adres die los staat van de provider.

er zijn genoeg (gratis) mailboxen tenzij je een specifieke voorkeur hebt: Ms. live mail, gmx, gmail
met sommige zoals gmail kan je mits je een gms hebt je een extra laag van beveiliging toevoegen (two factor authentication)


Snap ik. Ikzelf zit bij Outlook maar iemand anders in het gezin gebruikt Skynet. Maar in dat artikel lees ik dat alle mails naar het nieuwe adres kunnen gestuurd worden? Dat lost het wel op denk ik.

Iedereen weer eens bedankt!

Mvg,
Arne

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:iemand anders in het gezin gebruikt Skynet. Maar in dat artikel lees ik dat alle mails naar het nieuwe adres kunnen gestuurd worden? Dat lost het wel op denk ik.


Wat in het artikel staat zijn nog maar voorstellen... als je vandaag je Belgacom stop zet ben je meteen ook je @skynet.be kwijt.

Best schakel je dus zo snel mogelijk over op een onafhankelijke mail provider.

EDIT: Blijkbaar is het effectief in gebruik en kan je tot 6 maanden na afsluiting je adres blijven gebruiken (zie lager in dit topic).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 op 10 okt 2013, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

serialchiller schreef:Een beetje een bereidwillige Telenet-installateur zal dat volgens jouw plan wel willen installeren.
Als je je eigen router wenst te behouden kan je om een "modem-only" vragen of jouw router in DMZ plaatsen op de telenet-router.
Je zal ook een netwerkkabel (met rj45 plug) tussen de telenet-modem en je digicoder dienen aan te sluiten, anders beschik je niet over de volle mogelijkheden van de digicorder (vooral interactieve toepassingen, bv nieuws opvragen). Hiervoor installeert de technieker ook een kleine 5poorts gigabit switch na de modem-only(die maar één rj45 ansluiting heeft)


Als je alle kabels zelf legt zal die dat zeker nog willen doen (in pre).
Vind het een belachelijke reden om voor die router te kiezen, je hebt ook geen 120Mbit meer, maar max 100Mbit, als de router die doorvoersnelheid al aankan ! En die linksys heeft wss geen ipv6 ondersteuning.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt r2504, zal ik zeker doen.

Silencer, de kabel licht er al want er is een TV/Radio-aansluiting en vroeger keek ik er tv, maar nu niet meer (tv is weg, heb een nieuwe in de living gezet).
Ik heb al gezegd dat ik inderdaad die Cisco-router niet meer gebruik, maar de router van Telenet zal gebruiken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ruben89
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2012, 19:01
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Wij hebben thuis net Whop laten installeren (voorheen Telenet kabel-tv + internet en telefoon van Dommel). De set-up was hier ook ingewikkeld.
Iets belangrijk voor je plannetje: volgens de telefonische klantendienst van Telenet mag de afstand tussen de coaxversterker (NIU) en de modem maximaal 1 m zijn. Dit lijkt mij toch heel weinig. Als er een deftige kabel tussenin ligt, zal het verlies toch niet zo hoog zijn? Nu, wij hebben beide toch maar bijeen laten plaatsen.

Overigens, veel zal afhangen van je Telenetinstallateur. Zo kroop hij gewoon de kruipkelder in (doen ze normaal niet, volgens de site) om een koppelstuk op de coax te plaatsen. Hij trok een nieuwe coax kabel tot aan de tv (omdat de aanwezige niet voldeed) en zette er een nieuwe wanddoos. Ook sloot hij RJ-45 en coax F-connectors aan waar nodig. Heb niet te klagen over de vriendelijkheid van de klantendienst en installateur!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een nieuw e-mailadres voorzien is niet zo superdringend want de voorstellen uit 2010 zijn ondertussen wel al een tijdje van kracht: http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... verlenging
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt, Ruben89! Slecht nieuws... De kabel is ZEKER langer dan 1 meter, in totaal misschien wel langer dan 15 meter...
Als ik zo een doe-het-zelf-pakket bestel, wie houdt me dan tegen om het 'verkeerd' te doen? :p
Als de installateur niet meer doet dan een NIU plaatsen? :)
(Of als ik hem stiekem verplaats?)

Raf1, perfect! Ookal is een onafhankelijk mailadres nú aanvragen geen extra moeite.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Heb onlangs een installatie gezien waar versterker stond waar coax binnenkwam en de modem zelf stond enkele meters verder aan de andere kant van het gebouw.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV

Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Iktjilp, ik snap ook niet wat het probleem zou kunnen zijn dat de modem verder staat. Verlies je dan snelheid ofzo?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Op zich hoeven die enkele meters extra coax geen probleem te zijn... maar om problemen te vermijden is de aanbeveling dat ze eigenlijk naast elkaar (NIU-modem) staan. Spijtig genoeg is dit vaak niet de ideale plaats voor het wireless signaal.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dus als ik het goed begrijp is het aangeraden, maar niet verplicht?

Als ik het zelf installeer, krijg ik dan een modem van Telenet of koop ik die zelf?
En die NIU moet verplicht door een Telenet-installateur geïnstalleerd worden? Lijkt me namelijk echt niet moeilijk.
75 tot 99 euro uitgeven aan zo een eenvoudige installatie vind ik er wat over (of onderschat ik het?).

Iedereen bedankt!

Mvg,
Arne
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Dus als ik het goed begrijp is het aangeraden, maar niet verplicht?


Misschien is het afhankelijk van installateur tot installateur... maar verplicht weet ik niet.

ArneMaes schreef:Als ik het zelf installeer, krijg ik dan een modem van Telenet of koop ik die zelf?


Een modem krijg je steeds in bruikleen van Telenet.

ArneMaes schreef:En die NIU moet verplicht door een Telenet-installateur geïnstalleerd worden? Lijkt me namelijk echt niet moeilijk.
75 tot 99 euro uitgeven aan zo een eenvoudige installatie vind ik er wat over (of onderschat ik het?).


In de Self Starter Box zit blijkbaar geen NIU in.

Ik kan niet meteen ergens vinden of de basis installatie (aansluiting buiten, installatie tot NIU binnen) steeds gratis is of niet.
Ruben89
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2012, 19:01
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Als er nog geen NIU aanwezig is, kan je het niet zelf doen. Er moet dus sowieso een installateur langskomen. Momenteel is de installatie en activering van Whoppa gratis als je online bestelt.
Ik denk dat niets je tegenhoudt om de NIU nadien te verplaatsen...

Wij hebben nu Whop. Vorige week was bij telefonische bestelling installatie en activering ervan ook gratis.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Eigenlijk is het heel eenvoudig :
Je hebt een installateur nodig, zelf kan (mag) je dit niet installeren.
Deze installateur zal je gevraagde installatie zonder problemen installeren, op voorwaarde dat de coax kabel van de living naar de speelkamer een goede kabel is. Deze moet op zijn minst dubbele afscherming hebben.
De lengte speelt niet zo'n rol. 15 meter is geen probleem, als de aansluitkabel buiten niet buiten niet te lang is. Maar zelfs dat controleren de installateurs niet.
Ze plaatsen eventueel een WKD-NIU achter jouw TV. Dat is niet zo'n lelijk ding zoals die foto hierboven in dit topic. Dat lijkt op een gewone TV-doos die ze op de plaats van de huidige TV-doos zetten.

Maar kijk eens wat je precies wil en waar je het wil. Als je vooral in de woonkamer zit met je computer, is het misschien beter om in de living alles te laten zetten achter de TV. Zet daar dan een HGW van Telenet, dus geen modem only.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

En die NIU, vervangt Telenet die gratis of tegen betaling?
Ik ga liever eens een Telenetwinkel binnen tegenover online bestellen: momenteel heb ik enkel kabelt van Telenet en ik wil niet graag dubbel betalen.
In de Self Starter Box zit een coax-kabel, deze heb ik dus niet nodig hè?
Want ik ga de draad die in de speelkamer in een tv/radio-contactdooszit eraf draaien en op de modem draaien.
Ik bespaar liever die honderd euro voor de installatie van die modem (en zeker omdat ik het 'my way' wil doen, ookal is mijn draad langer dan een meter :p)
Liefst wil ik dat Telenet gewoon die splitter weghaalt (weet niet eens of die van mij of Telenet is) en dat ze hier een NIU zetten.
De rest kan ik wel zelf: een schroefje bij TV1 erop draaien die naar de TV/Radio-contactdoos gaat 30 cm verder en de coax-draad die nu naar de speelkamer naar een TV/Radio-contactdoos gaat op de DATA1-aansluiting draaien, de draad van de TV/Radio-stekker halen in de speelkamer en op de modem schroeven.
Kinderspel eigenlijk als je het begrijpt :p
Hopelijk is de coax-draad in de speelkamer lang genoeg, tenslotte was die slechts bedoeld om een aansluiting in de muur te voorzien ...

Iedereen bedankt!

Mvg,
Arne
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Sylvester schreef:Eigenlijk is het heel eenvoudig :
Je hebt een installateur nodig, zelf kan (mag) je dit niet installeren.
Deze installateur zal je gevraagde installatie zonder problemen installeren, op voorwaarde dat de coax kabel van de living naar de speelkamer een goede kabel is. Deze moet op zijn minst dubbele afscherming hebben.
De lengte speelt niet zo'n rol. 15 meter is geen probleem, als de aansluitkabel buiten niet buiten niet te lang is. Maar zelfs dat controleren de installateurs niet.
Ze plaatsen eventueel een WKD-NIU achter jouw TV. Dat is niet zo'n lelijk ding zoals die foto hierboven in dit topic. Dat lijkt op een gewone TV-doos die ze op de plaats van de huidige TV-doos zetten.

Maar kijk eens wat je precies wil en waar je het wil. Als je vooral in de woonkamer zit met je computer, is het misschien beter om in de living alles te laten zetten achter de TV. Zet daar dan een HGW van Telenet, dus geen modem only.


Hmm... Eigenlijk zit ik ermee boven, in de woonkamer ... overal! Maar liever in de speelkamer want daar gaat een internet- en telefoondraad naar boven en anders moeten die doorgetrokken worden...
Sommige Telenet-routers staan blijkbaar in de kelder dus ik heb geen klagen.
Met Wifi-repeaters kan ik het misschien oplossen, maar ik wil de snelheid niet kwijt :s ...

Bedankt!
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Je hebt in dit geval sowieso geen keuze. Ze gaan het komen installeren, omdat je geen NIU hebt.
Dit moet echt door hun gezet worden, hoe gemakkelijk het er ook uit ziet.
Ik weet niet hoe technisch je bent, en of je over de juiste tangen en materiaal voor coax beschikt, maar ik wil je er toch op wijzen dat zelfs elektriciëns prulwerk achterlaten.

Kies één van de twee oplossingen. Modem in de speelkamer, of modem in de woonkamer.
Maar eender wat je doet, je gaat heel waarschijnlijk draadloos niet voldoende dekking in huis hebben. Ergens moet je een tweede AP bijzetten, en deze liefst met UTP kabel naar de modem verbinden, zodat je je netwerk bridged kan uitbreiden (roaming). Zo haal je overal de maximum snelheid.
Een gewone wifi repeater gaat zonder draad, maar de snelheid is minder.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Chinees voor mij :)
Wat ik wel snap is dat ik een wifi-repeater moet kopen waar je een internetkabel insteekt, dus geen die het signaal opvangt (dat misschien al zwakker is (dus trager)), en dan terug wegstuurt (hij stuurt dus een verzwakt signaal).
Kan een internetkabel de volle snelheid bieden (ik heb allemaal dezelfde internetkabels, er staat 'UTP CAT5E' op, geen idee wat dat betekent)?
Ik zal vragen of de installateur het wil doen in de speelkamer (hopelijk wordt die coax-draad niet afgeraden en moet er een nieuwe getrokken worden), zegt hij 'nee', dan doet hij het maar in de living en laat ik eventueel een internet- en telefoondraad langs het raam naar de andere kant van het huis lopen en daar terug binnen via het raam (trekt dan wel op niks) en wordt hij daar op de telefoon aangesloten en de twee draden die naar boven gaan... Of ik haal de modem weg wanneer hij weg is en zet hem in de speelkamer (maar ja, ik wil niks kapotprutsen :D)

Bedankt!

Mvg,
Arne
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Je hebt een accesspoint nodig , geen repeater.
Een repeater gaat een Wifi signaal ontvangen en opnieuw draadloos doorsturen. Je verliest enorm veel snelheid zo.

UTP CAT5E is een standaard netwerkkabel , certified voor Gigabit , 1000Mbit dus , lijkt me snel genoeg.

Als Accesspoint kan je bijv. een oude router gebruiken als die nog liggen hebt en die omvormen (Maw : het ding dient dan alleen nog als Wifi toegangspunt) , er zijn genoeg guides beschikbaar op het forum die dat uitleggen.

Je kan de WiFi instellingen die je nu hebt (SSID & encryptiecode) achteraf gewoon terugplaatsen in de Telenet HGW via Mijn Telenet.
Die installateur geeft je een stickertje en wachtwoord , maar da's volledig zelf aanpasbaar.
Zo hoef je je apparaten (Printer etc) niet aan te passen.
Je subnet is standaard 192.168.0.x , als je huidige router 192.168.1.x is , kan je dat ook gewoon veranderen in Mijn Telenet.
(Wel voor WPA2-PSK/AES encryptie gaan , anders haal je geen Wireless-N snelheden)
Floris Bakker for president!
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

ArneMaes schreef:Of ik haal de modem weg wanneer hij weg is en zet hem in de speelkamer (maar ja, ik wil niks kapotprutsen :D)

Mocht de technieker de modem niet in de speelkamer willen plaatsen zeg hem dan dat je de bestaande kabel van de living naar de speelkamer wil gebruiken voor eventueel een tweede televisie en vraag of hij de kabel van de juiste coaxaansluitingen wil voorzien. Anders mag je die zelf nog gaan kopen en monteren als je de modem verplaatst.

Als je toch een extra aankoop doet voor het wireless gedeelte overweeg dan de WNDR3700v4 router.
Ik heb die zelf staan en heb er ondertussen een aantal geplaatst bij klanten en het WiFi bereik is super, het beste wat ik tot hiertoe gezien heb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Chinees voor mij :)


Mooi... maar dan zou ik je ook niet aanraden zomaar dingen aan een installatie te gaan wijzigen... of anders zit je hier binnen enkele maanden te klagen dat TN niet goed werkt.

ArneMaes schreef:Wat ik wel snap is dat ik een wifi-repeater moet kopen waar je een internetkabel insteekt, dus geen die het signaal opvangt (dat misschien al zwakker is (dus trager)), en dan terug wegstuurt (hij stuurt dus een verzwakt signaal).


Zoiets noemt men een Access Point of kortweg AP (in de ALDI is onlangs nog dergelijk toestelletje verschenen wat eigenlijk verschillende functies - repeater of AP - heeft die je kan instellen via een schakelaartje).

ArneMaes schreef:Ik zal vragen of de installateur het wil doen in de speelkamer


Heb je geen centrale plaats in huis van waar je naar de verschillende kamers UTP kabel kan trekken ? Meestal is dit niet eenvoudig in een bestaand huis, maar als je wat inventief bent zijn er soms wel oplossingen (zo ga ik bij iemand via de schacht van de verwarming tot op zolder en van daar terug in de rolkast waar dan onderaan het UTP doosje opstaat).

ArneMaes schreef:Of ik haal de modem weg wanneer hij weg is en zet hem in de speelkamer (maar ja, ik wil niks kapotprutsen :D)


Als hij het niet wil doen heeft dat meestal ook een reden... het dan toch doen is vragen om problemen ! (trouwens heb jij de nodige tangen om er de juiste connectors op te nijpen ?)
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Nee ik heb geen kamer vanwaar ik allemaal draden kan trekken. Ik zal dan gewoon zo een internetdraad langs het raam van de living naar buiten laten lopen en langs het raam van de speelkamer hem terug binnenhalen.
Moeilijk gaat ook.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Voordat ik vanalles kapotmaak:
Mag een UTP-kabel en een telefoonkabel gewoon buiten liggen (terwijl die gebruikt wordt)? Ik ga ze niet zomaar naar buiten zwieren maar recht naar beneden trekken en mooi langs onder tot op het terras en daar tot op het einde van het huis, en daar (langs een raam, helaas) weer binnen.
Het zou best kunnen dat er water tegen de draden komt: kan dit kwaad? (tenslotte zit er toch een rubberen behuizing rond de draad)
Of zou ik ze van onder het raam tot onder de stenen van het wandelpad (klinkers opbreken) zo onder het gras steken en ze van op het terras er terug uithalen? Dan is 5 meter van de draad toch beschermt (maar het ligt dan wel onder het gras...)
Of gewoon pvc-buizen kopen en die erover schuiven tot aan het terras (vanaf daar is er een afdak)?

Iedereen echt bedankt voor de leerzame reacties!

Mvg,
Arne
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je kan best buitenkabel nemen, deze zijn beter bestand tegen uv-licht en zullen een betere bescherming bieden tegen weersomstandigheden.

Maar ik zou dit echter als noodoplossing gebruiken. Je kan ook je plintjes vervangen waar je een netwerk-kabel kan inwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”