Om maar meteen in huis te vallen: ik wil meer uit ons netwerk halen. We hebben nu een high upload bij EDPnet en wil dan ook al onze data op de NAS gaan opslaan/beschikbaar stellen. Dit zo snel en veilig als mogelijk. Echter een van de vereisten is om de NAS ook te laten backuppen. Helaas kreeg ik zowel Flex Media server als Crashplan niet draaiende op mijn oude Synology DS209+II. Ik ken ook zeer weinig van andere bedrijven wat betreft NAS-ware buiten Synology. Ik denk dan ook om mijn NAS te vervangen, en eventueel het netwerk wat aan te passen op termijn (DD-WRT terug op de router want die zou nu 5GHz aankunnen wat een vereiste is voor hier; PoE en router of switch met meer poorten om de kabelspaghetti wat op te ruimen, 802.11ac voor de toekomst,..).
Wij willen onze volledige bibliotheek aan films en series (DVD, Blu-Ray) rippen en op de NAS plaatsen zodat deze van overal bekeken kunnen worden. Zo ook onze muziek (die staat momenteel lokaal op de computers zelf). Verder zijn er nog GB's aan vakantiefoto's en andere herinneringen.
Op dit moment ziet ons netwerk er als volgt uit:
Code: Selecteer alles
B-BOX2 (bridged)
--Linksys E4200 b/g/n 2,4GHz & 5GHz, 1Gbps (standaard FW -> DD-WRT zou ondertussen 5GHz kunnen draaien) -> eventueel vervangen door toestel met 802.11ac (smartphone kan het ondertussen ook aan, maar is meer luxe dan vereiste). Dan ook al dan niet PoE en een grotere switch of router met meer Gbps poorten.
----1Gbit switch (5 poorts)
----NAS Synology 209+II (2-bays) -> x86 cpu nodig voor transcoding van Plex Media server, eventueel meer dan 2 bays voor meer ruimte & RAID
----Bhaalu (wired)
----VOIP
----Wired connectie voor mijn bureau
DS713+ (2 bay maar als ik mij niet vergis uitbreidbaar EN zwaarste specs van 2-bay modellen.
DS1812+ (8-bay, 2Gbps poorten, 1GB RAM)
DS1813+ (8-bay, 4Gbps poorten, 2GB ram)
Uiteraard zou het load balancen van de netwerkpoorten een leuke gimmick zijn, maar dan moet ik waarschijnlijk ook hier gaan vervangen in hardware. Hoe sneller mijn intern netwerk hier draait des te liever natuurlijk. Vandaag de dag noteer ik hier 264.04Mbps datasnelheid (1GB op 31 seconden - dat is bedraad tot aan de draadloze router en dan via het 5GHz WiFi-netwerk) en 508.14Mbps datasnelheid (1GB op 16 seconden) volledig bedraad tussen onze computers. File transfers gaan hier via AFP.
Ik heb al eens staan prutsen aan de MTU, maar vanaf ik van de standaard 1500 afweek werd mijn NAS onbereikbaar (ondanks alle toestellen op Jumbo 9000 waarde stonden; het netwerk werd gereset,... Geen idee of het aan de router lag, misschien dat DD-WRT (maak ik eerstdaags werk van) hier wat in kan oplossen.
In ieder geval: het belangrijkste is eigenlijk die NAS die ik graag een update wil geven. Op het eerste zicht lijken die geschikt te zijn voor het transcode van beeldmateriaal bvb, en op termijn meerdere netwerkpoorten om een hogere snelheid te bereiken lijkt mij ook niet mis. Zeker met extra ruimte, RAID voor snellere leessnelheden,.. Maar kunnen ze dat ook aan? Of is het eerder overkill? Bestaat er bij de concurrentie beter/goedkoper materiaal? Laat gerust weten! Alvast bedankt.