NAS en netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo iedereen,

Om maar meteen in huis te vallen: ik wil meer uit ons netwerk halen. We hebben nu een high upload bij EDPnet en wil dan ook al onze data op de NAS gaan opslaan/beschikbaar stellen. Dit zo snel en veilig als mogelijk. Echter een van de vereisten is om de NAS ook te laten backuppen. Helaas kreeg ik zowel Flex Media server als Crashplan niet draaiende op mijn oude Synology DS209+II. Ik ken ook zeer weinig van andere bedrijven wat betreft NAS-ware buiten Synology. Ik denk dan ook om mijn NAS te vervangen, en eventueel het netwerk wat aan te passen op termijn (DD-WRT terug op de router want die zou nu 5GHz aankunnen wat een vereiste is voor hier; PoE en router of switch met meer poorten om de kabelspaghetti wat op te ruimen, 802.11ac voor de toekomst,..).

Wij willen onze volledige bibliotheek aan films en series (DVD, Blu-Ray) rippen en op de NAS plaatsen zodat deze van overal bekeken kunnen worden. Zo ook onze muziek (die staat momenteel lokaal op de computers zelf). Verder zijn er nog GB's aan vakantiefoto's en andere herinneringen.

Op dit moment ziet ons netwerk er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

B-BOX2 (bridged)
--Linksys E4200 b/g/n 2,4GHz & 5GHz, 1Gbps (standaard FW -> DD-WRT zou ondertussen 5GHz kunnen draaien) -> eventueel vervangen door toestel met 802.11ac (smartphone kan het ondertussen ook aan, maar is meer luxe dan vereiste). Dan ook al dan niet PoE en een grotere switch of router met meer Gbps poorten.
----1Gbit switch (5 poorts)
----NAS Synology 209+II (2-bays) -> x86 cpu nodig voor transcoding van Plex Media server, eventueel meer dan 2 bays voor meer ruimte & RAID
----Bhaalu (wired)
----VOIP
----Wired connectie voor mijn bureau
Om te beginnen: De NAS zou ik graag vervangen door een model dat voorzien is van een x86 CPU die krachtig genoeg is voor het transcoden van 720p (of hoger) materiaal of beter. Ook zou deze voorzien moet zijn van liefst minstens 4 bays (of uitbreidbaar zijn met een externe module) voor toekomstige opslaguitbreiding en RAID. Ik ben eigenlijk enkel gekend met Synology en dacht dus ook aan volgende modellen:
DS713+ (2 bay maar als ik mij niet vergis uitbreidbaar EN zwaarste specs van 2-bay modellen.
DS1812+ (8-bay, 2Gbps poorten, 1GB RAM)
DS1813+ (8-bay, 4Gbps poorten, 2GB ram)

Uiteraard zou het load balancen van de netwerkpoorten een leuke gimmick zijn, maar dan moet ik waarschijnlijk ook hier gaan vervangen in hardware. Hoe sneller mijn intern netwerk hier draait des te liever natuurlijk. Vandaag de dag noteer ik hier 264.04Mbps datasnelheid (1GB op 31 seconden - dat is bedraad tot aan de draadloze router en dan via het 5GHz WiFi-netwerk) en 508.14Mbps datasnelheid (1GB op 16 seconden) volledig bedraad tussen onze computers. File transfers gaan hier via AFP.

Ik heb al eens staan prutsen aan de MTU, maar vanaf ik van de standaard 1500 afweek werd mijn NAS onbereikbaar (ondanks alle toestellen op Jumbo 9000 waarde stonden; het netwerk werd gereset,... Geen idee of het aan de router lag, misschien dat DD-WRT (maak ik eerstdaags werk van) hier wat in kan oplossen.

In ieder geval: het belangrijkste is eigenlijk die NAS die ik graag een update wil geven. Op het eerste zicht lijken die geschikt te zijn voor het transcode van beeldmateriaal bvb, en op termijn meerdere netwerkpoorten om een hogere snelheid te bereiken lijkt mij ook niet mis. Zeker met extra ruimte, RAID voor snellere leessnelheden,.. Maar kunnen ze dat ook aan? Of is het eerder overkill? Bestaat er bij de concurrentie beter/goedkoper materiaal? Laat gerust weten! Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sirWard schreef:Om te beginnen: De NAS zou ik graag vervangen door een model dat voorzien is van een x86 CPU die krachtig genoeg is voor het transcoden van 720p (of hoger) materiaal of beter.
Gebruik je dan DLNA om je video te bekijken... of hoe zie je dit precies ? Zodra je over dergelijke dingen spreekt ben ik trouwens van mening dat het woord "NAS" (Network Attached Storage) niet echt meer van toepassing is en je eigenlijk een "server" nodig hebt.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb hier een soortgelijke setup, ik gebruik ook "Plex". Dit pakket kan je installen op een Synology NAS, maar over het algemeen wordt dat afgeraden net omdat deze meestal de ruwe power ontbreken om on the fly transcoding te doen. Ik heb hier niet geprobeerd op de mijne (DS2413+) maar heb ineens geopteerd om een Mac Mini te kopen als dedicated Plex bak.

Ik haal hier makkelijk 800Mbit/s van mijn laptop via gigabit aansluiting + switches naar 1 enkele poort op de NAS. LACP/Trunking van meerdere poorten is voor huis/tuin/keuken gewoon overdreven. Hou er sowieso rekening mee dat het maar loont als er meerdere operaties tegelijk lopen, je gaat voor 1 transfer van 1 bestand nooit 2Gbps halen ookal gebruik je de 2 poorten, dan zou je al vanop 2 aparte werkstations een bestand moeten aanspreken met 1Gbps.

Voor zover ik kan zien begrijpt de DHCP server ook geen VLAN's. Ik heb hier thuis 2 verschillende interne netwerken (en nog een paar andere, maar die doen niet ter zake), 1 puur privé waar heel het gezin aanhangt + 1 zakelijk in een apart subnet/VLAN welke via een permanente VPN toegang heeft tot het ganse netwerk (100+ locaties) van mijn werkgever ... dus ik wou dat een beetje afschermen. Als ik de NAS DHCP wil laten doen voor beide kan ik de poorten niet trunken ... dus gebruik ik 1 poort voor elke VLAN.

Ik heb al een paar NAS'sen gezien en ben erg tevreden van Synology, maar ik zou afraden om deze te gebruiken voor het transcoden van zwaar beeldmateriaal (1080p , 4k) ... nogmaals niet uit eigen ondervinding maar wel een consensus na behoorlijk wat research.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf in het bezit van een 1812+ waarop nagenoeg alle beeldmateriaal op verzameld is.

Mijn ervaring hierbij zijn positief

- Voor video gebruik je best DLNA ipv de transcodeerfunctie. Een media-pc speelt via XBMC nagenoeg alles af hier in onze living. Ook ISO bestanden worden gemount indien nodig om via total media theater de film af te spelen. Dit geeft de best mogelijke kwaliteit op beeld en geluid. De PS3 speelt dan weer zijn compatibele video bestanden af.

- mijn Blu-rays zet ik steeds om naar m2ts formaat via DVDfab. in XBMC maak ik dan een bibliotheek aan in functie van de naam. Deze bestanden staan ook nog eens in aparte mappen in functie van het genre, zodat ze in een windows omgeving te herkennen zijn en kunnen afgespeeld worden met VSO media player.

- muziek word via ds audio gespeeld op de android devices en via bluetooth gelinkt op de receiver. Een logitech squeezebox doet op de slaapkamer dienst als wekker en speelt op de slaapkamer soms muziek van de nas

- alle android apps van synology zijn aktief op mijn galaxy note 8.0 waardoor ik ook volledige controle heb van de nas. Werkt ook zeer vlot.

- Naar het internet toe heb ik een vpn weten op te stellen. pptn naar android tablets en openvpn naar een win8 tablet. muziek speel ik zonder probleem af op het werk, gestreamed vanuit de nas.

- Mijn nas bezit 8 schijven van 2 TB in raid6. idereen heeft een home map welke een netwerkdrive kent in hun windows omgeving. Iedereen spreekt van de Z schijf. Foto's staan op de F-schijf, video op de V, en muziek op de M. Enkel ik kan op deze mappen iets schrijven of wijzigen. De overige gezinsleden kunnen deze enkel lezen. Een instelling die je op de nas kan maken.

- load balancing doe ik niet. Ik heb er ook problemen mee. Kan aan de managed switch liggen war deze op hangt, maar met 1 poort aangesloten is dit ding nog steeds snel in het netwerk. Zelf denk ik eraan op de tweede poort rechtstreeks te linken met de tweede netwerk-poort op mijn desktop zodat ik een privaat netwerk kan opzetten met de nas. Maar zelf vind ik dit nog niet nodig maar een experimmentje hiermee kan geen kwaad.

- Crashplan is hier niet aktief, maar een backup van belangrijke data mappen gebeurd het 's nachts naar een externe schijf. Systeem-images worden handmatig genomen naar een backup folder op de nas

Mocht je vragen hebben hierover stel ze maar.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”