Permanent op repair profiel?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gerto
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2013, 11:47

Een tijdje geleden deed ik een test met VDSL Tool en kreeg de melding dat ik op 20/6 repairprofiel zat.
Na enkele lijntesten bij Belgacom zeiden ze dat het waarschijnlijk aan de interne bekabeling lag.
Nu, aangezien onze bekabeling vrij eenvoudig is: VDSL2-aansluitdoos -> VDSL2-splitter -> B-BOX 2 die een halve meter verder staat heb ik toch een technieker laten komen. Hij zei dat de binnenbekabeling volledig in orde was, maar elke keer hij de lijn op 30/6 probeert te zetten valt ze terug op 20/6. HIj meldde dat dit dus waarschijnlijk lag aan een probleem aan de bekabeling op straat en dat dit bvb kan zijn dat deze ooit geraakt is en dat hier niets aan gedaan kan worden.

2 vragen:
1)Kan dit zomaar? Is het dan niet de verantwoordelijkheid van belgacom om dit te herstellen? Ik begrijp natuurlijk dat ze niet onmiddellijk de ganse straat gaan opengooien, maar nu krijg ik eigenlijk enkel te horen "u heeft pech", terwijl ik uiteindelijk toch betaal voor 30/6, niet?

2)De technieker zei dat dit probleem in de nabije toekomst automatisch zou weggaan omdat belgacom een nieuwe technologie aan het uitrollen is (iets met glasvezelkabel?) en dat dit relatief snel in gans belgië in orde zou zijn. Klopt dit? En zou hierdoor wel aan 30 (of 50?) gesurft kunnen worden?

Ik bezoek userbase al enkele jaren regelmatig, maar heb nu pas geregistreerd. Heb de VDSL2-thread wat proberen lezen in de hoop daar een antwoord te vinden op mijn 2e vraag, maar het is me niet 100% duidelijk waarover de technieker het net had.

Alvast bedankt!

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20048 kbps        6048 kbps
Modem max:             25648 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        21058 kbps         4412 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           244 m Estimated!
Training margin:       8.5 dB
Attenuation:           12.3 dB
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Wees blij met u 6mbit upload, ik zit hier op een é"""'ç('ç' 16/2 en bij belgacom hebben ze mij gezegd dat dat niet ga veranderen zo lang er niet meer belgacom klanten in onze straat gaan bij komen (wat hier nooit zal gebeuren) ...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Gerto schreef:uiteindelijk toch betaal voor 30/6
niet zo zeker van, iedereen betaalt evenveel (voor een bepaald abonnement), maar de snelheid die ze krijgen is verschillend. Er zijn een hoop gebruikers die 20/6 niet halen. En die 20/6 die je nu haalt is met de hakken over de sloot, dus ik hoop maar voor jou dat die 20 zal blijven...
Gerto schreef:waarover de technieker het net had
wat er binnen het jaar zou moeten zijn, is Vectoring (DSM) waarbij merkbaar hogere snelheden kunnen gehaald worden. Of dit voor een gehavende BGC kabel ook beterschap gaat geven, is nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Heb je ooit al op 30/6 gestaan? Het is waarschijnlijk gewoon technisch niet mogelijk met betrekking tot de afstand of weerstand van de kabel...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

't zal idd niet mogelijk zijn, maar permanent op een repair profiel zitten, lijkt me toch niet normaal. Is toch teken dat provisioning 17a voorziet als profiel, maar in de praktijk die niet gehaald wordt, niet?
Gerto
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2013, 11:47

Bedankt voor reacties, het is op zich niet dat ik klaag, vond het gewoon wat raar dat ik op repair profiel sta (en bvb op site van belgacom bij lijntest consequent de melding krijg "er is iets mis met uw lijn"). Bij telefoontje naar de technische dienst (voor technieker kwam) hadden ze mij gezegd "uw lijn zou 30 moeten aankunnen, maar in praktijk kan ze blijkbaar maar 20 aan".

Nu ik hoor dat 20/6 "normaal" is en dat het nog stuk slechter kan, maakt het mij niet zo veel uit. Of ik in het verleden op ander profiel gestaan heb weet ik eerlijk gezegd niet.

De reden dat ik dit ook test is omdat ik een verandering van provider overweeg en nu weet ik dus dat ik er van mag uitgaan dat een provider zoals snow die 30/2,5 geeft voor mij op gebied van downstream geen verschil zal maken tov een andere die bvb 50/6 belooft (upstream dan weer wel natuurlijk), zolang het maar VDSL2 is, correct?
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Om je gerust te stellen 20 is op zich geen repair profiel. Het systeem gaat enkel uit van een afstand en niet van een verzwakking volgens mij. Want dat is volgens het probleem. Ook overspraak door andere lijnen kan dat probleem geven. Inderdaad zal dat alles "opgelost" worden door vectoring en/of dlm.

Over het feit dat iedereen even veel betaald... Klopt. Maar Belgacom zal altijd melden dat ze u altijd het maximale zullen leveren wat technisch mogelijk is bij jou thuis. Dit zullen ze je ook altijd op voorhand melden wat de technische mogelijkheden zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Gerto schreef:20/6 "normaal"
'normaal' zou ik die situatie niet noemen, maar mss. wel 'overleefbaar' (zegt degene die een lang gezicht trekt :-( bij 30/6 omdat hij ooit 70/6 had :-) ).
Alle providers (behalve Telenet natuurlijk) zullen problemen hebben met die 'beschadigde' BGC kabel. Als je echt overweegt om van provider te veranderen (naar Telenet) enkel en alleen op basis van de matige snelheidsresultaten, zou ik toch zeker eens bellen met de klantendienst en hen duidelijk maken dat je VDSL opzegt en naar Telenet stapt alleen maar wegens 'problemen' met hun telefoniekabel (zoals de technieker al aangaf). En als dat niet helpt, jouw ervaringen hier neerschrijven en Eva van Belgacom een berichtje sturen. Als je Telenet gewoon een beter aanbod vindt, moet je natuurlijk die moeite niet doen...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

squid schreef:20 is op zich geen repair profiel
20/6 geen repair profiel :???:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

zou het niet eerder een probleem met de poort zijn?
gezien je wél 6 haalt in de upstream lijkt de kabel "ok", en 20 in de down op 17a is voor zover ik weet idd geen bestaand profiel,
repair of gewoon...

misschien dat je modem probeert te syncen op 30/6 maar dit door de poort (of modem of ....) niet mogelijk is,
en ipv terug te vallen naar repair gewoon "akkoord gaat" met een 20/6 sync?
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

20/6 is een profiel, maar normaal eentje dat enkel D-TREE toekent of eventueel als "repair"profiel indien problemen met de download.
Hier zou normaal een CAB interventie moeten gebeuren.
Ofwel wist de technieker dit niet, ofwel had hij geen zin om te testen op kvd & intro.

Nieuwe technieker vragen en die vragen achter een cab interventie. (Die zijn specifiek voor zo'n gevallen inzetbaar).
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Ik sta ook al verschillende weken op 25/6 terwijl ik vroeger altijd op 30/6 heb gestaan, bij een lijntest krijg ik de melding dat er een probleem is of dat er geplande werken zijn op de lijn. Volgens Eva van BGC moet ik een technieker laten langskomen.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Splitter schreef:zou het niet eerder een probleem met de poort zijn?
gezien je wél 6 haalt in de upstream lijkt de kabel "ok", en 20 in de down op 17a is voor zover ik weet idd geen bestaand profiel,
repair of gewoon...

misschien dat je modem probeert te syncen op 30/6 maar dit door de poort (of modem of ....) niet mogelijk is,
en ipv terug te vallen naar repair gewoon "akkoord gaat" met een 20/6 sync?
Upstream is veel minder onderhevig aan storingen. Als je storingen hebt op de upstream is het 99% van de gevallen slechte binnenbekabeling.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

als upstream dan zo eenvoudig is waarom verhogen ze die dan niet standaard bij mensen die op primitieve profielen zitten?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Trojan schreef: Upstream is veel minder onderhevig aan storingen. Als je storingen hebt op de upstream is het 99% van de gevallen slechte binnenbekabeling.
daarom net: als upstream slecht zou zijn, zou ik aan bekabeling denken, downstream slecht maar upstream goed doet me eerder dus poort denken.
kan evengoed natuurlijk verspreiding ook zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

@ Gerto stuur eens een privé bericht naar Eva van Belgacom met de uitleg van je probleem.
Die zal dit aan de bevoegde dienst doorgeven en laten nakijken.
Laatst gewijzigd door jackho op 29 jun 2013, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

squid schreef:Om je gerust te stellen 20 is op zich geen repair profiel. Het systeem gaat enkel uit van een afstand en niet van een verzwakking volgens mij. Want dat is volgens het probleem. Ook overspraak door andere lijnen kan dat probleem geven. Inderdaad zal dat alles "opgelost" worden door vectoring en/of dlm.
20/6 is wel degelijk een repairprofiel. De 17a repair profielen zijn namelijk:
  • LP 706 (25/6)
    LP 707 (20/6)
    LP 708 (14.5/4)
bron: BIPT

De TS heeft een 17a provisioning profiel, dit gebaseerd op gedocumenteerde waardes van afstand/verzwakking.
Er is dus duidelijk iets mis met de bekabeling (één draadje los in de KVD ?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Synch op 1 draad dan zou de upload zeer slecht zijn.
Zit eerder op retour of gewoon een slechte verspreiding, is een CAB interventie voor nodig & OP moet gewoon de technische dienst terug bellen.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Ik zou (terug) naar de storingen bellen, dat zijn geen normale lijnwaarden.

De technieker moet dit probleem oplossen ofwel doorgeven aan de lassers/cabexperts als het probleem in de buitenbekabeling zou zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”