Ik zou graag eens een debat hier starten met jullie (met al deze toffe mensen hier) over dit onderwerp.
Ons pensioen.
Ik ga zelf stilletjes richting de veertig op (tram 4, Moskou in Gent
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Wat is de tendens die ons te wachten staat ? Verdere vergrijzing ? Optrekken van de pensioenleeftijd ? Tot hoever ? We worden "zogezegd" 80 jaar oud (dat is onze levensverwachting). Maar die levensverwachting is niet voor iedereen zo "lineair".
Ik ken mensen (in de vriendenkring van mijn ouders) die al sukkelen met artrose, bloeddruk en wat nog allemaal. Allemaal zestigers. Begin de zestig. Halverwege de zestig. Anderen hebben ondertussen al het loodje neergelegd. We worden niet allemaal 80 jaar. Een vriend van mijn vader (65) is nog maar een 2 tal jaar met pensioen en zal straks sterven aan kanker.
Kortom wat verlangen die politiekers daarin van ons ? Dat we allemaal langer blijven werken tot we erbij neervallen. En ze uiteindelijk geen pensioen meer hoeven uit te betalen.
Ik vind zestig jaar een mooie leeftijd om op pensioen te gaan. Al die mensen die vroeger mochten gaan (brugpensioen en andere uitstap regelingen), hebben ons systeem wat overbelast. Sommige zijn aan 55 (of vroeger) vertrokken. Daar betalen we nu allen de rekening voor. En dit niet alleen. Ook de financiële crisis eist zijn deel. Maar zestig blijft alvast een mooie leeftijd om op pensioen te gaan.
Nu zitten we aan 62. Binnen twintig jaar misschien aan 67 ? (of zeventig jaar ?).
Over welke opties beschik je zelf (als individu) ? Kun je bv nu al een spaarpotje aanleggen (wel niet via pensioensparen alleen, of je bent te sterk afhankelijk van die voortschrijdende leeftijd, om dit geld terug te ontvangen). Halftijds werken ? Tot aan je 'wettelijk' pensioen. Maar dan krijg je maar een halftijds pensioen ? (bij de berekening kijkt men naar je laatste 5 jaar).
Wat denken jullie ?
Houdt dit thema jullie ook bezig (of totaal nog niet).
Groetjes,
Gent32m