Ons pensioen
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Hoi,
Ik zou graag eens een debat hier starten met jullie (met al deze toffe mensen hier) over dit onderwerp.
Ons pensioen.
Ik ga zelf stilletjes richting de veertig op (tram 4, Moskou in Gent ). Dus mijn pensioen dat is nog niet voor direct. Maar ik stel me er wel al vragen bij... Die politiekers en economen kunnen het allemaal goed uitleggen (bv in de Zevende dag). Maar hun oplossingen zijn vaak zo lineair (en kortzichtig).
Wat is de tendens die ons te wachten staat ? Verdere vergrijzing ? Optrekken van de pensioenleeftijd ? Tot hoever ? We worden "zogezegd" 80 jaar oud (dat is onze levensverwachting). Maar die levensverwachting is niet voor iedereen zo "lineair".
Ik ken mensen (in de vriendenkring van mijn ouders) die al sukkelen met artrose, bloeddruk en wat nog allemaal. Allemaal zestigers. Begin de zestig. Halverwege de zestig. Anderen hebben ondertussen al het loodje neergelegd. We worden niet allemaal 80 jaar. Een vriend van mijn vader (65) is nog maar een 2 tal jaar met pensioen en zal straks sterven aan kanker.
Kortom wat verlangen die politiekers daarin van ons ? Dat we allemaal langer blijven werken tot we erbij neervallen. En ze uiteindelijk geen pensioen meer hoeven uit te betalen.
Ik vind zestig jaar een mooie leeftijd om op pensioen te gaan. Al die mensen die vroeger mochten gaan (brugpensioen en andere uitstap regelingen), hebben ons systeem wat overbelast. Sommige zijn aan 55 (of vroeger) vertrokken. Daar betalen we nu allen de rekening voor. En dit niet alleen. Ook de financiële crisis eist zijn deel. Maar zestig blijft alvast een mooie leeftijd om op pensioen te gaan.
Nu zitten we aan 62. Binnen twintig jaar misschien aan 67 ? (of zeventig jaar ?).
Over welke opties beschik je zelf (als individu) ? Kun je bv nu al een spaarpotje aanleggen (wel niet via pensioensparen alleen, of je bent te sterk afhankelijk van die voortschrijdende leeftijd, om dit geld terug te ontvangen). Halftijds werken ? Tot aan je 'wettelijk' pensioen. Maar dan krijg je maar een halftijds pensioen ? (bij de berekening kijkt men naar je laatste 5 jaar).
Wat denken jullie ?
Houdt dit thema jullie ook bezig (of totaal nog niet).
Groetjes,
Gent32m
Ik zou graag eens een debat hier starten met jullie (met al deze toffe mensen hier) over dit onderwerp.
Ons pensioen.
Ik ga zelf stilletjes richting de veertig op (tram 4, Moskou in Gent ). Dus mijn pensioen dat is nog niet voor direct. Maar ik stel me er wel al vragen bij... Die politiekers en economen kunnen het allemaal goed uitleggen (bv in de Zevende dag). Maar hun oplossingen zijn vaak zo lineair (en kortzichtig).
Wat is de tendens die ons te wachten staat ? Verdere vergrijzing ? Optrekken van de pensioenleeftijd ? Tot hoever ? We worden "zogezegd" 80 jaar oud (dat is onze levensverwachting). Maar die levensverwachting is niet voor iedereen zo "lineair".
Ik ken mensen (in de vriendenkring van mijn ouders) die al sukkelen met artrose, bloeddruk en wat nog allemaal. Allemaal zestigers. Begin de zestig. Halverwege de zestig. Anderen hebben ondertussen al het loodje neergelegd. We worden niet allemaal 80 jaar. Een vriend van mijn vader (65) is nog maar een 2 tal jaar met pensioen en zal straks sterven aan kanker.
Kortom wat verlangen die politiekers daarin van ons ? Dat we allemaal langer blijven werken tot we erbij neervallen. En ze uiteindelijk geen pensioen meer hoeven uit te betalen.
Ik vind zestig jaar een mooie leeftijd om op pensioen te gaan. Al die mensen die vroeger mochten gaan (brugpensioen en andere uitstap regelingen), hebben ons systeem wat overbelast. Sommige zijn aan 55 (of vroeger) vertrokken. Daar betalen we nu allen de rekening voor. En dit niet alleen. Ook de financiële crisis eist zijn deel. Maar zestig blijft alvast een mooie leeftijd om op pensioen te gaan.
Nu zitten we aan 62. Binnen twintig jaar misschien aan 67 ? (of zeventig jaar ?).
Over welke opties beschik je zelf (als individu) ? Kun je bv nu al een spaarpotje aanleggen (wel niet via pensioensparen alleen, of je bent te sterk afhankelijk van die voortschrijdende leeftijd, om dit geld terug te ontvangen). Halftijds werken ? Tot aan je 'wettelijk' pensioen. Maar dan krijg je maar een halftijds pensioen ? (bij de berekening kijkt men naar je laatste 5 jaar).
Wat denken jullie ?
Houdt dit thema jullie ook bezig (of totaal nog niet).
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Het is vooral kortzichtig om het over een "pensioenleeftijd" te hebben.
Ik ben beginnen werken op mijn 16e en zie niet in waarom ik tot 65 of 67 zou moeten werken. Aan de andere kant zie ik nu jongeren studeren tot hun 25e (en langer) om dan een jaar "de wereld te zien". De 10 jaar dat zij later aan hun actieve carrière beginnen zal toch ergens moeten gecompenseerd worden.
Als je er van uit gaat dat iemand 40 jaar "actief" moet zijn is het voor mij op 56 gedaan, voor de jongere in het voorbeeld op 66.
Nu is dit nooit zo zwart-wit te stellen natuurlijk en er is veel verschil tussen de beroepen. Ik heb veel collega's die operaties aan knieën en schouders achter de rug hebben en echt "kapot gewerkt" zijn sinds hun 50e, daar nog 10-15 jaar bij doen is gewoon fysisch onmogelijk. Om het extreem te stellen, een mijnwerker sterft aan beroepsgerelateerde ziektes voor zijn 40-45 jaar uit zijn. Aan de andere kant zie ik beroepen die je bij manier van spreken tot je 90e en langer kan doen.
Met de huidige voorstellen en maatregelen stel ik mij wel de vraag wat er met de jongeren moet gebeuren als de ouderen langer werken, er zijn nu al te weinig jobs om iedereen aan het werk te zetten.
Ik ben beginnen werken op mijn 16e en zie niet in waarom ik tot 65 of 67 zou moeten werken. Aan de andere kant zie ik nu jongeren studeren tot hun 25e (en langer) om dan een jaar "de wereld te zien". De 10 jaar dat zij later aan hun actieve carrière beginnen zal toch ergens moeten gecompenseerd worden.
Als je er van uit gaat dat iemand 40 jaar "actief" moet zijn is het voor mij op 56 gedaan, voor de jongere in het voorbeeld op 66.
Nu is dit nooit zo zwart-wit te stellen natuurlijk en er is veel verschil tussen de beroepen. Ik heb veel collega's die operaties aan knieën en schouders achter de rug hebben en echt "kapot gewerkt" zijn sinds hun 50e, daar nog 10-15 jaar bij doen is gewoon fysisch onmogelijk. Om het extreem te stellen, een mijnwerker sterft aan beroepsgerelateerde ziektes voor zijn 40-45 jaar uit zijn. Aan de andere kant zie ik beroepen die je bij manier van spreken tot je 90e en langer kan doen.
Met de huidige voorstellen en maatregelen stel ik mij wel de vraag wat er met de jongeren moet gebeuren als de ouderen langer werken, er zijn nu al te weinig jobs om iedereen aan het werk te zetten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het grote probleem is dat er 'slechts' 5% op de wettelijke pensioenleeftijd op pensioen gaat, al rest gaat vroeger. Als we dat al kunnen optrekken naar meer dan 50% dan komen we al een heel eind.
Ik ga er in elk geval, als veertiger nu, van uit dat ik niet voor mijn 75 op pensioen zal gaan. Is het vroeger, leuk, is het op 75, dan ben ik er tenminste op voorbereid Is het later, dikke pech.
Ze (zoals in de politiek) zeggen al jaren dat het moet gedaan zijn met brugpensioen, maar als er dan alweer een fabriek dichtgaat (omdat de loonkost te hoog is) dan is dat zowat het eerste wat er op tafel ligt.
J.
Ik ga er in elk geval, als veertiger nu, van uit dat ik niet voor mijn 75 op pensioen zal gaan. Is het vroeger, leuk, is het op 75, dan ben ik er tenminste op voorbereid Is het later, dikke pech.
Ze (zoals in de politiek) zeggen al jaren dat het moet gedaan zijn met brugpensioen, maar als er dan alweer een fabriek dichtgaat (omdat de loonkost te hoog is) dan is dat zowat het eerste wat er op tafel ligt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op zich heb ik hier ook m'n bedenkingen bij... niet bij het verhogen van de leeftijd op zich (en dan spreek ik niet van +65, maar louter van iedereen richting 65 te brengen) maar bij het aantal jobs dat beschikbaar is. Wat is het nut van iemand langer te willen laten werken als je jonge mensen nog niet eens een job kan aanbieden ?Gent32m schreef:Optrekken van de pensioenleeftijd ? Tot hoever ?
Zorg dus eerst dat iedere twintiger werk heeft, daarna iedere dertiger, daarna iederen veertiger... voor je absurde statements doet over mensen langer dan 65 jaar te laten werken.
Statistieken... het gaat nu eenmaal over gemiddeldes.Gent32m schreef:We worden "zogezegd" 80 jaar oud (dat is onze levensverwachting). Maar die levensverwachting is niet voor iedereen zo "lineair".
Dat je meer en meer blijft afdragen om hun luxe leven en hoge lonen in stand te houden. Niemand maar dan ook niemand is het waard in één jaar zoveel te verdienen dan een normale mens in gans zijn leven nog niet eens kan verdienen.Gent32m schreef:Kortom wat verlangen die politiekers daarin van ons ? Dat we allemaal langer blijven werken tot we erbij neervallen. En ze uiteindelijk geen pensioen meer hoeven uit te betalen.
Brugpensioenen worden vaak betaald door de werkgever... de druk op ons sociaal systeem komt grotendeels van de armoede die we constant importeren ! Dit zijn mensen die nooit één cent hebben afgedragen aan het systeem maar wel enorm veel geld kosten. Misschien dat nieuwe partijen hier wat "gezonder" mee kunnen omgaan want partijen als Groen en SPA hopen hier duidelijk nog steeds hun nieuwe kiesvee in te vinden.Gent32m schreef:Ik vind zestig jaar een mooie leeftijd om op pensioen te gaan. Al die mensen die vroeger mochten gaan (brugpensioen en andere uitstap regelingen), hebben ons systeem wat overbelast. Sommige zijn aan 55 (of vroeger) vertrokken. Daar betalen we nu allen de rekening voor.
Roepen dat 250 euro inschrijvingstaks en oa. het correct opvolgen van het verstrekken van AIDS remmers aan vreemdelingen "niet humaan" is één ding... maar uiteindelijk moet wel iemand de rekening betalen (en dat is maar al te vaak de werkende midden klasse).
Ik vrees dat wij niet meer moeten rekenen op een wettelijk pensioen... eens we nog eens 25 jaar verder zijn is dat systeem al lang ingestort. Wil je dus later nog een appeltje voor de dorst dan vrees ik dat je er zelf zal moeten voor zorgen (pensioensparen, gewoon sparen, ...)Gent32m schreef:Over welke opties beschik je zelf (als individu) ? Kun je bv nu al een spaarpotje aanleggen (wel niet via pensioensparen alleen, of je bent te sterk afhankelijk van die voortschrijdende leeftijd, om dit geld terug te ontvangen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik ben dan wel nog maar 23 en werkloos, ik ben er wel al met bezig. Mijn plan is om een lange termijnrekening te openen en daar maandelijks wat op te storten zodat ik tegen mijn "pensioen" (quotes, want ik reken er niet echt op) toch iets voor mezelf heb. Als ze gaan beginnen met taksen en weet ik veel wat nog allemaal te heffen op wat je op dergelijke rekeningen hebt staan zal het gewoon ergens in een kluis verdwijnen, elke cent die ik uit de zak van die zakkenwassers kan houden is goed.
Ieders loon moet zogezegd omlaag, maar zelf verdienen ze het jaarloon van 20 Vlamingen lekker hypocriet.
Ieders loon moet zogezegd omlaag, maar zelf verdienen ze het jaarloon van 20 Vlamingen lekker hypocriet.
-
- Deel van't meubilair
Fysiek "kapot gewerk" zijn is één ding... maar dat kan evenzeer mentaal.on4bam schreef:Nu is dit nooit zo zwart-wit te stellen natuurlijk en er is veel verschil tussen de beroepen. Ik heb veel collega's die operaties aan knieën en schouders achter de rug hebben en echt "kapot gewerkt" zijn sinds hun 50e, daar nog 10-15 jaar bij doen is gewoon fysisch onmogelijk.
Iemand in IT (voorbeeld) die constant mee moet zijn met de laatste technieken kan dat ook niet volhouden tot hij 65 is.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Tip: http://nl.wikipedia.org/wiki/KrugerrandMClaeys schreef:Als ze gaan beginnen met taksen en weet ik veel wat nog allemaal te heffen op wat je op dergelijke rekeningen hebt staan zal het gewoon ergens in een kluis verdwijnen, elke cent die ik uit de zak van die zakkenwassers kan houden is goed.
-
- Pro Member
- Twitter: tendonsie
- Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
Pensioen, hoe dat er voor mij gaat uitzien later (nu 22) geen idee.
Dat hangt af van hoe de wereld gaat evolueren en hoeveel kindjes er na ons komen.
Voor wie nu op pensioen gaat ziet het er nog goed uit.
Voor wie gaat werken komende jaren ziet het er minder goed uit.
We mogen meer en meer pensioenen betalen,
maar een spaarpot is er niet, en een overheidsschuld van 100+% is er al,
en een belasting van 50+% van het BBP is er ook al.
Het is dus maar de vraag hoe dat gaat aflopen op lange termijn.
Mij lijkt het dus dat spaarpotjes bijhouden goed zal zijn,
in middelen die niet afhankelijk zijn van een munteenheid.
Goud, vastgoed, levensbelangrijke middelen, andere shit waar ik nu niet kan opkomen xD.
(Want wat als er iets geks met de euro gebeurd dat de euro niets meer waard is )
Eén ding lijkt me wel duidelijk, de mooie tijd dat de gepensioneerden nu hebben,
gaan wij zeker niet meer hebben.
Dat hangt af van hoe de wereld gaat evolueren en hoeveel kindjes er na ons komen.
Voor wie nu op pensioen gaat ziet het er nog goed uit.
Voor wie gaat werken komende jaren ziet het er minder goed uit.
We mogen meer en meer pensioenen betalen,
maar een spaarpot is er niet, en een overheidsschuld van 100+% is er al,
en een belasting van 50+% van het BBP is er ook al.
Het is dus maar de vraag hoe dat gaat aflopen op lange termijn.
Mij lijkt het dus dat spaarpotjes bijhouden goed zal zijn,
in middelen die niet afhankelijk zijn van een munteenheid.
Goud, vastgoed, levensbelangrijke middelen, andere shit waar ik nu niet kan opkomen xD.
(Want wat als er iets geks met de euro gebeurd dat de euro niets meer waard is )
Eén ding lijkt me wel duidelijk, de mooie tijd dat de gepensioneerden nu hebben,
gaan wij zeker niet meer hebben.
Mijn websitesoverzicht & hardware: Tendonsie.com <-> Tendonsie Services Comm. V. (Nieuwe Site) <-> WorldofMinecraft
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Pensioen is voor mij nog vrij ver weg (29jaar), we zullen zien in hoe verre alles nog in stand is Er moet nog veel water door de zee stromen
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Voor mij zal er niks meer overschieten ben nog maar 20...maar heel mijn leven in belgie werken en alles af te geven aan de staat.
Zolang ik geen 40 ben en ik gezond blijf zou ik gewoon in Amerika of ergens in buitenland gaan werken waar je veel meer in eigen zak steekt, je krijgt wel veel minder van zekerheden bij werkloosheid/ziekte enzo maar zolang je gezond blijft geen probleem, daarna kom ik wel terug als het systeem nog bestaat (en ik er nog voordeel mee kan doen)....
Je kan zoals 99% van de belgen steen en been klagen maar wil je er iets aan doen verhuis naar het buitenland.
Zolang ik geen 40 ben en ik gezond blijf zou ik gewoon in Amerika of ergens in buitenland gaan werken waar je veel meer in eigen zak steekt, je krijgt wel veel minder van zekerheden bij werkloosheid/ziekte enzo maar zolang je gezond blijft geen probleem, daarna kom ik wel terug als het systeem nog bestaat (en ik er nog voordeel mee kan doen)....
Je kan zoals 99% van de belgen steen en been klagen maar wil je er iets aan doen verhuis naar het buitenland.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 52 keer
Ben 47 dus ben er wel degelijk mee bezig.
Al 2x geopereerd aand de onderrug, psoriasis die ik maar niet onder controle krijg en natuurlijk..... veel stress bij de job.
En reken maar... als ik morgen op pensioen kan ben ik gisteren al weg.
Maar het ziet er inderdaad niet goed uit, het aards paradijs Belgie lijkt stilaan leeg gemolken.
Al 2x geopereerd aand de onderrug, psoriasis die ik maar niet onder controle krijg en natuurlijk..... veel stress bij de job.
En reken maar... als ik morgen op pensioen kan ben ik gisteren al weg.
Maar het ziet er inderdaad niet goed uit, het aards paradijs Belgie lijkt stilaan leeg gemolken.
-
- Elite Poster
Spreek ik zelf ook al een tijdje over, helaas studeert de vriendin voor leerkracht lagere school, iets waar ge in het buitenland niet veel met zijt. En het gedaan maken daarvoor is het mij ook niet waard, misschien kan ik ze later alsnog overtuigen.q-tec schreef:Je kan zoals 99% van de belgen steen en been klagen maar wil je er iets aan doen verhuis naar het buitenland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
We zullen er zelf voor moeten zorgen, op verschillende manieren.
Ik ben zelf net 40 geworden en ga ervan uit dat ik nog van een, weliswaar minimaal wettelijk pensioen zal kunnen genieten. Het zal niet voldoende zijn om op een deftige manier, maar het is een basis.
Ik probeer mijn pensioen te 'verzekeren' via bakstenen. Wij zijn ondertussen bijna 5 jaar geleden van een appartement naar een huis verhuisd. Door de economische crisis hebben we ons appartement niet verkocht gekregen. Toen was dat een grote tegenslag en een zware financiële dobber. Nu bekijk ik het appartement als onze pensioenverzekering. Het appartement is momenteel verhuurd en de huurinkomsten dekken min of meer de hypotheekaflossingen. Als we erin slagen om het appartement te behouden en volledig af te betalen dan hebben we al een mooie spaarpot voor ons pensioen.
Daarnaast doe we nog de usual suspects, zoals Individuele Pensioentoezegging (ben zelfstandige), pensioensparen voor mijn vrouw en af en toe eens iets opzijzetten (als het lukt).
Ik ben zelf net 40 geworden en ga ervan uit dat ik nog van een, weliswaar minimaal wettelijk pensioen zal kunnen genieten. Het zal niet voldoende zijn om op een deftige manier, maar het is een basis.
Ik probeer mijn pensioen te 'verzekeren' via bakstenen. Wij zijn ondertussen bijna 5 jaar geleden van een appartement naar een huis verhuisd. Door de economische crisis hebben we ons appartement niet verkocht gekregen. Toen was dat een grote tegenslag en een zware financiële dobber. Nu bekijk ik het appartement als onze pensioenverzekering. Het appartement is momenteel verhuurd en de huurinkomsten dekken min of meer de hypotheekaflossingen. Als we erin slagen om het appartement te behouden en volledig af te betalen dan hebben we al een mooie spaarpot voor ons pensioen.
Daarnaast doe we nog de usual suspects, zoals Individuele Pensioentoezegging (ben zelfstandige), pensioensparen voor mijn vrouw en af en toe eens iets opzijzetten (als het lukt).
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
1. Dank voor de reacties. Sommige mensen zijn hier blijkbaar ook al mee bezig (in hun achterhoofd).
2. "pensioenleeftijd" alleen is inderdaad geen correct criterium. Maar wat doe je dan met iemand die bv gestudeerd heeft tot zijn dertigste. Moet die dan tot zijn zeventigste blijven werken ? 40 jaar loopbaan. Je zou die studiejaren ook kunnen laten meetellen voor zijn pensioen (de jaren dat je geslaagd bent, in het behalen van je diploma). Dan kan iedereen op zijn zestigste op pensioen. Of sommige mensen (die al werken vanaf hun 16 jaar) wat vroeger. Waar (en hoe) trek je die grens ?
3. Iedereen is niet gelijk voor de wet. Moest iedereen ten vroegste op zijn zestigste op pensioen zijn gegaan. We zaten nu waarschijnlijk in een ander scenario. Ik neem het die mensen niet kwalijk. Maar bv op brugpensioen gaan op je vijftigste (omdat je bedrijf failliet is) is veel te vroeg.
4. Er dient meer oog (en oor) te zijn op de arbeidsmarkt om zulke mensen terug in dienst te nemen. Terug een baan aan te bieden. Maar ook dit is terug economie (en economisch niet altijd zo evident). Was het Belfius niet die tijdje geleden oude werknemers wou ontslaan, om nieuwe (en jongere) werkkrachten daarvoor in de plaats aan te nemen. Jonge werkkrachten die ze dan minder moesten betalen. Terwijl die oude mensen (in de ogen van een bedrijf) veelal te duur (en minder productief) zijn. Jonge werkkrachten zijn voor een bedrijf vaak veel interessanter. Echter, we blijven allemaal niet jong. Iedereen wordt ouder(er). Met of zonder kinderen En oudere mensen horen ook bij onze (bedrijfs) cultuur!
5. De financiering van ons pensioen, is hoofdzakelijk een economisch probleem. Anderzijds (en dit houdt me meer bezig) is hier ook een sociaal en menselijk aspect aan. Mensen die hun steentje aan de maatschappij hebben bijgedragen, gun die nog een goede oude dag. Zulke mensen (eens op pensioen) kunnen de maatschappij nog van veel waarde zijn. Bijvoorbeeld grootouders die kleinkinderen opvangen, vrijwilligerswerk uitvoeren en/of andere ondersteuning bieden (binnen ons maatschappelijk weefsel/stel). Economisch is deze "waarde" misschien niet wiskundig meetbaar (in cijfers). Maar ze is er wel.
6. Het wettelijk pensioen zal blijven bestaan. Dat verkondigt men alvast in de politiek. Maar het best bouw je zelf wel enkele peilers ernaast in. Bv groepsverzekering, pensioen sparen (kan ook gewoon op een spaarrekening, kun je er meteen aan, wanneer je dit wenst), bepaalde activa (eigen woning/appartement), etc.
7. Ik vraag me alleen soms af, tot hoe lang wensen ze (denken ze) dat we hier gaan blijven 'presteren'. Er bestaat inderdaad ook zoiets als mentale vermoeidheid (naast fysieke vermoeidheid/aftakeling). Dat menselijk aspect dus. Iets waar een econoom vaak nauwelijks oren naar heeft. Die ziet enkel dat "geld". Hoeveel krijgen we binnen, hoeveel kan er naar buiten. Vrij lineair allemaal...
Groetjes,
Gent32m
2. "pensioenleeftijd" alleen is inderdaad geen correct criterium. Maar wat doe je dan met iemand die bv gestudeerd heeft tot zijn dertigste. Moet die dan tot zijn zeventigste blijven werken ? 40 jaar loopbaan. Je zou die studiejaren ook kunnen laten meetellen voor zijn pensioen (de jaren dat je geslaagd bent, in het behalen van je diploma). Dan kan iedereen op zijn zestigste op pensioen. Of sommige mensen (die al werken vanaf hun 16 jaar) wat vroeger. Waar (en hoe) trek je die grens ?
3. Iedereen is niet gelijk voor de wet. Moest iedereen ten vroegste op zijn zestigste op pensioen zijn gegaan. We zaten nu waarschijnlijk in een ander scenario. Ik neem het die mensen niet kwalijk. Maar bv op brugpensioen gaan op je vijftigste (omdat je bedrijf failliet is) is veel te vroeg.
4. Er dient meer oog (en oor) te zijn op de arbeidsmarkt om zulke mensen terug in dienst te nemen. Terug een baan aan te bieden. Maar ook dit is terug economie (en economisch niet altijd zo evident). Was het Belfius niet die tijdje geleden oude werknemers wou ontslaan, om nieuwe (en jongere) werkkrachten daarvoor in de plaats aan te nemen. Jonge werkkrachten die ze dan minder moesten betalen. Terwijl die oude mensen (in de ogen van een bedrijf) veelal te duur (en minder productief) zijn. Jonge werkkrachten zijn voor een bedrijf vaak veel interessanter. Echter, we blijven allemaal niet jong. Iedereen wordt ouder(er). Met of zonder kinderen En oudere mensen horen ook bij onze (bedrijfs) cultuur!
5. De financiering van ons pensioen, is hoofdzakelijk een economisch probleem. Anderzijds (en dit houdt me meer bezig) is hier ook een sociaal en menselijk aspect aan. Mensen die hun steentje aan de maatschappij hebben bijgedragen, gun die nog een goede oude dag. Zulke mensen (eens op pensioen) kunnen de maatschappij nog van veel waarde zijn. Bijvoorbeeld grootouders die kleinkinderen opvangen, vrijwilligerswerk uitvoeren en/of andere ondersteuning bieden (binnen ons maatschappelijk weefsel/stel). Economisch is deze "waarde" misschien niet wiskundig meetbaar (in cijfers). Maar ze is er wel.
6. Het wettelijk pensioen zal blijven bestaan. Dat verkondigt men alvast in de politiek. Maar het best bouw je zelf wel enkele peilers ernaast in. Bv groepsverzekering, pensioen sparen (kan ook gewoon op een spaarrekening, kun je er meteen aan, wanneer je dit wenst), bepaalde activa (eigen woning/appartement), etc.
7. Ik vraag me alleen soms af, tot hoe lang wensen ze (denken ze) dat we hier gaan blijven 'presteren'. Er bestaat inderdaad ook zoiets als mentale vermoeidheid (naast fysieke vermoeidheid/aftakeling). Dat menselijk aspect dus. Iets waar een econoom vaak nauwelijks oren naar heeft. Die ziet enkel dat "geld". Hoeveel krijgen we binnen, hoeveel kan er naar buiten. Vrij lineair allemaal...
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Heel wat reacties gelezen.
Ik zelf ben te vroeg op pensioen gezet om medische redenen en zelfs als ik terug wil werken mag dit niet door het systeem gezien ik dan alles verlies en nooit meer er recht op hebben.
Veel oudere werknemers dankt men af om zogezegd te dure lonen maar wat mij door al die jaren wel het meest kwetst is dat die personen die al die zogezegde dure werknemers afdanken zelf reeds van ouderdom zijn en door die bezuinigen nog meer gaan verdienen.
Ons systeem is echt verrot en das het grootste probleem.
Wat grootte van pensioen betreft zou men echt een max moeten invoeren bvb 3000 euro bruto per persoon en niet zoals nu dat een kleine groep (meestal politici en topambtenaren) heel hoge pensioenen trekken en de rest het met veel minder moeten rond komen.
Ik zelf ben te vroeg op pensioen gezet om medische redenen en zelfs als ik terug wil werken mag dit niet door het systeem gezien ik dan alles verlies en nooit meer er recht op hebben.
Veel oudere werknemers dankt men af om zogezegd te dure lonen maar wat mij door al die jaren wel het meest kwetst is dat die personen die al die zogezegde dure werknemers afdanken zelf reeds van ouderdom zijn en door die bezuinigen nog meer gaan verdienen.
Ons systeem is echt verrot en das het grootste probleem.
Wat grootte van pensioen betreft zou men echt een max moeten invoeren bvb 3000 euro bruto per persoon en niet zoals nu dat een kleine groep (meestal politici en topambtenaren) heel hoge pensioenen trekken en de rest het met veel minder moeten rond komen.
-
- Elite Poster
<sarcasm>
Maar dan kunnen die arme politici en topambtenaren hun villa, snoepreisjes en buitenverblijven niet meer betalen hoe zielig zou dat niet zijn dat kunnen we hen niet aandoen he!
</sarcasm>
De enige hervorming die ze zullen doorvoeren is telkens de leeftijd verhogen, met alle andere maatregelen zitten ze in hun eigen zak en laat dat nu net iets zijn wat politici niet graag doen...
Maar dan kunnen die arme politici en topambtenaren hun villa, snoepreisjes en buitenverblijven niet meer betalen hoe zielig zou dat niet zijn dat kunnen we hen niet aandoen he!
</sarcasm>
De enige hervorming die ze zullen doorvoeren is telkens de leeftijd verhogen, met alle andere maatregelen zitten ze in hun eigen zak en laat dat nu net iets zijn wat politici niet graag doen...
- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
MClaeys schreef:Spreek ik zelf ook al een tijdje over, helaas studeert de vriendin voor leerkracht lagere school, iets waar ge in het buitenland niet veel met zijt. En het gedaan maken daarvoor is het mij ook niet waard, misschien kan ik ze later alsnog overtuigen.q-tec schreef:Je kan zoals 99% van de belgen steen en been klagen maar wil je er iets aan doen verhuis naar het buitenland.
Daar zit ik ook al een tijdje aan te denken. Ik ben vrachtwagenchauffeur en in canada zoeken ze er nog genoeg. En daar zijn niet zoveel regeltjes dan hier. En wie als vrachtwagenchauffeur wil er nu niet met een dikke Amerikaan rijden he. Mijn vrouw is verpleegster en zou ginder ook direct aan de slag kunnen. Mijn vrouw zou zo naar daar verhuizen, maar ik durf niet goed hier alles achter te laten. Eigenlijk ben ik zot om het niet te doen omdat ik ginder makkelijk 1000€ per maand meer verdien, en mijn vrouw 1500€ meer zou verdienen. Maarja....
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Uitkeringen verlagen voor die oudere afgedankte werknemers maken het ook betaalbaarder (en hun pensioenleeftijd verhogen helpt ook). Dat is een puur economische gedachte.
-
- Deel van't meubilair
Vergeet niet dat je daar voor veel meer zelf verantwoordelijk bent... oa. je pension, je ziekte verzekering, ...metal schreef:Eigenlijk ben ik zot om het niet te doen omdat ik ginder makkelijk 1000€ per maand meer verdien, en mijn vrouw 1500€ meer zou verdienen. Maarja....
- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
das ook waar ja. Maar hoe lang gaat het hier nog duren voor je 2/3 van uw loon kunt gaan afgeven aan de belastingen? Of misschien is het nu al.
Hier in Belgie en omstreken pluimen ze u volledig leeg. En ze krijgen er niet genoeg van. Ik ben sinds een paar weken 30 geworden, en zoals het er nu naar uitziet kan ik nog 40jaar gaan werken. Ik doe hier wel aan pensioensparen, maar het is eigenlijk nog veel te vroeg om aan pensioen te denken. Gewoon een beetje er naar toe sparen en voor de rest zien we wel wanneer we mogen gaan. Als we tegen die tijd nog leven teminste.
Hier in Belgie en omstreken pluimen ze u volledig leeg. En ze krijgen er niet genoeg van. Ik ben sinds een paar weken 30 geworden, en zoals het er nu naar uitziet kan ik nog 40jaar gaan werken. Ik doe hier wel aan pensioensparen, maar het is eigenlijk nog veel te vroeg om aan pensioen te denken. Gewoon een beetje er naar toe sparen en voor de rest zien we wel wanneer we mogen gaan. Als we tegen die tijd nog leven teminste.
-
- Deel van't meubilair
Je mag al een stevige cent verdienen voor men je 50% belast... in princiepe moet je dus bijna het dubbel verdienen in Canada (ervan uitgaan dat je voor alles zelf moet zorgen). De troost die je dan hebt is dat je er wel zelf voor verantwoordelijk bent.metal schreef:Maar hoe lang gaat het hier nog duren voor je 2/3 van uw loon kunt gaan afgeven aan de belastingen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Off-topicMaar hoe lang gaat het hier nog duren voor je 2/3 van uw loon kunt gaan afgeven aan de belastingen?
Als een alleenstaande bediende zonder kinderen 5000€ brutto heeft, dan staat er netto 2677 op zijn loonbrief (53%)
Bij 2500 brutto is dit 1603 (64%)
http://www.abvv.be/web/guest/bereken-je-nettoloon
Maar je vergeet de werkgeversbijdrage, 13de maand en vakantiegeld. Als je dit meerekent dan moet de werkever 168% van het bruttoloon betalen en dan krijg je volgende cijfers:
Wergever: 8400 -- Brutto: 5000 -- Netto: 2677 -- 32%
Wergever: 4200-- Brutto: 2500-- Netto: 1603 -- 38%
http://www.unizo.be/hrmcoach/download.j ... ost_LR.pdf
Van die 13de maand en vakantiegeld krijgen we natuurlijk wel wat netto terug, maar dit wordt natuurlijk extra belast...
We zitten dus al bijna aan 2/3
On-topic Pensioen
- Verwacht niet teveel van van de staat in de "verre" toekomst (behalve als je ambtenaar bent)
- Spaar zelf - een huis is ook OK
- Een groepsverzekering kan ook leuk zijn - als deze niet in "beslag" wordt genomen door de overheid of verdwijnt door wanbestuur van banken
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
ben half de 20 maar ben er toch al mee bezig.
offtopic:
belastingen
Alles aan je huis zelf doen is volgens mij ook een manier om de staat niet al te veel te gunnen:
je werkt hierdoor iets minder => je moet minder belastingen betalen. Staat heeft minder aan jou
je hebt geen werkmannen nodig => staat verdient ook niet aan deze werkmannen
...
Als iedereen zo denkt zal er zeker geen geld meer zijn voor pensioen.
checkjohan.devos schreef: (behalve als je ambtenaar bent)
vollop mee bezig.johan.devos schreef: - Spaar zelf - een huis is ook OK
offtopic:
belastingen
Alles aan je huis zelf doen is volgens mij ook een manier om de staat niet al te veel te gunnen:
je werkt hierdoor iets minder => je moet minder belastingen betalen. Staat heeft minder aan jou
je hebt geen werkmannen nodig => staat verdient ook niet aan deze werkmannen
...
Als iedereen zo denkt zal er zeker geen geld meer zijn voor pensioen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Om nadien terug te komen en mee te profiteren van het sociaal systeem dat hier opgebouwd is, zonder zelf een bijdrage te hebben geleverd ?q-tec schreef:Voor mij zal er niks meer overschieten ben nog maar 20...maar heel mijn leven in belgie werken en alles af te geven aan de staat.
Maar je hebt gelijk van de VS met werkloosheid/ziekte, ik weet wat mijn moeder daar momenteel doormaakt.
Voor de rest : sparen?? Levensduurte neemt sneller toe dan de rente (ook bij pensioensparen), tenminste als je dezelfde levensstandaard wil aanhouden.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Zeker als je ook de BTW en diverse andere belastingen en bijdragen meerekend (roerende en onroerende voorheffing, autobelastingen, boetes, ...)!johan.devos schreef: We zitten dus al bijna aan 2/3
Het ergste vind ik dat het geld van de burgers op zo'n slechte manier beheerd wordt en dat er héél weinig beterschap in zicht is.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
De werkgeversbijdrage is geen belasting op mijn loon als werknemer en mag je ook niet als dusdanig meetellen.
Het is een kost die mijn baas heeft om mij tewerk te stellen, net zoals hij een verwarmd gebouw met een bureau moet voorzien, die kosten tel je toch ook niet bij belastingen op jouw loon. Het zijn wel belastingen voor de werkgever, laat dat duidelijk zijn, maar niet voor de werknemer.
J.
Het is een kost die mijn baas heeft om mij tewerk te stellen, net zoals hij een verwarmd gebouw met een bureau moet voorzien, die kosten tel je toch ook niet bij belastingen op jouw loon. Het zijn wel belastingen voor de werkgever, laat dat duidelijk zijn, maar niet voor de werknemer.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Da's nog eens een idee. Mensen die 30-40 jaar afgedragen hebben en dan door "reorganistatie" buitengegooid worden hun uitkering verlagen EN hen nog eens langer doen wachten op pensioen. Ik kan mij al direct voorstellen in welke leeftijdscategorie jij zitsilencer schreef:Uitkeringen verlagen voor die oudere afgedankte werknemers maken het ook betaalbaarder (en hun pensioenleeftijd verhogen helpt ook). Dat is een puur economische gedachte.
Hoe denk je trouwens deze mensen langer te laten werken? Geen enkele werkgever wil hen nog aanwerven zelfs als er nog vacatures zijn. Zelf meegemaakt, gebeld, hele boel vragen beantwoord (hij had duidelijk interesse) en dan "hoe oud ben je?" Even stil aan de andere kant en dan, "Oei...Euh...ik heb eigenlijk begin van de week een jonge gast aangenomen en we zijn een jonge firma......" 3 maanden later stond hij nog steeds bij de vacatures....
Vergeet niet dat mensen die nu 50+ zijn de 48u, 45u, 42u en 40u werkweken gekend hebben. Niet alleen hebben zij dus al 35 gewerkt, ze hebben in hun beginperiode bij manier van spreken 6 dagen per week gepresteerd.
Je mag er van uit gaan dat iemand die nu 40 jaar gewerkt heeft naar hedendaagse normen meer dan 45 jaar gepresteerd heeft.
Even een tegenzet op je commentaar: misschien kunnen ze de uitkeringen van de jongeren wat inperken, ze hebben nog niets in het systeem gestopt en het zal hun aanzetten om sneller aan het werk te gaan
Bye, Maurice
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Veel interessante dingen gelezen.
1. Over ambtenaren. Hun hoger pensioen compenseerde vroeger de lagere lonen. Maar vandaag zien we dat die lonen goed meeknn met de prive sector. Waarom? Omdat de staat ook competente mensen wil aantrekken en alleen met een belofte voor hoger pensioen lukt dat niet. Jammer genoeg is men vergeten dat het ene voordeel het andere nadeel, dat niet meer bestaat, moest compenseren.
Neem nu verpleegsters. Diegene die statutair benoemd zijn in openbare ziekenhuizen mogen hopen op 500 euro meer pensioen per maand dan de collega's in niet openbare ziekenhuizen, of die niet statutair benoemd zijn. Dit voor hetzelfde werk en hetzelfde loon.
De werkgever moet hiervoor meer en meer bijdragen en die werkgever gaat dan kloppen bij... De staat om die extra last gefinancierd te krijgen. En zo betalen we allen mee.
Dat politici veel verdienen, dat moet kunnen. We hebben capabele mensen nodig om ons land te leiden. Maar waarom moeten er zo veel zijn en moeten zij kabinetten hebben als ze al een administratie hebben (ministeries)?
Hoe bereid ik mezelf voor op mijn pensioen? Ik ben er net 30 en heb het geluk van goed mijn brood te verdienen en wat hulp gekregen te hebben van de ouders. Ik heb mijn appartement kunnen kopen, samen met de vrouw en de bank en beschouw dit een beetje als mijn levensverzekering . Daarnaast spaar ik elke maand een stuk van miijn wedde en is er een groepsverzekering + doe ik zelf aan pensioensparen.
Ik heb een zelfstandig bijberoep waarbij ik zo'n 60 pct van de winst afsta aan de staat. Soms vraag ik me af of ik niet beter in mijn zetel ga zitten...
Later meer, ik ga nu boarden.
1. Over ambtenaren. Hun hoger pensioen compenseerde vroeger de lagere lonen. Maar vandaag zien we dat die lonen goed meeknn met de prive sector. Waarom? Omdat de staat ook competente mensen wil aantrekken en alleen met een belofte voor hoger pensioen lukt dat niet. Jammer genoeg is men vergeten dat het ene voordeel het andere nadeel, dat niet meer bestaat, moest compenseren.
Neem nu verpleegsters. Diegene die statutair benoemd zijn in openbare ziekenhuizen mogen hopen op 500 euro meer pensioen per maand dan de collega's in niet openbare ziekenhuizen, of die niet statutair benoemd zijn. Dit voor hetzelfde werk en hetzelfde loon.
De werkgever moet hiervoor meer en meer bijdragen en die werkgever gaat dan kloppen bij... De staat om die extra last gefinancierd te krijgen. En zo betalen we allen mee.
Dat politici veel verdienen, dat moet kunnen. We hebben capabele mensen nodig om ons land te leiden. Maar waarom moeten er zo veel zijn en moeten zij kabinetten hebben als ze al een administratie hebben (ministeries)?
Hoe bereid ik mezelf voor op mijn pensioen? Ik ben er net 30 en heb het geluk van goed mijn brood te verdienen en wat hulp gekregen te hebben van de ouders. Ik heb mijn appartement kunnen kopen, samen met de vrouw en de bank en beschouw dit een beetje als mijn levensverzekering . Daarnaast spaar ik elke maand een stuk van miijn wedde en is er een groepsverzekering + doe ik zelf aan pensioensparen.
Ik heb een zelfstandig bijberoep waarbij ik zo'n 60 pct van de winst afsta aan de staat. Soms vraag ik me af of ik niet beter in mijn zetel ga zitten...
Later meer, ik ga nu boarden.
-
- Elite Poster
Een veel te hoge kost, hoe wil men er voor zorgen dat bedrijven werkgelegenheid creëren als een werknemer een veelvoud van zijn loon kost en dat steeds blijft stijgen? En dan dwaas staan kijken als die bedrijven naar Sjakamaka vertrekken en zich afvragen waarom ze dat doenJoe de Mannen schreef:Het is een kost die mijn baas heeft om mij tewerk te stellen
En inderdaad, moest het geld goed beheert worden dan zou het schelen want dan werden we er tenminste beter van. Wat ik nu zie is straten die ze slecht herstellen, dure beslissingen die ze een paar maandjes later terugdraaien, politiekorpsen die motors aankopen maar geen mensen hebben die er op mogen rijden. Spilzucht ten top.
-
- Deel van't meubilair
Hervorming pensioenbonus moet mensen langer doen werken
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 130301_042
Soms begrijp ik dit land toch echt niet meer... terwijl men amper jobs heeft voor de jongere generatie gaat men ouderen aanzetten nog langer te werken dan hun pensioenleeftijd ? Het rendement van ons sociaal systeem verhogen doe je niet door iemand van 65 tot 67 jaar te laten werken, maar door mensen van 20 jaar aan een job te helpen (en dan komen we terug bij zaken als de loonlast terecht) !
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 130301_042
Soms begrijp ik dit land toch echt niet meer... terwijl men amper jobs heeft voor de jongere generatie gaat men ouderen aanzetten nog langer te werken dan hun pensioenleeftijd ? Het rendement van ons sociaal systeem verhogen doe je niet door iemand van 65 tot 67 jaar te laten werken, maar door mensen van 20 jaar aan een job te helpen (en dan komen we terug bij zaken als de loonlast terecht) !
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Je gaat hier verkeerdelijk vanuit dat er een 'vast' aantal jobs zijn.r2504 schreef: Soms begrijp ik dit land toch echt niet meer... terwijl men amper jobs heeft voor de jongere generatie gaat men ouderen aanzetten nog langer te werken dan hun pensioenleeftijd ? Het rendement van ons sociaal systeem verhogen doe je niet door iemand van 65 tot 67 jaar te laten werken, maar door mensen van 20 jaar aan een job te helpen (en dan komen we terug bij zaken als de loonlast terecht) !
Mensen die werken zorgen ook voor meer werkgelegenheid. Vb. Werken -> Meer te besteden -> Vaker op restaurant / poetsdienst / ... (niet enkel voor laaggeschoolde jobs hoor).
-
- Deel van't meubilair
Op korte termijn wel... als je vandaag 100 jobs hebt dan geef je die wat mij betreft beter aan jongeren dan aan 65+. Op langere termijn gaan die 100 jobs inderdaad voor extra werk zorgen (ongeacht wie ze eigenlijk doet)... en zelfs daar ben je beter van ze aan jongeren te geven omdat die nog hun leven moeten opbouwen en dus in theorie meer gaan consumeren dan een 65+ welke reeds een zekere levensstandaard heeft.Liber! schreef:Je gaat hier verkeerdelijk vanuit dat er een 'vast' aantal jobs zijn.