Fibernet Shake: installatie on hold gezet...
Deze namiddag kwam de installateur langs om onze Fibernet Shake (tv+telefoon+internet) aansluiting te regelen. We hadden nog niets van telenet in huis, anders dan analoge televisie.
De installateur zat echter al vrij snel met zijn handen in zijn haar, toen hij onze wandcontactdoos zag waar de coax binnenkomt. Dit is aan de televisie in de living.
De coax die daar in de wandcontactdoos is aangesloten, is namelijk te kort volgens hem...
Uit de afbeelding hieronder mag inderdaad duidelijk zijn dat de coax kabel naar de TV wandcontactdoos eigenlijk geen speling meer heeft:
donkergrijs = buitenmuur
lichtgrijs = houten balken, waar o.a. de TV op staat.
Het witte gedeelte tegen de buitenmuur zijn bakstenen die samen met de houten balken onderdeel uitmaken van onze inbouw haard.
De originele wandcontactdozen voor TV & elektriciteit worden dus niet meer gebruikt en de kabels werden iets verder doorgetrokken tot in de 2 nieuwe wandcontactdozen die nu in de bakstenen muur zitten. De coax kabel zit op dit moment dus maar nét aangesloten op die wandcontactdoos; je kan hem er niet verder meer uit trekken en dat is het probleem. De installateur zegt dat hij zeker nog 5-10cm vrije kabel nodig heeft om die opnieuw te strippen en de NIU erop aan te sluiten. Hij is dus terug vertrokken, want hij kon voorlopig niets doen...
Ons rest nu die 2 wandcontactdozen uit de bakstenen muur te beitelen, eventueel van plaats te verwisselen, en te hópen dat we de coax kabel zo iets meer vrij kunnen krijgen. Dan opnieuw een afspraak maken en 3 weken wachten (belgacom nummeroverdracht).
Maar mijn vraag is nu:
Waarom kan de NIU niet gewoon op bestaande wandcontactdoos aangesloten worden, net zoals de TV nu aangesloten is?!? Waarom wil de installateur per se rechtstreeks aan die kabel geraken?
De installateur zat echter al vrij snel met zijn handen in zijn haar, toen hij onze wandcontactdoos zag waar de coax binnenkomt. Dit is aan de televisie in de living.
De coax die daar in de wandcontactdoos is aangesloten, is namelijk te kort volgens hem...
Uit de afbeelding hieronder mag inderdaad duidelijk zijn dat de coax kabel naar de TV wandcontactdoos eigenlijk geen speling meer heeft:
donkergrijs = buitenmuur
lichtgrijs = houten balken, waar o.a. de TV op staat.
Het witte gedeelte tegen de buitenmuur zijn bakstenen die samen met de houten balken onderdeel uitmaken van onze inbouw haard.
De originele wandcontactdozen voor TV & elektriciteit worden dus niet meer gebruikt en de kabels werden iets verder doorgetrokken tot in de 2 nieuwe wandcontactdozen die nu in de bakstenen muur zitten. De coax kabel zit op dit moment dus maar nét aangesloten op die wandcontactdoos; je kan hem er niet verder meer uit trekken en dat is het probleem. De installateur zegt dat hij zeker nog 5-10cm vrije kabel nodig heeft om die opnieuw te strippen en de NIU erop aan te sluiten. Hij is dus terug vertrokken, want hij kon voorlopig niets doen...
Ons rest nu die 2 wandcontactdozen uit de bakstenen muur te beitelen, eventueel van plaats te verwisselen, en te hópen dat we de coax kabel zo iets meer vrij kunnen krijgen. Dan opnieuw een afspraak maken en 3 weken wachten (belgacom nummeroverdracht).
Maar mijn vraag is nu:
Waarom kan de NIU niet gewoon op bestaande wandcontactdoos aangesloten worden, net zoals de TV nu aangesloten is?!? Waarom wil de installateur per se rechtstreeks aan die kabel geraken?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Signaal verlies en bron van storingen.Q-BiC schreef:Waarom kan de NIU niet gewoon op bestaande wandcontactdoos aangesloten worden, net zoals de TV nu aangesloten is?!? Waarom wil de installateur per se rechtstreeks aan die kabel geraken?
Destijds toen ik op m'n appartement woonde heeft de technieker echter wel zelf een verlengstukje aan de kabel gezet (dus ontkoppeld van de wandcontactdoos en dus rechtstreeks op de coax in de muur die ook maar enkele centimeters bereikbaar was).
Kan je eventueel de coax er niet uittrekken en er een nieuwe in leggen (meestal een zeer spannend werkje) ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Dit zijn de regels. Nui moet rechtstreeks aan de inkomende kabel hangen, zonder stekkerdozen ertussen.
Bij ons was het ook zo'n probleem, maar hij heeft het kunnen oplossen. Hij heeft de bodem van de contactdoos uitgeknipt, en daar een F-connector aan gestoken (welke net lang genoeg was), en daar dan via een F-F verlengd, naar de NUI.
DIt is geen standaard oplossing, maar is toch tenminste ene. (internet was dringend voor ons, dus hij was blij om het zo te doen)
(indien gewenst kan ik fototje maken, zodat je dit kan zien en voorstellen)
Bij ons was het ook zo'n probleem, maar hij heeft het kunnen oplossen. Hij heeft de bodem van de contactdoos uitgeknipt, en daar een F-connector aan gestoken (welke net lang genoeg was), en daar dan via een F-F verlengd, naar de NUI.
DIt is geen standaard oplossing, maar is toch tenminste ene. (internet was dringend voor ons, dus hij was blij om het zo te doen)
(indien gewenst kan ik fototje maken, zodat je dit kan zien en voorstellen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Pfff belachelijk: zet gewoon een verlengstuk op dat wandcontactdoosje naar de versterker (als het maar werkt he).
Zou bij mij niet waar zijn.
Subco zal ook blij zijn ... (ISS ?)
Zou bij mij niet waar zijn.
Subco zal ook blij zijn ... (ISS ?)
"De bodem van de wandcontactdoos uitknippen. "
Hmm nee, zal niet gaan. De coax verdwijnt achterin de buitenste contactdoos, half ingebetoneerd, zo lijkt... Ik vraag mij af wat ik nog allemaal ga ontdekken als ik die buitenste contactdozen uit de bakstenen geklopt ga hebben Het werk kan evengoed voor niets geweest zijn.
Een verlengstukje aan de kabel hangen, zou nipt zijn. De installateur wou het in ieder geval niet zo doen uit schrik dat het uiteinde verstorven zou zijn en hij nog meer kan gaan knippen, en dan hebben we ook geen analoge tv meer....
Ik zal later de wandcontactdoos nog eens open maken en een foto posten.
Hmm nee, zal niet gaan. De coax verdwijnt achterin de buitenste contactdoos, half ingebetoneerd, zo lijkt... Ik vraag mij af wat ik nog allemaal ga ontdekken als ik die buitenste contactdozen uit de bakstenen geklopt ga hebben Het werk kan evengoed voor niets geweest zijn.
Ik denk té spannend voor mijn vader zijn hart Lijkt me eigenlijk niet mogelijk. Die ligt er al 20 jaar, volgens mij beweegt die geen millimeter meer.r2504 schreef:Destijds toen ik op m'n appartement woonde heeft de technieker echter wel zelf een verlengstukje aan de kabel gezet (dus ontkoppeld van de wandcontactdoos en dus rechtstreeks op de coax in de muur die ook maar enkele centimeters bereikbaar was).
Kan je eventueel de coax er niet uittrekken en er een nieuwe in leggen (meestal een zeer spannend werkje) ?
Een verlengstukje aan de kabel hangen, zou nipt zijn. De installateur wou het in ieder geval niet zo doen uit schrik dat het uiteinde verstorven zou zijn en hij nog meer kan gaan knippen, en dan hebben we ook geen analoge tv meer....
Ik zal later de wandcontactdoos nog eens open maken en een foto posten.
-
- Deel van't meubilair
Bij mij was het ook nipt... amper enkele centimeters, maar ik begrijp dat de technieker die verantwoordelijkheid niet wil nemen.Q-BiC schreef:Een verlengstukje aan de kabel hangen, zou nipt zijn. De installateur wou het in ieder geval niet zo doen uit schrik dat het uiteinde verstorven zou zijn en hij nog meer kan gaan knippen, en dan hebben we ook geen analoge tv meer....
Trouwens waar komt je coax binnen... kan je daar de modem niet plaatsen (en dan powerlines gebruiken) ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Pak een
tv kabel met een plat stuk op het wcd zetten (zezelfde als in de ad2100, iedere tech heeft die), die zijn erg plat en lopen naar onder, de andere zijde naar devNIU.
Was gewoon een luie tech of heeft niet goed nagedacht.
tv kabel met een plat stuk op het wcd zetten (zezelfde als in de ad2100, iedere tech heeft die), die zijn erg plat en lopen naar onder, de andere zijde naar devNIU.
Was gewoon een luie tech of heeft niet goed nagedacht.
@silencer:
spijt me verschrikkelijk, maar ik snap je bericht niet echt :/
"tv kabels met een plat stuk, die naar onderen lopen"... Meaning: een haakse connector? Die op de bestaande wcd zetten? Hoe lost dit het probleem dan op?
@r2504:
De coax komt strikt gezien binnen in de garage, maar is niet onderbroken en verdwijnt daar onmiddellijk terug in de grond. Eerste aansluitpunt is bij de TV. De installateur is ook in de garage gaan kijken om te zien of dat daar geen optie was, maar hij zag er ook snel vanaf en is nog eens beter naar de wcd in de living gaan kijken. Hij leek er toch geen probleem van te maken dat het in de living zou gaan gebeuren, ware het niet voor die te korte coax...
Aansluiting in de garage linksvooraan het huis is eigenlijk geen optie, aangezien de telefoonlijn rechtsvooraan binnenkomt, en alle televisie, wired & wireless internet behoeften zich rechtsachteraan het huis, beneden & boven situeren
Wachtbuizen & trekkabels zijn onbestaande. Met powerline heb ik geen goede ervaringen. En wireless diagonaal door het huis belooft ook niet veel goeds. Heb geen 60Mbps fibernet om dan aan 500KB/s te surfen... Laat staan als de router (m'n eigen router, kwas trouwens al zo blij toen ik hoorde dat de technieker een modem-only bij had ) daar ook terecht moet komen en ik HD films wil streamen vanaf de NAS
Alles vanuit de living laten vertrekken, zou daarentegen ideaal zijn. Er lopen van daar namelijk ook al 2 coaxen en een Cat5e naar de kamers erboven ...
EDIT:
Nog wat vraagjes:
- Toen we intekenden op de Fibernet Shake net voor nieuwjaar, liep er een actie: gratis activering & gratis comfortinstallatie. Als we nu een nieuwe afspraak maken bij Telenet om de installateur z'n installatie af te laten maken, hebben we toch 75€ comfortinstallatie aan ons been zeker? En dat terwijl er ondertussen al een nieuwe solden-actie loopt...
Ik zou dat iig toch wel zeer flauw vinden. Volgens mij wordt nérgens op de website duidelijk gemaakt dat: "op de plaats van de wandcontactdoos minstens 5cm coaxkabel uit de muur moet kunnen getrokken worden eer de installateur zijn werk kan doen"... Wij wisten dus van niets en wat ons betrof, was de bekabeling gewoon in orde...
- Met welke connectoren wordt de NIU dan wel aangesloten op de coax?
- Owv de nummeroverdracht van Belgacom die nu geannuleerd is, zou volgens de installateur een nieuwe afspraak pas kunnen ten vroegste na 3 weken, aangezien Telenet 3 weken op voorhand die nummeroverdracht moet aanvragen. Kan Telenet dan alvast niemand sturen om internet & TV aan te sluiten? Dat we nog 2 weken langer bij Belgacom zitten voor telefoon, is nu niet zo heel erg, en een telefoonkabel in de modem pluggen, kunnen we zelf ook wel eens het zover is, maar we willen wel graag zo snel mogelijk op internet & digitale tv aangesloten zitten ...
spijt me verschrikkelijk, maar ik snap je bericht niet echt :/
"tv kabels met een plat stuk, die naar onderen lopen"... Meaning: een haakse connector? Die op de bestaande wcd zetten? Hoe lost dit het probleem dan op?
@r2504:
De coax komt strikt gezien binnen in de garage, maar is niet onderbroken en verdwijnt daar onmiddellijk terug in de grond. Eerste aansluitpunt is bij de TV. De installateur is ook in de garage gaan kijken om te zien of dat daar geen optie was, maar hij zag er ook snel vanaf en is nog eens beter naar de wcd in de living gaan kijken. Hij leek er toch geen probleem van te maken dat het in de living zou gaan gebeuren, ware het niet voor die te korte coax...
Aansluiting in de garage linksvooraan het huis is eigenlijk geen optie, aangezien de telefoonlijn rechtsvooraan binnenkomt, en alle televisie, wired & wireless internet behoeften zich rechtsachteraan het huis, beneden & boven situeren
Wachtbuizen & trekkabels zijn onbestaande. Met powerline heb ik geen goede ervaringen. En wireless diagonaal door het huis belooft ook niet veel goeds. Heb geen 60Mbps fibernet om dan aan 500KB/s te surfen... Laat staan als de router (m'n eigen router, kwas trouwens al zo blij toen ik hoorde dat de technieker een modem-only bij had ) daar ook terecht moet komen en ik HD films wil streamen vanaf de NAS
Alles vanuit de living laten vertrekken, zou daarentegen ideaal zijn. Er lopen van daar namelijk ook al 2 coaxen en een Cat5e naar de kamers erboven ...
EDIT:
Nog wat vraagjes:
- Toen we intekenden op de Fibernet Shake net voor nieuwjaar, liep er een actie: gratis activering & gratis comfortinstallatie. Als we nu een nieuwe afspraak maken bij Telenet om de installateur z'n installatie af te laten maken, hebben we toch 75€ comfortinstallatie aan ons been zeker? En dat terwijl er ondertussen al een nieuwe solden-actie loopt...
Ik zou dat iig toch wel zeer flauw vinden. Volgens mij wordt nérgens op de website duidelijk gemaakt dat: "op de plaats van de wandcontactdoos minstens 5cm coaxkabel uit de muur moet kunnen getrokken worden eer de installateur zijn werk kan doen"... Wij wisten dus van niets en wat ons betrof, was de bekabeling gewoon in orde...
- Met welke connectoren wordt de NIU dan wel aangesloten op de coax?
- Owv de nummeroverdracht van Belgacom die nu geannuleerd is, zou volgens de installateur een nieuwe afspraak pas kunnen ten vroegste na 3 weken, aangezien Telenet 3 weken op voorhand die nummeroverdracht moet aanvragen. Kan Telenet dan alvast niemand sturen om internet & TV aan te sluiten? Dat we nog 2 weken langer bij Belgacom zitten voor telefoon, is nu niet zo heel erg, en een telefoonkabel in de modem pluggen, kunnen we zelf ook wel eens het zover is, maar we willen wel graag zo snel mogelijk op internet & digitale tv aangesloten zitten ...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
de coax wordt op de NIU aangesloten met F connectoren.
Men kan je internet en digitale tv reeds op voorhand installeren, maar dan zal je in principe tweemaal een activering moeten betalen. (eenmaal voor internet en digitale tv en eenmaal voor het telefonie gedeelte). Als de activering gratis is, dan zal dit enkel van toepassing zijn op de eerste activering, zijnde INT en DTV.
Men kan je internet en digitale tv reeds op voorhand installeren, maar dan zal je in principe tweemaal een activering moeten betalen. (eenmaal voor internet en digitale tv en eenmaal voor het telefonie gedeelte). Als de activering gratis is, dan zal dit enkel van toepassing zijn op de eerste activering, zijnde INT en DTV.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen. Als je al (tenminste) één digitaal product hebt, dan zijn er géén activeringskosten meer bij het aanvragen/installeren/activeren van een ander digitaal product.
Met andere woorden: als je eerst internet en digitale tv laat installeren, dan komen er géén kosten meer bij voor het later activeren van telefonie. Hiervoor moet er trouwens niemand komen: Telenet kan dit op afstand activeren in je modem, jij moet alleen de telefoonstekker verwisselen van het Belgacom stopcontact naar de Telenet modem.
Met andere woorden: als je eerst internet en digitale tv laat installeren, dan komen er géén kosten meer bij voor het later activeren van telefonie. Hiervoor moet er trouwens niemand komen: Telenet kan dit op afstand activeren in je modem, jij moet alleen de telefoonstekker verwisselen van het Belgacom stopcontact naar de Telenet modem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
de kabel zou moeten verlengd worden in dat grijs bakje, dit doe je door een F-conector
koppelstuk
dus even kort samengevat, oude kabel ontmantelen
F -connector erop - KOPPELSTUK - f-connector aan beide zeiden verlengkabel, 1 kant in koppelstuk en 1 kant op de NUI schroeven
handleiding f-connector
http://www.youtube.com/watch?v=v2v7fLHZzzM
koppelstuk
dus even kort samengevat, oude kabel ontmantelen
F -connector erop - KOPPELSTUK - f-connector aan beide zeiden verlengkabel, 1 kant in koppelstuk en 1 kant op de NUI schroeven
handleiding f-connector
http://www.youtube.com/watch?v=v2v7fLHZzzM
Ah, het zijne gewoon F-connectoren? En dat gaat dan rechtstreeks naar de NIU? De NIU die nu tegenwoordig gewoon zo'n wit bakje is; ziet eruit als een opbouwdoos, juist? De originele inbouwdoos waar het originele coax contactpunt zat, wordt dan eigenlijk wat zinloos op die manier, of niet?
(Btw: F-connectoren van het krimp type (die op jouw foto zijn schroef-types), kan je die eigenlijk gewoon op de kabel krimpen dmv een eenvoudige tang? Domme vraag zeker... Ik heb me al kapot gezocht op echte Coax Krimptangen, maar ik vind die dus nergens ....)
In ieder geval al bedankt voor de replies. We hebben de buitenste WCD's uit de bakstenen muur gebeiteld en meer coax kabel uit de muur kunnen trekken, een 10-15 tal cm zelfs. Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bestaand 20 jaar oud contactpunt te vervangen met een "Telenet Interkabel" goedgekeurd contactpunt. (Hmm, maar ik bedenk nu pas... Wat voor zin had dat eigenlijk...? Dat contactpunt zal helemaal niet meer gebruikt worden, gezien de rechtstreekse aansluiting op de NIU?!)
In ieder geval, ik denk dat ik dus eerst de 2e Telenet installateur ga laten komen, hem zijn ding laten doen op die binnenkomende coax, en als alles definitief in orde is, dan pas alles terug inmetselen Voorlopig is alles nu "open en bloot" terug aangesloten, dus nog niet weggewerkt in de muur met nieuwe inbouwdozen, maar zo kunnen we in ieder geval analoog verder kijken de komende weken.
Mijn vraag betreffende de eventuele dubbele installatiekosten, blijft ook nog overeind:
(Btw: F-connectoren van het krimp type (die op jouw foto zijn schroef-types), kan je die eigenlijk gewoon op de kabel krimpen dmv een eenvoudige tang? Domme vraag zeker... Ik heb me al kapot gezocht op echte Coax Krimptangen, maar ik vind die dus nergens ....)
In ieder geval al bedankt voor de replies. We hebben de buitenste WCD's uit de bakstenen muur gebeiteld en meer coax kabel uit de muur kunnen trekken, een 10-15 tal cm zelfs. Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bestaand 20 jaar oud contactpunt te vervangen met een "Telenet Interkabel" goedgekeurd contactpunt. (Hmm, maar ik bedenk nu pas... Wat voor zin had dat eigenlijk...? Dat contactpunt zal helemaal niet meer gebruikt worden, gezien de rechtstreekse aansluiting op de NIU?!)
In ieder geval, ik denk dat ik dus eerst de 2e Telenet installateur ga laten komen, hem zijn ding laten doen op die binnenkomende coax, en als alles definitief in orde is, dan pas alles terug inmetselen Voorlopig is alles nu "open en bloot" terug aangesloten, dus nog niet weggewerkt in de muur met nieuwe inbouwdozen, maar zo kunnen we in ieder geval analoog verder kijken de komende weken.
Mijn vraag betreffende de eventuele dubbele installatiekosten, blijft ook nog overeind:
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
dan is dit toch iets nieuws. Ik heb indertijd hetzelfde willen doen, en toen zei men mij dat ik dubbele activatiekost ging moeten betalen.philippe_d schreef:Neen. Als je al (tenminste) één digitaal product hebt, dan zijn er géén activeringskosten meer bij het aanvragen/installeren/activeren van een ander digitaal product.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 10 keer
Dit is recent veranderd.nolfie schreef: dan is dit toch iets nieuws. Ik heb indertijd hetzelfde willen doen, en toen zei men mij dat ik dubbele activatiekost ging moeten betalen.
Je betaalt dus slechts één keer een activeringskost van €50 als digitale klant.
Als je nog geen kabelaansluiting hebt voor analoge tv betaal je hiervoor €50 extra.
-
- Moderator
Recent? Dit is al in voege sedert 16 april 2012: Telenet gaat voor kostentransparantie naar klanten toe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Deel van't meubilair
TN gebruikt de krimp versie en daar heb je wel degelijk een speciale tang voor nodig (zijn dus ook andere F-connectoren).Q-BiC schreef:Ah, het zijne gewoon F-connectoren?
Dat zijn de eenvoudige NIU's voor louter één TV... als je meerdere TV's hebt plaatst men grotere NIU's.Q-BiC schreef:En dat gaat dan rechtstreeks naar de NIU? De NIU die nu tegenwoordig gewoon zo'n wit bakje is; ziet eruit als een opbouwdoos, juist?
Die is inderdaad nutteloos en wordt niet meer gebruikt... je kan ze dus weg doen. Ik zou zeggen schuif een stukje flexibele PVC darm over de coax die uit de muur komt en pleister het dan gewoon dicht. Op die manier kan hij nog iets bewegen.Q-BiC schreef:De originele inbouwdoos waar het originele coax contactpunt zat, wordt dan eigenlijk wat zinloos op die manier, of niet?
Nee, heb je wel degelijk een speciale tang voor nodig... dit was de eerste die ik zo meteen vond maar zoek maar eens wat rond.Q-BiC schreef:(Btw: F-connectoren van het krimp type (die op jouw foto zijn schroef-types), kan je die eigenlijk gewoon op de kabel krimpen dmv een eenvoudige tang? Domme vraag zeker... Ik heb me al kapot gezocht op echte Coax Krimptangen, maar ik vind die dus nergens ....)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
Ik vind het persoonlijk veel geld voor de f-connectoren fiche die je moet knijpen,
aangezien je de tang moet aankopen voor de 6 fiches die je moet doen.Zou niet weten waar je die tang anders voor kan gebruiken.
Daarmee ik de schroef versie gebruik, als je die goed rond de afscherming draait, knellen die ook goed en komen niet los.
Gewoon zorgen dat de middelste koperen kern geen contact kan maken met de afschermingsmantel en de pvc hulsel net uitsteekt vanbinnen.
Nu in jouw geval, je hebt 10 - 15cm kabel gewonnen, dit zal telenet nu wss wel zelf aansluiten ...
Situatie zal als volgt zijn
coax IN - NUI
NUI 1 = TV1
NUI 2 = TV2
NUI 3 = TV3 (reserve)
NUI 4 = TV4 (reserve)
NUI 5DATA = MODEM TELENET
aangezien je de tang moet aankopen voor de 6 fiches die je moet doen.Zou niet weten waar je die tang anders voor kan gebruiken.
Daarmee ik de schroef versie gebruik, als je die goed rond de afscherming draait, knellen die ook goed en komen niet los.
Gewoon zorgen dat de middelste koperen kern geen contact kan maken met de afschermingsmantel en de pvc hulsel net uitsteekt vanbinnen.
Nu in jouw geval, je hebt 10 - 15cm kabel gewonnen, dit zal telenet nu wss wel zelf aansluiten ...
Situatie zal als volgt zijn
coax IN - NUI
NUI 1 = TV1
NUI 2 = TV2
NUI 3 = TV3 (reserve)
NUI 4 = TV4 (reserve)
NUI 5DATA = MODEM TELENET
Even laten weten dat de 2e installateur daarnet is vertrokken en alles geïnstalleerd is geraakt
De 2e afspraak kon dus gelukkig nog snel gemaakt worden en de belgacom nummeroverdracht was klaarblijkelijk nog niet geannuleerd, itt tot wat de 1e installateur beweerde. Telefoon is dus inmiddels ook al overgezet
Installateur heeft idd een 4-wegs splitter/versterker geplaatst (niet die witte wandcontactdoos) omdat we nog met een TV boven zitten die later eventueel ook digitaal kan worden. Maakte er ook geen enkel probleem van om een modem-only te plaatsen (CV6181E)
Signaalkwaliteit was 100%, heb ik gezien, maar signaalsterkte 53% ofzo, op een later scherm zag ik 1-3 dBmV staan. SNR >40dB. "Geen probleem hoor", zei hij. Ok dan zeker?
Maar nu.... Lichtjes teleurgesteld in de internetsnelheid. Ik haal via speedtest.telenet.be amper 20Mbps down en 0.5Mbps up, terwijl ik (theoretisch) 60/4 moet halen.... Is dit normaal voor een woensdagnamiddag om 15u?
De 2e afspraak kon dus gelukkig nog snel gemaakt worden en de belgacom nummeroverdracht was klaarblijkelijk nog niet geannuleerd, itt tot wat de 1e installateur beweerde. Telefoon is dus inmiddels ook al overgezet
Installateur heeft idd een 4-wegs splitter/versterker geplaatst (niet die witte wandcontactdoos) omdat we nog met een TV boven zitten die later eventueel ook digitaal kan worden. Maakte er ook geen enkel probleem van om een modem-only te plaatsen (CV6181E)
Signaalkwaliteit was 100%, heb ik gezien, maar signaalsterkte 53% ofzo, op een later scherm zag ik 1-3 dBmV staan. SNR >40dB. "Geen probleem hoor", zei hij. Ok dan zeker?
Maar nu.... Lichtjes teleurgesteld in de internetsnelheid. Ik haal via speedtest.telenet.be amper 20Mbps down en 0.5Mbps up, terwijl ik (theoretisch) 60/4 moet halen.... Is dit normaal voor een woensdagnamiddag om 15u?
-
- Deel van't meubilair
En hoe test je... via kabel of wireless ?Q-BiC schreef:Maar nu.... Lichtjes teleurgesteld in de internetsnelheid. Ik haal via speedtest.telenet.be amper 20Mbps down en 0.5Mbps up, terwijl ik (theoretisch) 60/4 moet halen.... Is dit normaal voor een woensdagnamiddag om 15u?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Virusscanners/firewall etc uit? Kabel rechtstreeks in de modem?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Antivirus maakt geen verschil. Firewall is altijd de W7 firewall geweest en staat wel nog aan.
Net nog een paar keer gelopen, schommelt nu tussen 13 & 15Mbps down.....
Kabel niet rechtstreeks op modem, zit router tussen. D-Link DIR-655. En een switchke...
Net nog een paar keer gelopen, schommelt nu tussen 13 & 15Mbps down.....
Kabel niet rechtstreeks op modem, zit router tussen. D-Link DIR-655. En een switchke...
-
- Moderator
- Contacteer:
Hang eens rechtstreeks aan de modem of aan de switch?
Telefonie = EDPnet + OVH
Will do, secondje.
Ondertussen is het hek helemaal van de dam: 4.5Mbps..............................
EDIT: 15 seconden later: 15Mbps...
EDIT2: ik probeer naar de modem configuratiepagina te gaan op activeer.telenet.be. Na het ingeven van het MAC adres moet ik een wachtwoord kiezen "om mijn account te activeren". Ik heb toch al een wachtwoord? Mag ik hier wel mee verdergaan of dient deze pagina enkel voor de telenet installateur om de modem te activeren?
Ondertussen is het hek helemaal van de dam: 4.5Mbps..............................
EDIT: 15 seconden later: 15Mbps...
EDIT2: ik probeer naar de modem configuratiepagina te gaan op activeer.telenet.be. Na het ingeven van het MAC adres moet ik een wachtwoord kiezen "om mijn account te activeren". Ik heb toch al een wachtwoord? Mag ik hier wel mee verdergaan of dient deze pagina enkel voor de telenet installateur om de modem te activeren?
-
- Moderator
- Contacteer:
de modemconfigpagina is toch via mijn.telenet.be???
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Da's normaal enkel een éénmalige activatie door de technieker... hier moet je dus zelf niet zijn.Q-BiC schreef:EDIT2: ik probeer naar de modem configuratiepagina te gaan op activeer.telenet.be.
Test eens met je PC rechtstreeks op de modem... geen eigen routers, switches of wat dan ook !
working on it.
Btw: via mijn.telenet.be kan ik wel naar "Mijn Modem", maar daar loopt het dood. MAC id, type, technologie, maar geen "configureer" optie.
Het valt mij op dat hier de Motorola / SBV6120E (DOCSIS) staat, terwijl ik de CBN CV6181E heb...
Btw: via mijn.telenet.be kan ik wel naar "Mijn Modem", maar daar loopt het dood. MAC id, type, technologie, maar geen "configureer" optie.
Het valt mij op dat hier de Motorola / SBV6120E (DOCSIS) staat, terwijl ik de CBN CV6181E heb...
-
- Moderator
- Contacteer:
Wat wil je juist configureren?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Groen = 100mbit (ethernet)Q-BiC schreef:We zijn er... Rechtstreeks op modem (waar het "heartbeat" LEDje nu blauw kleurt ipv groen (?))=> 57.5/3.7Mbps
Binnenhuisinstallatie/netwerkverdeler/modem dus al ok. Even andere switch zetten...
Blauw = 1000mbit (gigabit)
Telefonie = EDPnet + OVH
Niets, ik wil weten wat ik evt kán configureren Maar ik vind die pagina dus niet... :/krisken schreef:Wat wil je juist configureren?
In ieder geval, denk dat ik het probleem gevonden heb ......
QOS Engine settings in m'n router gingen er nog van uit dat ik via ADSL online was "Manual uplink speed: 640kbps / Connection Type: xDSL"
Aangepast en haal nu >57Mbps down & 3.6Mbps up
Laat ik Telenet nu beter nog weten dat mijn modem verkeerd gerapporteerd wordt op mijn.telenet.be of maakt dat niet uit (voor automatische updates best wel zeker)?
-
- Moderator
De configuratie op Mijn telenet is alleen bedoeld voor de home gateway (modem/router).
Jij hebt een modem-only, daar is niets aan te configureren.
Last but not least: zoals al honderden keren gezegd en geschreven in dit Forum, moet je een snelheid test altijd doen met de PC reschtsreeks op de modem, zonder switches en routers ertussen. Hoe kan je anders weten waar de fout ligt ??
Een hele discussie over de ontgoochelende Telenet snelheid .... wat uiteindelijk een verkeerde setting is op je router
Jij hebt een modem-only, daar is niets aan te configureren.
Last but not least: zoals al honderden keren gezegd en geschreven in dit Forum, moet je een snelheid test altijd doen met de PC reschtsreeks op de modem, zonder switches en routers ertussen. Hoe kan je anders weten waar de fout ligt ??
Een hele discussie over de ontgoochelende Telenet snelheid .... wat uiteindelijk een verkeerde setting is op je router
Nu ook niet overdrijven hé. Het gaat over een "discussie" die op een uurtje opgelost was én die ook ging over de modemconfiguratiepagina én over de modem ledjes én over het foutief gerapporteerde modemmodel ...Een hele discussie over de ontgoochelende Telenet snelheid...
Als informaticus wist ik natuurlijk zelf ook wel dat er nog een hoop scenario's te doorlopen waren om de oorzaak te achterhalen en die was ik natuurlijk sowieso van plan. Mijn oorspronkelijk bericht was dan ook enkel een status update om te laten weten hoe de installatie uiteindelijk verlopen is, met daarbij louter een observatie voor wat betreft de internetsnelheid, met de simpele vraag "of dat misschien normaal was tijdens piekuren", wat natuurlijk evengoed kon en mij een hoop gepruts had bespaard. Dat anderen zo vriendelijk zijn om mij eraan te herinneren om m'n switch e.d. ervantussen te halen en een discussie te starten over het probleem, is natuurlijk hun zaak en kan ik uiteraard enkel maar in dank afnemen.
Laatst gewijzigd door Q-BiC 23 jan 2013, 18:44, in totaal 1 gewijzigd.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Toch wel nuttig zodat anderen weten waar te zoeken. Meest voorkomende problemen zijn aangehaald. Maar gewoon de router een reset geven was voldoende geweest om een nieuwe meting te doen.philippe_d schreef:Een hele discussie over de ontgoochelende Telenet snelheid .... wat uiteindelijk een verkeerde setting is op je router