Benelux Unie: eengemaakte telecommarkt

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Citaat uit HLN: "Benelux Unie onderzoekt eengemaakte telecommarkt."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... arkt.dhtml
Andere Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ben ... 980021.htm
Site: http://www.benelux.int/nl/rgm/rgm_unieverdrag_new.asp

Luxemburg aan zet i.p.v. onze Didier lol.
Laat ons hopen dat het lukt, zou nog grappig worden zo over paar jaar ;)
Roaming kost vaarwel zeggen, zou al en eerste mogelijke stap zijn.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

roaming kost binnen de benelux weg laten vallen, zie ik ook wel als iets haalbaars.

maar een eengemaakte telecommarkt? no way
dat zou dan inhouden dat je bv klant zou kunnen worden bij tango in luxemburg (deel van belgacom overigens),
en voor 30 euro / maand ongelimiteerd bellen en sms'en in de hele benelux.
er zou op die 30 euro ook 15% ipv 21% btw gerekend worden, en dat zou dan naar luxemburg gaan.
iets zegt me dat, hoewel het interessant kan zijn voor de particulieren, het absoluut not done is voor overheidskas en de bedrijven.

als ze het kunnen flikken dat er 1 btw percentage zou gelden in de hele benelux, dan kunnen we wél verderpraten (desnoods enkel voor telecom),
want dan kan je bv zeggen dat de btw schuldig is in het land waar de klant woont (of dergelijke uitwerking)

rekenvoorbeeldje:

belg betaalt in belgie voor zijn gsm abbo 121 euro, 21 euro gaat naar de belgische staat
luxemburger betaalt in luxemburg voor zijn gsm abbo 115 euro, 15 euro gaat naar de luxemburgse staat

na eenmaking verandert het volgende dan:
de belg betaalt dan 115 euro (en maakt 6 euro winst), 0 euro gaat naar de belgische staat (dus die maakt 21 euro verlies),
en 15 euro gaat naar de luxemburgse staat (die maakt 15 euro winst)

belgie zal dus niet eens zijn :p
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Van mij mag dit wel,maar ik zie dit nooit gebeuren,het verschil in de prijzen is gewoon veel te groot.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Waarom niet ineens roaming tarieven in Europa afschaffen (think out of the box)?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Daar zullen ze wel wetten en regeltjes voor verzinnen hé Splitter.

Als je al verplicht zou zijn om een adres te hebben of iets met identiteitskaart zou je al vast zitten niet?

Ze zeggen nu inderdaad veel, maar als ze een paar % ervan kunnen uitvoeren,
is dit toch al fijn meegenomen als consument.
Hetzij om het even wat dat in prijs daalt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fluppie schreef:Van mij mag dit wel,maar ik zie dit nooit gebeuren,het verschil in de prijzen is gewoon veel te groot.
Zo'n vaart zal het nog niet direct lopen ... :(.
  • - ze spreken (nog) niet niet over éénmaking van de prijzen.
    - en zeker niet over het éénmaken van btw tarieven ...
Maar over het éénmaken van de Benelux Unie als "één telefoonzone"
  • - met andere woorden: alle gesprekken binnen de Benelux worden dan "lokale" gesprekken.
    - als je een belbundel hebt voor xxx minuten ATAN, zullen dus alle gesprekken naar NL en LUX ook inbegrepen zijn.
    - geen roaming meer voor ontvangen van gesprekken in NL en LUX.
    - en wie weet: ook alle mobiele packs gelidg in NL en LUX.
Met een beetje goede wil, en politieke moed is dit alles zéér haalbaar, en hoeft zelfs geen jaren te duren om in te voeren! Dit is gewoon administratief, met één druk op de knop kan dat uitgerold worden.

Eens dat ingevoerd is, zou je inderdaad klant kunnen worden bij bv tango in Luxemburg (waarom niet?). Je krijgt dan wel een Luxemburgs nummer (en je betaalt BTW in Luxemburg). Je kan dat nu toch ook al?

Een volledige éénmaking is natuurlijk een groter project en een méérjarenplan:
  • - één landnummer (+31, +32, +352 ?)
    - één regulator (BIPT/OPTA, ...) ?
    - nummeroverdraagbaarheid binnen Benelux ?
    - vrijze keuze tussen alle Benelux providers ?
    - etc ...
Kijk maar eens wat er gebeurt in het VoIP landschap:
OVH, een Franse provider, die lokale telefoonnummers kan aanbieden in alle Belgische telefoonzone"s, inclusief toegang tot de nooddiensten.
Waarom zou je dan - in een ééngemaakte Beneluxmarkt - geen Belgsich GSM nummer kunnen krijgen bij een Luxemburgse provider? Technisch is dat tegenwoordig toch geen enkel probleem meer?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Eens dat ingevoerd is, zou je inderdaad klant kunnen worden bij bv tango in Luxemburg (waarom niet?). Je krijgt dan wel een Luxemburgs nummer (en je betaalt BTW in Luxemburg). Je kan dat nu toch ook al?
ten eerste als je dat nu doet, heb je er geen voordeel aan: je zou in belgie roaming en dergelijke betalen,
en het zou dus duurder uitkomen.
resultaat: tango is geen concurrent voor de operatoren hier.
schaf roaming af, en ineens is dat wél zo (dus waarom zou je in godsnaam bij de belgische operatoren blijven dan????)

maak het nog gekker en doe de nummer portabiliteit erbij: dan kan je al helemaal genieten van je luxemburgse contractje,
laat ze hier dan maar failliet gaan (want hier kunnen ze nooit aan de prijs van luxemburg komen, alleen al omdat er 6% meer btw is)

en dan haal je nog aan van 1 landcode te nemen?
dat lijkt me niet enkel onrealistisch, maar ook simpelweg absurd.

ten eerste heb je het over 3 landen, met dan nog eens 3 verschillende eigen wetgevingen over telecom,
gebruiken ze een heel ander telefoonsysteem, en lijkt me de koppeling tussen elke provider een enorm duur en ingewikkelde zaak.
(want je zou ineens moeten kunnen zeggen dat een belgisch gsm nr vanuit nederland op het kpn netwerk een vaste lijn in luxemburg moet bellen met een geporteerd nummer van ziggo uit nederland, bijvoorbeeld).
ook zou je nog een kans hebben dat er telefoonnummers overlappen, en wat dan?
je kan niet gaan zeggen dat iemand maar een aanpassing van zijn telefoonnr moet slikken omdat het bij de eenmaking hoort.

nee, het lijkt me een fabeltje dat door iemand verzonnen is.
leuk idee? ja hoor
haalbaar? deels (roaming afschaffen en elke gebruiker op elk net toelaten zal in principe geen probleem zijn)
interessant? voor de consument ja, voor de bedrijven no way (behalve die in luxemburg dan)
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ik treed Philippe voledig bij.

Als je nu eender welke online aankoop doet in de Europese Unie
is dit aan het BTW tarief van het land van de verkoper.
Niets is hier anders; desnoods kan Belgie de BTW op telecom aanpassen.
Was dit uiteindelijk niet de finale doelstelling van de EEG:
Een EEN gemaakte markt met overal dezelfde voorwaarden (en wetten)?
Dit is slechts één stap naar een dergelijke echte EEN-wording.
En hierin heeft de Benelux al meermaals het voortouw genomen.
Bovendien zijn de Benelux landen elk klein tov. hun buren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:dat lijkt me niet enkel onrealistisch, maar ook simpelweg absurd.
Als we spreken over één Europa is het de meest normale zaak van de wereld... waarom zou het dan absurd zijn ?

Voor zij die nu massa's geld verdienen door gebrek aan concurrentie is het inderdaad onrealistisch en absurd !
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

tonym schreef:Als je nu eender welke online aankoop doet in de Europese Unie is dit aan het BTW tarief van het land van de verkoper.
voor bedrijven is er dan géén btw te betalen
voor particulieren idd wel, maar onthou: als iedereen beslist dat het een stuk goedkoper is om bijvoorbeeld hun gsm abbo in luxemburg te nemen (want nummers zijn portabel en roaming is afgeschaft) dan heb je hier een pak minder inkomsten.

zowel voor de telecom operatoren (die zullen dan mss eindelijk idd echte concurrentie beginnen, goed voor de particulier),
maar ook voor de staat (want die krijgen alweer minder btw binnen)
het resultaat is ongetwijfeld dat er weer een of andere extra taks/belasting zal komen op onze kap.
r2504 schreef:Als we spreken over één Europa is het de meest normale zaak van de wereld... waarom zou het dan absurd zijn ?
ik zeg niet dat het idee absurd is, maar kijk eens goed naar europa? 1 munt, joepie.
maar het is niet zomaar haalbaar zonder andere economische gevolgen, en meer concurrentie zou dan weleens negatief kunnen zijn voor ons.

WEL geloof ik in de mogelijkheid, MAAR:

- dan moet dit in de hele EU ingevoerd worden
- op hetzelfde moment
- met dezelfde BTW tarieven in elk EU land
- en moet de btw tussen de landen geregeld worden dat het niet naar land van aankoop, maar land van inwoonst gaat

want, op dit moment zou je dus in .lu een gsm abbo nemen, daar btw betalen, en het hier gebruiken.
je kost luxemburg dus geen euro, maar je brengt hun wel euro's op.
je kost belgie wél geld, maar je brengt hun niks op.
resultaat: de inkomsten van luxemburg gaan omhoog, die van belgie omlaag, en je wakkert een extra schuld aan.

ja, ik ben voorstander van geen roaming
nee, ik ben geen voorstander van telefoonnummers internationaal porteerbaar te maken
ja, ik ben een voorstander van het principe van eenmaking
nee, ik denk niet dat het haalbaar is omdat bovenstaande zaken gewoon op teveel verzet van politiek en bedrijven zal stoten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:want, op dit moment zou je dus in .lu een gsm abbo nemen, daar btw betalen, en het hier gebruiken.
je kost luxemburg dus geen euro, maar je brengt hun wel euro's op.
je kost belgie wél geld, maar je brengt hun niks op.
Maar dat is net het idee van de Europese unie met één handelszone... jij mag zonder problemen producten aankopen in een ander land. Niemand maakt nu toch een probleem dat jij je TV, ijskast, kerstboom of wat dan ook in Luxemburg koopt... voor Telecom is dat identiek (alléén is het vervelend een Luxemburgs nummer te hebben als je in Belgie woont... en net daarom misbruiken bedrijven het om de prijs kunstmatig hoog te houden).

Wat BTW inkomsten betreft is er dus geen probleem... het probleem zit bij de bedrijven !
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

akkoord dat het de hele bedoeling is met het hele een handelszone.
maar vergeet niet dat een eenmaking ook nadelen heeft!

het voordeel is idd dat je vrij bent om alles te halen waar je wil (maar dat is al langer zo),
en het is ook idd zo dat het voornamelijk de bedrijven (en, daar ben ik zeker van, een deel politiek) dit tegenwerken.

eenmaking van de handelszone, zou ook (onder andere) eenmaking van de btw met zich mee moeten brengen,
een eengemaakte wetgeving over de handelszone (verdergaande op het shengenakkoord en de vrijheid van dienstverlening)

maar met concurrentie is er altijd iemand die het onderspit moet delven, en dat is waar ik voor "vrees":
dat de bedrijven in belgie gewoon de hersenen niet hebben om op een volwaardige manier te concurreren met luxemburg / nederland,
en dat je in een klap zo'n groot aanbod krijgt, dat er hier een aantal het onderspit delven.

het mag van mij eengemaakt worden, maar ik vrees dat er meer nadelen aan zullen zitten dan de meeste in eerste instantie denken,
net zoals belgie bv kwetsbaar is door financiele problemen in een ander europees land.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:maar met concurrentie is er altijd iemand die het onderspit moet delven, en dat is waar ik voor "vrees":
Daarom dat men het grondig moet doen... wat betreft transport, bouwsector, ... worden we vandaag ook al kapot geconcurreerd, maar dan wel op een onfaire methode door ex Oostblok landen die hun voeten vegen aan reglementering en sociale statuten... en daar doet onze regering ook NIETS tegen !
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

bingo :)

daar zeg je het dus: open grenzen en open handel is mooi in theorie,
maar je krijg dus concurrentie die zaken kapot maakt voor de particulieren.

als het CORRECT en VOLLEDIG gereguleerd zou worden, en zowel de particulieren (stijging van btw door verlies van andere taksen),
als de (kleine) bedrijven (eerlijke handel drijven) hierbij in acht worden genomen, dan is het perfect mogelijk en een mooi doel.

maar zoals je dus nu ook ziet met transport en bouw: waar is die regulatie? dat eerlijk handel voeren?
ik geloof er niet in om die exacte reden: ergens zullen er altijd pipo's zijn die hun eigen voordeel willen doen op de kop van de rest in het akkoord.
en uiteindelijk zijn de werkende mensen er het slachtoffer van.

een mooi idee is niet altijd even mooi eens dat het uitgevoerd is
tonym
Premium Member
Premium Member

En nu zitten we dus opnieuw in politieke themas;
dan wel of Hollande de rijken wegjaagt of Europa fout zit?

Ik blijf de Europese Unie verdedigen omwille van gelijkheidsbeginselen.
Net zoals in de USA met al zijn staten die toch een zekere eigenheid behouden.

Ik heb ook een hekel aan beschermende kleinburgerlijkheid met averechts effect.
Gedaan met belachelijk opbod aan wetten en fiscaliteit in Europa. EU growup!!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

tonym schreef:Ik blijf de Europese Unie verdedigen omwille van gelijkheidsbeginselen.
Welke gelijkheidsbeginselen ?

Je zal bedoelen de theorie van de gelijkheid... maar in de praktijk merk ik daar niets van (behalve dat het ons allemaal veel geld kost).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Welke gelijkheidsbeginselen ?
*idiote noot* hij bedoelt ongetwijfeld: als 1 land in de miserie komt, is de rest van europa gelijk om mee te gaan zinken :p
tonym
Premium Member
Premium Member

Wat ik bedoel staat in de laatste alinea (zin) van mijn vorige post.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je blijft dus iets verdedigen dat er niet is in de hoop dat het er ooit komt.

Tja, de vraag is hoelang je gaat wachten op die "grow up" ?

Het probleem is dat we als burger niet de mogelijkheid hebben het "kind" af en toe tegen z'n hoofd te slaan als het niet wil volwassen worden.
tonym
Premium Member
Premium Member

En waarom zou het er nooit komen?

We kiezen ook onze europese vertegenwoordigers,
en ook ons nationaal kiesgedrag is bepalend voor de EU.

In bepaalde lidstaten wordt anti-EU gestemd...en
vinden het nodig om zichzelf extra af te (be)schermen.

En de "US of A" kwam er ook niet vanzelf;
zelfs de onnatuurlijke USSR is terug van af.

Maar goed, dat blijft enkel mijn mening...

Maar terug ontopic: ook de telecommarkt is een onderdeel
van wat in de EU toch eens één moet worden, zoals in USA.

Concludeer nu niet dat ik alles in de USA perfect vind;
OOk daar blijft er werk aan bepaalde thema's.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

tonym schreef:We kiezen ook onze europese vertegenwoordigers, en ook ons nationaal kiesgedrag is bepalend voor de EU.
We krijgen in ons eigen land nog niet voor wat we kiezen... op het einde van de rit hokt iedereen samen om toch maar z'n zakken te kunnen vullen (en van die zoon/dochter van mentaliteit zijn we de eerste 30 jaar zeker nog niet vanaf). Ik maak me dus helemaal geen illusie dat we ook maar enige impact hebben op wat Europa doet.
tonym schreef:Maar terug ontopic: ook de telecommarkt is een onderdeel van wat in de EU toch eens één moet worden, zoals in USA.
En waarom de telecommarkt wel en niet de transport sector, de bouwsector, ... ?
tonym
Premium Member
Premium Member

Ben meer dan akkoord dat het niet vanzelf komt en schreef dus ook dat:
"En de "US of A" kwam er ook niet vanzelf" ter vergelijking.
Maar ik blijf positief en "Maar goed, dat blijft enkel mijn mening..."

En ook: "Maar terug ontopic: ook de telecommarkt is een onderdeel van "
en is dus niet restrictief: voor mij zijn andere sectoren niet uitgesloten.
Maar ging het topic niet over telecom?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Splitter schreef:
philippe_d schreef:Eens dat ingevoerd is, zou je inderdaad klant kunnen worden bij bv tango in Luxemburg (waarom niet?). Je krijgt dan wel een Luxemburgs nummer (en je betaalt BTW in Luxemburg). Je kan dat nu toch ook al?
ten eerste als je dat nu doet, heb je er geen voordeel aan: je zou in belgie roaming en dergelijke betalen, en het zou dus duurder uitkomen.
resultaat: tango is geen concurrent voor de operatoren hier.
schaf roaming af, en ineens is dat wél zo (dus waarom zou je in godsnaam bij de belgische operatoren blijven dan????)
Neen, roaming afschaffen is niet genoeg. Als je hier in België een Luxemburgs kaartje gebruikt dan
  • a) betaal je hier voor ontvangen oproepen (dat wordt dus gratis als roaming afgeschaft wordt)
    b) betaalt degene de jouw opbelt een gesprek naar Luxemburg.
    c) betaal jij, als je iemand in België opbelt, een "europees gesprek" (max. tarief bepaald door de EU vooor gesprekken naar Europese landen)
Er moet dus meer komen dan gewoon "roaming afschaffen. De ganse Benelux moet één telefoonzone worden, zodat alle gesprekken binnen de Benelux als "binnenlandse" gesprekken worden beschouwd (kwa tarief).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Er moet dus meer komen dan gewoon "roaming afschaffen. De ganse Benelux moet één telefoonzone worden, zodat alle gesprekken binnen de Benelux als "binnenlandse" gesprekken worden beschouwd (kwa tarief).
klopt, en ik was wat incompleet in mijn post, maar ik doelde dus niet enkel op de roaming,
maar de topic: "eengemaakte telecommarkt" (en zoals sommigen gaan voorstellen zelfs nummer portabiliteit en 1 landscode tussen de benelux)
en als je zover gaat, dan klopt mijn stelling wel.
maar idd met enkel roaming afgeschaft is dat niet zo, en heb je gewoon als resultaat dat bellen in het buitenland wat goedkoper zal zijn.

het meer "ideale" zou zijn dat BE/NL/LU tesamen 1 overkoepelend orgaan zouden oprichten, dat vervolgens het coax en koper net in de 3 landen zou overnemen.
dan heb je 1 "netbeheerder" voor een heel benelux netwerk van telecom, en daarop kunnen dan de spelers in de hele benelux producten aanbieden.

als er dan duidelijke afspraken zijn, kunnen de kosten en opbrengsten (in de vorm van btw op de producten op dat net) door de 3 landen verdeeld worden en terug in het netwerk gestoken worden.

dat lijkt me een iets of wat haalbaar systeem, zowel op politiek vlak, als op economisch en financieel vlak,
maar het zal nooit uitgevoerd worden omdat iedereen (zowel de bedrijven als de politiek) te "beschermend" zijn voor hetgeen dat "van hun" is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:als er dan duidelijke afspraken zijn, kunnen de kosten en opbrengsten (in de vorm van btw op de producten op dat net) door de 3 landen verdeeld worden en terug in het netwerk gestoken worden.
Vergeet dat maar helemaal... dat zal jij of ik nooit meer meemaken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

onze kleinkinderen zullen dat wss niet eens meemaken :)

als ik mijn eerlijke mening moet geven, denk ik eerder dat de hele EU als een kaartenhuisje in elkaar zal vallen.
is het decennium niet, dan is het over een paar decennia, maar vallen zal het :)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”