tonym schreef:Als je nu eender welke online aankoop doet in de Europese Unie is dit aan het BTW tarief van het land van de verkoper.
voor bedrijven is er dan géén btw te betalen
voor particulieren idd wel, maar onthou: als iedereen beslist dat het een stuk goedkoper is om bijvoorbeeld hun gsm abbo in luxemburg te nemen (want nummers zijn portabel en roaming is afgeschaft) dan heb je hier een pak minder inkomsten.
zowel voor de telecom operatoren (die zullen dan mss eindelijk idd echte concurrentie beginnen, goed voor de particulier),
maar ook voor de staat (want die krijgen alweer minder btw binnen)
het resultaat is ongetwijfeld dat er weer een of andere extra taks/belasting zal komen op onze kap.
r2504 schreef:Als we spreken over één Europa is het de meest normale zaak van de wereld... waarom zou het dan absurd zijn ?
ik zeg niet dat het idee absurd is, maar kijk eens goed naar europa? 1 munt, joepie.
maar het is niet zomaar haalbaar zonder andere economische gevolgen, en meer concurrentie zou dan weleens negatief kunnen zijn voor ons.
WEL geloof ik in de mogelijkheid, MAAR:
- dan moet dit in de hele EU ingevoerd worden
- op hetzelfde moment
- met dezelfde BTW tarieven in elk EU land
- en moet de btw tussen de landen geregeld worden dat het niet naar land van aankoop, maar land van inwoonst gaat
want, op dit moment zou je dus in .lu een gsm abbo nemen, daar btw betalen, en het hier gebruiken.
je kost luxemburg dus geen euro, maar je brengt hun wel euro's op.
je kost belgie wél geld, maar je brengt hun niks op.
resultaat: de inkomsten van luxemburg gaan omhoog, die van belgie omlaag, en je wakkert een extra schuld aan.
ja, ik ben voorstander van geen roaming
nee, ik ben geen voorstander van telefoonnummers internationaal porteerbaar te maken
ja, ik ben een voorstander van het principe van eenmaking
nee, ik denk niet dat het haalbaar is omdat bovenstaande zaken gewoon op teveel verzet van politiek en bedrijven zal stoten