D-link switch reset problemen (D-Link is af te raden)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Toch eens deze vraag op het publiek lossen, mss dat iemand nog een antwoord weet.
Heb laatst een paar dlink managed switchen proberen te resetten; paswoord niet gekend?
Die dingen blijken gene hardware reset te hebben, en voor de sofware reset moet je een paswoord hebben.
Dan maar de dlink business helpdesk gebeld, die konden wel helpen maar wilden niet.
Je moet bij hen namelijk een "proof of purchase" hebben, of ze gaan er automatisch van uit dat je die gestolen hebt. De consumer helpdesk was vriendelijk en probeerde met man en macht te escaleren, maar ze geraken er blijkbaar ook niet door. Veel vriendelijke reacties daar gehoord (en ook veel reacties van "ziedewel" op de achtergrond), maar tot op heden niks teruggehoord. Die piste acht ik dus weinig kans makend, de dlink policy "je bent een dief tenzij je het tegendeel bewijst" kennende nu.

Intussen een piste van een totale firmware flash aan het bekijken, maar heb momenteel geen console kabel dus dat zal moeten wachten.
Zjn er mss nog experts hier die een oplossing zouden weten (of connecties hebben)? Vele koppen maken licht werk? :-)

De technische kant terzijde, wil ik dus ABSOLUUT dlink afraden in 2ehands kringen. Ik ken scholen die hun switches cadeau krijgen van bedrijven enzo, en die hebben zeker ook geen papierwerk daarbij, dus als je ooit je paswoord kwijt bent weigert dlink pertinent je te helpen. Zelf loop je ook al wel eens het risico een paswoord te vergeten of fout te typen, weet dus dat zonder aankoopfactuur dlink "foert" zegt.
Dit is een policy een bedrijf onwaardig. Het is al een miserie om geen hardware reset knopje te hebben, maar om dan nog moeilijk te gaan doen... In bedrijven (kmo's) en scholen zijn dit werkuren die daar echt niet in kunnen gestoken worden, zeker niet als het uitligt en "nu meteen" moet gefixed zijn.

Bij deze, een vraagje en tegelijk ook een waarschuwing: weet waar je aan begint met dlink.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Hoewel ik het met je eens ben dat dit eigenlijk niet kan, moet je ook bedenken waarom bedrijven/scholen/etc kiezen voor D-Link, en niet voor bijvoorbeeld Cisco materiaal (gekregen hardware even buiten beschouwing gelaten). Cisco materiaal & support kosten je bijna een arm, waar D-Link een stuk betaalbaarder is... Maar uiteindelijk blijkt dan toch dat goedkoop duurkoop kan worden als je zoiets voor hebt!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Geef ik je gelijk in. Maar HPs bv kosten geen arm en been, en hebben fysieke resets. Heb ik nog mee gewerkt.
Ik zeg ook niet dat ze direct naar luxe producten moeten, maar dat ze moeten opletten met toestellen die geen fysieke reset hebben, want dan ben je aan de liefdadigheid van het bedrijf overgelaten. En met zo'n policy vind ik dat dat beter niet dlink is, want in het onderwijs zijn paswoord issues veel voorkomend waar een leraar de ITer is en dat vaak wisselt. En als tweedehands toestel is dat dus een enorm risico in vgl met een bakje met een resetknopje.

Nielsvds
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Over welk type managed switch gaat het?

Je kan D-link managed switches ook opstarten in recovery modus en zo het standaard wachtwoord resetten:

Om een voorbeeld te geven:

Complete these steps to reset the password:
1.
For security reasons, the Password Recovery feature requires the user to physically access the device. Therefore this feature is only applicable when there is a direct connection to the console port of the device. It is necessary for the user needs to attach a terminal or PC with terminal emulation to the console port of the switch.
2.
Power on the Switch. After the UART init is loaded to 100%, the Switch will allow 2 seconds for the user to press the hotkey [^] (Shift + 6) to enter the “Password Recovery Mode.” Once the Switch enters the “Password Recovery Mode,” all ports on the Switch will be disabled.

3.
In the “Password Recovery Mode” only the following commands can be used.
Command
Parameters
reset config
The reset config command resets the whole configuration back to the default values.
reboot
The reboot command exits the Reset Password Recovery Mode and restarts the switch. A confirmation message will be displayed to allow the user to save the current settings.
reset account
The reset account command deletes all the previously created accounts.
reset password {<username>}
The reset password command resets the password of the specified user. If a username is not specified, the passwords of all users will be reset.
show account
The show account command displays all previously created accounts.

Deze procedure staat gewoon beschreven in de handleiding van de switch.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Des-3226s en des-3256; en de manuals die ik las hadden het vooral over resets via console waar step 2 gegarandeerd "enter pwd" was; ook vond ik een aantal vragen op sites die allen hetzelfde probleem hadden en niemand het antwoord.
Zelfs de 1st line helpdesk bevestigde dat er geen andere manier was dan een master pwd door hun laten genereren.
Maar als je iets gevonden hebt, laat maar weten; daarom dat ik hier postte :-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Volgens de posts die ik kan vinden zou je gewoon een paswoord krijgen als je het MAC adres geeft... al heb jij blijkbaar anders ondervonden ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, die post had ik ook zien staan. Nee dus. 1st line support (int vlaams) wil helpen met man en macht maar heeft de tools niet. 2nd line (int engels) weigert pertinent zonder aankoopfactuur.

Wie bedenkt het nu ook om een toestel zonder hardware reset te maken?
Ljkt me heel leuk bij problemen 's avonds, want de helpdesk is enkel open op kantooruren.
Kan je je de reactie van een bedrijf voorstellen die bij hoogdringendheid zoiets moeten fixen en dan te horen krijgen "eerst factuurtje want anders hebde ze gestolen" ?
Goeie klantenwerving. Waarschijnlijk is Dlink niet opgezet met een 2e handsmarkt die haar toestellen niet nieuw koopt; maar zo zal't ook niet lukken hoor.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb je dat ding nog niet open gevezen op zoek naar een jumper of zo 8)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Zo ver ben ik nog niet gegaan, maar de 1st line had al gezegd dat hun paswoord de enige methode is die ze kennen.

Ik weet niet of dat nu een security keuze is, om daar geen reset op te zetten, maar als dat is is het toch geen goede. Als je hardware access hebt kan je alles doen, dus een reset verwijderen om die redenen is belachelijk.
Dit begint me te lijken op een DRM techniek, en dat heeft ook zo goed gewerkt voor de muziekindustrie :-)

Ik had nog een linkje gekregen naar een russische site die als enige beweerde een firmware flash te kunnen uitvoeren, mss moet ik dat ns riskeren als het stil blijft aan de overkant.
http://desnopass.nm.ru/index_eng.html

@nielsvds: ging jouw reply over mijn type switch?

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Kijken wanneer die toestellen populair waren (wanneer ongeveer gekocht) en een aankoopfactuurtje namaken? :angel:
Nielsvds
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Dat is de reset procedure voor een DES 3528 en DES 3552.

De DES 3226 S:

Dit is de juiste factory reset procedure: dit . Meer bepaald pagina 8.

Ben je echt zeker over het type van de andere managed switch?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Shit, 3526. Ongelukkige typo :-)

Also, gretverdrie. Als da werkt kunnen we weer verder. Ik denk da google ne pik op mij heeft, ik vind namelijk nooit zulke dingen terug. Stond alleszins niet in de manuals die ik opgedoken heb, en de vele onbeantwoorde vragen die google daarna opdook lieten me concluderen dat er geen eigen methode was.
Nu, kzal het moeten testen maar eerst een console kabeltje vastkrijgen. Heb dat, raar maar waar, tot nu toe nog niet nodig gehad :-)

NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Haha :-)

Nu, het is vaak een kwestie van woordkeuze ook. Kies je voor "reset", "password reset", "hard reset", "lost password", of een resem aan combinaties. Punt blijft dat de handleiding die ik optrommelde verwees naar een reset dmv console, en een pwd entry als stap tussenvoegde. Tja, als een van hun handleidingen dat zegt is de hoop al grotendeels verloren :-)
Fyi: ik was blijven steken op "factory reset", en deze manual bleef maar gevonden worden:
http://www.dlink-intl.com/Technical/set ... nsole).pps
(opgepast: pps file blijkbaar, maar ik run hem in ipad en daar lijkt ie veilig)

Btw, Niels, uw pdf zegt "par defaut il ny'a pas de username ni de mot de passe", wat wil zeggen dat ie daar wel degelijk naar gaat vragen.

thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

Eindelijk mijn Seriele naar USB kabel binnen.
Even een oplossing posten voor het reseten van een DES 3226S.

Wat er in 1 van de voorgaande post stond was gedeeltelijk juist.

1) Maakt verbinding via het console
2) Bij het laden van de image druk je op # , daarna wordt het factory default toegepast.
3) inloggen met het factory login admin/admin.
4) je switch configureren
5) je instellingen bewaren

Indien je vergeet te bewaren, mag je alles opnieuw doen na een reboot.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”