Geen ADSL-signaal meer

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
AndrewBourgeois
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 7 keer

wij ontvangen sinds vrijdagnamiddag geen ADSL-signaal meer.
Aangezien Dommel in het weekend niet bereikbaar is proberen we het zelf uit te zoeken (of het niet aan ons ligt).
Wat kunnen we allemaal testen? Er zit geen spanning op de binnenkomde kabels, is dit normaal? wij hebben een andere (oudere) router proberen gebruiken, maar ook die kan geen signaal vinden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Gaat het hier over een raw-copper of gehuurde adsl lijn? Bij een raw-copper zou het normaal kunnen zijn dat er geen spanning op staat, (ligt eraan wat de provider er op zet). Bij een gehuurde adsl lijn zou er iets mis kunnen zijn in de centrale of straatkast, of uw koperpaar is beschadigt (kortsluiting).
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Droes schreef:Bij een raw-copper zou het normaal kunnen zijn dat er geen spanning op staat, (ligt eraan wat de provider er op zet)

En den Droes, die raaskalde maar verder ...
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

vuurvos schreef:En den Droes, die raaskalde maar verder ...

Wat is uw probleem vuurvos? Er is niets mis met wat ik de TS heb verteld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Droes, de TS heeft geen ADSL signaal meer. Omdat hij niet terecht kan bij Dommel in het weekend vraagt hij of hij zelf iets kan nakijken. Maar het maakt niets uit of hij raw copper heeft of over een vaste lijn beschikt van Belgacom. In beide gevallen is er geen ADSL signaal meer.

En in beide gevallen is er dus iets mis met de poort in de DSLAM (rekening houden dat hij het met een andere router heeft geprobeerd en de kans klein is dat het aan de CPEs ligt).

Als jij nu stelt dat het bij een raw-copper normaal zou kunnen zijn dat er geen spanning op staat, dan sla je de bal volledig mis en niemand - vooral de TS - heeft hier iets aan.

Dus ja Droes, er is wel degelijk iets mis met wat je de TS heb verteld, het spijt mij.

Nogmaals, UB juicht het heel erg toe dat BGC techniekers hier hun kennis willen delen, waarvoor dank. Het feit dat je gedreven bent en tot nu toe heel correct reageert - in de zin van beleefd te blijven - vind ik een zeer groot pluspunt waar ik het nodige respect voor heb, geloof me.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

vuurvos schreef:En in beide gevallen is er dus iets mis met de poort in de DSLAM

Dit klopt dus niet, bij bijna de helft van gelijk aardige storingen ligt het probleem hier oftewel op de KVD of LCD, door een beschadigde jumpering. Door te weten dat deze persoon gehuurde adsl lijn heeft of een raw-copper, kan er uitgemaakt worden of het aan de DSLAM of er een fout op het koperpaar zit.

Je hebt gelijk dat er bij beide gevallen zoiezo contact opgenomen moet worden met Dommel, om een storing aan te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Droes schreef:
vuurvos schreef:En in beide gevallen is er dus iets mis met de poort in de DSLAM

Dit klopt dus niet, bij bijna de helft van gelijk aardige storingen ligt het probleem hier oftewel op de KVD of LCD, door een beschadigde jumpering. Door te weten dat deze persoon gehuurde adsl lijn heeft of een raw-copper, kan er uitgemaakt worden of het aan de DSLAM of er een fout op het koperpaar zit.

Je hebt inderdaad gelijk dat het niet noodzakelijk de poort op de DSLAM hoeft te zijn die het defect veroorzaakt. Kan uiteraard een beschadigde jumpering zijn op de KVD en zoals je door je praktijkervaring meegeeft is het een kans van ongeveer 50 %.

Maar waar ik je niet volg is het verhaal over raw copper en gehuurde ADSL lijn:

- bij mijn weten is raw copper de oplossing voor zowel BGC als OLO klanten die géén vaste telefoon (meer) hebben/willen. Dit betekent dat er geen POTS signaal meer zit op de koperlijn tussen de klassieke centrale, de KVD en de klant. Er is dan ook geen ADSL filter nodig bij de klant vermits er niets te filteren valt.

- in het andere geval (waar jij spreekt over "gehuurde ADSL" <- niet duidelijk waarom je deze term gebruikt) heeft de klant wél nog een vaste telefoonlijn van Belgacom. Resultaat: op het PSTN/ISDN telefoniesignaal wordt er in de LEX ADSL gesuperponeerd op de lijn. Bij de klant is er dus uiteraard een ADSL splitter nodig.

In beide gevallen is het echter wel zo dat de klassieke telefooncentrale (die het POTS signaal al dan niet op het koperpaar zet) en de DSLAM zich in dezelfde LEX bevind. Hoe jij nu kan opmaken dat het probleem van een ADSL storing zich aan de DSLAM kant bevind of dat er een fout op het koperpaar zit, is mij echt niet duidelijk.

Gelieve je nader te verklaren, ik leer ook elke dag bij hoor.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Ik bedoel dat er bij een raw-copper door de hurende provider beslist wordt wat er op het koperpaar gezet wordt, dit kan zonder PSTN of ISDN, dus geen spanning, als er in een centrale geen raw-copper beschikbaar is zoals bij de meeste kleinere LDCs, wordt er een ADSL met PSTN lijn verhuurd aan deze provider, en staat er dus ongeveer 48 tot 52v op de lijn indien PSTN, om het koperpaar te kunnen meten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

OK, bedankt Droes voor je uitleg. En een +1 trouwens. Zoals ik al zei, een mens leert elke dag bij :lol:
AndrewBourgeois
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt voor jullie hulp, maar 'k moet eerlijk toegeven dat ik er als programmeur niet veel van begrepen heb. :p
Ik heb een heel eenvoudige test toegepast: ik ben aan de buren gaan vragen hoe het bij hen zit. 't is ook foetsie bij hen, dus:
1) aangezien ze bij belgacom zitten zullen zal het wel niet aan Dommel liggen.
2) ik weet nu dat het niet aan onze binnenbekabeling of router ligt.

maandag bellen dus, en hopen dat ze dan doen wat nodig is om ons eens meer te geven dan gewoon ADSL!

FYI: wij hebben een netline abonnement. geen vaste lijn van belgacom dus, enkel VoIP van netline.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

AndrewBourgeois schreef:Ik heb een heel eenvoudige test toegepast: ik ben aan de buren gaan vragen hoe het bij hen zit. 't is ook foetsie bij hen


Zijn er in de buurt straatwerken geweest? De koperkabel zal dan waarschijnlijk geraakt zijn geweest, of de kabel is gewoon veroudert. Laat je buren ook naar Belgacom bellen, dit zal de reparatie van de kabel enkel versnellen.

AndrewBourgeois schreef:FYI: wij hebben een netline abonnement. geen vaste lijn van belgacom dus, enkel VoIP van netline.


Als er een vaste lijn op zit, kan je nog steeds VoIP hebben hoor, de vaste lijn zou enkel dienen om het koperpaar te kunnen meten.
Afbeelding
AndrewBourgeois
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 7 keer

Niet in onze straat, maar wel op 500meter van hier. Ze hebben normaal gezien wel niet echt gegraven, ze vernieuwen gewoon het fietspad.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Telefoonkabel ligt niet zo diep, 9 vd 10 is die kabel geraakt.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”