Droes schreef:vuurvos schreef:En in beide gevallen is er dus iets mis met de poort in de DSLAM
Dit klopt dus niet, bij bijna de helft van gelijk aardige storingen ligt het probleem hier oftewel op de KVD of LCD, door een beschadigde jumpering. Door te weten dat deze persoon gehuurde adsl lijn heeft of een raw-copper, kan er uitgemaakt worden of het aan de DSLAM of er een fout op het koperpaar zit.
Je hebt inderdaad gelijk dat het niet noodzakelijk de poort op de DSLAM hoeft te zijn die het defect veroorzaakt. Kan uiteraard een beschadigde jumpering zijn op de KVD en zoals je door je praktijkervaring meegeeft is het een kans van ongeveer 50 %.
Maar waar ik je niet volg is het verhaal over raw copper en gehuurde ADSL lijn:
- bij mijn weten is raw copper de oplossing voor zowel BGC als OLO klanten die géén vaste telefoon (meer) hebben/willen. Dit betekent dat er geen POTS signaal meer zit op de koperlijn tussen de klassieke centrale, de KVD en de klant. Er is dan ook geen ADSL filter nodig bij de klant vermits er niets te filteren valt.
- in het andere geval (waar jij spreekt over "gehuurde ADSL" <- niet duidelijk waarom je deze term gebruikt) heeft de klant wél nog een vaste telefoonlijn van Belgacom. Resultaat: op het PSTN/ISDN telefoniesignaal wordt er in de LEX ADSL gesuperponeerd op de lijn. Bij de klant is er dus uiteraard een ADSL splitter nodig.
In beide gevallen is het echter wel zo dat de klassieke telefooncentrale (die het POTS signaal al dan niet op het koperpaar zet) en de DSLAM zich in dezelfde LEX bevind. Hoe jij nu kan opmaken dat het probleem van een ADSL storing zich aan de DSLAM kant bevind of dat er een fout op het koperpaar zit, is mij echt niet duidelijk.
Gelieve je nader te verklaren, ik leer ook elke dag bij hoor.