mogelijkheid data blokkeren na gratis X MB internet overal?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Zoals velen heb ik een gratis aparte simkaart besteld met gratis *internet overal* data erop (250mb in mijn geval: confort pack).
Dit omdat ik de data niet geïntegreerd wil zien bij mijn gsm (waar ik generation connect behoud) maar het in mijn ipad ga gebruiken.

Mijn vraag: ik wens, na het verbruik van de gratis data, helemaal niet 0,10€ per mb te betalen zoals vermeld in onderstaand topic.


Is er een mogelijkheid om betalende data gewoon volledig te blokkeren op die simkaarten van internet overal?
Ik wil immers niet ongewenst voor een factuur van tientallen euro komen te staan.

Graag jullie inzichten :-)
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik vrees dat die mogelijkheid niet bestaat
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Verkeer monitoren met de Hello-applicatie en indien bij de limiet de APN uitschakelen? Er bestaan ook apps die het verkeer monitoren en dit automatisch doen na een treshold, maar die moet je wel wat strenger configureren want er zijn afwijkingen mogelijk tussen wat de app meet en wat Belgacom meet.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

probleem met die hello applicatie is dat die zich maar om de 6 à 7 uur lijkt up te daten.... ik vind het zeer lastig om daar uw verbruik mee in de gaten te houden. eerste maand had ik dus al een extra kost van €3,34 op de factuur (blijkbaar iets te lang naar tv overal gekeken, dan gaat het snel)
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
LukeSBE
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 apr 2010, 15:51
Locatie: Anderlecht, Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik heb de app 'My Data Manager' (Android) geïnstalleerd op mijn S3.
Iets ruimere marges gekozen voor de alerts.

Bijkomend ook een nieuwe APN gecreëerd met niks erin. Die zet ik aan als ik aan de Proximuslimiet kom.
Geen dataverkeer meer mogelijk omdat er niks geconfigueerd is in die APN.

:-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lirec schreef:Is er een mogelijkheid om betalende data gewoon volledig te blokkeren op die simkaarten van internet overal?
Ik wil immers niet ongewenst voor een factuur van tientallen euro komen te staan.

Inderdaad een probleem, en je ziet het pas nadat je de rekening kreeg, dus véél te laat (tenzij je de e-services raadpleegt).

Ik had vorige maand 22 EUR data aangerekend op mijn sim. Ik had Internet overal gebruikt op de dag dat mijn "week-end free" sim overgezet was naar "overal". Ik werd nog afgerekend onder het oude "week-end free" tarief, en dat was dus betalend gezien het een weekdag was. Dit werd intussen wel rechtgezet, maar ik bedoel dat je dit alles pas te laat ziet.

@Eva
Met deze dus een voorstel naar Belgacom om een mogelijkheid te creeren (via e-services?) om de Internet Overal te limiteren tot het gratis volume. Zoiets zal Belgacom niet graag doen denk ik, want hun grootste winst met Internet Overal is natuurlijk dat klanten dit "overal" gaan gebruiken, en zo vlug aan hun betalende volumes komen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Dank voor de reacties, momenteel is het aldus niet mogelijk begrijp ik.

Dat ze de mogelijkheid niet heel graag zullen inbouwen kan ik inkomen maar klantvriendelijkheid is hier toch op zijn plaats ljkt mij! Desnoods enkel te verkrijgen via de helpdesk ofzo. Het is imho immers misleidend om "gratis internet overal" te adverteren zonder duidelijk te vermelden dat het daarna 10cent per mb kost en geen opties te geven om je gebruik ervan te beperken.

Edit: tussenalternatief waar zowel belgacom als gebruiker tevreden mee kan zijn wegens volledig geinformeerd en toch makkelijk meerverbruik toematen:
data op, = redirect naar een belgacom pagina met de melding "uw gratis volume voor deze maand is opgebruikt, vanaf (datum) beschikt u opnieuw over xxx Mb volume. U kan tot deze datum ook verder surfen aan 0,10€/mb door onderaan in te loggen met uw e-services login en wachtwoord"

Zonder zo'n optie gaan ze nog vele verwonderde, boze klanten aan de lijn krijgen die daarna het kaartje de vuilbak in smijten waarna belgacom evengoe dniks extra verkoopt en ontevreden klanten oploopt imho.

Graag een kleine reactie als dat kan eva
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste lirec,

Het is niet mogelijk om een beperking op uw simkaart te plaatsen dat men niet meer dan uw 250MB kunt downloaden.

Men kan gratis de app Hello downloaden om uw volume op te volgen.


Met vriendelijke groeten,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Je zou hiervoor Tasker kunnen gebruiken, maar dat is wel betalend (GBP 3.49, pak 4.50 euro)
- als je een SMS krijgt dat je data is opgebruikt
- of, indien niet, via andere app die je dataverbruik bijhoudt (bv My Data Manager
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eva,

Als u de vorige berichten leest zal u zien dat dit reeds werd overwogen, maar dat de HELLO app niet accuraat genoeg is (update elke 6/7 uur)?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Niet enkel niet accuraat genoeg maar werkt dikwijls gewoon niet, net zoals de e-services. :nono:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eva_van_Belgacom schreef:Het is niet mogelijk om een beperking op uw simkaart te plaatsen dat men niet meer dan uw 250MB kunt downloaden.
Men kan gratis de app Hello downloaden om uw volume op te volgen.

@Eva
Dit antwoord is heel duidelijk (maar wisten we natuurlijk al).

Zoals u kan lezen op het Forum is het echter een wens van een aantal klanten om toch de mogelijkheid te hebben om het dataverkeer te beperken na uitputting van het gratis volume, dit ter voorkoming van onaangename verrassingen. Daarom, met deze, het verzoek om dit voorstel intern door te spelen aan de betreffende afdeling.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

philippe_d schreef:Zoals u kan lezen op het Forum is het echter een wens van een aantal klanten om toch de mogelijkheid te hebben om het dataverkeer te beperken na uitputting van het gratis volume, dit ter voorkoming van onaangename verrassingen. Daarom, met deze, het verzoek om dit voorstel intern door te spelen aan de betreffende afdeling.


Ik sluit mij uiteraard volledig aan bij deze uitstekend verwoorde feature request!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zou inderdaad zeer welkom zijn. Nu moet je telkens in de app checken om vast te stellen dat de teller nog steeds niet gewijzigd is.

Technisch moet het perfect mogelijk zijn om een blokkering of minstens een boodschap te sturen dat de limiet bereikt is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

update van die meter gebeurd idd met een vertraging van zo'n 8 uur. dit maakt het opvolgen van uw verbruik nagenoeg onmogelijk. ik zat bv woensdag met een meter die tegen de limiet (in dit geval 1GB) aanzat, mijn gratis 3G volume was op dat moment niet zichtbaar op de applicatie, wat raar is, want in het verleden zag ik die wél staan. dus ik zat die meter in de gaten te houden, maar die bewoog natuurlijk niet. tot 's anderdaags

Afbeelding
dus mooi over de limiet, maar gelukkig is de meter van het gratis overal voordeel toch te voorschijn gekomen

maar of belgacom daar uit eigen beweging veel gaat aan veranderen betwijfel ik, want dit is wel een handige manier om wat extra inkomsten te verwerven. maar misschien eens de bevoegde instantie ter bescherming van de consument aanspreken. een blokkage hoeft niet echt voor mij, zou al tevreden zijn met een tool die real time volumeverbruik mogelijk maakt
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dizzy schreef:Technisch moet het perfect mogelijk zijn om een blokkering of minstens een boodschap te sturen dat de limiet bereikt is.

Technisch is het natuurlijk perfect mogelijk, dit wordt namelijk al gedaan bij Generation Connect. Als de limiet bereikt is, stopt het, tenzij je volume packs bijkoopt.
Dit zou evengoed op Internet Overal kunnen ingevoerd worden. Het extra 'overal' volume is véél te duur :cry: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Mijn vrees is op de factuur van januari, voor verbruik in december aldus uitgekomen:

Iets meer dan 300mb of 30€! meerverbruik doordat ik op weekend was (ardennen) en eenmalig vergat het verbruik krampachtig in het oog te houden. Op de meeste plaatsen waar ik het gebruik was er geen 3G en liep het niet zo'n vaart maar op 3G deze keer ging het dus enorm snel. Hulde voor de soepelhied van de facturatiedienst: na mijn klacht werd dit bedrag integraal gecrediteerd (hoewel het volgens de kleine lettertjes van het contract terecht is). Ik vermoed/verwacht echter dat dit slechts eenmalig lukt en allicht alleen omdat men er veel klachten over ontvangt van klanten.

Het slaat ook immers nergens op als je vergelijkingen maakt:
-bij een triple play abbonnement met onbeperkt internet, heel veel gratis bellen met vaste lijn en tv van amper +- 50 euro krijg je 250mb "gratis" maar durf je 300mb extra te verbruiken => 30 euro. Buiten alle proportie lijkt mij
-als je al een gsm abbonnement hebt van belgacom en daar data bijkoopt in een pakket kan dit aan 3 cent/mb of toch ook reeds 70% goedkoper dan bij internet overal
-en het mooiste voorbeeld: 20€ herladen met generation connect: 2000mb gratis data want de 20€ blijft integraal krediet om op te bellen (of volgens de logica van internet overal krijg je als je voor 20€ belt voor 200€ gratis dat

Dringend dus nogmaals een request aan eva om dit door te geven aan de correcte mensen dat dit systeem herbekeken word:
-op zijn minst de mogelijkheid om meerverbruik onmogelijk te maken of een duidelijke waarschuwing te geven op het moment dat de gratis data op is
-daarnaast best ook een meer realistische prijszettingvan het meerverbruik zelf

Bedankt,

edits: typo's en foutjes
Laatst gewijzigd door lirec op 22 jan 2013, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit gaat via DB Meter van KPN Nederland dacht ik.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

@krisken, het volstaat simpelweg niet dat er voor sommige toestellen met bepaalde (vaak betalende) software erop je verbruik gemonitord kan worden (en zelfs dan dit niet altijd accuraat is/niet overeenkomt met de meting van belgacom)

De simkaart kan immers op vele wijzen gebruikt worden: gewoon in gsm, in 3g router, tablet/ipad, in laptop met 3g voorziening, alles wat ik nog vergeet of een combinatie van dit alles doordat je soms het kaartje hersteekt. Dit is niet altijd meetbaar: de enige correcte, robuuste oplossing is er een die vanuit belgacom zelf komt. En voor het nogmaals geopperd word: de hello app is enerzijds te traag in updatefrequentie: op 7 uur tijd op 3g (pak 0,2 mb/sec) dan kan je als je bvb even vergeten bent op je laptop de online cloud backup af te zetten even 5040mb of 504€ data erdoor trekken voor je hello app dit aangeeft. Daarnaast is het ondoenbaar om de x-uren telkens je hello app te raadplegen, zeker aangezien ook deze (zoals de e-services) vaak niet werkt. Dit voorbeeld lijkt mogelijk wat overdeven en dat is het gedeeltelijk dan ook maar het is zeker niet ondenkbaar dat dit enkelen eens zal overkomen.....het toont zo wel goed aan waar exact het probleem zit bij die 10 cent per mb van internet overal.

De beste oplossing in mijn ogen past belgacom gewoon al toe bij bvb generation connect: wanneer je gratis data daar op is, is er gewoon geen verbruik meer mogelijk tot je herlaad en dus nieuwe gratis data ontvangt of zelf bewust actie onderneemt en dus akkoord gaat met de kosten door een datapakket bij te bestellen.

Ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat het pushen van 10 cent per megabyte bij internet overal hen meer winst opleverd dan het hen kost aan:
-werkuren van helpdeskmedewerkers die er klachten over ontvangen (en vrij vlot creditnota's toekennen)
-verlies van imago en potentiele klanten: ik persoonlijk waarschuw bvb iedereen al voor het vieze addertje onder het gras dat internet overal voor mijn part is
-verlies van huidige klanten die gewoon gedegouteerd zijn van zulke praktijken (had ik geen creditnota gekregen dan was mijn opzeg van al mijn belgacom producten nu al onderweg)
Vooral omdat zoiets (mij persoonlijk) maar 1 keer overkomt, je mag er donder op zeggen dat ik nooit meer over de 250mb gratis data heen zal gaan....winst belgacom: 0,00€, verlies belgacom: klanttevredenheid en potentiele toekomstige opbrengsten.

Als je volop adverteerd met "250mb gratis mobiel internet overal" dan moet dat:
-op elke wijze (toestel) bruikbaar zijn waar ook maar een simkaart in past
-duidelijk worden aangegeven vanaf welk moment je niet meer gratis aan het verbruiken bent
Zoniet dan zal heel je promotiecampagne en gratis verhaal waarmee je uiteindelijk toch klanten wil lokken en/of behouden als een boemerang terugkomen en uiteindelijk meer schade aanrichten dan dat het baat had. Dan kan je net zo goed geen gratis internet overal hebben gegeven en geadverteerd.

De enige situatie waar belgacom's hudige manier van werken (voor mijn part) wel door de beugel kan is wanneer je die gratis data van internet overal geincludeerd hebt op je gsm abbonnement. In dat geval kreeg je korting op het abbonnement (5€) en kan je immers de goedkopere datapakketten bestellen en zit je bijna altijd aan een goedkoper tarief dan de 10 cent per mb bij meerverbuik. Ik heb echter het gevoel dat velen (zoals mij) gewoon een extra kaartje hebben gekozen omdat de abbonnementen waarbij je het kan includeren niet interressant zijn of je wil de data op een ander toestel gebruiken. En daar zit het probleem met het meeverbruik aan 10 cent.

Of ben ik nu de enige die daar zo over denkt?
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik draai 3g watchdog pro in de Google play store te vinden, houd alles bij en je kan wel een limiet instellen. Denk dat dit progje doet wat je wil.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

@stefke, ik besef en waardeer dat je input vast en zeker uit goede wil komt maar het is vrees ik geheel naast de kwestie.

Zoals reeds aangehaald hierboven volstaat het niet dat op bepaalde toestellen met een bepaald os erop er (soms enkel betalende) oplossingen bestaan. Ze zijn niet voor alle platformen/toestellen beschikbaar. Daar waar ze dan wel beschikbaar zijn blijven ze onbetrouwbaar (eigen ervaring) & velen willen, net zoals mijzelf, niet nog eens een extra batterij/rekenkracht/geheugen-vretende app installeren.

Als belgacom geld wilt verdienen met extra verbruik dan heb ik daar geen enkel probleem mee, op voorwaarde dat de consument zich ook bewust is van dit meerverbruik en er expressief mee akkoord ging. Waarom volstaan de kleine lettertjes die de 10cent/mb vermelden niet kan men zich afvragen? Omdat je op 3G meestal 200-500kbyte/sec kan halen. Pak zelfs maar de lage kant: 200kbyte/sec => omgerekend betaal je aan die snelheid 1,2€ per minuut. Als je voor een belgacom winkel gaat staan en iedereen die binnenloopt waarschuwt dat ze internet overal best links laten liggen want dat kost 1,2€ per minuut....benieuwd hoeveel mensen de winkel zelfs niet meer binnenstappen.Opnieuw: iets met de haren getrokken voorbeeld maar het maakt duidelijk hoe absurd de prijzetting van het meerverbruik is.

ps: proximus adverteerd ook reeds voor 4G dat op beperkte plaatsen al beschikbaar zou zijn. Hoewel er momenteel nog (bijna) geen toestellen zijn die hier gebruik van kunnen maken: doen we even de oefening aan 20Mbps (http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/13579/~/wifi-en-mobiel-internet-(2g,-3g,-3g%2B-en-4g) => 20/8*60*0.1= 15€ per minuut of 900€ per uur als je toevallig op 4G zit en bvb een of andere download bent vergeten af te zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lirec schreef:Als belgacom geld wilt verdienen met extra verbruik dan heb ik daar geen enkel probleem mee, op voorwaarde dat de consument zich ook bewust is van dit meerverbruik en er expressief mee akkoord ging

Hiermee ga ik 100% akkoord. De reklame - en vooral de TV spots - zijn ronduit misleidend (Nu overal - en zonder meerprijs - internet). Maar als je het meer dan 2uur op een maand gebruikt, krijg je onbetaalbaar internet :-( .

lirec schreef:proximus adverteerd ook reeds voor 4G dat op beperkte plaatsen al beschikbaar zou zijn.

Met Internet overal heb je geen toegang tot 4G. LTE wordt alleen geactiveerd op formules die 1GB of meer datalimiet hebben. Dus geen gevaar dat je ongemerkt 900€ verbruikt :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

philippe_d schreef:Met Internet overal heb je geen toegang tot 4G. LTE wordt alleen geactiveerd op formules die 1GB of meer datalimiet hebben. Dus geen gevaar dat je ongemerkt 900€ verbruikt

Dat wist ik niet, we leren weer bij :-) Het was in ieder geval altijd een theoretisch voorbeeld op dit ogenblik gezien de huidige beschikbaarheid van 4G. Dit zowel in aantal locaties als toestellen die het ondersteunen. Het neemt echter niet weg dat deze blokkade op elk moment, door belgacom zelf, kan opgeheven worden wanneer ze maar willen, niet?

Dan houden we het voorlopig bij het 3G snelheden-voorbeeld en de kostprijs ervan: nog steeds (200-500kbyte/sec) 72€ tot 180€ per uur als je onvoorzichtig bent! Zoals je al zegt dus: onbetaalbaar.

Edit: ik zou enorm graag eens in belgacom's facturatiedienst willen snuffelen om eens te kijken hoeveel absurd hoge facturen wegens meerverbuik op internet overal er reeds zijn voorgevallen het laatste jaar => hoeveel klachten ze daarover ontvingen en het aantal uren personeelskosten dat dit meebracht => hoeveel "winst" er na creditnota's en die personeelskosten er nog overblijft. Ik heb een licht vermoeden: niet veel (en dat neem ik klantontevredenheid en verlies van (toekomstige) klanten/imagoschade nog niet in beschouwing)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien zou je ook verwonderd zijn als je wist:
  1. hoe weinig mensen naar hun factuur kijken (domiciliëringen)
  2. hoe weinig mensen reklameren: ze betalen gewoon en passen misschien hun gedrag aan voor de toekomst
Intussen kassa kassa :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Goeie opmerking, dat is inderdaad ook best mogelijk. Ik ken natuurlijk enkel mijn eigen gedrag/reactie en die van wat vrienden/kennissen. En vanuit dat opzicht verklaar ik belgacom economisch gezien voor gek hoe ze bezig zijn want dan moet het meer kosten dan baten hebben hoe ze bezig zijn (zie mijn eerdere posts).

Daarom net ben ik ook benieuwd om eens te weten hoe de "gemiddelde consument" daarmee om gaat want dan veranderd het plaatje natuurlijk. Het blijft consument-onvriendelijk :nono: hun aanpak maar waarom ze er niets aan doen is dan mogelijk inzichtelijker. Hoewel zelfs in dat geval dit nogal korte-termijn-visie is van hen om te te blijven handelen. :roll: Zeker in het geval van internet overal niet-geincludeerd in een gsm abbo.....ik heb het gevoel dat wie op die manier er gebruik van maakt wel degelijk de gemiddeld mondiger/onderlegd persoon is die af en toe wel eens nakijkt of alles wel goed zit. Maar dat is natuurlijk opnieuw mijn persoonlijk gevoel daarin.

EDIT:
UB'ers melden hogere snelheden op het proximus netwerk: viewtopic.php?f=77&t=36608
Nog sneller je gratis 250mb erdoor trekken en nog hogere kosten per minuut daarna bij meerverbruik :angel: Ik ga mijn voorgaande berekeningen nog naar omhoog mogen bijstellen....nog meer kassa kassa belgacom of nog meer absurd hoge afrekeningen=misnoegde klanten?

Edit: herberekening als snelheid van deze viewtopic.php?f=77&t=36608#p471622 post klopt: 8,68/8*60*0.1= 6,51€ per minuut bij meerverbruik of 390€ per uur of 2734€ per 7 uur (gemeldde updatefrequentie van de hello app (volgens verschillenden hier op UB) die belgacom aanbeveelt als middel voor dataverbruik "in het oog te houden" :lol:)

Als we dan helemaal gek gaan doen en 24/7 1 jaar lang dit volhouden dan kan ik belgacom zijn jaaropzet met mijn ene simkaartje met 3,4 miljoen euro laten stijgen. Leuk :-) Gegeven dat hun jaaromzet 2012 rond de 6 miljard euro bedroeg hebben ze genoeg aan 176 klanten die even zot gaan doen om hun jaaromzet te laten verdubbelen.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 24 jan 2013, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dub
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Op mijn Android 4.0.3 tablet kan ik gewoon instellen dat het na x-aantal MB gedaan is met mobiele data.
En dit zelfs voor meerdere SIM kaarten.
Geen onverwachte rekeningen hier. 8)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lirec schreef:Edit: herberekening als snelheid van deze viewtopic.php?f=77&t=36608#p471622 post klopt: 8,68/8*60*0.1= 6,51€ per minuut bij meerverbruik of 390€ per uur of 2734€ per 7 uur.

Je mag ook niet overdijven hé.
Ik ben akkoord dat er met internet overal een reëel gevaar bestaat, dat je ongewild over je datalimiet gaat ... met een ovenrwachte rekening tot gevolg.
Maar iemand met zo'n intensief verbruik zoals in je voorbeeld, gebruikt hiervoor andere meer geschikte formules, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

probleem is dat die hello app nog steeds niet in real time het volume meet ... dus de verwittigingsmskes komen dan ook uren na de feiten aan....

voor android zijn er genoeg applicaties om uw volume zelf in de gaten te houden zoals reeds gezegd, maar ergens zou de hello applicatie toch beter moeten werken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

philippe_d schreef:Je mag ook niet overdijven hé.

Akkoord maar "per ongeluk" 7 uur downloaden aan 1megabyte per seconde vind ik persoonlijk niet ondenkbaar: op vakantie aan zee omdat ik met mijn laptop op internet (3g modem native of 3g ingebouwd laptop of gsm op tethering) & vergeten de download van ik noem maar iets: die linux distro vergeten te annuleren (downloads hervatten automatisch) en ik heb 2734€ aan mijn been.

Andere zaken die het kunnen veroorzaken: mijn automatische cloud backup kan dit ook best halen of die torrent en/of usenet spullen vergeten afzetten. Met een android/ios tablet of gsm waar het kaartje insteekt zal het inderdaad zo'n vaart niet lopen maar het kan perfect ondanks dat je helemaal niet voorzag over je limiet te gaan, je wou enkel even een website checken maar laat daarna laptop aanstaan => ongemerkt verbruik.

Wel overdreven was mijn 24/7 voorbeeld maar er stond dan ook: "als we dan helemaal gek doen"

probleem is dat die hello app nog steeds niet in real time het volume meet ... dus de verwittigingsmskes komen dan ook uren na de feiten aan....


Met mijn generation connect krijg ik thans mooi een sms wanneer ik de helft van mijn data effectief verbruikt heb, want als ik direct daarna mijn helo app check zit die helemaal nog niet aan de helft van mijnverbruik. Op de achtergrond kan belgacom volgens mij aldus perfect realtime opvolgen wat jou status is. De doorloopsnelheid van dat verbruik naar de hello app duurt enkel uren! Daarom exact het gehele betoog aan belgacom: blokkeer meerverbruik na 250mb (ze weten direct wanneer dat is) en stel het pas open nadat consument instemt met 10 cent per mb. In feite volstaat de hello app zelfs niet als deze real time was want niet altijd beschikbaar en je stemt niet actief toe aan meerverbruik.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Als je wat oplet is er geen probleem, er bestaan tooltjes genoeg het vergt gewoon wat "moeite" om ze in te stellen.
Voor wie toch een lelijke factuur krijgt heeft zen les geleerd tegen de volgende factuur.

Ik zie alvast het probleem niet, dat belgacom een meerverbruik aanrekend is nu eenmaal hun verdienmodel.
Ik ben zelf heel blij dat ik die 250MB gratis krijg elke maand.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”