Ik zit op een 30/6 profiel: overdag geen problemen met Youtube, zowel rechtstreeks van de Youtube servers als via de cache van Belgacom.
Eens 18 uur lukt laden van een 720P video rechstreeks van Youtube al niet meer: ik heb dan nog een snelheid van zo'n 3Mbps.
Later op de avond, na 20uur, is dit nog slechts 1 Mbps en kan je niks meer afspelen, zelfs niet meer op 480p als het nog niet in de cache van Belgacom zit.
Video's die WEL reeds in de cache zitten, cache.googlevideo.com of van een static Belgacom IP komen, kan ik altijd afspelen en lopen binnen tegen bijna 28 Mbps.
Het youtube probleem is dagelijks te reproduceren: iedere avond dezelfde miserie.
Ik vind dit echt frustrerend omdat ik nog voor een dure Internet Favorite lijn betaal ook.

Snelheden naar enkele Youtube servers op 5/6 omstreeks 21u10:
IP: 74.125.218.146 ( California, Mountain View ) - 1 Mbps
IP: 74.125.218.245 ( California, Mountain View ) - 780 Kbps
IP: 74.125.99.71 ( California, Mountain View ) - 1 Mbps
Of je nu 720P of 1080P neemt maakt niet uit: loopt voor geen meter.
Een speedtest naar California geeft volgend resultaat:

Niet echt om naar huis over te schrijven maar toch beter dan van de Youtube servers.
Stoppen van het downloaden van de video of van kwaliteit wisselen, wat verder in de clip gaan helpen allemaal niks.
Een trukje dat meestal werkt is de refresh button te gebruiken van de browser ( IE8 of Firefox maakt geen verschil ): dan download de clip opeens van cache.googlevideo.com, de Belgacom cache dus tegen quasi de volle snelheid van mijn lijn.
De clips die ik ter test gebruikt heb zijn frequent bekeken clips, >50.000 hits en minder dan 1 jaar oud. Clips met maar enkele honderd hits krijg ik meestal met deze truuk zelf niet aan de praat.
Wat is hier nu het probleem ? Is er een probleem met de Belgacom Cache van Youtube, zijn de servers van Youtube zelf overbelast of is de capaciteit van Belgacom naar de USA onvoldoende nu iedereen lekker aan 30 Mbps kan downloaden ?
Ik ben al minstens 4 jaar klant bij Belgacom en heb dit probleem voor hun nieuw "Internet Overal" met verhoging van de downloadsnelheid van de goedkopere abonnementen nooit niet gehad. Ik denk dat hun netwerk naar de USA/Youtube overbelast is.
Wie zit met hetzelfde probleem ?
Graag wat feedback maar enkel snelheden vergelijken als je rechtstreeks van Youtube afspeelt, niet via de Belgacom cache.
MvG,
Nico