Business Fiber M: niet tegelijk surfen en tv-kijken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn telenet internet en digitale TV. Ik kan namelijk niet gelijktijdig surfen en tv kijken zonder storing op het tv beeld.

Situatie:
Ik had adsl internet via dxadsl en digitale tv van telenet met een simpele modem en een gewone digibox.
Verleden week ben ik ook voor internet overgeschakeld naar Telenet, naar een Business Fiber M abbonnement en ik wou ook een digirecorder.
Na contact met de businessdesk moest ik mijn modem en digibox gaan inwisselen voor een digirecorder en een niet-wireless modem in een shop.
Blijkbaar krijgen business klanten geen wireless tenzij ze er 99€ voor betalen, maar dan kan ik beter een eigen router achter de modem hangen.
Ik wou alles zelf installeren omdat er toch al een tv-verbinding hing, dat was in orde voor telenet.

Toen ik in de shop kwam kreeg ik een digirecorder mee (dc-AD2100) en een nieuwe wireless modem (CBN CH6541E) Blijkbaar mag een shop geen niet-wireless modem meegeven en had de businessdesk het verkeerd. Ok, so be it dan, gratis wireless modemke.

Thuis heb ik alles geïnstalleerd en alles werkt. Alleen niet tegelijk...
(En National Geographic is plots ook weg, wat wel klote is...)

Ik kan namelijk niet tegelijk tv kijken en surfen. Als ik da doe, dan is er storing op het tv beeld (blokjesvorming, wit kader in het beeld met bericht dat er geen signaal is voor deze zender,...)
Ik heb het veelvuldig getest via gewoon surfen en via speedtest.
Voor speedtest: tv op, speedtest doen, tv zware storing.
Draadloos surfen of bekabeld, er is altijd storing... Via mijn PC, mijn netbook, gsm,... Dat maakt geen verschil.
Er is ook een snelheidsverschil als de tv op staat. Speedtest met tv op --> downloadsnelheid rond de 30mbps. Tv uit --> rond de 40mbps. Upload verandert niet.

Opstelling:
Business Fiber M
Digitale tv met digirecorder dc-AD2100
Wireless-Modem CBN CH6541E
Splitter Technetix VQ1106 (geplaatst door Telenet bij de eerste installatie van digitale tv, ik woon in Etterbeek)

Op de wanddoos voor tv en radio staat de splitter op de tv-kant, vandaar een schroef-coaxkabel (zelfde als uit eerste installatie, zoals aangegeven in de gids) naar de modem en coaxkabel A naar de digirecorder (RF-In). Een UTP-kabel tussen de modem en de digirecorder. Een HDMI kabel van digirecorder naar tv en een coaxkabel van digirecorder (RF-OUT) naar de tv. Al werkt mijn tv ook zonder die kabel...

Port-Forwarding, firewalls, DMZ, 2.5gHz of 5GHZ voor draadloos,... daar heeft het volgens mij allemaal niets mee te maken, maar zeg maar indien dat wel zo is.

Waar kan dit aan liggen? Iemand een idee? Want is redelijk irritant.

Thx
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Nevermind...

Een reset via mijntelenet.be lost (voorlopig toch) alles op.

Wat een beetje bizar is. Enige instellingen die ik gewijzigd had waren de naam van mijn SSID en de frequentie op 2.4 en 5ghz gezet...
alcatel
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:14
Bedankt: 1 keer

ik dacht dat je bij een 'Business Fiber M' altijd een Modem-only modem kreeg ?
megawatti
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 jan 2012, 19:07
Bedankt: 1 keer

Dat is ook zo.
Maar met een modem only krijg je geen toegang tot hotspot.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

alcatel schreef:ik dacht dat je bij een 'Business Fiber M' altijd een Modem-only modem kreeg ?


Normaal wel. Maar als je de business helpdesk zo ver krijgt dat je het zelf allemaal mag installeren en mag gaan afhalen in een shop dan krijg je een wireless.
Want telenetshops hebben geen model-only modems...

Zo legde de dame van de shop het toch uit :)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zo legde de dame van de shop het toch uit :)

Ze kunnen u wijsmaken wat ze willen hé :wink:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

En probleem is er terug.

Nu lost een reset via mijntelenet.be niets op...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bunecarera schreef:Opstelling:
Digitale tv met digirecorder dc-AD2100
Wireless-Modem CBN CH6541E
Splitter Technetix VQ1106 (geplaatst door Telenet bij de eerste installatie van digitale tv, ik woon in Etterbeek)

Op de wanddoos voor tv en radio staat de splitter op de tv-kant, vandaar een schroef-coaxkabel (zelfde als uit eerste installatie, zoals aangegeven in de gids) naar de modem en coaxkabel A naar de digirecorder (RF-In). Een UTP-kabel tussen de modem en de digirecorder. Een HDMI kabel van digirecorder naar tv en een coaxkabel van digirecorder (RF-OUT) naar de tv. Al werkt mijn tv ook zonder die kabel...


Begrijp die opstelling niet zo goed (misschien foto of schema?)
- Bij een normale opstelling heb je geen "splitter" maar een NUI (versterker). Dit kan een normaal (opbouw) model zijn of een living (inbouw) model. Jouw splitter (die het inkomend coax signaal gewoon 'splitst' tussen modem en digicorder) kan de oorzaak zijn van jouw probleem.
- Als ik het goed begrijp is je modem nu aangesloten achter de TV wandcontactdoos (en splitter)? Dit is volledig verkeerd. Als het dan al zou werken met een splitter, moet je eerst splitsen, en van daar naar de TV contactdoos en naar de modem.
- Jouw digitale TV is hoogstwaarschijnlijk niet inter-actief: gezien de digicorder op de wireless modem aangesloten is, moet het MAC adres van jouw digicorder ingebracht worden in de modem (en dat doet een Telenet technieker tijdens installatie).
- last but not least: de coax van de digicorder (RF-OUT) naar de TV heb je ook niet nodig (tenzij je nog analoog wilt kijken?). Deze "doorlussing" kan ook jouw digitaal signaal verstoren en/of verzwakken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik begrijp ook niet wat die splitter daar tussen doet (mss voor betere tv kwaliteit?) en er nergens wordt gesproken over de NIU in de opstelling
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
Begrijp die opstelling niet zo goed (misschien foto of schema?)
- Bij een normale opstelling heb je geen "splitter" maar een NUI (versterker). Dit kan een normaal (opbouw) model zijn of een living (inbouw) model. Jouw splitter (die het inkomend coax signaal gewoon 'splitst' tussen modem en digicorder) kan de oorzaak zijn van jouw probleem.
- Als ik het goed begrijp is je modem nu aangesloten achter de TV wandcontactdoos (en splitter)? Dit is volledig verkeerd. Als het dan al zou werken met een splitter, moet je eerst splitsen, en van daar naar de TV contactdoos en naar de modem.
- Jouw digitale TV is hoogstwaarschijnlijk niet inter-actief: gezien de digicorder op de wireless modem aangesloten is, moet het MAC adres van jouw digicorder ingebracht worden in de modem (en dat doet een Telenet technieker tijdens installatie).
- last but not least: de coax van de digicorder (RF-OUT) naar de TV heb je ook niet nodig (tenzij je nog analoog wilt kijken?). Deze "doorlussing" kan ook jouw digitaal signaal verstoren en/of verzwakken.


Schema in bijlage.
Hopelijk wat duidelijk.

Een NIU heb ik bij mijn weten niet, enkel de splitter. Toch niet in mijn appartement zelf.

Het is dus letterlijk. Tv Wandcontactdoos --> splitter erop --> datakant naar modem, tv kant naar digirecorder.

Tv is wel interactief. Filmpjes op bestelling werken toch, ook al staat op mijntelenet.be dat ie niet interactief is. Ik kan pauzeren, terugspoelen, films op bestelling kijken,...

De RF-out heb ik al weggedaan.
Bijlagen
Schema.jpg
(45.02 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bunecarera schreef:Een NIU heb ik bij mijn weten niet, enkel de splitter. Toch niet in mijn appartement zelf.
Het is dus letterlijk. Tv Wandcontactdoos --> splitter erop --> datakant naar modem, tv kant naar digirecorder.

Ja, dan moet je toch niet verwonderd zijn dat het niet naar behoren werkt ?
Dit is absoluut niet de officiële opstelling. Je zal dus wel een technieker moeten laten komen. Veel meer kunnen wij hierover niet zeggen.

Bunecarera schreef:Tv is wel interactief. Filmpjes op bestelling werken toch, ook al staat op mijntelenet.be dat ie niet interactief is

Controleer eens op je Decoder welk IP adres je krijgt. Als het goed is moet je een 10.x.x.x hebben, en niet een 192.168.x.x
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ja, dan moet je toch niet verwonderd zijn dat het niet naar behoren werkt ?
Dit is absoluut niet de officiële opstelling. Je zal dus wel een technieker moeten laten komen. Veel meer kunnen wij hierover niet zeggen.


Als die splitter door een telenet installateur geplaatst is, dan ja, dan ben ik wel verwonderd... :bang:

IP adres van digirecorder begint met 10.xxx
pumans
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2012, 13:49
Bedankt: 5 keer

Foto van een Telenet NIU
Bijlagen
Telenet NIU.jpg
(30.05 KiB) 980 keer gedownload
Laatst gewijzigd door pumans op 29 jan 2012, 18:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Zoiets heb ik niet.
Toch niet in mijn appartement of in mijn appartementsgebouw...
pumans
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2012, 13:49
Bedankt: 5 keer

Die NUI heeft technieker geplaats toen ik naar fibernet ben overgeschakeld.
Dat mag jezelf niet.
Zo moet jij er ook een hebben normaal.
Telenet bellen zou ik zeggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bunecarera schreef:Zoiets heb ik niet.
Toch niet in mijn appartement of in mijn appartementsgebouw...

Er bestaat ook een "living model NUI" (ik vindt er niet direct een foto van.). Deze ziet er uit als een normale TV/radio wanddoos, maar de versterker zit er ingebouwd. Zeker dat je dat ook niet hebt ?
Maar een splitter wordt nooit gebruikt: deze "living model NUI" heeft van binnen nog één aparte connector voor een modem, en nog één voor een 2de TV. De eerste TV (digicoder) kan je aansluiten op de voorkant.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pumans
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2012, 13:49
Bedankt: 5 keer

Bunecarera,dit heb jij.Das heel wat anders dan een NIU
Bijlagen
splitter.jpg
(7.97 KiB) 906 keer gedownload
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Hier een foto van een goeie NIU (die plaatsen ze normaal bij het punt waar de coax het huis binnen komt van buiten) ... garage of kelder.

NIU 65/88

Als je deze nog niet hebt zou een telenet technieker deze best komen installeren!
Ook geschikt voor Fibernet.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

@ pumans: Die heb ik inderdaad.
Die splitter staat op de wanddoos en van daar vertrekken er 2 coaxkabels naar de modem en digirecorder...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Volgens mij voldoen die dingen absoluut niet meer nu je Eurodocsis 3 (ttz. Fibernet) gebruikt.

Best contact opnemen met TN zodat men hier een deftige NIU komt plaatsen.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Telenet komt morgen eens kijken.

"TV en Internet samen geeft storing"

"Oei, dat is niet de bedoeling"

"Neen, dacht het ook niet"

Probleem en opstelling uitgelegd en helpdesk vond het ook raar dat er geen NIU stond.

"Bent u zeker mijnheer"

"Wel, tenzij dat dat ding zeer klein is en zich ergens verstopt wel ja. Zo groot is mijn appartement nu ook weer niet"

"Bwa, het is niet gigantisch, maar er over heen kijken zou moeilijk zijn"

Je kan zeggen wat je wilt van de telenet helpdesk, maar wees als klant vriendelijk, werk mee, behandel hen niet als uitschot en dan zijn ze meer dan bereid om je te helpen :thumbs:
Toch zeker bij de business desk.
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

Bunecarera, laat je iets weten als de problemen niet opgelost geraken na het bezoek van de technicus?
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Technicus langs geweest en alles is in orde nu.

Splitter was waarschijnlijk stukof oud.
Aansluiting is vervangen, modem-only en accespoint gekregen. Alles werkt momenteel perfect (fingers crossed).

Goede technicus ook trouwens.

Charlote van Telenet, geen idee of jullie een "beloningsding" of wat dan ook hebben voor jullie technici, maar indien wel dan wil ik gerust mijn gegevens PM'en zodat jullie kunnen zien wie er is langsgekomen vandaag. Naam ben ik spijtig genoeg al vergeten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vergeet ook ons niet te bedanken of te belonen ... al die vriendelijke Userbasers die jou geholpen hebben om de fout op te sporen :-D :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Use the thumbs :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Vergeet ook ons niet te bedanken of te belonen ... al die vriendelijke Userbasers die jou geholpen hebben om de fout op te sporen :-D :-D


True true.

Ook mercikes voor alle kennis op userbase.be
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”