Vorig jaar zijn we hier omgeschakeld naar scarlet one, met als resultaat: "het is onmogelijk om het personenalarm hierop te laten werken"...
Een heel jaar heb ik me hieraan zitten ergeren, maar sinds ik deze week eindelijk besloot de stap te maken naar de fritz!box, gaf ik het terug een poging.
- degene die het personenalarm beheren (in dit geval de voorzorg, maar net zo goed alle anderen) : "het is technisch onmogelijk"
- degene die zulke systemen verkopen "er bestaat er geen enkel dat reeds op voip werkt"
- alle voip aanbieders 'dit zal niet op ons systeem werken'
dus: als je in huis verplicht bent een personenalarm te hebben, hebben de duopolie's je mooi bij je ...
iets waar ik het tot op de dag van heden niet mee eens ben, dus breng ik u: de oplossing.
- men neme een scarlet one (51 euro / maand)
- men neme een fritz!box 7390 (prijs afhankelijk van waar je hem kan vinden)
- men registreert het scarlet one voip nummer op de box (uitgelegd in een andere post)
- men neme de volgende settings:
bij de tab advanced: "use voice activation detection" moet aanstaan (voorkomt grotendeels dat het personenalarm te snel/te laat gegevens doorstuurt)
GEEN vlan ingeven (mss dat het binnen de vlan 20 ook werkt, dit heb ik niet getest, omdat ik de vlan niet vertrouw hiervoor - zijn nu eenmaal zaken hierbinnen die ik niet kan aanpassen, en me dus niet aanstaat)
fax transmission using T.38 zet je uit
bij je internet nummer vink je vervolgens deze 2 opties ook aan:
Provider supports G.726 in accordance with RFC 3551
Provider supports Call-back on busy (CCBS) in accordance with RFC 4235
Hierdoor zal het personenalarm volledig functioneel zijn! (je gaat wel merken dat je hem hoort doorgeven wat je gegevens zijn, alsook dat er een kleine extra vertraging opzit tov pstn)
Sommige opties zijn misschien niet absoluut noodzakelijk, maar 2x op een avond de alarmcentrale lastigvallen vond ik voldoende

Ik hoop dat er sommigen hierbij geholpen zijn - al blijven dezelfde zaken wel gelden: valt je internet weg, dan zo ook je personenalarm (maar met vdsl, sja... imho evenveel kans dat je pstn wegvalt, muv het geval waarbij de electriciteit uitvalt of de modem defect raakt)
In deze immer duurder wordende tijden lijkt me dit in ieder geval interessant, om de afweging te maken: scarlet one met personenalarm aan 51 euro met klein risico op niet 100% van de tijd te werken, of eender welke andere combinatie waarbij TN/BGC benodigd zijn en je dus (veel) duurder uitkomt voor hetzelfde.