scarlet one + (personen) alarm

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

All, ik dacht dit wel interessant/nuttig genoeg om te melden.

Vorig jaar zijn we hier omgeschakeld naar scarlet one, met als resultaat: "het is onmogelijk om het personenalarm hierop te laten werken"...
Een heel jaar heb ik me hieraan zitten ergeren, maar sinds ik deze week eindelijk besloot de stap te maken naar de fritz!box, gaf ik het terug een poging.

- degene die het personenalarm beheren (in dit geval de voorzorg, maar net zo goed alle anderen) : "het is technisch onmogelijk"
- degene die zulke systemen verkopen "er bestaat er geen enkel dat reeds op voip werkt"
- alle voip aanbieders 'dit zal niet op ons systeem werken'

dus: als je in huis verplicht bent een personenalarm te hebben, hebben de duopolie's je mooi bij je ...
iets waar ik het tot op de dag van heden niet mee eens ben, dus breng ik u: de oplossing.

- men neme een scarlet one (51 euro / maand)
- men neme een fritz!box 7390 (prijs afhankelijk van waar je hem kan vinden)
- men registreert het scarlet one voip nummer op de box (uitgelegd in een andere post)
- men neme de volgende settings:

bij de tab advanced: "use voice activation detection" moet aanstaan (voorkomt grotendeels dat het personenalarm te snel/te laat gegevens doorstuurt)
GEEN vlan ingeven (mss dat het binnen de vlan 20 ook werkt, dit heb ik niet getest, omdat ik de vlan niet vertrouw hiervoor - zijn nu eenmaal zaken hierbinnen die ik niet kan aanpassen, en me dus niet aanstaat)
fax transmission using T.38 zet je uit

bij je internet nummer vink je vervolgens deze 2 opties ook aan:

Provider supports G.726 in accordance with RFC 3551
Provider supports Call-back on busy (CCBS) in accordance with RFC 4235

Hierdoor zal het personenalarm volledig functioneel zijn! (je gaat wel merken dat je hem hoort doorgeven wat je gegevens zijn, alsook dat er een kleine extra vertraging opzit tov pstn)
Sommige opties zijn misschien niet absoluut noodzakelijk, maar 2x op een avond de alarmcentrale lastigvallen vond ik voldoende :)

Ik hoop dat er sommigen hierbij geholpen zijn - al blijven dezelfde zaken wel gelden: valt je internet weg, dan zo ook je personenalarm (maar met vdsl, sja... imho evenveel kans dat je pstn wegvalt, muv het geval waarbij de electriciteit uitvalt of de modem defect raakt)

In deze immer duurder wordende tijden lijkt me dit in ieder geval interessant, om de afweging te maken: scarlet one met personenalarm aan 51 euro met klein risico op niet 100% van de tijd te werken, of eender welke andere combinatie waarbij TN/BGC benodigd zijn en je dus (veel) duurder uitkomt voor hetzelfde.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik was niet op de hoogte van dit probleem .
Wat is eigenlijk de reden waarom een personenalarm niet zou werken via voip ? Dit is toch gewoon een toestel die een nummer opbelt zoals een fax ? Wordt er data doorgestuurd zoals bij modem ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

MarkDM schreef:Ik was niet op de hoogte van dit probleem .
Wordt er data doorgestuurd zoals bij modem ?
Dit "probleem" is iets dat volgens mij vooral in belgie in het leven gehouden wordt (staat steunt staat enzo),
maar het is net zoals idd bij een modem / fax / alarm : je hebt de bellen, en dan het doorseinen van de klant / patient gegevens in feite,
en "voip zou dit niet kunnen" (wat een belachelijke uitspraak is, natuurlijk)

Maar het is dus wél zo, dat het STANDAARD, en met de bbox2, NIET werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Splitter schreef:dus: als je in huis verplicht bent een personenalarm te hebben, hebben de duopolie's je mooi bij je ...
iets waar ik het tot op de dag van heden niet mee eens ben, dus breng ik u: de oplossing.
Ik denk dat je een beetje over-enthousiast bent wegens het (toevallige) succes, en dat je kritiek echt ongegrond is.
Er zijn volgens mij 2 redenen waarom VoIP oplossingen niet aanbevolen worden voor alarminstallaties:
  1. werken niet meer bij stroomuitval / uitval van internet.
  2. gekende problemen van data/modem/fax via VoIP.
Vooraleer jouw oplossing als "de" oplossing aan te prijzen, is het misschien wel nodig om de redenen te begrijpen waarom het bij jou wel werkt.

* hoe is het (personen) alarm aangesloten ? (ik vermoed via de analoge FON uitgang op de Fritz)
* hoe werkt het personen alarm ? gewoon bellen + voice ? DTMF toontjes ? data verbinding ? herkenning door CLIP ?
* een aantal van jouw voorgestelde instellingen begrijp ik niet het effect op het (personen) alarm:
  • "use voice activation detection"
    Dit is een (upload-) bandbreedte besparende functie, die ervoor zorgt dat er geen data gestuurd wordt tijdens gesprekspauzen. Dit heb je in geen geval nodig met een goede VDSL lijn, alleen als je upload snelheid zeer beperkt is.
  • GEEN vlan ingeven?
    Mijn gevoel zou zijn: wel VLAN, gezien je dan onafhankelijk bent van de internet verbinding (zonder PPPoE zal VoIP blijven werken als je de VLAN20 gebruikt?)
  • fax transmission using T.38 uit
    zou inderdaad een pos. of neg. invloed kunnen hebben op data transmissie ?
  • Provider supports G.726 in accordance with RFC 3551
    Volgens mij transcodeert Scarlet de VOiP stream naar G.711 om het gesprek op het openbare telefoon netwerk door te sturen (G.711 is de standard codec voor gesprekken tussen klassieke telefonie netwerken).
    Mijn gevoel is dat bij zo'n transcodering kwaliteit verloren gaat, en het dus zinloos is, om een andere codec dan G.711 te gebruiken voor jouw VoIP verbinding met de ISP.
    G.726-32 is een sterk gecomprimeerde Codec, dus ook zinloos als je genoeg bandbreedte hebt. Tenzij de G.726 codec beter geschikt is voor data transmissie ?
    Misschien eens in je FritzBox logs nakijken welke codec er gebruikt werd voor het gesprek met de Alarm centrale?
  • Provider supports Call-back on busy (CCBS) in accordance with RFC 4235
    Dit heeft er volgens mij niets mee te maken. CCBS zorgt ervoor dat iemand die naar jou belt terwijl het bezet is, wordt teruggebeld van zodra jij terug vrij bent.
VoIP & alarm installaties is wel een interessant thema om verder uit te spitten ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

philippe_d schreef:Ik denk dat je een beetje over-enthousiast bent wegens het (toevallige) succes, en dat je kritiek echt ongegrond is.
een toevallig succes is het niet, eerder een uiteindelijk succes :)
de kritiek waaraan ik vasthou, is effectief zo: ga maar eens iemand vinden die zegt dat het "misschien mogelijk" is. scarlet heeft in zijn av wel staan dat het gewoon "niet ondersteund is" (dus dat het hun niet uitmaakt of het wel of niet werkt), en dat is idd om de redenen die jij aanhaalt (stroomuitval ed)

maar wat mij NIET aanstaat is dat je dus met TN NET hetzelfde hebt, maar TN wel overal ondersteund wordt en gewoon werkt.
de bbox2, hoe je het ook draait of keert, heb ik op een jaar nooit aan de praat gekregen met het personenalarm.
uitbellen no problem (ook via gsm-to-pstn ding gaat dat), maar een verbinding opzetten: no joy.

verder zeg ik ook niet dat mijn oplossing DE oplossing is, maar het is in ieder geval een verzekerd werkende oplossing.
philippe_d schreef:Ik denk dat je een beetje over-enthousiast bent wegens het (toevallige) succes, en dat je kritiek echt ongegrond is.
Op je vragen:

- jep, via de analoge fon uitgang

- belt uit, vervolgens (vermoed ik - geen kat die het "weet", zelfs hun techniekers niet) dtmf en dan data, geen clip

- de voice activation helpt, zoals je hierover ook zegt: het zorgt ervoor dat er GEEN data gestuurd wordt tijdens een gesprekspauze. het personenalarm lijkt hierop "ingesteld".
En een personenalarm is niet zo een van de toestellen die zegt "oeps, geen bevestiging, opnieuw", dat ding zegt of het werkt, of ik hang op...

- ivm de vlan heb je volgens mij ook gewoon gelijk, echter weet ik niet of er bepaalde aanpassingen aan de packets gebeuren onder die vlan (qos/routing die verschilt mss?)

- het T.38 lijkt me idd, zoals je ook zegt, het data gedeelte te beinvloeden

- de codec en ccbs leken me idd ook overbodig, maar gezien ik ze had aangevinkt (voor ik de werkende oplossing had) en niet heb uitgevinkt - dus ook niet weet of het zonder wél werkt, verkies ik het door te geven zoals ik het werkende heb.

Ik zal over een tijdje nog eens testen met een aantal opties te veranderen terug
(met name: vlan 20 aan, ccbs en g.726 uit, t.38 en VAD zal ik afwisselen)

en als afsluitende noot ben ik het helemaal eens dat voip + alarmen (allerlei) een keertje aan bod mag komen :)
akkoord - zonder stroom, bij een defecte modem, of bij geen internet heb je geen alarm.
maar - bij defecte kabel, defect in centrale, defect in de rop, of - in veel gevallen nog - bij kortsluiting op de binnenkabel, ook niet.
het is een afweging, en als je TN hebt, moet je die niet eens maken: als je tel van TN werkt, zal je int (en dus voip) ook werken, werkt het ene niet, dan het andere ook niet (of zit ik hier ondertussen al fout?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Splitter schreef:akkoord - zonder stroom, bij een defecte modem, of bij geen internet heb je geen alarm.
maar - bij defecte kabel, defect in centrale, defect in de rop, of - in veel gevallen nog - bij kortsluiting op de binnenkabel, ook niet.
het is een afweging, en als je TN hebt, moet je die niet eens maken: als je tel van TN werkt, zal je int (en dus voip) ook werken, werkt het ene niet, dan het andere ook niet (of zit ik hier ondertussen al fout?)
Volgens mij zit je hier 2 keer fout:

a) Het is een essentiele eigenschap van ieder alarm systeem dat het blijft werken als de stroom uitvalt:
- een inbraak- of brandalarm is natuurlijk nutteloos als het niet werkt zonder stroom. Stel je voor: de dief kan gewoon de stroom afzetten en zijn gang gaan ?
- een personen alarm moet volgens mij ook best werken zonder stroom. Stel je voor, er is brand uitgebroken wegens kortsluiting ... en de hulpbehoevende kan geen alarm meer slaan ? Of gewoon, de stroom is uitgevallen, het is donker, en de hulpbehoevende vindt zijn kamer niet meer, of panikeert ... en kan geen alarm slaan ?

b) Wat betreft Telenet zit je ook verkeerd: wie een alarm installatie aansluit op een Telenet modem, zorgt er altijd voor dat Telenet op de modem een batterij back-up plaatst. In dit geval blijft telefonie werken, niet noodzakelijk VoIP en internet.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Weet iemand de voorwaarden om een batterij bij je telenet modem te laten plaatsen? Mijn grootouders hebben ook een personenalarm met telenet, maar de modem zit gewoon in het stopcontact...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Zoals Philippe zegt, zal het inderdaad wel werken in normale omstandigheden, maar zal het niet werken in ALLE omstandigheden, zonder internet en zonder stroom.
Een vast, bedraad toestel zal dan nog wel werken.
Om de betrouwbaarheid te vergroten, bestaan wel enkele middelen:
- je fritzbox op een UPS, dus een back-up batterij, aansluiten. Afhankelijk van het aantal aangesloten toestellen en de capaciteit van je UPS, kan je ongeveer een uur stroompanne overbruggen.
- een simbox op je fritzbox aansluiten: je fritzbox beschouwt je simbox als de analoge lijn.
Trevorken
Member
Member

depeje schreef:Weet iemand de voorwaarden om een batterij bij je telenet modem te laten plaatsen? Mijn grootouders hebben ook een personenalarm met telenet, maar de modem zit gewoon in het stopcontact...
Je kan ook gewoon een UPS plaatsen.
Ik heb het in ieder geval op die manier opgelost.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Het systeem dat Telenet gebruikt is niet alleen een battery back-up van de modem.
Via een relais wordt ook de versterker (NUI) gebypasst. Want als de NUI zonder stroom valt, dan mag je modem nog nog werken, Internet of Telefonie is er niet meer.
Je moet dus in geval van stroomonderbreking breking de binnenkomende coax direct op de telefoniemodem aansluiten.
Dit gebeurt door het relais.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Ook VDSL kan uitvallen, hier al eens gebeurd dat kruispunt(met stoplichten) de stroom uit was gevallen waarbij ook de rop geen voeding meer had, en ik dus geen DSL.

Gaan die personen alarmen niet via GSM? Zeker 112/100 werken altijd, zelfs zonder tegoed/simkaart

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Kan ook maar bestaan ook scramblers voor.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

qless schreef:Gaan die personen alarmen niet via GSM? Zeker 112/100 werken altijd, zelfs zonder tegoed/simkaart
a) Die personen alarmen gaan niet noodzakelijk over GSML, maar over vaste lijn. Via het gebruik van een simbox zou je dat wel kunnen over GSM
b) Die personen alarmen (alsoook de meeste inbraak- of brandalarm systemen) bellen nooit naar 100/112, maar verwittigen een centrale waarbij je aangesloten bent.
- in geval van personenalarm wordt een lijst van personen opgebeld, die binnen de 5 minuten of zo bij de betreffende kunnen gaan kijken.
- in geval van inbraak- of brand alarm wordt ook eerst teruggebeld naar (één of meerdere) personen. Als deze de vooraf afgesproken kode kunnen beantwoorden, wordt het alarm afgeblazen. Anders wirdt politie of brandweer verwittigd naargelang het soort alarm.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”