VDSL2 upgrade benodigt SNA Small Network Adaptations 665 EUR

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 19 keer
Contacteer:

Dag iedereen,

De laatste jaren heb ik regelmatig geprobeerd mijn huidige ADSL2+ aansluiting te upgraden naar VDSL2. Telkens kwam het resultaat dat dit nog niet beschikbaar is in mijn buurt. Toen ik enkele weken geleden een positivie melding kreeg dacht ik HOERA :-)

Dus op 27/10/2011 mijn bestelling gedaan en dan even afwachten. Tot plots mijn bestelling on hold werd gezet: provisioning heet dat blijkbaar.
De netwerkleverancier (Belgadinges) meldde aan EDPNET dat een SNA nodig is om me van internet te voorzien. (heb als sinds 5 jaar ADSL en ADSL2+, maar soit).
Voor VDSL2 zit het blijkbaar anders in mekaar.
De oorzaken kunnen volgende zijn:
* alle huidige koperparen zijn in gebruik (voor andere diensten)
* de beschikbare koperparen zijn van onvoldoende kwaliteit om de gevraagde service te kunnen leveren.

Toen ik de kostprijs vernam viel ik bijna van mijn stoel : 665,50 EUR (wel incl. BTW).
Zelfs na telefonisch contact bij EDPNET bleek dat de SNA moest worden uitgevoerd om het VDSL signaal te activeren. Maar als ik een besluit van het BIPT doorneem blijkt nu juist dat de SNA kosten (juiste vanwege de toename van de VDSL2 aanvragen met een SNA als gevolg), moeten worden gespreid over alle operatoren en over verschillende maanden. Bij een DSL signaal in combinatie met raw copper zou deze meerkost een paar EUR zijn. Misschien een oplossing om mijn lijn volledig over te schakelen op raw copper in combinatie met VOIP dan maar ?

De vraag die ik me luidop stel is zou er hier iemand misbruik maken van een mono/duo-polie positie.

link naar BIPT besluit:
https://www.google.com/search?q=vdsl+sm ... adaptation

Als anecdote:

Dat van de koperparen in gebruik lijkt me straf vooral gezien er minstens 4 paren (dus ja 8 aders) binnenkomen op mijn adres. Ik herinner met dat destijds een Belgacom team tot 2x toe is moeten terugkomen om een degelijk paar te vinden. De 1e was iemand in onderaanneming die vlak afgestudeerd was en vond er niet beter op om de paren te mengen met als resultaat telkens geen signaal. Totdat er op een dag 2 Belgacom comionetten en 1 kleine Belgacomwagen voor de deur stonden met een Fluke meettoestel om vast te stellen dat bij het correct gebruik van één paar alles in 5 minuten geregeld was.
Laatst gewijzigd door keerekeerweere 16 nov 2011, 23:17, in totaal 1 gewijzigd.
Fastic Subfastic VDSL 100/40 - BBox 3V+ - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Heb je een vaste lijn ?

Indien niet vaste lijn aanvragen en expliciet op een ander paar vragen, dat moet Belgacom leveren. Nieuw paar kost 12 x 19 euro.
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Heb je een vaste lijn ?
minstens 4 paren
Hier komt een "discoverly line" binnen.

Al iemand ervaring met de procedure zoals beschreven op de epdnet wiki, een raw copper paar extra nemen ?
Wachten tot de VDSL beschikbaar is en daarna telefoon laten overschakelen. (desnoods naar voip).
Zou dit dan ook een SNA vereisen ?

Als dit lukt zonder SNA dan mag mijn vaste lijn gerust raw copper worden (zij het via een omweg). De rest doen we dan wel via voip, hardware ligt al gereed.
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Juist bericht gehad, ook bij een bestelling van een raw copper met VDSL2 is er een SNA nodig. Ik blijf me afvragen waarom het BIPT een besluit neemt om de kosten te spreiden over de maandelijkse bedragen hier niet geldt en er een volledig bedrag van meer dan 600 EUR naar de eindverbruiker wordt gefactureerd.

Kent hier iemand de spelregels betreffende SNA's en de besluitvorming van het BIPT en het naleven hiervan door Belgadinges en OLO's ?

SNA:
Zijn kleine netwerkaanpassingen die in sommige gevallen nodig zijn om de introductiekabel te plaatsen of te verplaatsen
Een paar paragrafen:
14. Momenteel worden de kosten van SNA aangerekend door middel van een eenmalig tarief (one-time fee) in de referentieaanbiedingen voor ontbundeling (BRUO) en bitstreamtoegang (BROBA, WBA). De huidige one-time fees voor BRUO en BROBA worden geregeld door het besluit van 4 september 20079, waarin de prijs van een SNA vastgelegd is onder de rubriek “Small network adaptation fee” en € 441,63 bedraagt. Het SNA-tarief in de one-time fees voor WBA VDSL2 werd door het besluit van 2 december 2009 vastgelegd op € 447,63 (bijgewerkt met het huidige HMC-tarief10).
15. Dit tarief is het resultaat van een kostenmodelisatie uitgevoerd door Bureau Van Dijck, in opdracht van het BIPT. Het geeft een gewogen gemiddelde kost weer van drie types SNA:
- Type 1: Gevallen waarbij er een nieuwe introductiekabel nodig is.
- Type 2: Gevallen waarbij het splicen van additionele paren in een bestaande introductiekabel nodig is.
- Type 3: Gevallen waarbij de bestaande introductiekabel moet verplaatst worden naar een andere distributiekabel.
17. In dit besluit wordt aan het maandelijkse BRUO-tarief een SNA-fee toegevoegd, ter dekking van de kosten van kleine netwerkaanpassingen.
18. Voor de aanname van dit besluit werden deze kosten getarifeerd door middel van een one-time fee. Bijgevolg dient de “Small network adaptation fee” te worden verwijderd uit de “BRUO & BROBA one-time fees”.
19. Deze nieuwe SNA-fee is enkel van toepassing op de “raw copper”-lijnen en niet op de “shared pair”12.
Met als motivering:
21. Het BIPT acht het opportuun om een tarief ter dekking van de kosten gelieerd aan het uitvoeren van SNA toe te voegen aan de BRUO-rental fee. Alternatieve operatoren die moeten opereren op het netwerk van Belgacom (hierna ook: OLO’s) worden door de huidige, eenmalige tariferingswijze van deze kleine netwerkaanpassingen verhinderd om klanten van paren te bedienen waarvoor een SNA nodig is. Immers, een eenmalig bedrag van € 447,63 voor het uitvoeren van een SNA laat in de meeste gevallen niet toe dat een klant op een dergelijke lijn winstgevend door een OLO aan zich kan gebonden worden.
En last but not least, juist vanwege de stijging van het aantal SNA's om eindgebruikers van OLO's van VDSL2 te kunnen voorzien...
22. Het aantal orders waarop een SNA gedetecteerd wordt, maakte in de periode 2007-2009 tussen de 8% en de 10% van het totaal aantal orders uit, zoals te zien is in de laatste rij van figuur 2. Dit percentage zal tijdens de komende jaren vermoedelijk nog verder toenemen omwille van de stijgende vraag naar VDSL2, waarbij enkel een direct paar kan gebruikt worden om VDSL2-diensten te leveren aan de eindgebruiker
26. Door een maandelijks terugkerend tarief te hanteren voor het aanrekenen van de SNA-kosten, zullen OLO’s klanten aan zich kunnen binden waarvoor een SNA noodzakelijk is. Aangezien dit een significant deel vormt van het totaal aantal OLO-orders (tussen de [Confidentieel]% en de [Confidentieel]%14) en dit met de stijgende opname van VDSL2 nog zal toenemen, is dit een gerechtvaardige maatregel om het klantenpotentieel van OLO’s te vergroten en de concurrentie op de markt te bevorderen.
Uit curiositeit heb ik vandaag ook eens met Scarlet contact opgenomen. En daar hadden ze nog nooit van een SNA gehoord en werd mij een maximale installatiekost van 50 EUR als activatiekost verzekerd.

wordt vervolgd,
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Nu heb ik dat al verschillende keren zien staan SNA wat in godsnaam houd dat precies in dat ze daar zoveel geld voor vragen? Want als ik het goed begrijp is dit raw copper ? dat ze daar dan zoveel geld voor durven vragen, ..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

SNA heeft niets, maar dan ook niets, met de eindverbruiker te maken.
SNA zijn de kosten die Belgacom heeft om een lijn te moeten herlassen, als er daarop geen goede VDSL verbinding mogelijk is.
Deze kost wordt door Belgacom doorbelast aan de OLO (vb EDPNet).

Het BIPT document waar de TS het over heeft, bespreekt alleen de manier waarop BGC deze kost mag doorbelasten aan de OLO, en niet hoe deze kosten aan de klant berekend worden.

In principe mag/kan EDPNet deze kosten niet verhalen op de klant (geen enkele klant zal zo dwaas zijn om dit betalen als set-up kost voor een nieuwe aansluiting).
Voor EDPNet zijn er maar 2 opties:
  • 1) uit eigen zak betalen (en hopen dat de klant lang genoeg blijft om dit te recupereren).
    2) gezien de hoge kost, deze aansluiting weigeren (on hold).
Dat is wat er hier gebeurd is:
  • - EDPNet heeft de bestelling van de TS 'op hold' gezet wegens de grote kost voor de SNA.
    - EDPNet heeft m.i. geenszins de bedoeling gehad om dit door te rekenen aan de klant (en had deze kost daarom nooit moeten vermelden aan de TS).
Het BIPT besluit om BGC te verplichten om deze kost aan de OLO door te berekenen op een maandelijkse basis - in plaats van op de individuele aansluiting - zou moeten zorgen voor eerlijker concurrentie.
  • - Nu kunnen OLO's een aansluiting weigeren wegens de hoge kost. Met andere woorden, ze nemen alleen deze bestellingen aan waarbij ze geen kosten hebben (dus oneerlijke concurrentie, want Belagcom moet iedereen aansluiten, ongeacht de kost)
    - Aan de andere kant, als EDPNet de aansluiting accepteert en dus 650 EUR moet ophoesten, krijgen ze dat nooit terug, want de klant kan na 12 maand vertrekken en dan bij Scarlet VDSL2 vragen (die niets meer moet betalen).
Een maandelijkse "afschrijving" zou deze problemen vermijden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Er rest mij dus enkel het volgende te doen indien ik echt VDSL2 wil:

Wachten op het BIPT en diens procedure tot het ontwerp-besluit rechtsgeldig wordt.
ofwel
Een jaartje bij de grote providers (BC of S) een abo nemen om nadien terug naar Edpnet over te schakelen...

Ik moet in elk geval de mensen van EDPNET bedanken om alles uit te klaren. Ze blijven voor mij één van de betere providers.

Mvg

@philippe_d,

Ik zou inderdaad veronderstellen dat SNA niets met de eindgebruiker te maken heeft. Maar dat belet niet dat ze in redelijk wat gevallen voor problemen bij de OLO's zorgen. Het is (voorlopig) gewoonweg niet rendabel om dergelijke klanten te bedienen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het blijft een keuze van de OLO. EDPNET zou kunnen zeggen: voor die ene klant nemen we die kost op ons, uit marketingoverwegingen. Aan die klant gaan we dan x tijd lang niks verdienen, maar je kan wel hopen dat hij het verhaal verder vertelt en zo positieve mond-aan-mondreclame genereert.

Ze zouden bijvoorbeeld ook kunnen voorstellen het enkel te betalen als je hun zwaarste pakket neemt (met TV en telefonie bij) om zo toch een mogelijkheid open te houden?

Allé ja, het zijn maar enkele ideeën.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik zou zeggen dat deze kost voor BGC is aangezien ze zelf de eigenaar van het netwerk blijft en enkel zij hier voordeel uit halen.
meerval
Starter
Starter

Toch even dit oude topic bumpen: gisteren kreeg ik totaal onverwacht te horen van Edp dat Belgacom graafwerken moet uitvoeren. Het zou een overgang zonder problemen zijn.

Ik vind de kost prijs veel te hoog. En ik vermoedde al aan de manier van dit zijn de 2 mogelijkheden, en daarmee uit, dat het een smerige boel is.

Je vindt bijna niks anders dan rechtzaken v BGC, en beroepen. Al jarenlang...

Wie kan me raad geven? ondertussen al een nieuwe router betaalt, en nieuw factuur. Maar daar antwoorden ze niet op.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als EDPnet vandaag nog steeds zo'n hoge kost aan de klant doorrekent, kan je niet anders dan weigeren en (voor minstens 6 maand) overstappen naar Belgacom om zo het lijnprobleem gratis te laten oplossen.

Eens het lijnprobleem opgelost is, kan je terug naar EDPnet.

Je kan eventueel ook informatie inwinnen bij het BIPT en daarna goed geïnformeerd een bemiddelingspoging bij de Ombudsman Telecom opstarten. Maar geen garantie dat het probleem snel wordt opgelost.
Laatst gewijzigd door raf1 31 jul 2014, 18:48, in totaal 1 gewijzigd.
meerval
Starter
Starter

Bedankt, voor de reactie.

volkomen Kafka, en ws zo duur owv de vele fouten bij het graven doordat men pas nu begint deftig te documenteren.
mooie externalisatie van kosten

Maar wat is het probleem e.? gewoon analoge tel lijn. met 1 adsl erop. Kan het nog simpeleer? En dan geen vrije of goede koper kunnen vinden? :nono: :bang:
meerval
Starter
Starter

met die overstap nr bgc vermoed ik dat ik adsl internet moet kiezen. want er is al anal telef van bgc. sinds jaar en dag.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

meerval schreef:Toch even dit oude topic bumpen: gisteren kreeg ik totaal onverwacht te horen van Edp dat Belgacom graafwerken moet uitvoeren. Het zou een overgang zonder problemen zijn.

Ik vind de kost prijs veel te hoog. En ik vermoedde al aan de manier van dit zijn de 2 mogelijkheden, en daarmee uit, dat het een smerige boel is.
Je bumpt hier een oude topic, maar daarmee weten we nog altijd niet wat jouw probleem is, of jouw specifieke vraag.
Ben je EDPNet klant? heb je ADSL? Heb je VDSL2 aangevraagd? Staan de graafwerken waarover EDPNet spreekt in verband met een VDSL2 aanvraag? Over welke kosten heb je het?
Graag mat meer details, zodat we jou kunnen helpen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

meerval schreef:Bedankt, voor de reactie.

volkomen Kafka, en ws zo duur owv de vele fouten bij het graven doordat men pas nu begint deftig te documenteren.
mooie externalisatie van kosten

Maar wat is het probleem e.? gewoon analoge tel lijn. met 1 adsl erop. Kan het nog simpeleer? En dan geen vrije of goede koper kunnen vinden? :nono: :bang:
het kan perfect dat je momenteel ADSL hebt over het retourpaar en dat dit zonder problemen werkt. Echter moet je voor een VDSL aansluiting een rechtstreekse aansluiting hebben. maw het signaal mag niet over het retourpaar gestuurd worden.
Als jouw rechtstreeks paar weggesneden is, dan moeten daar inderdaad laswerken voor uitgevoerd worden.
Afbeelding
meerval
Starter
Starter

ik ben al 4 jaar edpnet klant: enkel adsl. De telefoonlijn is via abon van bgc. analoog.
jaren geleden werd de lijn aangelegd, en er is verder nooit iets aan veranderd

ik wil van adsl2(+?) nr vdsl gaan en dat aangevraagd aan edpnet. Het zou allemaal prima verlopen. "gewoon andere contactknop (bgc=50 €) en dan vdsl activeren"
dus al een nieuwe router aangekocht. en al een vdsl factuur betaald en de ingreep. en het tijdverlies in het buitenland.

dinsdag zou een andere knop worden gezet, maar ik moest nr het buitenland dus liet ik iemand op wacht staan.
woensdagnacht zie ik ineens enkele nieuwe tickets, en de lopende tickets ivm vdsl op hold.
en met even weinig uitleg, en letterlijk dezelfde formulering als diegene die je hierboven terugvindt.

het stoot me voor de borst dat degene die eigenaar is en blijft vd de hardware, die kosten niet op zich neemt, maar doorzet nr edp, en zij op hun beurt nr de klanten. het internet staat vol met procedures en beroepen ivm met bgc en sna.
het 2de pn: edpnet zet me zonder enige waarschuwing voor een fait accompli.
de 2 laatste antwoorden: het is adsl behouden of de sna-aderlating.
maar als ik nu wat meer info heb verzameld, lijkt het mij, is dit, al jaren aan de gang.
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Hey, kan je even in PM jouw klantennr of ticketnr hierrond doorgeven. Dan laten we dit even apart opvolgen (dan kunnen we ook nog even zien wat er in het verleden reeds gezegd/gedaan is).
internet, fiber & telephony
meerval
Starter
Starter

net thuis en ik merk dat er een andere knop op staat.
Gelukkig heb ik nog de adsl splitter kunnen vinden in de vuilbak anders was het ________________________________
meerval
Starter
Starter

Wij hebben de technische situatie op uw adres *** nagekeken en stellen vast dat er daar een goede VDSL-snelheid behaald kan worden.
:nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”