De laatste jaren heb ik regelmatig geprobeerd mijn huidige ADSL2+ aansluiting te upgraden naar VDSL2. Telkens kwam het resultaat dat dit nog niet beschikbaar is in mijn buurt. Toen ik enkele weken geleden een positivie melding kreeg dacht ik HOERA
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dus op 27/10/2011 mijn bestelling gedaan en dan even afwachten. Tot plots mijn bestelling on hold werd gezet: provisioning heet dat blijkbaar.
De netwerkleverancier (Belgadinges) meldde aan EDPNET dat een SNA nodig is om me van internet te voorzien. (heb als sinds 5 jaar ADSL en ADSL2+, maar soit).
Voor VDSL2 zit het blijkbaar anders in mekaar.
De oorzaken kunnen volgende zijn:
* alle huidige koperparen zijn in gebruik (voor andere diensten)
* de beschikbare koperparen zijn van onvoldoende kwaliteit om de gevraagde service te kunnen leveren.
Toen ik de kostprijs vernam viel ik bijna van mijn stoel : 665,50 EUR (wel incl. BTW).
Zelfs na telefonisch contact bij EDPNET bleek dat de SNA moest worden uitgevoerd om het VDSL signaal te activeren. Maar als ik een besluit van het BIPT doorneem blijkt nu juist dat de SNA kosten (juiste vanwege de toename van de VDSL2 aanvragen met een SNA als gevolg), moeten worden gespreid over alle operatoren en over verschillende maanden. Bij een DSL signaal in combinatie met raw copper zou deze meerkost een paar EUR zijn. Misschien een oplossing om mijn lijn volledig over te schakelen op raw copper in combinatie met VOIP dan maar ?
De vraag die ik me luidop stel is zou er hier iemand misbruik maken van een mono/duo-polie positie.
link naar BIPT besluit:
https://www.google.com/search?q=vdsl+sm ... adaptation
Als anecdote:
Dat van de koperparen in gebruik lijkt me straf vooral gezien er minstens 4 paren (dus ja 8 aders) binnenkomen op mijn adres. Ik herinner met dat destijds een Belgacom team tot 2x toe is moeten terugkomen om een degelijk paar te vinden. De 1e was iemand in onderaanneming die vlak afgestudeerd was en vond er niet beter op om de paren te mengen met als resultaat telkens geen signaal. Totdat er op een dag 2 Belgacom comionetten en 1 kleine Belgacomwagen voor de deur stonden met een Fluke meettoestel om vast te stellen dat bij het correct gebruik van één paar alles in 5 minuten geregeld was.