home server vraagje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,
Ik zou een low-budget synchronisatie “server” willen opbouwen.

Doel (wat ik zou willen bereiken):
  • Ik heb een laptop en een desktop PC. Soms werk ik op mijn desktop pc en soms op mijn laptop. Ik zou willen dat de map “mijn documenten” automatisch gesynchroniseerd wordt. Iets gelijkaardig aan dropbox. Hiervoor zou ik als tussenstap een “sync-server” willen gebruiken zodat ik de laptop of desktop niet moet opstarten om handmatig te gaan synchroniseren (zoals het nu is). Synchronisatie moet dus mogelijk zijn via LAN en WAN.
  • Iedem voor mijn vriendin. Haar documenten worden automatisch gesynchroniseerd met deze “server”.
  • De “sync-server” zou ik ook willen gebruiken als “download-PC” zodat mijn desktop/laptop niet moet blijven draaien voor het downloaden van bestanden. Ik gebruik momenteel µTorrent en Jdownloader.
  • Deze server zou ik ook willen gebruiken als opslag voor een toekomstige HTPC. De htpc streamt dan films van de “sync-server”. OF het is misschien zelf mogelijk muziek te streamen van de sync-server (netwerkschijf)?
  • Later eventueel ook te gebruiken als webserver of MySQL-server
  • Het is misschien mogelijk om 2 identieke systemen te plaatsen op 2 verschillende locaties. Zo bekom je een 100 % veilige backup?
  • Te gebruiken als printer-server
  • Als alle gebruikers-PC / HTPC,… af staan mag de “sync-server” ook wat minder gaan verbruiken. Sleep modus of etc??
  • Iets bijleren. Ik wil dit gewoon eens doen als hobby en het lijk me wel héél gebruiksvriendelijk. En als dit ook nog eens verwezenlijkbaar is met low-budget componenten / software,…
Nog even samengevat: ik zou iets willen bekomen waarbij de documenten van 2 tot 4 gebruikers automatisch gesynchroniseerd worden (via LAN en WAN) zodat ze eenvoudig op verschillende systemen kunnen werken. En indien mogelijk een 100 % veilige backup. Ook tegen blikseminslag.

Budget / middelen:
Zo goedkoop mogelijk. Een eenvoudig moederbord en goedkope 2TB HDD’s? Voordat ik er geld aan uitgeef zou ik alles eerst eens willen testen op een oude PC die ik hier nog staan heb. (AMD athlon XP met 200GB hdd en 1GB ram / win 2000). Ik zal dan waarschijnlijk nog een UPS moeten voorzien ook?

Vraag:
Kan iemand mij helpen met de eerste stappen. Linux en Samba? Of is dit niet mogelijk. OF Ik heb totaal geen haast en ik heb nog niet echt gezocht op het net. Misschien zijn hier mensen die mij wat tips kunnen geven?

Alvast bedankt!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik denk dat rsync hier iedeaal voor is. (Linux)
Heb er zelf nog niet met gewerkt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Al eens aan een NAS gedacht? Je verwijst zowel op je vaste pc als op je draagbare pc naar een zelfde map op je NAS als "Mijn Documenten". Synchronisatie is dan ook niet nodig. Als je ervoor zorgt dat je NAS ook bereikbaar is via Internet, kan je van overal op en van elke pc aan je documenten. Downloaden (oa Torrent) moet ook mogelijk zijn. Ook streamen van video en audio, printserver, webserver, sleepmode: het is mogelijk bij vele types NAS. Ikzelf gebruik een (oudere) Synology NAS (DS101j). Die kan alles aan wat ik hierboven aangeef (+meer). Mijn oude NAS (Iomega) gebruik ik om mijn Synology NAS te backuppen. En vooral kwa verbruik is een NAS veel interresanter dan een extra PC. 8)
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

niet voor het een of het ander maar een NAS is eigenlijk ook een pc met nfs en of samba erop ze .. en wat andere file share/transport protocolen, .. dat het perse op zulk een amr of mips processor moet is niet gezegd, .. trouwens die kan je ook zelf maken/bouwen ze.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mijn Synology DS101j heeft een maximum verbruik van 12,2 Watt. Probeer dat eens te bereiken met een PC. :evil:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Jaker, in jouw synology geraakt welgeteld 1 schijf ... WAUW ....

Maar langs de andere kant, de TS zijn eisen zijn inderdaad beperkt genoeg om met een Synology of QNAP of ... beter af te zijn dan met een zelfbouw PC/Server.

Grtz,
Sasuke

PS: Om Windows profiles/libraries te "syncen" heb je geen tools nodig hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

moest je nog ergens een oude PC hebben liggen.... www.freenas.org.
Werkt hier naar volle tevredenheid!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef:Maar langs de andere kant, de TS zijn eisen zijn inderdaad beperkt genoeg om met een Synology of QNAP of ... beter af te zijn dan met een zelfbouw PC/Server.
Juist, en dat is net mijn punt. :wink:
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

De TS heeft het over meerdere HDD's, dan zal een PC meer toekomstgericht zijn. Mijn PC die als NAS fungeert (maar ook veel meer dan dat) verbruikt trouwens minder dan 100W. Als je een beetje energiezuinige onderdelen kiest en eventueel de PC afsluit 's avonds als je gaat gaan slapen dan verbruik je echt niet veel.

Ik maak zelf gebruik van Linux met Samba en nog wat andere zooi, maar misschien kan de TS eens naar FreeNAS kijken? Dat is praktisch een kant en klare NAS-oplossing.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ik gebruik hier een TranquilPC nas met een ATOM cpu, die doet zeer goed z'n werk, maar niet zonder FreeNAS, die laatste draait op een USB stick :-)
RAID array is softwarematig, Maar 'k zal die toch native gaan draaien, wanneer m'n nieuwe 3TB schijven er zijn zal 'k 'm upgraden, eerst alles overzetten op de nieuwe 3TB schijven, en dan terug naar de 2TB schijven, en terug naar de 3TB schijven. 4*3TB ipv 4*2TB. Op een aparte schijf komt dan FreeNAS. Of misschien Win Home Srv... :p Who knows I might like it.
TomVH
Pro Member
Pro Member

Voorlopig geen NAS. Ik wil eerst alles eens kunnen testen op een oude PC die ik nog liggen heb. Later kan ik nog voor een NAS gaan.
jaker schreef:Al eens aan een NAS gedacht? Je verwijst zowel op je vaste pc als op je draagbare pc naar een zelfde map op je NAS als "Mijn Documenten".
En als je laptop niet verbonen is met het internet / netwerk?

Kun je op een nas ook Jdownloader gebruiken? Of iets gelijkaardig om automatisch rapdishare / multiupload,... bestanden te downloaden?
DaNi0 schreef:Ik maak zelf gebruik van Linux met Samba en nog wat andere zooi
Ik zou het zo ook eigenlijk willen doen. Maar welk realtime synchronisatie programma gebruik je voor windows clients?
En hoe sync je dan via het internet?
conehead schreef:http://www.techspot.com/review/400-qnap ... turbo-nas/
Lijkt me perfect ...
Welke realtime sync software wordt hier gebruikt voor de windows clients?

Bedankt voor de reacties.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

TomVH schreef:En als je laptop niet verbonen is met het internet / netwerk?

Kun je op een nas ook Jdownloader gebruiken? Of iets gelijkaardig om automatisch rapdishare / multiupload,... bestanden te downloaden?
Je kan natuurlijk op je laptop zoiets als "off-line bestanden" gebruiken om een lokale copie te houden op je portabel. Op je NAS kan je wel Torrent, Usenet, eMule en HTTP-downloads sarten, maar een automatische downloadmanager zoals Jdownloader of Cryptload heb ik nog niet tegengekomen op een NAS.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Om verwarring te vermijden, wil ik er even op wijzen dat jaker een verschillende definitie gebruikt voor een NAS, zoals Ofloo ook al heeft gezegd. Vaak wordt hiervoor een apart toestel gekocht die enkel deze rol kan vervullen. Een computer die de rol van een NAS vervult is echter ook een NAS.

Stel dat je Linux installeert met Samba op de PC die je voorzien hebt voor testdoeleinden. Het is dan perfect mogelijk om hierop jDownloader te installeren vermits dit draait op het Java platform (welke werkt op Windows, Linux en MacOS). Vermits jDownloader echter gebruik maakt van een grafische interface zul je moeten een scherm aansluiten op de PC (in plaats van enkel stroom + netwerkkabel en in een hoek of kast plaatsen). Anderzijds kun je ook via een remote desktop oplossing werken.

Torrents zijn makkelijker op te lossen: je kunt hiervoor een webinterface gebruiken of een Deluge client/server oplossing. In dat laatste geval heb je een normale torrentclient, maar het verschil is dat het echte torrentwerk uitgevoerd wordt op de server.
TomVH schreef:
DaNi0 schreef:Ik maak zelf gebruik van Linux met Samba en nog wat andere zooi
Ik zou het zo ook eigenlijk willen doen. Maar welk realtime synchronisatie programma gebruik je voor windows clients?
En hoe sync je dan via het internet?
Ik voeg simpelweg een netwerkschijf toe op mijn computers die verwijzen naar de NAS en werk daarop. Via internet werk ik niet, maar je kunt gemakkelijk Samba over SSH tunnelen om zo toch via internet vertrouwelijk toegang te hebben tot je bestanden. Je moet wel rekening houden met de beperkte uploadsnelheid van thuisuit.

Wat betreft offline beschikbaarheid: off-line bestanden is hiervoor inderdaad een goede oplossing.
TomVH
Pro Member
Pro Member

DaNi0 schreef: off-line bestanden is hiervoor inderdaad een goede oplossing
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... line-files
Off line bestanden zijn blijkbaar niet echt real-time.

Hoe maak je die bestanden "real time" gesynchroniseerd met je desktop / laptop? Heeft hier iemand ervaring mee?

Bedankt voor de informatie!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”