Ik zou een low-budget synchronisatie “server” willen opbouwen.
Doel (wat ik zou willen bereiken):
- Ik heb een laptop en een desktop PC. Soms werk ik op mijn desktop pc en soms op mijn laptop. Ik zou willen dat de map “mijn documenten” automatisch gesynchroniseerd wordt. Iets gelijkaardig aan dropbox. Hiervoor zou ik als tussenstap een “sync-server” willen gebruiken zodat ik de laptop of desktop niet moet opstarten om handmatig te gaan synchroniseren (zoals het nu is). Synchronisatie moet dus mogelijk zijn via LAN en WAN.
- Iedem voor mijn vriendin. Haar documenten worden automatisch gesynchroniseerd met deze “server”.
- De “sync-server” zou ik ook willen gebruiken als “download-PC” zodat mijn desktop/laptop niet moet blijven draaien voor het downloaden van bestanden. Ik gebruik momenteel µTorrent en Jdownloader.
- Deze server zou ik ook willen gebruiken als opslag voor een toekomstige HTPC. De htpc streamt dan films van de “sync-server”. OF het is misschien zelf mogelijk muziek te streamen van de sync-server (netwerkschijf)?
- Later eventueel ook te gebruiken als webserver of MySQL-server
- Het is misschien mogelijk om 2 identieke systemen te plaatsen op 2 verschillende locaties. Zo bekom je een 100 % veilige backup?
- Te gebruiken als printer-server
- Als alle gebruikers-PC / HTPC,… af staan mag de “sync-server” ook wat minder gaan verbruiken. Sleep modus of etc??
- Iets bijleren. Ik wil dit gewoon eens doen als hobby en het lijk me wel héél gebruiksvriendelijk. En als dit ook nog eens verwezenlijkbaar is met low-budget componenten / software,…
Budget / middelen:
Zo goedkoop mogelijk. Een eenvoudig moederbord en goedkope 2TB HDD’s? Voordat ik er geld aan uitgeef zou ik alles eerst eens willen testen op een oude PC die ik hier nog staan heb. (AMD athlon XP met 200GB hdd en 1GB ram / win 2000). Ik zal dan waarschijnlijk nog een UPS moeten voorzien ook?
Vraag:
Kan iemand mij helpen met de eerste stappen. Linux en Samba? Of is dit niet mogelijk. OF Ik heb totaal geen haast en ik heb nog niet echt gezocht op het net. Misschien zijn hier mensen die mij wat tips kunnen geven?
Alvast bedankt!