Privacy - De grens

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Naar aanleiding van de hacks op het PSN en Sony netwerk + het feit dat hacks steeds vaker in het nieuws komen.
Ik kwam daarnet dit filmpke tegen, de aflevering van Panorama over persoonsgegevens en data die te vinden is over iedereen. Kwou het hier maar even plaatsen voor de geïnteresseerden :)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1014456

Van de meeste zaken was ik al op de hoogte dat het kon, maar toen die agent effe opzocht hoe laat ze de stad waren binnengereden dan keek ik toch even raar.

Ook even een debat starten: Waar ligt de grens? Ben je je ervan bewust of maakt het je niks uit? etc...
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik was verbaasd dat je in België kunt bellen met opgave van een andere CID.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@seagull: Kan je zelf ook doen. Open een voipbuster accountje. Vanaf dan kan je smsen / bellen met de 'accountnaam' en wees creatief ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wat me vooral heel hard tegensteekt is dat al die diensten absoluut niet meer stilstaan bij privacy, alsmaar meer gesofistikeerde apparatuur op alsmaar meer plaatsen.
Nummerplaatje intikken en men weet waar ik de laatste jaren uitgehangen heb, tot op de seconde. Op zich helemaal niet erg, maar wat gebeurt er met die data als ik morgen een klein misdrijf pleeg ? Dit is geen gericht speurwerk meer hé, dit is een systeem waarin men ten allertijden kan gaan zoeken, waar en wanneer je ergens was.
En dat is iets helemaal anders dan een veiligheidscamera in een winkel of een facebook pagina.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

En het grote probleem is dat niks gelinkt is met elkaar en dat iedere dienst en persoon z'n ding doet, zonder voorafgaande procedures.
Nu ja, als het maar helpt om gangsters sneller te vinden/op te sporen... Waarom niet? Maar het is wel een flinke duit in de portefeuille van de Belg.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

iceke schreef:Op zich helemaal niet erg, maar wat gebeurt er met die data als ik morgen een klein misdrijf pleeg ?
Misschien zou je beter eens nadenken over je klein misdrijf dan over je privacy. Criminelen hebben imho geen recht op privacy.

En leer er maar mee leven. Zo goed als elk land is serieus aan het investeren in zijn politie- en veiligheidsdiensten. Elk land wil zijn eigen FBI, CIA en NSA, en allemaal zullen ze evolueren naar een politiestaat.

Privacy is een grap, en mensen die denken dat ze het hebben zijn goed mis.

Wil je privacy hebben, ga dan in een bos wonen zonder computer, internet en wagen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Als je gsm aanstaat, weet men tot op enkele tientallen meter perfect waar en wanneer je bent geweest.
Dus als ze dat ook via je nummerplaat kunnen, is dan eigenlijk maar bijkomend.

Ik herinner me van dat proces van de moord op die agente Kitty, dat één van de belangrijkste bewijzen was dat de daders alledrie op het moment van de inbraak hun gsm hadden uitstaan. Dus als je gsm aanstaat, weet men waar je bent, als hij uitstaat, ben je ook verdacht.

Het is inderdaad beangstigend hoeveel digitale sporen je achterlaat, los van registraties op camera: gsm, betalingen met kaart, toegangsbadges, betalingen met sms voor parking, inloggen op websites (ip adres), ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als ik morgen met een glas te veel een lantaarnpaal afrijd pleeg ik ook een misdrijf. Is dat een reden om mijn gaan en staan te controleren ? Is daar uberhaupt een wetgeving rond ?
Ik rij nu dagelijks al voorbij zo'n kenteken scanner, en weet ik veel voorbij hoeveel camera's ...

Je hebt het recht om te gaan en staan waar je wil, maar blijkbaar wil men wel ten allen tijden weten waar je bent, of tenminste het loggen voor later gebruik. Wel, ik heb daar een probleem mee.

johcla schreef: Het is inderdaad beangstigend hoeveel digitale sporen je achterlaat, los van registraties op camera: gsm, betalingen met kaart, toegangsbadges, betalingen met sms voor parking, inloggen op websites (ip adres), ...

Goh, als dat bij elk bedrijf in een afzonderlijke database zit, geen probleem. Als die data enkel kan opgevraagd worden door de bevoegde diensten met een verzoekschrift van een magistraat, ook geen probleem.
Maar dat is in deze reportage dus niet het geval he, het de politie zelf houd je gaan en staan bij. Door wie wordt dat gecontroleerd ?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De politie. Uw vriend?
Vorige week raakte bekend dat 918 agenten (vooral vrouwen) kort na de zelfmoord van Yasmine in haar dossier hadden zitten snuffelen, zonder dat ze daar toelating voor hadden.
Bron: Radio 1

Dat zulks mogelijk is, is voor mij het bewijs dat we de grens van het toelaatbare reeds vér overschreden hebben.

Uiteraard is dit slechts een voorbeeld. Ook in andere sectoren van onze samenleving hebben sommige mensen erg veel en vlot toegang tot je gegevens ...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Maar dat is in deze reportage dus niet het geval he, het de politie zelf houd je gaan en staan bij. Door wie wordt dat gecontroleerd ?
In principe Comite P, maar die komen alleen uit hun pijp als er klachten zijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

iceke schreef:Als ik morgen met een glas te veel een lantaarnpaal afrijd pleeg ik ook een misdrijf. Is dat een reden om mijn gaan en staan te controleren ?
Slecht voorbeeld vrees ik want het antwoord is ja: als men jou kan tracen moet jij die lantaarnpaal betalen en anders moet ik die meebetalen via mijn belastingen :twisted:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Zo bedoel ik het ook niet.
Wat ik wel wil weten is wat de voorwaarden zijn om mijn verleden te gaan doorsnuffelen... Moet ik eerst iemand kapot maken of is een verkeersboete goed genoeg ?
Als de politie diensten info willen over mij bij bv. Belgacom moet daar een gegronde reden + een bevelschrift voor zijn. Maar wat met de info die de Politiediensten bijhouden ??
Of nog beter ! Hoe goed is die data beveiligd ? Kan elke halve gare die bij de polis werkt ff m'n nummerplaat opgeven en zien waar ik de laatste jaren een pint ben gaan pakken ?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Als de politie uw gegevens nodig hebben bij het onderzoek naar een misdrijf waarin jij een mogelijke verdachte bent, dan moeten zij daar toegang tot krijgen ja. Dan mogen zij uw hele reilen en zeilen weten.
Wat niet kan is dat zoals bij de dood van yasmine elke agent zomaar snuffelt in het dossier om de sappige details te weten te komen.

Er zou een strenge controle moeten komen op de toegang van de gegevens. Het zou op zen minst allemaal versleuteld moeten zijn zodat de buitenwereld er niets mee kan doen, en er moet bij elke opvraging gebruik gemaakt worden van een paswoord en een uniek certificaat op een token of smartcard dat enkel de agent heeft. En uiteraard moet alles gelogd worden zodat de bevoegde instanties (comite P) kan zien wie welke bestanden raadpleegt.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Als ik lees hoe vaak mensen van een ministerie of agenten persoonlijke informatie verliezen van miljoenen burgers (in het buitenland weliswaar), dan stel ik toch maar de vraag of ze niet beter wat geld zouden geven aan een deftige IT infrastructuur en de juiste policies die dat onmoglijk maakt.

En dan rijst mij nog de vraag waarom zulke gegevens op een USB stick staan die waarschijnlijk niet geëncrypteerd is. Mijn inziens moeten de mensen die die gegevens nodig hebben maar komen naar een kantoor dat aangesloten is op het netwerk waar deze gegevens staan.

Ze zouden beter eens zien hoe bedrijven in de farmaceutische sector of banken omgaan met zulke gegevens, ze zouden verschieten hoe streng ze daar zijn. (of toch moeten zijn)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Trojan schreef:Criminelen hebben imho geen recht op privacy.
Definieer crimineel.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Mensen die de wet overtreden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Mensen die de wet overtreden.
Verkeerd parkeren?
51Km/u waar 50 toegelaten is?
Belastingsbrief niet helemaal naar waarheid invullen?
Al eens een pen meenemen van't werk?

Of moet het erger zijn? Waar trek je de grens?

Wie zonder zonde... enz.

Het valt mij op dat mensen steeds minder problemen hebben met inbreuken op hun privacy. Ik heb niets te verbergen maar niemand hoeft te weten waar ik overal naartoe ga of geweest ben, wat ik doe of ga doen...
Het is in deze digitale tijden al veel te gemakkelijk geworden om veel te veel te registreren zonder dan we de keuze hebben om dat niet te laten registeren (bv. camera's in straten, winkels en andere publieke plaatsten). Elk gebruik van betaalkaarten wordt opgeslagen, wat/waar/hoeveel je koopt).
Alles onder het voorwendsel van meer veiligheid, een mens zou voor minder op een onbewoond eiland gaan wonen (tot ze je daar zien zitten op Google Earth :bang: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

De vraag is dan Trojan, weet men altijd of men een wet overtreedt?

Wie weet hoe vaak heb jij uit onwetend een misdrijf gepleegd?

Maakt dat van jou per definitie een crimineel?

Ik denk niet dat elke Belg de volledige wetgeving compleet van buiten kent (laat staan begrijpt wat er in staat, om dan nog maar te zwijgen van alle gebreken en achterpoortjes in die wetgeving). Nochtans zou eigenlijk elke Belg moeten weten wat in het staatsblad verschijnt ...
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

In een democratisch land heb ik er geen probleem mee dat politiediensten toegang hebben tot camerabeelden voor wat betreft openbare plaatsen.
De controle op de politie moet natuurlijk ook behoorlijk zijn en daar loopt het soms wel eens fout.
Ik begrijp ook niet dat sommige mensen daar zo'n probleem mee hebben maar ondertussen wel al hun privacy opgeven voor Zuckerberg, Google (mail) etc.

Maar ik moest wel even slikken toen ik in de reportage hoorde dat ook verzekeringsmaatschappijen toegang hebben tot de politiebeeldbank. Dat vind ik erover.
Men ging in de reportage daar jammer genoeg niet verder op in. Allicht zal die toegang zijn om het oplichten van verzekeringsmaatschappijen tegen te gaan maar ik had toch verwacht dat in zo'n gevallen een gerechtelijke procedure nodig is.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Het lijkt me hier vooral van belang dat enkel de personen die bevoegd zijn toegang krijgen tot bepaalde gegevens en bijvoorbeeld niet zo maar even elke willekeurige bediende die bij de overheid, een verzekeraar of politie werkt. Ik ben akkoord dat het gepaste personeel wel die toegang moet hebben, maar ik zie bijvoorbeeld geen enkele goede reden waarom een verzekeraar dat recht zou mogen hebben. Zelfs niet als het gaat om gegevens i.v.m. verkeersovertredingen of dergelijke. In dat geval lijkt het mij wenselijk dat men advies vraagt bij een bepaalde overheidsdienst en niet zo maar access geeft tot de database met gegevens die al dan niet ter zake doen of een privacy probleem zouden vormen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”