Als ik morgen met een glas te veel een lantaarnpaal afrijd pleeg ik ook een misdrijf. Is dat een reden om mijn gaan en staan te controleren ? Is daar uberhaupt een wetgeving rond ?
Ik rij nu dagelijks al voorbij zo'n kenteken scanner, en weet ik veel voorbij hoeveel camera's ...
Je hebt het recht om te gaan en staan waar je wil, maar blijkbaar wil men wel ten allen tijden weten waar je bent, of tenminste het loggen voor later gebruik. Wel, ik heb daar een probleem mee.
johcla schreef:
Het is inderdaad beangstigend hoeveel digitale sporen je achterlaat, los van registraties op camera: gsm, betalingen met kaart, toegangsbadges, betalingen met sms voor parking, inloggen op websites (ip adres), ...
Goh, als dat bij elk bedrijf in een afzonderlijke database zit, geen probleem. Als die data enkel kan opgevraagd worden door de bevoegde diensten met een verzoekschrift van een magistraat, ook geen probleem.
Maar dat is in deze reportage dus niet het geval he, het de politie zelf houd je gaan en staan bij. Door wie wordt dat gecontroleerd ?