Ik heb wat zitten rondkijken op het forum en heb gemerkt dat de vraag die ik hieronder stel al wel vaker naar voor gekomen is, doch altijd in combinatie met adsl2+.
Vorig jaar heb ik vdsl2 aangevraagd voor onze school. Een berekend risico, ik wist dat de support niet goed zou zijn, maar goedkoop in combinatie met (tot dan toe) een betrouwbare provider "dommel" deed mij de gok toch wagen. Een foute gok zo blijkt.
- In september begonnen dagelijkse disconnects. Eerst 1x per week/dag, al naar gelang. Vervelend, maar je leeft ermee.
- Enkele weken later, dagelijks enkele keren. Steeds gebeld naar dommel, zij meten lijn uit, meneer wij zien geen problemen, u kent dat wel. Splitters vervangen, zelfs de bekabeling nagekeken...
- De modem resetten was niet altijd een oplossing. Wat het vaak wel deed was de telefoonkabel uit trekken, in een telefoontoestel pluggen, even de hoorn afhaken. De kabel terugsteken en de modem resetten. Vreemde procedure maar het werkte.
- Na nog enkele weken sukkelen en zagen bij dommel, opeens niets meer. Op dat moment hebben ze bij dommel erkend dat er een probleem was maar dat het een belgacomtechnieker was die moest langsgaan.
- De school heeft 2 dagen zonder internet gezeten, na ingrijpen van de technieker waren de problemen van de baan. Ruim 6 maanden zonder problemen kunnen surfen.
- Sinds de krokusvakantie ongeveer, terug enkele disconnects per week/maand.
- Intussen minimaal 1 per dag. Meestal elke ochtend, dus van zodra het internet een tijdje niet gebruikt is.
- Eerst hielp gewoon even de modem herstarten.
- Sinds vrijdag helpt alleen de kabel-uittrek-telefoontoestel-terug herstarten van de modem - procedure.
- Ik bel elke keer naar dommel. (ze gaan wel pas om 9u open dus meestal werkt alles dan al lang terug "meneer wij zien geen problemen". Vandaag zijn ze echter gesloten wegens 2 mei of zoiets...
- Omdat ik zei dat het probleem zich een half jaar terug ook voordeed zegt de plezierige man aan de telefoon "stuur ons uw modem op". Als school begrijpen jullie dat dit onmogelijk is
- Oh ja, ik laat sinds de problemen een constante ping naar google.be lopen. Voorafgaand aan de disconnects begint het altijd met veel time-outs, dan weer een tijdje goede responses, dan weer time-outs tot helemaal niets meer.
- De modem is de sagem 3464
- De firmware is van 2007 (zou updaten naar de nieuwe kunnen helpen?)