dommel disconnects vdsl2 - speedconnect+

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
peejee
Starter
Starter
Contacteer:

Goede morgen,

Ik heb wat zitten rondkijken op het forum en heb gemerkt dat de vraag die ik hieronder stel al wel vaker naar voor gekomen is, doch altijd in combinatie met adsl2+.

Vorig jaar heb ik vdsl2 aangevraagd voor onze school. Een berekend risico, ik wist dat de support niet goed zou zijn, maar goedkoop in combinatie met (tot dan toe) een betrouwbare provider "dommel" deed mij de gok toch wagen. Een foute gok zo blijkt.
  • In september begonnen dagelijkse disconnects. Eerst 1x per week/dag, al naar gelang. Vervelend, maar je leeft ermee.
  • Enkele weken later, dagelijks enkele keren. Steeds gebeld naar dommel, zij meten lijn uit, meneer wij zien geen problemen, u kent dat wel. Splitters vervangen, zelfs de bekabeling nagekeken...
  • De modem resetten was niet altijd een oplossing. Wat het vaak wel deed was de telefoonkabel uit trekken, in een telefoontoestel pluggen, even de hoorn afhaken. De kabel terugsteken en de modem resetten. Vreemde procedure maar het werkte.
  • Na nog enkele weken sukkelen en zagen bij dommel, opeens niets meer. Op dat moment hebben ze bij dommel erkend dat er een probleem was maar dat het een belgacomtechnieker was die moest langsgaan.
  • De school heeft 2 dagen zonder internet gezeten, na ingrijpen van de technieker waren de problemen van de baan. Ruim 6 maanden zonder problemen kunnen surfen.
We zijn nu mei
  • Sinds de krokusvakantie ongeveer, terug enkele disconnects per week/maand.
  • Intussen minimaal 1 per dag. Meestal elke ochtend, dus van zodra het internet een tijdje niet gebruikt is.
  • Eerst hielp gewoon even de modem herstarten.
  • Sinds vrijdag helpt alleen de kabel-uittrek-telefoontoestel-terug herstarten van de modem - procedure.
  • Ik bel elke keer naar dommel. (ze gaan wel pas om 9u open dus meestal werkt alles dan al lang terug "meneer wij zien geen problemen". Vandaag zijn ze echter gesloten wegens 2 mei of zoiets...
  • Omdat ik zei dat het probleem zich een half jaar terug ook voordeed zegt de plezierige man aan de telefoon "stuur ons uw modem op". Als school begrijpen jullie dat dit onmogelijk is :)
Misschien hebben jullie tips waarmee ik zelf wat verder kan onderzoeken wat precies het probleem is?
  • Oh ja, ik laat sinds de problemen een constante ping naar google.be lopen. Voorafgaand aan de disconnects begint het altijd met veel time-outs, dan weer een tijdje goede responses, dan weer time-outs tot helemaal niets meer.
  • De modem is de sagem 3464
  • De firmware is van 2007 (zou updaten naar de nieuwe kunnen helpen?)
Dank bij voorbaat
Mac osX - Ubuntu 7.04 - Telenet Expressnet
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Ik zou beginnen met de modem aan te sluiten rechtstreeks op de plaats waar VDSL binnenkomt
zonder andere (telefoon)toestellen erop.
Als je dan het probleem nog hebt, inderdaad modem vervangen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Even een open deur intrappen: als semi professionele organisatie zou ik een pakket voor zelfstandigen / KMO's nemen, bij een stabiele provider. Dus geen speedconnect en geen Dommel.

Wat je probleem betreft: misschien kan een technieker van BGC op dit forum eens kijken, hoewel ik niet weet of ze daar happig gaan op zijn gezien je klant bent bij Dommel. Misschien is er toch wel eentje :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
G/T
Starter
Starter

... de telefoonkabel uittrekken, in een telefoontoestel pluggen, even de hoorn afhaken. De kabel terugsteken en
de modem resetten.

Dit wijst op een geoxideerd contact. Volg de kabel tot in de kelder en controleer de verbindingsdozen.

Op een telefoonlijn staat 50 VDC, bij 600 Ohm, 80 mA maximum. Door het toestel off-hook te nemen valt de
volledige spanning over het oxide. Dit slaat door, er ontstaat een las, en het slecht contact is enkele dagen weg.
peejee
Starter
Starter
Contacteer:

Dit wijst op een geoxideerd contact. Volg de kabel tot in de kelder en controleer de verbindingsdozen.

Op een telefoonlijn staat 50 VDC, bij 600 Ohm, 80 mA maximum. Door het toestel off-hook te nemen valt de
volledige spanning over het oxide. Dit slaat door, er ontstaat een las, en het slecht contact is enkele dagen weg.
Dit is wel een goeie tip die ik eens ga onderzoeken.

Voorts weet ik dat het niet optimaal is om een thuisgebruiker-contract te gebruiken voor op school maar midden vorig jaar hadden we slechts adsl (van scarlet) en die lijn was ook alles behalve stabiel. Op dat moment was er geen budget op school voor een professionele breedband-verbinding. Op de andere vestigingsplaats van onze school installeerde ik in maart van dit jaar edpnet pro met een support-contract en daar ben ik echt supertevreden van. Als het budgettair even kan zal dommel hier zeker de buitenwacht krijgen ten voordele van edpnet.
Ik zou beginnen met de modem aan te sluiten rechtstreeks op de plaats waar VDSL binnenkomt
zonder andere (telefoon)toestellen erop.
Dit is nu reeds het geval.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Mac osX - Ubuntu 7.04 - Telenet Expressnet
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”