Belgacom bbox2 nat probleem

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Beste

Ik zit sinds enkele maanden met een groot probleem. Nu om de hele situatie te begrijpen zal ik beginnen bij het begin.

Sinds september heb ik op geregelde tijdstippen het probleem dat mijn poorten van mijn bbox2 niet meer forwarden. Aangezien ik thuis een Debian 6.0 server heb staan en deze gebruik om mijn data vanop afstand aan te spreken is het forwarden voor mij enorm belangrijk. Ik had mijn ssh poort boven de 1024 staan.

Toen dit probleem begon heb ik een eerste keer met de Belgacom helpdesk gebeld. Daar zeiden ze mij gebruik een poort onder de 1024 en uw probleem zal opgelost zijn. Persoonlijk had ik mijn twijfels bij de oplossing die de medewerker gaf maar ik heb dit toch maar gedaan. Daarop had ik mijn poort naar 200 verhuist.

Het probleem was zoals ik dus al dacht niet opgelost. Wat mij wel opviel is dat dit probleem elke 9uur begon. Hiermee bedoel ik dat zolang ik de bbox elke 9 uur reset er geen probleem is.

Zelf ben ik iemand die in de sector informatica zit dus ik ben dan ook verder gaan zoeken waar dat het probleem kon liggen. 2 maand later heb ik dan besloten (aangezien ik echt geen oplossing kon vinden) om een nieuwe bbox te vragen. Ik moet toegeven Belgacom wauw, ik kreeg er meteen een.

Nadien heeft het netwerk goed gewerkt tot januari. Sinds begin januari is het probleem er terug. Maar ditmaal erger, het is zo dat mij NAT faalt. (volgens de logboeken). Volgens mij zit ook hier het probleem. Maar als je dan belt met de Belgacom helpdesk krijg je te horen dat dit probleem te complex is en dat er een externe firma het kan oplossen tegen betaling (wat had je verwacht).

Momenteel heb ik problemen met het MSN verkeer, verkeer van spelletjes, verkeer van Linux torrents. Alles valt stil na 9 uur ongeveer :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

Ik ben niet tevreden met de manier van handelen van Belgacom, zelf ben ik iemand die altijd achter Belgacom gestaan heeft maar nu ben ik toch ook aan het twijfelen om over te stappen naar de concurrent.

Mijn vraag is dan ook of er iemand een gelijkaardig probleem heeft of een oplossing weet. Ik ben ten einde raad. Momenteel heb ik mijn bbox een cron gegeven (zielige oplossing maar het is de enigste) die het toestel elke 9 uur reset.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik kan u helaas niet helpen, maar enkel meegeven dat je de BBOX2 ook in bridged mode kan zetten, waarna je er zelf een - deftige, non-crippled - router achter kan zetten. Ik heb het zelf nl. al een poosje geleden opgegeven met dat stuk POS hadware... Als modem doet ie het prima trouwens... :roll:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat lijkt me ook de beste oplossing.

Ik vraag me af welke ISP u wel zou kunnen helpen met deze, toch wel complexe, problematiek.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Het is opzich niet complex, laat ons vergeten dat de server er staat.

Waarom kunnen mijn PC's na 9 uur bbox uptime niet meer op starcraft? Het is in mijn ogen duidelijk dat het probleem niet intern ligt (tenzij het de bbox weeral is) (bbox reset lost het op) maar ergens bij hun
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Yokke schreef:Ik ben niet tevreden met de manier van handelen van Belgacom, zelf ben ik iemand die altijd achter Belgacom gestaan heeft maar nu ben ik toch ook aan het twijfelen om over te stappen naar de concurrent.

Yokke,

Ik ken de oplossing voor je probleem helaas niet, maar kan je wel zeggen dat bovenstaande geen oplossing is, tenzij je met "de concurrent" een andere ISP bedoeld dan telenet. Telenet trekt namelijk alle poorten dicht onder 1024... En heb al gelezen hier dat de nieuwe modem/routers geen dynamic dns voorzien...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik sluit me aan bij de vorige posters.

Zoals hier al herhaaldelijk op dit Forum besproken, zijn de modem/routers die door de Providers geleverd worden, een "fit-for-purpose" oplossing die goed werken voor 90pct van de modale gebruikers. Dit is zowel voor de Belgacom BBox2 geldig, als voor de Telenet Home Gateway.

Van zodra je er meer advanced toepassingen voor nodig hebt, ben je best om je eigen routertje aan te schaffen, die je volledig naar eigen behoefte kunt instellen, incl. een dyndns account, port forwarding etc ...
Zorg gewoon voor een router die een eigen PPPoE verbinding kan opzetten, en gebruikt de BBox2 als modem/only.

Dat is met zekerheid de definitieve oplossing van je probleem.

Je kan eventueel nog de BBox2 gebruiken voor een wireless "gast toegang", zodat jouw eventuele gasten kunnen surfen zonder dat ze op jouw netwerk zitten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Verhaal klinkt me bekend .. een neef die verwoed gamer is klaagt ook steen en been over die bbox/sagem dingen .

Ik heb zelf ook een bbox2 maar ik gebruik hem in brdige met DD-WRT op een linsys wrt54gl .

Draai daar permanent een open-vpn connectie over ( outbound ) , dyndns , PPTP inbound , en nog wat portforwardings voor diverse toepassingen .
If forceer een disconnect elke morgen om 6uur , werkt allemaal prima .
Pluis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jun 2007, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 34 keer

philippe_d schreef:Ik sluit me aan bij de vorige posters.

Zoals hier al herhaaldelijk op dit Forum besproken, zijn de modem/routers die door de Providers geleverd worden, een "fit-for-purpose" oplossing die goed werken voor 90pct van de modale gebruikers. Dit is zowel voor de Belgacom BBox2 geldig, als voor de Telenet Home Gateway.

Van zodra je er meer advanced toepassingen voor nodig hebt, ben je best om je eigen routertje aan te schaffen, die je volledig naar eigen behoefte kunt instellen, incl. een dyndns account, port forwarding etc ...
Zorg gewoon voor een router die een eigen PPPoE verbinding kan opzetten, en gebruikt de BBox2 als modem/only.

Dat is met zekerheid de definitieve oplossing van je probleem.

Je kan eventueel nog de BBox2 gebruiken voor een wireless "gast toegang", zodat jouw eventuele gasten kunnen surfen zonder dat ze op jouw netwerk zitten.


Blijkbaar lijkt de realiteit véél minder rooskleurig te zijn, ook in modem-only zou de Sagem/BBox2 poorten blijven blokkeren met lag en disconnects in online-gaming tot gevolg.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Euh, helemaal niet? Akkoord, ik ben geen gamer, maar poorten blokkeren doet ie toch niet hier. Zou maar straf zijn ook, aangezien ie zelf helemaal geen routerfuncties meer uitoefent...

Disclaimer: ik hebruik een Sagem van Dommel, al zou deze met de Belgacom-firmware wel exact hetzelfde moeten doen/zijn dan de BBOX2.
ooh. shiny.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Beste

Ik heb de oplossing van mijn probleem gevonden. Dankzij dit forum ben ik er op uitgekomen dat ik mijn bbox ook admin functies kan laten uitvoeren. Ik heb een firmware update gedaan en heb probleem is opgelost ^^.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Pluis schreef: Blijkbaar lijkt de realiteit véél minder rooskleurig te zijn, ook in modem-only zou de Sagem/BBox2 poorten blijven blokkeren met lag en disconnects in online-gaming tot gevolg.

Gelieve bij de feiten de blijven
Wat jij hier schrijft is volledig onmogelijk, gezien de Sagem in "modem only" geen enkele router functie verzorgt, en alleen de achterliggende router verantwoordelijk is voor het nat'ten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pluis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jun 2007, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 34 keer

Ware het niet dat hij zelfs in "modem-only" mode reeds na enkele uren alweer compleet vast loopt......
Gelieve bij de realiteit te blijven ipv steeds af te wijken naar de theorie. :roll:
j0lle
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 apr 2008, 12:47
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Yokke schreef:Beste

Ik heb de oplossing van mijn probleem gevonden. Dankzij dit forum ben ik er op uitgekomen dat ik mijn bbox ook admin functies kan laten uitvoeren. Ik heb een firmware update gedaan en heb probleem is opgelost ^^.


welke FW draai je nu als ik vragen mag?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Pluis schreef:Ware het niet dat hij zelfs in "modem-only" mode reeds na enkele uren alweer compleet vast loopt......
Gelieve bij de realiteit te blijven ipv steeds af te wijken naar de theorie. :roll:

Zou er niet iets mis zijn met jouw modem? Mijn bbox2 blijft weken naeen draaien zonder enig probleem, zelfs met gebruik van torrents, news servers, gamen, ...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ditto. Over de router en het wireless gedeelte kan ik volgen wat betreft het ondermaatse karakter, maar als modem doet ie het hier enorm stabiel (zou eerlijk gezegd maar erg zijn ook...). Denk aan ononderbroken uptime van enkele maanden nu.
ooh. shiny.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

j0lle schreef:welke FW draai je nu als ik vragen mag?

Ik heb deze post gebruikt bij het upgrade van mijn firmware
viewtopic.php?f=43&t=28856
MrGangBANG
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2008, 19:05

Port forwarding werkt dus met de nieuwe firmware?
Weet iemand of de exploit, die er destijds voor gezorgd heeft dat port forwarding gedisabled werd, niet meer toegepast kan worden?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”