wiki / multi user topicstart

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Een oud probleem dat met de nieuwe Telenet abonnementen weer actueel geworden is:

Het verzamelen van "statische" informatie, die vaak gevraagd wordt (FAQ) op een centrale plaats om zo meerdere parallelle topics te vermijden.
Zo voorkom je ook meerdere posts die in feite over hetzelfde probleem gaan.

Het probleem is volgens mij dat een openingspost van een sticky of FAQ, door een auteur gemaakt, niet meer van deze tijd is. Het maken hiervan is meestal niet zo'n probleem, het up-to-date hiervan houden is dat wel.

Vandaar mijn vraag om eens na te denken over alternatieven om dit probleem tegen te gaan, waarbij je de rechten aan de community geeft om de belangrijkste informatie te verzamelen, centraliseren en op een dynamische pagina up-to-date te houden.

Ik gaf het voorbeeld van de nieuwe Telenet abonnementen, maar dit kan voor tal van andere nuttige zaken gedaan worden.
Bijvoorbeeld:

-een soortgelijke pagina waar je een eerlijk vergelijk maakt tussen de interessantste abonnementen voor light (enkel internet, zo goedkoop mogelijk), medium en heavy users (geen datalimiet, zo snel mogelijk)
-een vergelijk tussen de interessantse VOIP aanbieders (combinaties verschillende providers) voor vast / mobiel telefoneren
... En ga zo maar verder.

Je kan dit concept ook nog opentrekken door eens te gaan praten met de bedrijven in kwestie waar zulke pagina's voor worden aangemaakt.
Waarom laat je hun bijvoorbeeld diezelfde informatie ook niet aanvullen en actualiseren? Dit kan, als dit idee goed uitgevoerd wordt, namelijk voor hen ook een aanvulling op de eigen website en een kostenbesparing met zich meebrengen.
Klanten die door zulke informatie geholpen worden moeten immers geen contact met de helpdesk opnemen, en dat verlaagt de kosten.

Tot zover mijn visie omtrend dit probleem, ben benieuwd wat jullie hier van vinden :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jorgo schreef:Je kan dit concept ook nog opentrekken door eens te gaan praten met de bedrijven in kwestie waar zulke pagina's voor worden aangemaakt. Waarom laat je hun bijvoorbeeld diezelfde informatie ook niet aanvullen en actualiseren?
TN doet het nog niet eens deftig op z'n eigen site, laat staan op een andere.

Maar het idee op zich is wel uitstekend.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dit idee ligt al een eindje in een lade. Technisch vraagt het nogal wat ingrepen. Maar het is zeker niet afgeschreven ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
jorgo schreef:Je kan dit concept ook nog opentrekken door eens te gaan praten met de bedrijven in kwestie waar zulke pagina's voor worden aangemaakt. Waarom laat je hun bijvoorbeeld diezelfde informatie ook niet aanvullen en actualiseren?
TN doet het nog niet eens deftig op z'n eigen site, laat staan op een andere.

Maar het idee op zich is wel uitstekend.
Ik zie het dan ook breder dan Telenet alleen, en van hun verwacht ik initieel dan ook niet initieel medewerking.
EDPnet heeft bijvoorbeeld al een wiki met daarop heel veel (nog adsl(2+) gerelateerde) informatie, en ze lezen hier ook mee en posten reacties op dit forum.
Bij WeePee lezen ze ook mee, en posten ze ook reacties.

Stel je nu eens in de plaats van deze bedrijven, of van mensen die hier niet alle dagen meelezen en posten, en je begint te lezen aan een thread als http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=26731.
Dat is toch enorm inefficiënt? Je moet de hele tijd nutteloze informatie eruit filteren om tot de kern van de zaak te komen. En de overgrote meerderheid doet dit niet, die starten gewoon een nieuwe thread of maken een post.

Het lijkt me dan ook perfect mogelijk dat zulke bedrijven, onder de vorm van een disclaimer om zich m.b.t. aansprakelijkheid, meehelpen aan dit project.
Hierdoor krijg je een win-win situatie voor beide partijen en daar worden we uiteraard allemaal beter van :)

Goztow: je wilt hiermee zeggen: binnen de crew hebben we een soortgelijk idee al bekeken, maar wensen dit intern te houden? Technisch vraagt het inderdaad wat aanpassingen, maar ik zou zeggen, post eens hoever jullie al staan zodat de community hier kan helpen met het verwezenlijken van een oplossing? :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goztow schreef:Dit idee ligt al een eindje in een lade. Technisch vraagt het nogal wat ingrepen. Maar het is zeker niet afgeschreven ;).
Ik denk dat de technische ingrepen nog het gemakkelijkst te overbruggen zijn. Maar mensen genoeg vinden om dit alles up te daten en actueel te houden zal nog het moeilijkste zijn denk ik.
Maar het idee is natuurlijk zeer goed.
Ik voel me al aangesproken om het stukje over VOIP te schrijven :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het leuke van een wiki is dat het al volstaat dat iedereen een klein stukje schrijft, aanpast, uitbreidt of corrigeert en voor je het weet heb je ook al een hele knowledgebase zonder dat iemand zich kandidaat wou stellen om artikels te schrijven.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Wat ik bedoel is dat er al op de vorige nieuwjaarsreceptie (begin 2010) over gesproken is, maar dat het niet zo eenvoudig gebleken is om een "waardig" systeem te vinden en om bovendien die knoop "organisatorisch" door te hakken. We komen binnenkort nog eens samen, en zullen dan over verschillende onderwerpen brainstormen en - hopelijk - sommige dingen implementeren.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Een zeer goed idee dat in voorgaande berichten geopperd wordt :!: :
  • een userbase (waar mensen elkaar helpen)
  • een knowledge base (de essentiële verzamelde kennis wordt gecentraliseerd en geactualiseerd, eventueel met referentie naar de achterliggende discussies/topics)
Ik kijk al uit naar Philippe zijn knowledge base over VoIP. Dat wordt allicht een Wikipedia binnen Userbase. :angel:
Goztow
userbase crew
userbase crew

Idealerwijze link je de toegang tot zo'n dingen trouwens aan de onlangs besproken karma mod ;).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Het geven van toegang moet mijn inziens in hoofdzaak in handen blijven van de crew, zij moeten het laatste woord hebben.
Uiteraard kan de karma mod wel een leidraad zijn voor hen.

Doch iemand met een hoog karma is daarom nog niet de uitgelezen persoon om een "knowledge base" over een bepaald topic invulling te geven. Hoewel dit in praktijk wel kan samenvallen, uiteraard.
Anderzijds kan iemand met een laag karma wel over de nodige vaardigheden en kennis beschikken om aan een bepaald topic een degelijke invulling te geven.

Just my 2 cents.

Anyway. 't Is een uitstekend idee om het belangrijkste uit de meer dan 350.000 berichten trachten te destilleren!
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Indien gewenst wil ik hier ook zeker aan meehelpen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sospiet
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

eternum schreef:Het geven van toegang moet mijn inziens in hoofdzaak in handen blijven van de crew, zij moeten het laatste woord hebben.
Uiteraard kan de karma mod wel een leidraad zijn voor hen.

Doch iemand met een hoog karma is daarom nog niet de uitgelezen persoon om een "knowledge base" over een bepaald topic invulling te geven. Hoewel dit in praktijk wel kan samenvallen, uiteraard.
Anderzijds kan iemand met een laag karma wel over de nodige vaardigheden en kennis beschikken om aan een bepaald topic een degelijke invulling te geven.
Lijkt me inderdaad een goed idee om met karma te werken
ma je kan bv wel instellen dat iemand met een laag karma wel dingen kan toevoegen maar dat die eerst door een moderator (of iemand met een hoog karma) moeten worden goed gekeurd
en ik schat de kans klein dat iemand met een hoog karma nonsens gaat poster over iets waar hij niets van weet, en doet hij dit toch ... dan verliest hij dit karma...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als ik dit zo lees zijn we dus eigenlijk niet op zoek naar een wiki-systeem, maar wel eerder een KB-systeem eh?
Ik weet niet of dat zoiets in het forum thuishoort (denk het niet). Robbe was denk ik wel al eens bezig met het uitproberen om zoiets gewoon in Joomla klaar te krijgen, maar mogelijk moeten we een Joomla-component zoeken (maken?) dat in die behoefte voldoet?

In een sidenote: Iemand ervaring met Zoo? ( http://www.yootheme.com/zoo/ )
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Tof om te zien dat er activiteit in dit topic is :)

Wat karma betreft: volgens mij is het beter dit faseren naar een 2de stap. Of met andere woorden: het is geen vereiste om te beginnen aan dit systeem. Karma heeft namelijk betrekking op het motivatie aspect van dit systeem.
Als ik de reactie in dit topic bekijk zijn er al sowieso een aantal mensen die zich hiervoor, zonder "incentive" zouden willen inspannen.
En een groot aantal actieve gebruikers die positief aan het forum bijdragen doen dit nu toch ook al zonder beloning?

Meon: ik zie dit idee dan ook als een volwaardige sectie op userbase dat naast het forum gepositioneerd wordt. Het forum kan zijn functie in grote lijnen behouden, mits enkele aanpassingen die het linken van en naar de wiki mogelijk maken.

Ik heb geen ervaring met Zoo en ook onvoldoende kennis in webdevelopment om op het technische gedeelte daarvan in te gaan.

Wat me wel nog niet zo duidelijk is, is wat het verschil tussen een knowledge base en een wiki eigenlijk is? Is een wiki niet gewoon een manier om een kb te maken?

Zou het bijvoorbeeld geen idee zijn om in een backend te beginnen werken aan een aangepaste wiki, en dat systeem met een beperkt aantal users te gaan testen?
De problemen en tekortkomingen goed documenteren en vastleggen, om van daar uit over te gaan naar een Joomla-component die nog beter met de site integreert?

Ik heb anders zo het gevoel dat als de zaken meteen te groot / ingewikkeld gezien worden, er helemaal niets van in huis komt.

En stilstaan is wat dat betreft achteruitgaan voor deze community imo...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jorgo schreef:Wat karma betreft: volgens mij is het beter dit faseren naar een 2de stap. Of met andere woorden: het is geen vereiste om te beginnen aan dit systeem. Karma heeft namelijk betrekking op het motivatie aspect van dit systeem.
Als ik de reactie in dit topic bekijk zijn er al sowieso een aantal mensen die zich hiervoor, zonder "incentive" zouden willen inspannen.
Ik zou het ook niet te complex maken... misschien alléén dat gebruikers zich moeten aanmelden bij de mods voor ze toegang krijgen tot het wijzigen van informatie. Als je vanaf dag één hier iedereen op las laat zal het anders ook maar een rommeltje worden.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Hoe zit het hier nog mee? Zijn er al concrete toepassingen uitgekomen? Is die nieuwjaarsmeeting door de crew al voorbij, zo ja wat is daar m.b.t. dit probleem beslist?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Juist dit topic doorlezen : voor de wiki, kan er niet gewoon wiki.userbase.be gemaakt worden, met mediawiki oid op?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Goztow
userbase crew
userbase crew

jorgo schreef:Hoe zit het hier nog mee? Zijn er al concrete toepassingen uitgekomen? Is die nieuwjaarsmeeting door de crew al voorbij, zo ja wat is daar m.b.t. dit probleem beslist?
De nieuwjaarsmeeting is wel degelijk op 29/01 doorgegaan. Ik was niet aanwezig, maar ik denk wel dat deze dingen besproken zijn. Als één van de deelnemers veel tijd voor handen heeft, zou hij misschien kunnen een verslagje maken.

Wat wel al vast staat is dat we niet gewoonweg een wiki naast het forum wilden draaien. Een meer geïntegreerd systeem zou toch beter zijn, volgens mij.

Er hangt wel iets in de lucht, maar het is geen wiki systeem.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Eventjes terug onder de aandacht brengen. :wink:

Vandaag in deze topic: Belgacom TV infobase
Als dat ooit nog eens naar een wiki-achtige omgeving word omgezet zouden bijdragen van anderen er ook gemakkelijker bij kunnen.
Een tijdje terug in deze topic: aanvraag telenet vaste telefoon
Mooie samenvatting... tijd voor een WIKI hier !
Afin, om het kort te houden: een INFObase zou mooi staan samen met een USERbase. :angel:

Zijn er ontwikkelingen in die richting in de maak?
Goztow
userbase crew
userbase crew

Veel ideeën, meer niet voor het ogenblik. technisch gezien is het niet zo eenvoudig.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”