Voorrang van rechts bord(en) op T-kruispunt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Wat ik me eigenlijk afvraag, heb al aantal keer volgende situatie gezien:
Op een weg met T-kruispunt(en), waarbij jij rechtdoor rijd (en waarbij het T-gedeelte bvb naar een woonwijk loopt), zie ik soms voorrang van rechts borden (x). Dan verwacht je uiteraard even verder op uw rechterkant een zijstraat (van een t-kruispunt of gewoon kruispunt).
Maar soms is dat niet zo en is er enkel een straat die van links komt (t-kruispunt).
Maw, op zo'n T-kruispunt heb je langs beide kanten van het stuk rechtdoor een voorrang van rechts bord, terwijl er maar één rijrichting een straat heeft die van rechts komt.
Hoe kan dat? Ik kan me voorstellen dat zoiets nuttig is wanneer het stuk rechtdoor eenrichtingsverkeer heeft (en de zijstraat - zelfs als die van links komt - dan voorrang zou hebben). Maar wat met gewoon 2 richtings verkeer? Voorrang van links dan maar? Of mis ik iets in het ganse verhaal?
Op een weg met T-kruispunt(en), waarbij jij rechtdoor rijd (en waarbij het T-gedeelte bvb naar een woonwijk loopt), zie ik soms voorrang van rechts borden (x). Dan verwacht je uiteraard even verder op uw rechterkant een zijstraat (van een t-kruispunt of gewoon kruispunt).
Maar soms is dat niet zo en is er enkel een straat die van links komt (t-kruispunt).
Maw, op zo'n T-kruispunt heb je langs beide kanten van het stuk rechtdoor een voorrang van rechts bord, terwijl er maar één rijrichting een straat heeft die van rechts komt.
Hoe kan dat? Ik kan me voorstellen dat zoiets nuttig is wanneer het stuk rechtdoor eenrichtingsverkeer heeft (en de zijstraat - zelfs als die van links komt - dan voorrang zou hebben). Maar wat met gewoon 2 richtings verkeer? Voorrang van links dan maar? Of mis ik iets in het ganse verhaal?
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat geeft enkel aan dat de persoon die van links komt je voorrang moet laten. Eigenlijk hebben die borden weinig nut, maar goed. Voorrang van links kan nooit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
Ah bon.Goztow schreef:Dat geeft enkel aan dat de persoon die van links komt je voorrang moet laten. Eigenlijk hebben die borden weinig nut, maar goed. Voorrang van links kan nooit.
Da's weer onlogische logica dus. Maar je ziet die echt niet overal. Raar.
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Het antwoord op al uw vragen betreffende voorrangsbord B17 is te vinden in Artikel 67 van de Wegcode:
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /250-art67
EDIT: bericht aangepast op verzoek van Goztow.
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /250-art67
EDIT: bericht aangepast op verzoek van Goztow.
Laatst gewijzigd door localhost 12 dec 2010, 17:21, in totaal 2 gewijzigd.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
- Goztow
- userbase crew
Ik snap je reacties soms niet, localhost. Ik vraag hier ook soms dingen over koelkasten. Moest ik dan naar een ander forum geweest zijn? Hier zitten toch ook veel mensen die veel weten. En het is een forum dat ik ken en gewend ben?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood isGoztow schreef:Ik snap je reacties soms niet, localhost. Ik vraag hier ook soms dingen over koelkasten. Moest ik dan naar een ander forum geweest zijn? Hier zitten toch ook veel mensen die veel weten. En het is een forum dat ik ken en gewend ben?
Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Het is een informatief bord.. maar kijk ook eens goed als er nergens geen "veldweg" ofzo is, want deze hebben dan wel voorrang van rechts.
Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteerd tenzij anders aangegeven.
Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteerd tenzij anders aangegeven.
-
- Premium Member
- Twitter: ttown2
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat is gewoon de wegcode, het is altijd voorrang van rechts, tenzij aangegeven door een verkeersbord, een verkeerslicht of een bevoegd persoon. Komt u dus op een kruispunt, dan moet u altijd de voorrang van rechts-regel toepassen. Deze borden staan er maar voor de duidelijkheid, om u er aan te herinneren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Het bord is informatief. Maar je weet best dat je voorrang hebt. Anders kan je achterliggers in gevaar brengen door voorang te geven die niet nodig is.
Ik ken iemand die op het rijexamen altijd voorrang gaf. Telkens gebuisd !
Uitleg: "Voorrang geven als't niet moet kan andere weggebruikers in gevaar brengen"
Ik ken iemand die op het rijexamen altijd voorrang gaf. Telkens gebuisd !
Uitleg: "Voorrang geven als't niet moet kan andere weggebruikers in gevaar brengen"
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ken jij misschien één gemeente in België waar dit niet zo is, dat je overal voorrang van rechts moet hanteren tenzij anders aangegevenDafke schreef:Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteert tenzij anders aangegeven.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben
ofwel is dat gewoon het geval in Nederland, want op andere (vlaamse) sites wordt dit bord dan weer wel als zijnde 'voorrang van rechts' aangegeven.
ofwel is dat gewoon het geval in Nederland, want op andere (vlaamse) sites wordt dit bord dan weer wel als zijnde 'voorrang van rechts' aangegeven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
En jij hebt een rijbewijs ?Dafke schreef:Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteerd tenzij anders aangegeven.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De officiële tekst in de Belgische wegcode:VOODOOS!L schreef:onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben.
Artikel 67. Verkeersborden betreffende de voorrang.
Bord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
De site die je opnoemt is inderdaad een Nederlandse, en dus per definitie hier niet geldig.
Maar ook in België worden deze borden alleen aan gevaarlijke kruispunten geplaatst, waar al eens een ongeval gebeurde ... Dus de interpretatie "gevaarlijk kruispunt" is hier ook wel van toepassing.
Gelukkig maar dat niet aan ieder kruispunt waar 'voorrang van rechts' geldt, zo'n bord staat. Er is nu al een wildgroei van overbodige borden langs de weg.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Op elk kruispunt geldt voorrang van rechts tenzij anders aangegeven door verkeersborden B1, B5 , verkeerslichten of een agent.
En de correcte hiërarchie is: agent > verkeerslichten > verkeersborden > voorrang van rechts.
En de correcte hiërarchie is: agent > verkeerslichten > verkeersborden > voorrang van rechts.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik sta ook wel verbaasd van enkele reacties .
Het absurde is echter het volgende: die default voorrang-van-rechts is m.i. er vooral om te besparen op verkeersborden. Waarom je dan nog in bijna elk dorp van die brede hoofdwegen hebt waarop dan prutswegskes uitkomen met voorrang van rechts, is me dan wel een raadsel. Ze zetten immers toch overal daar een X-bord (cfr uitleg hierboven van jan28) maar desondanks zie je maar weinig mensen daar effectief voorrang verlenen. Verander de regeling dan gewoon dan die hoofdbaan ook effectief een voorrangsweg wordt he... Die situaties met kleine wegjes die voorrang-van-rechts krijgen op hoofdbanen is toch echt om problemen vragen. Als ik op zo een plek stop, moet ik al echt tekens doen aan de stilstaande auto dat hij toch echt wel moet doorrijden want dat hij voorrang heeft, en dan nog durven ze vaak de hoofdweg niet oprijden.
Het absurde is echter het volgende: die default voorrang-van-rechts is m.i. er vooral om te besparen op verkeersborden. Waarom je dan nog in bijna elk dorp van die brede hoofdwegen hebt waarop dan prutswegskes uitkomen met voorrang van rechts, is me dan wel een raadsel. Ze zetten immers toch overal daar een X-bord (cfr uitleg hierboven van jan28) maar desondanks zie je maar weinig mensen daar effectief voorrang verlenen. Verander de regeling dan gewoon dan die hoofdbaan ook effectief een voorrangsweg wordt he... Die situaties met kleine wegjes die voorrang-van-rechts krijgen op hoofdbanen is toch echt om problemen vragen. Als ik op zo een plek stop, moet ik al echt tekens doen aan de stilstaande auto dat hij toch echt wel moet doorrijden want dat hij voorrang heeft, en dan nog durven ze vaak de hoofdweg niet oprijden.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Dat heeft niks met verkeersregels te maken maar met het feit dat de meerderheid van de Belgen gewoon slecht is opgeleid qua verkeer. Wij hebben een belachelijk systeem op dat vlak. Maar het wordt niet in vraag gesteld omdat elke jandoedel met een rijbewijs er van overtuigd is dat hij goed kan rijden. Zet ze echter naast een echte rij-instructeur en ze vallen allemaal geheid door de mand.Tomby schreef:Als ik op zo een plek stop, moet ik al echt tekens doen aan de stilstaande auto dat hij toch echt wel moet doorrijden want dat hij voorrang heeft, en dan nog durven ze vaak de hoofdweg niet oprijden.
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Neen, dat is nou net de bedoeling, dat jij op die grotere baan wat rustiger rijdt omdat de zijbanen voorrang hebben, anders transformeert de "hoofdbaan" in een semi autostradeTomby schreef:Verander de regeling dan gewoon dan die hoofdbaan ook effectief een voorrangsweg wordt he... Die situaties met kleine wegjes die voorrang-van-rechts krijgen op hoofdbanen is toch echt om problemen vragen.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
of wanneer de straat rechts slecht zichtbaar is of small is bv in op industrie wegen, waar sommige soms denken dat ze voorrang hebben omdat het zo'n grote brede straat is, .. en dan komt er zo'n smal weggetje op uit van rechts denken de meeste nogal gauw dat ze voorrang hebben.VOODOOS!L schreef:onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Yep, da's oa de reden waarom ze bij ons de straat geen voorrangsweg hebben gemaakt, ondanks een kruispunt waarbij je voorrang van rechts moet verlenen en onmogelijk effectief kunt verlenen omdat deze zodanig haaks staat dat je te ver moet rijden om te kunnen zien wat er aan komt.
.. om het verkeer te vertragen en te vermijden dat de straat als sluipweg gebruikt wordt.
.. om het verkeer te vertragen en te vermijden dat de straat als sluipweg gebruikt wordt.
-
- Elite Poster
Akkoord, maar dan vraag ik mij wel af wat de impact (op vlak van hot topics zoals verbruik en co2) is wanneer - nationaal - je op een hoofstraat lijkende weg je 5x kort naar elkaar moet serieus vertragen omdat daar een doodlopende zijstraat is (bvb woonwijk).Sub Zero schreef:Jan28 is eigenlijk de enige die het bij het rechte eind heeft. De reden dat voorrang van rechts is ingevoerd is om het doorgaand verkeer af te remmen. Dat je telkens moet vertragen tot 20-30 km/u om te kijken of er iemand af komt.
Sterk vertragen omdat je bvb niet altijd vanop voorhand kan zie of van die richting een auto komt (als iets op die hoeken van die zijstraat min of meer het zicht in die straat belemmerd wanneer je komt aangereden). Maar soms zie je je het uiteraard wel van 50 meter ver of van uit die zijstraat een auto komt aangereden of niet en je rijgedrag daarop aanpassen.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
HahaSub Zero schreef:Sinds wanneer wordt er dan rekening gehouden met verbruik en CO2 uitstoot van wagens bij beslissingen ivm verkeersveiligheid en voorrangen-van-rechts?
Ook nog een goeie is zo van die zogenaamde groene golven, er zijn een paar plaatsen met net het omgekeerde! No matter hoe dat ge rijdt, ge zult altijd rood hebben...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Neen, het Tik forum is dood omdat al wat daar geschreven wordt, ook op UB staat, en het UB forum is gewoon veel groter dan het Tik forum.Opus schreef:Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood is
Met andere woorden als je de objectieve vergelijking maakt, kan je beter naar het UB forum gaan dan naar het Tik forum.
Ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij waarin ik iemand doorverwijs naar een ander forum.Opus schreef:Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.
Of nee, ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij, punt.
Veel succes...
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Opus schreef - Tik forum dood.
----------------------------------------------------------------
Momenteel 170 bezoekers op Tik forum
47 bezoekers op userbase.
Wil je elke dag de gegevens,zeg het maar.
Trouwens je kan het zelf toch zien.
http://www.tik.be/forum/index.php
----------------------------------------------------------------
Momenteel 170 bezoekers op Tik forum
47 bezoekers op userbase.
Wil je elke dag de gegevens,zeg het maar.
Trouwens je kan het zelf toch zien.
http://www.tik.be/forum/index.php
- Goztow
- userbase crew
Grapjas: TIK stats zijn laatste 60 minuten, die van UB laatste 5. Maar ik nodig je uit daar te gaan en hier weg te blijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
Booehoooee als ge al uw berichten hebt verwijderd op dat stukje forum is het niet moeijlijk heh dat er niets meer te vinden is.localhost schreef:Neen, het Tik forum is dood omdat al wat daar geschreven wordt, ook op UB staat, en het UB forum is gewoon veel groter dan het Tik forum.Opus schreef:Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood is
Met andere woorden als je de objectieve vergelijking maakt, kan je beter naar het UB forum gaan dan naar het Tik forum.
Ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij waarin ik iemand doorverwijs naar een ander forum.Opus schreef:Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.
Of nee, ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij, punt.
Veel succes...
Wel zwaar belachelijk dat je al uw berichten verwijderd hebt maar ja.
Ma goe dat is allemaal zwaar offtopic feitenlijk.
En het is niet goed om over de doden te praten eigenlijk dus is het beter om het tik forum lekker verder te laten dood wezen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar