Voorrang van rechts bord(en) op T-kruispunt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wat ik me eigenlijk afvraag, heb al aantal keer volgende situatie gezien:

Op een weg met T-kruispunt(en), waarbij jij rechtdoor rijd (en waarbij het T-gedeelte bvb naar een woonwijk loopt), zie ik soms voorrang van rechts borden (x). Dan verwacht je uiteraard even verder op uw rechterkant een zijstraat (van een t-kruispunt of gewoon kruispunt).
Maar soms is dat niet zo en is er enkel een straat die van links komt (t-kruispunt).

Maw, op zo'n T-kruispunt heb je langs beide kanten van het stuk rechtdoor een voorrang van rechts bord, terwijl er maar één rijrichting een straat heeft die van rechts komt.

Hoe kan dat? Ik kan me voorstellen dat zoiets nuttig is wanneer het stuk rechtdoor eenrichtingsverkeer heeft (en de zijstraat - zelfs als die van links komt - dan voorrang zou hebben). Maar wat met gewoon 2 richtings verkeer? Voorrang van links dan maar? Of mis ik iets in het ganse verhaal?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat geeft enkel aan dat de persoon die van links komt je voorrang moet laten. Eigenlijk hebben die borden weinig nut, maar goed. Voorrang van links kan nooit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Die borden zorgde voor de nieuwe auto van Janssen ;)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Goztow schreef:Dat geeft enkel aan dat de persoon die van links komt je voorrang moet laten. Eigenlijk hebben die borden weinig nut, maar goed. Voorrang van links kan nooit.

Ah bon.

Da's weer onlogische logica dus. Maar je ziet die echt niet overal. Raar.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Het antwoord op al uw vragen betreffende voorrangsbord B17 is te vinden in Artikel 67 van de Wegcode:
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /250-art67

EDIT: bericht aangepast op verzoek van Goztow.
Laatst gewijzigd door localhost op 12 dec 2010, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik snap je reacties soms niet, localhost. Ik vraag hier ook soms dingen over koelkasten. Moest ik dan naar een ander forum geweest zijn? Hier zitten toch ook veel mensen die veel weten. En het is een forum dat ik ken en gewend ben?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Goztow schreef:Ik snap je reacties soms niet, localhost. Ik vraag hier ook soms dingen over koelkasten. Moest ik dan naar een ander forum geweest zijn? Hier zitten toch ook veel mensen die veel weten. En het is een forum dat ik ken en gewend ben?


Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood is :)
Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Het is een informatief bord.. maar kijk ook eens goed als er nergens geen "veldweg" ofzo is, want deze hebben dan wel voorrang van rechts.

Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteerd tenzij anders aangegeven.
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Dat is gewoon de wegcode, het is altijd voorrang van rechts, tenzij aangegeven door een verkeersbord, een verkeerslicht of een bevoegd persoon. Komt u dus op een kruispunt, dan moet u altijd de voorrang van rechts-regel toepassen. Deze borden staan er maar voor de duidelijkheid, om u er aan te herinneren.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het bord is informatief. Maar je weet best dat je voorrang hebt. Anders kan je achterliggers in gevaar brengen door voorang te geven die niet nodig is.

Ik ken iemand die op het rijexamen altijd voorrang gaf. Telkens gebuisd !
Uitleg: "Voorrang geven als't niet moet kan andere weggebruikers in gevaar brengen"
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dafke schreef:Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteert tenzij anders aangegeven.

Ken jij misschien één gemeente in België waar dit niet zo is, dat je overal voorrang van rechts moet hanteren tenzij anders aangegeven :???:
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben

ofwel is dat gewoon het geval in Nederland, want op andere (vlaamse) sites wordt dit bord dan weer wel als zijnde 'voorrang van rechts' aangegeven.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dafke schreef:Waar ik me aan stoor, zijn gemeenten die niet overal voorrang van rechts borden zetten, maar waar je moet "weten" dat de gemeente overal voorrang van rechts hanteerd tenzij anders aangegeven.

En jij hebt een rijbewijs ? :eek:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

VOODOOS!L schreef:onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben.

De officiële tekst in de Belgische wegcode:
Artikel 67. Verkeersborden betreffende de voorrang.
Bord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

De site die je opnoemt is inderdaad een Nederlandse, en dus per definitie hier niet geldig.
Maar ook in België worden deze borden alleen aan gevaarlijke kruispunten geplaatst, waar al eens een ongeval gebeurde ... Dus de interpretatie "gevaarlijk kruispunt" is hier ook wel van toepassing.
Gelukkig maar dat niet aan ieder kruispunt waar 'voorrang van rechts' geldt, zo'n bord staat. Er is nu al een wildgroei van overbodige borden langs de weg.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Op elk kruispunt geldt voorrang van rechts tenzij anders aangegeven door verkeersborden B1, B5 , verkeerslichten of een agent.

En de correcte hiërarchie is: agent > verkeerslichten > verkeersborden > voorrang van rechts.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Die borden met een "X" worden meestal geplaatst op wegen waar men de indruk kan hebben op een voorrangsbaan te rijden (brede weg <--> kleine zijweg) en de bestuurders te verwittigen dat ze wel degelijk voorrang moeten verlenen aan de voertuigen die van rechts komen.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik sta ook wel verbaasd van enkele reacties :).

Het absurde is echter het volgende: die default voorrang-van-rechts is m.i. er vooral om te besparen op verkeersborden. Waarom je dan nog in bijna elk dorp van die brede hoofdwegen hebt waarop dan prutswegskes uitkomen met voorrang van rechts, is me dan wel een raadsel. Ze zetten immers toch overal daar een X-bord (cfr uitleg hierboven van jan28) maar desondanks zie je maar weinig mensen daar effectief voorrang verlenen. Verander de regeling dan gewoon dan die hoofdbaan ook effectief een voorrangsweg wordt he... Die situaties met kleine wegjes die voorrang-van-rechts krijgen op hoofdbanen is toch echt om problemen vragen. Als ik op zo een plek stop, moet ik al echt tekens doen aan de stilstaande auto dat hij toch echt wel moet doorrijden want dat hij voorrang heeft, en dan nog durven ze vaak de hoofdweg niet oprijden.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Tomby schreef:Als ik op zo een plek stop, moet ik al echt tekens doen aan de stilstaande auto dat hij toch echt wel moet doorrijden want dat hij voorrang heeft, en dan nog durven ze vaak de hoofdweg niet oprijden.


Dat heeft niks met verkeersregels te maken maar met het feit dat de meerderheid van de Belgen gewoon slecht is opgeleid qua verkeer. Wij hebben een belachelijk systeem op dat vlak. Maar het wordt niet in vraag gesteld omdat elke jandoedel met een rijbewijs er van overtuigd is dat hij goed kan rijden. Zet ze echter naast een echte rij-instructeur en ze vallen allemaal geheid door de mand.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Tomby schreef:Verander de regeling dan gewoon dan die hoofdbaan ook effectief een voorrangsweg wordt he... Die situaties met kleine wegjes die voorrang-van-rechts krijgen op hoofdbanen is toch echt om problemen vragen.

Neen, dat is nou net de bedoeling, dat jij op die grotere baan wat rustiger rijdt omdat de zijbanen voorrang hebben, anders transformeert de "hoofdbaan" in een semi autostrade
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Jan28 is eigenlijk de enige die het bij het rechte eind heeft. De reden dat voorrang van rechts is ingevoerd is om het doorgaand verkeer af te remmen. Dat je telkens moet vertragen tot 20-30 km/u om te kijken of er iemand af komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

VOODOOS!L schreef:onlangs kwam ik deze site tegen http://theorie.tv/verkeersborden/J8-Gev ... -kruispunt, het bord dat wij zien al 'voorrang van rechts' kan blijkbaar ook de betekenis 'gevaarlijk kruispunt' hebben

ofwel is dat gewoon het geval in Nederland, want op andere (vlaamse) sites wordt dit bord dan weer wel als zijnde 'voorrang van rechts' aangegeven.


of wanneer de straat rechts slecht zichtbaar is of small is bv in op industrie wegen, waar sommige soms denken dat ze voorrang hebben omdat het zo'n grote brede straat is, .. en dan komt er zo'n smal weggetje op uit van rechts denken de meeste nogal gauw dat ze voorrang hebben.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Yep, da's oa de reden waarom ze bij ons de straat geen voorrangsweg hebben gemaakt, ondanks een kruispunt waarbij je voorrang van rechts moet verlenen en onmogelijk effectief kunt verlenen omdat deze zodanig haaks staat dat je te ver moet rijden om te kunnen zien wat er aan komt.

.. om het verkeer te vertragen en te vermijden dat de straat als sluipweg gebruikt wordt.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Sub Zero schreef:Jan28 is eigenlijk de enige die het bij het rechte eind heeft. De reden dat voorrang van rechts is ingevoerd is om het doorgaand verkeer af te remmen. Dat je telkens moet vertragen tot 20-30 km/u om te kijken of er iemand af komt.

Akkoord, maar dan vraag ik mij wel af wat de impact (op vlak van hot topics zoals verbruik en co2) is wanneer - nationaal - je op een hoofstraat lijkende weg je 5x kort naar elkaar moet serieus vertragen omdat daar een doodlopende zijstraat is (bvb woonwijk).
Sterk vertragen omdat je bvb niet altijd vanop voorhand kan zie of van die richting een auto komt (als iets op die hoeken van die zijstraat min of meer het zicht in die straat belemmerd wanneer je komt aangereden). Maar soms zie je je het uiteraard wel van 50 meter ver of van uit die zijstraat een auto komt aangereden of niet en je rijgedrag daarop aanpassen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Sinds wanneer wordt er dan rekening gehouden met verbruik en CO2 uitstoot van wagens bij beslissingen ivm verkeersveiligheid en voorrangen-van-rechts? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Sub Zero schreef:Sinds wanneer wordt er dan rekening gehouden met verbruik en CO2 uitstoot van wagens bij beslissingen ivm verkeersveiligheid en voorrangen-van-rechts? :)


Haha :)

Ook nog een goeie is zo van die zogenaamde groene golven, er zijn een paar plaatsen met net het omgekeerde! No matter hoe dat ge rijdt, ge zult altijd rood hebben...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Oa in Brussel doen ze dat expres, zogezegd om de auto te ontmoedigen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Inderdaad. Het omgekeerde is in Brugge waar, je kan bijna de hele ring afrijden als je je aan de snelheden houdt. Dan heb je altijd groen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Opus schreef:Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood is :)

Neen, het Tik forum is dood omdat al wat daar geschreven wordt, ook op UB staat, en het UB forum is gewoon veel groter dan het Tik forum.
Met andere woorden als je de objectieve vergelijking maakt, kan je beter naar het UB forum gaan dan naar het Tik forum.

Opus schreef:Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.

Ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij waarin ik iemand doorverwijs naar een ander forum.
Of nee, ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij, punt.
Veel succes...
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Bunga
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 nov 2010, 13:39

Opus schreef - Tik forum dood.
----------------------------------------------------------------
Momenteel 170 bezoekers op Tik forum
47 bezoekers op userbase.

Wil je elke dag de gegevens,zeg het maar.
Trouwens je kan het zelf toch zien.
http://www.tik.be/forum/index.php
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Grapjas: TIK stats zijn laatste 60 minuten, die van UB laatste 5. Maar ik nodig je uit daar te gaan en hier weg te blijven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

localhost schreef:
Opus schreef:Ik snap anders nu wel hoe het komt dat het Tik forum dood is :)

Neen, het Tik forum is dood omdat al wat daar geschreven wordt, ook op UB staat, en het UB forum is gewoon veel groter dan het Tik forum.
Met andere woorden als je de objectieve vergelijking maakt, kan je beter naar het UB forum gaan dan naar het Tik forum.

Opus schreef:Hij stuurt iedereen naar andere forums altijd hehe.

Ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij waarin ik iemand doorverwijs naar een ander forum.
Of nee, ik nodig u uit om op het Tik forum één forumpost te vinden van mij, punt.
Veel succes...


Booehoooee als ge al uw berichten hebt verwijderd op dat stukje forum is het niet moeijlijk heh dat er niets meer te vinden is.
Wel zwaar belachelijk dat je al uw berichten verwijderd hebt maar ja.
Ma goe dat is allemaal zwaar offtopic feitenlijk.
En het is niet goed om over de doden te praten eigenlijk dus is het beter om het tik forum lekker verder te laten dood wezen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”