PFSense + Linksys ATA VoIP instellingen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste userbasers, en vooral pfsense gebruikers :)

Ik heb momenteel op mijn pfsense router 2 WAN's aangesloten gekregen : Dommel Speedconnect Plus en Belgacom Favorite.
Hierbij maakt de pfsense router een directe PPPOE verbinding, en word de vdsl modem dus enkel als modem gebruikt.

IP van pfsense router = 10.0.0.1
IP van Linksys PAP2T (VoIP ATA) = 10.0.0.3

Eerder werd mij hier aangeraden om de routerfunctie van mijn VDSL modem uit te zetten en dat waarschijnlijk VoIP wel zou lukken. Helaas is dit niet het geval : uitgaande gesprekken (van mij naar elders) lukt perfect, inkomende gesprekken niet. Als ik een connectie maak met de softphone x-lite, dan krijg ik zowel inkomende als uitgaande gesprekken perfect binnen. Er moet dus ergens een probleem liggen aan de ATA.

Ik heb hiervoor reeds contact opgenomen met weepee zelf, en kreeg daar volgend antwoord. Echter heeft dit mij geen stap verder geholpen, daar ik niks van speciale traffic zag onder wireshark. Misschien dat jullie een idee hebben?
Dat licht aan uw setup,
best even kijken wat uw ATA antwoord op de INVITE requests ...
waarsch declined hij ... en dat triggerd deze boodschap (die u trouwens
kunt aanpassen via de klantentool)

Best even kijken met wireshark of iets dergelijks ...
van wat er gebeurd bij een inkomende oproep,

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

krisken schreef: uitgaande gesprekken (van mij naar elders) lukt perfect, inkomende gesprekken niet. Als ik een connectie maak met de softphone x-lite, dan krijg ik zowel inkomende als uitgaande gesprekken perfect binnen.
Inkomende gesprekken: wat gebeurt er ?
- krijgt WeePee geen verbinding met de ATA (m.a.w WeePee "vindt" de ATA niet) ?
- of krijg je wel contact, maar kan je mekaar niet horen ?

- In de WeePee usertool kan je ook zien via welke SIP poort je ATA bij WeePee registreert (zal wellicht geen 5060 zijn wegens de NAT door pfsense router). Vergelijk dit eens met de poorten wanneer je via X-Lite registreert.
- Probeer met en zonder STUN server (normaal met STUN gezien je ATA achter de NAT zit)
- Probeer met en zonder UPnP te activeren in ATA en/of pfsense (trial and error)
- Ik ben geen pfsense kenner, maar hoe werkt die loadbalancing tussen 2 ISP's ? Je pfsense krijgt dan 2 verschillende externe IP adressen .... via welke ISP registreert je ATA dan ? kan je dat instellen, of is dit random ? Hoe kan je er zeker van zijn dat het hele gesprek (dat over verschillende RTP poorten loopt) via dezelfde ISP loopt ? Of maakt dat niets uit ?
(sorry meer vagen dan antwoorden)
- Eventueel manueel de nodige SIP en RTP forwarden.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Hey Philippe,
Zoals gewoonlijk heb je door middel van je denkwijze ook bij mij wat vragen opgeroepen. Zo was ik er bvb niet van op de hoogte dat je dat kan zien op de usertool, zodadelijk ga ik dit dus zeker proberen! Ik _vermoed_ dat weepee geen verbinding krijgt met de ATA overigens...

Normaal kiest pfsense via welke isp je ATA registreert, maar je kan dit ook instellen (zo gaat bij mij bvb alle nieuwsgroepverkeer via dommel). Vind pfsense wel leuk om mee te spelen, en zou mij er graag verder in verdiepen, net als VoIP. Vandaar de vele vragen over beide onderwerpen ;)

PS
Deze informatie vind ik bij weepee (hij "ziet" de linksys dus wel precies?)

Let eveneens op het IP. Dit is idd het IP dat ik wens te gebruiken voor mijn VoIP!

Account Type: SIPTRUNK

Suported Codecs: g729,g723,speex,ilbc,gsm,g711,g726,g722,h264,h263

SIP TRUNK Username: [ Username ]
SIP TRUNK BACKUP Username: [ Username ]
SIP TRUNK Password: [ pass]

SIP SERVER: [ ssw9.brussels.weepee.org ]
SIP BACKUP SERVER: [ ssw0.bruges.weepee.org ]

STUN SERVER: [ stun1.weepee.org ] (enkel gebruiken indien echt noodzakelijk!)

Laatst geregisteerd op woensdag 6 oktober 2010, de volgende validering van de registratie is om 18:39:26 uur.
IP Adres: 91.182.156.??? Port: 18303 Last latency: 50ms
Provider (cached): 91.182.156.??? - Unknown Useragent (cached): Linksys/PAP2T-5.1.6(LS)

Huidige Switch: ssw9.brussels.weepee.org Huidige Backup Switch: .brussels.weepee.org
Laatst gewijzigd door krisken 06 okt 2010, 19:07, in totaal 1 gewijzigd.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Zet jij je paswoorden zomaar op een forum of heb je deze gewijzigd ??? Waarom heb je een trunk ipv een gewone account ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

VOiD schreef:Zet jij je paswoorden zomaar op een forum of heb je deze gewijzigd ??? Waarom heb je een trunk ipv een gewone account ?
VOiD
Bedankt om mij hier op te wijzen! Ik had eerst deze aangepast, maar blijkbaar heb ik de verkeerde versie gecopy/pasted! Bij deze meteen aangepast. Reden waarom het een trunk is : er komen +/- 25 nummers op in de toekomst, volgens een weepee medewerker was het dan beter een eigen asteriskcentrale te zetten en een trunk te nemen. Nu gaat alles van weepee rechtstreeks naar mij, doch in de toekomst zou ik deze laten toekomen op mijn eigen asteriskserver. Ikzelf heb 4 nummers, doch een paar VZW's waar ik lid van ben zitten hierop ook met meerdere nummers...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”