Telenet vermeldt geen enkele cijfers (zoals jouw verbruik tov gemiddeld verbruik alle gebruikers binnen jouw product) in hun meter.
Enkel een vage uitleg, geen exacte meetbare objectieve criteria.
Als je op verlaagde snelheid komt te staan, is de straf 512kbps op drukke momenten, en dit tot het einde van je aanrekeningsperiode.
Als Telenet wél "vrij downloaden" verbruiksstatistieken kan posten op deze website onder normale surfsnelheid, en het bijkomend volume tot het eind van de periode onder verlaagde snelheid), waarom kunnen ze dan niet op eenvoudig verzoek van hun klanten uw verbruik mededelen ? Door het posten op deze site van de top25 kunnen ze niet langer doen alsof ze geen statistieken hebben.
Nochtans zijn de voorwaarden duidelijk:
Waarom weigert telenet deze statistieken vrij te geven ? Mijn verzoek werd via volgende stappen ondernomen(1) De term "Vrij downloaden" betekent dat je een zeer grote hoeveelheid gegevens via het netwerk van Telenet kan doorsturen en ontvangen. Enkel bij buitensporig volumeverbruik waarbij het comfort van andere abonnees in het gedrang kan komen, zal Telenet je vragen je verbruik aan te passen.
Onder buitensporig volumeverbruik verstaan we verbruik dat minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.
(1) - telefonisch: kunnen het niet zien, enkel de laatste dagen
(2) - via klachtenformulier/e-mail: standaard mail uitleg telemeter, nog steeds niet het gevraagde
(3) - via aangetekend schrijven, reactie: standaard mail uitleg telemeter, alweer niet het gevraagde
Volgens mijn juridische info moet Telenet zich aan de voorwaarden houden: de gebruiker MOET dit kunnen opvragen en Telenet moet dit vrijgeven, anders kan Telenet de gebruikers bedriegen gezien er geen enkele controle mogelijk is.
Verder zijn termen zoals "aanzienlijk meer" en "overdreven hoog in vergelijking met wat typerend is voor uw internetabonnement" vage en niet falsifieerbare claims, en daarom onbewijsbaar noch weerlegbaar.
Het enige wat mij intereseert is:
mijn verbruik is X sinds het begin van de aanrekeingsperiode
het gemiddeld verbruik van alle abonnees van mijn internetproduct is Y
als X > 2*Y dan is verlaagde snelheid gerechtvaardigd, anders geniet ik van de normale snelheid
Hoe kan je anders weten of telenet het spel fair speelt ? Dat is momenteel dus onmogelijk met het huidige systeem en we kunnen ervan uitgaan dat Telenet niet van plan is zich aan de voorwaarden te houden.