Waarom weigert Telenet jouw exact verbruik mede te delen ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Surfers onder het vrij downloaden systeem hebben momenteel een vage telemeter met 9 vage standen.
Telenet vermeldt geen enkele cijfers (zoals jouw verbruik tov gemiddeld verbruik alle gebruikers binnen jouw product) in hun meter.
Enkel een vage uitleg, geen exacte meetbare objectieve criteria.

Als je op verlaagde snelheid komt te staan, is de straf 512kbps op drukke momenten, en dit tot het einde van je aanrekeningsperiode.

Als Telenet wél "vrij downloaden" verbruiksstatistieken kan posten op deze website onder normale surfsnelheid, en het bijkomend volume tot het eind van de periode onder verlaagde snelheid), waarom kunnen ze dan niet op eenvoudig verzoek van hun klanten uw verbruik mededelen ? Door het posten op deze site van de top25 kunnen ze niet langer doen alsof ze geen statistieken hebben.

Nochtans zijn de voorwaarden duidelijk:

(1) De term "Vrij downloaden" betekent dat je een zeer grote hoeveelheid gegevens via het netwerk van Telenet kan doorsturen en ontvangen. Enkel bij buitensporig volumeverbruik waarbij het comfort van andere abonnees in het gedrang kan komen, zal Telenet je vragen je verbruik aan te passen.

Onder buitensporig volumeverbruik verstaan we verbruik dat minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.


Waarom weigert telenet deze statistieken vrij te geven ? Mijn verzoek werd via volgende stappen ondernomen

(1) - telefonisch: kunnen het niet zien, enkel de laatste dagen
(2) - via klachtenformulier/e-mail: standaard mail uitleg telemeter, nog steeds niet het gevraagde
(3) - via aangetekend schrijven, reactie: standaard mail uitleg telemeter, alweer niet het gevraagde

Volgens mijn juridische info moet Telenet zich aan de voorwaarden houden: de gebruiker MOET dit kunnen opvragen en Telenet moet dit vrijgeven, anders kan Telenet de gebruikers bedriegen gezien er geen enkele controle mogelijk is.

Verder zijn termen zoals "aanzienlijk meer" en "overdreven hoog in vergelijking met wat typerend is voor uw internetabonnement" vage en niet falsifieerbare claims, en daarom onbewijsbaar noch weerlegbaar.

Het enige wat mij intereseert is:

mijn verbruik is X sinds het begin van de aanrekeingsperiode
het gemiddeld verbruik van alle abonnees van mijn internetproduct is Y

als X > 2*Y dan is verlaagde snelheid gerechtvaardigd, anders geniet ik van de normale snelheid

Hoe kan je anders weten of telenet het spel fair speelt ? Dat is momenteel dus onmogelijk met het huidige systeem en we kunnen ervan uitgaan dat Telenet niet van plan is zich aan de voorwaarden te houden.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 27 aug 2010, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
znoppels
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 nov 2003, 21:00
Locatie: Strombeek
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

wordt het geen tijd om naar een serieuze provider over te stappen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Lijkt me ook.
Mijn brief ligt klaar.

't Is al jaren zuigen met die limieten.

Genoeg is genoeg.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 op 27 aug 2010, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

znoppels schreef:wordt het geen tijd om naar een serieuze provider over te stappen?


Belgacom zit te ver ... en levert hier max 4 mbps over DSL
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

ub4b schreef:Belgacom zit te ver ... en levert hier max 4 mbps over DSL

't Ja, dan hebben ze jouw bij je p**tje. 8)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik stel voor dat iedereen die op verlaagde snelheid staat, de helpdesk lastig valt met een bericht zoals hierna volgend:

Ik kan mij onmogelijk akkoord verklaren met vage niet falsificeerbare termen vermeld in uw geautomatiseerde e-mails zoals "aanzienlijk meer" en "overdreven hoog in vergelijking met wat typerend is voor uw internetabonnement", en dit met betrekking tot mijn internet verbruik.

Ik wens geen standaard antwoord te ontvangen over de werking van de telemeter, maar concrete cijfers die contractueel rechtvaardigen dat ik door telenet op een verlaagde snelheid ben geplaatst sinds DD/MM/JJ.

Concreet wens ik dus die cijfers op te vragen die mij in staat stellen om de voorwaarden van "vrij downloaden" op objectieve manier te controleren, zodat de contractuele clausule

"verbruik dat minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct"

geverifiëerd kan worden en dus van toepassing is.


Bij deze net gedaan. Er is ondertussen ook nog een klacht hierrond lopend bij de ombudsdienst.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

ub4b schreef:
znoppels schreef:wordt het geen tijd om naar een serieuze provider over te stappen?


Belgacom zit te ver ... en levert hier max 4 mbps over DSL


Das toch 8 keer sneller dan je huidige Telenet verbinding nu ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Avenger 2.0 schreef:
ub4b schreef:
znoppels schreef:wordt het geen tijd om naar een serieuze provider over te stappen?


Belgacom zit te ver ... en levert hier max 4 mbps over DSL


Das toch 8 keer sneller dan je huidige Telenet verbinding nu ;)


Waar, maar ik betaal geen 70 EUR nu om op 512kpbs gezet te worden, en Telenet weigert om cijfers mede te delen.
Er is geen enkele manier om te controleren of telenet het spel ook fair speelt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

ub4b schreef:Er is geen enkele manier om te controleren of telenet het spel ook fair speelt.


Aangezien we hier over Telenet spreken kan je hieruit wel je conclusies trekken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

gm123 schreef:
ub4b schreef:Er is geen enkele manier om te controleren of telenet het spel ook fair speelt.


Aangezien we hier over Telenet spreken kan je hieruit wel je conclusies trekken.


Mijn buurvrouw is Belgacom agente. Pas in 2012 gaat Belgacom deze regio upgraden, dus momenteel zit ik vast aan de unfaire praktijken van Telenet.
Pulse
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jul 2010, 16:40

Een tijd geleden heeft de vrouw aan de telefoon na lang klagen een telefoonnummer gegeven waarmee je je verbruik kon checken en ze gaven het verbruik wel op dat nummer. Straks zal ik nog wel eens zien of ik dat nummer hier nog heb liggen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ub4b schreef:Bij deze net gedaan. Er is ondertussen ook nog een klacht hierrond lopend bij de ombudsdienst.


Amai, op mijn vraag om mijn verbruiksstatistieken mede te delen, antwoorden ze doodleuk dat het bij de ombudsdienst zit.

Beste mijnheer XXXXX,


U stuurde ons een e-mail over vrij downloaden.

Uw dossier wordt momenteel door Mediation behandeld.

Indien u hierover meer wenst te weten moet u contact opnemen met de ombudsdienst. Deze zal u meer informatie hierover kunnen geven.

Wij hopen alvast dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven en wensen u nog een fijne dag.


Met vriendelijke groeten,



't ja wat wil je Telenet, als je weigert om de cijfers vrij te geven, zelfs na een verzoek per aangetekend schrijven, dan moeten we wel als klant langs de ombudsdient.
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Zomaar een gedachte: het zoù kunnen dat het "gemiddelde van het verbruik van abonnees met jouw abonnementsformule" heel erg lààg is, en het dubbel daarvan dus ook. Misschien houdt Telenet die info voor zich, omdat (bijvoorbeeld) de gemiddelde fibernetter maar 50 of 70 gig per maand haalt, en openlijk zeggen dat je dan voor 100 of 140 gig 99 euro van de fibernetter wil losweken, zou niet goed bekken. Anderzijds is de gehanteerde aanpak een stok achter de deur àls dat gemiddelde door omstandigheden (welke??) plots zou aantrekken. Nog anderzijdser: àls het gemiddelde laag ligt, moet de infrastructuur het allemaal vlotjes aankunnen, en hebben 'strafmaatregelen' voor die enkele uitzonderingen geen zin.

Zoals ik zei: 't is maar een gedachte. Ik probeer de geheimzinnigdoenerij van Telenet te begrijpen, da's al. Het leven zou natuurlijk veel eenvoudiger worden als ze gewoon, net als vroeger, het individuele verbruik tot op de megabyte nauwkeurig zouden meedelen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

deludo schreef:Zomaar een gedachte: het zoù kunnen dat het "gemiddelde van het verbruik van abonnees met jouw abonnementsformule" heel erg lààg is, en het dubbel daarvan dus ook. Misschien houdt Telenet die info voor zich, omdat (bijvoorbeeld) de gemiddelde fibernetter maar 50 of 70 gig per maand haalt, en openlijk zeggen dat je dan voor 100 of 140 gig 99 euro van de fibernetter wil losweken, zou niet goed bekken. Anderzijds is de gehanteerde aanpak een stok achter de deur àls dat gemiddelde door omstandigheden (welke??) plots zou aantrekken. Nog anderzijdser: àls het gemiddelde laag ligt, moet de infrastructuur het allemaal vlotjes aankunnen, en hebben 'strafmaatregelen' voor die enkele uitzonderingen geen zin.

Zoals ik zei: 't is maar een gedachte. Ik probeer de geheimzinnigdoenerij van Telenet te begrijpen, da's al. Het leven zou natuurlijk veel eenvoudiger worden als ze gewoon, net als vroeger, het individuele verbruik tot op de megabyte nauwkeurig zouden meedelen...


Is inderdaad een mogelijkheid dat Telenet meer geeft dan wat in hun voorwaarden staat alvorens mensen op smallband te gooien, maar met de vage telemeter is er geen enkele manier om zoiets te controleren. En het is niet fair voor nieuwe klanten die in de illusie stappen, en telenet plots de stok te voorschijn haalt en na het binnenhalen van voldoende klanten die 2x zou toepassen.

Wat ze nu doen is verre van transparant. Het enige wat veel mensen hier verwachten is dat telenet het spel ook fair speelt, en transparanter omgaat met het fair use systeem.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Mijn gok:

Telenet heeft van het begin aangegeven dat de FUP voornamelijk afhankelijk is van waar je woont. Of daar veel "zware gebruikers" zijn of niet. (Waarschijnlijk omdat ze capaciteitsproblemen hebben van de klanten tot aan de centrale, en vanaf daar niet meer?)

Dus: mochten ze voor iedereen hun verbruik erbij zetten dan weten ze ondertussen maar al te goed dat via Web 2.0 iedereen zijn resultaten gaat vergelijken en dan gaat afkomen met "ah maar gebruiker x mag y meer data verzetten dan mij, met hetzelfde abonnement, dan heb ik daar ook recht op!1".
Op deze manier willen ze dus (again: volgens mij) vermijden dat hun helpdesk met zulke vragen overstelpt wordt als er geen pasklaar antwoord is hoeveel een klant kan verbruiken zonder verzadiging te veroorzaken op die bepaalde node.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

jorgo schreef:Mijn gok:

Telenet heeft van het begin aangegeven dat de FUP voornamelijk afhankelijk is van waar je woont. Of daar veel "zware gebruikers" zijn of niet. (Waarschijnlijk omdat ze capaciteitsproblemen hebben van de klanten tot aan de centrale, en vanaf daar niet meer?)

Dus: mochten ze voor iedereen hun verbruik erbij zetten dan weten ze ondertussen maar al te goed dat via Web 2.0 iedereen zijn resultaten gaat vergelijken en dan gaat afkomen met "ah maar gebruiker x mag y meer data verzetten dan mij, met hetzelfde abonnement, dan heb ik daar ook recht op!1".
Op deze manier willen ze dus (again: volgens mij) vermijden dat hun helpdesk met zulke vragen overstelpt wordt als er geen pasklaar antwoord is hoeveel een klant kan verbruiken zonder verzadiging te veroorzaken op die bepaalde node.


Als dat klopt, dan zijn hun voorwaarden vals, daar staat namelijk dat ze het vergelijken met het gemiddeld verbruik van ALLE users met je product, niet in jouw node/regio. Gezien telenet zo lastig doet om cijfers vrij te geven over je eigen verbruik is er toch een serieus vermoeden dat ze zaken achterhouden en niets is wat het lijkt.

Je weet dus eigenlijk nooit waarvoor je betaald
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

Als ik het goed begrijp dan komen de regio's waar nu al veel telenetters zitten,en er daar nog nieuwe klanten bij komen,binnenkort nog sneller op smalband.

Dat ze dan bekend maken,welke rigio's dit zijn.

Telenet laat nu je fair kant eens zien,en publiceer deze Regio's .Liefst op jullie reclame boodschappen in de kranten.
en op dit forum natuurlijk ook.
Dan weten er vele waaraan.
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker op 01 sep 2010, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Jullie zijn leugens aan het verspreiden....
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

iceke schreef:Jullie zijn leugens aan het verspreiden....


er staat duidelijk "als dat"

en aangezien Telenet weigert om cijfers mede te delen, mogen we minstens vermoeden dat er zaken zijn die het daglicht niet mogen zien
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Leugens?

jorgo schreef:Mijn gok:


Dat Rikkyrocker dit meteen als algemeen geldende waarheid gaat zien en al meteen om actie vraagt, is omdat hij mijn post niet goed gelezen heeft...

Ik ben geen expert maar ik speculeer op basis van eerder gelezen informatie over het Telenet netwerk. Graag zou ik weten of mijn denkwijze klopt, mensen die kennis van zaken hebben: gelieve mij te verbeteren!

Wat ub4b ook zegt dus :wink:
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

Van die regio's moet je niet te veel geloven,bewijzen moeten ze laten zien.Maar dat doen ze niet.
Waarom iedereen aanbevelen om over te stappen naar Fibernet.
Dan wordt hun netwerk nog harder belast.Want daar maken ze reclame over, grote bestanden snel binnen te halen.
Waarom overstappen op fibernet als je de helft van de rit,aan de kant moet gaan staan?
Terwijl de lagere abonees je voorbijsteken?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wel die regionale problemen ervaart een xDSL provider ook, en bij mijn weten nog erger dan telenet. Telenet doet aktief iets aan de snelheid om elk abonee een snelle verbinding te geven. Heb je een wat tragere verbinding bij xDSL, dan zeggen ze gewoon dat het komt omdat je te ver van de node zit, en je aanvaart dat, omdat dit probleem je van in het begin ook door een xDSL provider word meegedeeld. Zelf heb ik het vermoeden dat ook andere providers niet volledig correct zijn in hun communicatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Rikkyrocker schreef:Van die regio's moet je niet te veel geloven,bewijzen moeten ze laten zien.


Sinds de invoering van de FUP merk ik tijdens de piekperiodes toch ernstige snelheidsdalingen (tot meer dan 50%). Dat men dus overbelast nodes heeft valt zeker niet te ontkennen (al doet men dat echter wel).

Rikkyrocker schreef:Waarom iedereen aanbevelen om over te stappen naar Fibernet.


Voor zover ik weet laat men slechts een beperkt aantal Fibernet klanten per node toe.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

iceke schreef:Jullie zijn leugens aan het verspreiden....


@ub4b
@Jorgo

uit de telenet faq over vrij downloaden :

Is mijn woonplaats bepalend voor hoeveel ik kan downloaden?

Nee, je woonplaats heeft geen invloed op vrij downloaden. Om het surfcomfort van alle internetabonnees in goede banen te leiden, bekijkt Telenet het volledige netwerk en niet de plaatselijke infrastructuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:uit de telenet faq over vrij downloaden :


En jij gelooft alles wat TN schrijft ? Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is dat er per node nooit exact evenveel internet gebruikers zitten, laat staan mensen men hetzelfde abonnements type, en al helemaal niet met hetzelfde gedrag (veel/weinig downloaden).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”