Welke VDSL2-modem??

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Hoi UB'ers...

Na lang zoeken en overleggen met mezelf en een aantal tabelletjes in OpenOffice zou voor mij Edpnet de goedkoopste provider zijn: VDSL + Telephony + Plus pack... Leuke down- en uploadsnelheden, maar iets inboeten aan het volume dat ik nu heb (200 GB bij Yabu)... Maar wel gratis bellen 24/7 naar vaste lijnen, iets wat de madam wel zal appreciëren...

Maar... Welke modem/router zou ik best gaan gebruiken... Bij dit abbo mag men vrij kiezen, maar Edpnet biedt een modem aan tegen 119€ ? Dit zou een Sagem zijn, MAW dezelfde als Dommel. Nu kan ik via een vriend een B-box (met VDSL, dus zal wel een B-box2 zijn) kopen voor een prijsje. Anderzijds kost een AVM Fritzbox VDSL al gauw een kleine 200€ als men er één wil met Voip.

Is de B-box2 flashbaar, MAW kan je daar ondertussen de originele software opzetten (zodat je alles zelf kan beheren en OA de USB-poort als server gebruiken) of is daar nog geen vooruitgang?? Of toch beter gaan voor een Sagem Fast of beter een Fritzbox??

Graag jullie (ongezouten) mening, indien nodig zelfs over mijn providerkeuze, er is nog niks getekend.... :)

KRL



Edit: paar typfAUtjes verwEIderT :) )
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Fritzbox kan NIEMAND garanderen dat dat gaat werken.
BBox2 of Sagem is de enige modem die gebruikt mag worden.
Je kan er natuurlijk wel een fritzbox achter hangen en een PPPoE-sessie met starten, zo heb je terug je vrijheid.
Weet niet of je de geavanceerdere functies effectief zoekt te gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- Als je goedkoop een 2de-handse BBox2 op de kop kan tikken, dan zou ik hiervoor gaan.
- Als je dan toch meer geavanceerde routerfuncties nodig hebt, dan kan je een goede router achter die BBox2 zetten, die een eigen PPPoE verbinding maakt. BBox2 wordt dan alleen als pure VDSL2 modem gebruikt.
- Nadeel is natuurlijk wel 2 toestellen, waar het eigenlijk met één zou kunnen, maar dan heb je iets wat je naar eigen believen kan instellen. Misschien heb je nog een router liggen die je kan gebruiken.
- Als je toch een FritzBox wil, dan kan je beter een goedkopere FritzBox (7170, 7270) achter de Sagem hangen, want die VDSL2 FritzBox is tot op heden - bij mijn weten - nog niet getest op het Belgisch vdsl2 netwerk.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

KRL100 schreef:Maar... Welke modem/router zou ik best gaan gebruiken... Bij dit abbo mag men vrij kiezen, maar Edpnet biedt een modem aan tegen 119€ ? Dit zou een Sagem zijn, MAW dezelfde als Dommel. Nu kan ik via een vriend een B-box (met VDSL, dus zal wel een B-box2 zijn) kopen voor een prijsje. Anderzijds kost een AVM Fritzbox VDSL al gauw een kleine 200€ als men er één wil met Voip.

Op de Scarlet vdsl/bbox2 modem zit er ook VOIP hoor...of bedoel je dit niet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Op de Scarlet vdsl/bbox2 modem zit er ook VOIP hoor...of bedoel je dit niet?


Ja dat bedoel ik net; als je een VDSL-modem-router zoekt met VoIP geïntegreerd dan lig je rap aan een kleine 200€, deze B-Box2 heeft dat alles meteen ingebouwd, en als ik die kan kopen voor een prijsje (40-45€) dan is dat misschien de nadelen wel waard... Zeker als ik de firmware zou kunnen flashen van de BB2... Daar heb ik echter nog géén antwoord op mijn vraag, is er iemand die weet of dat ondertussen kan, de originele FW op de B-box2 terugzetten...??

Indien dit niet zou kunnen zou ik eerder opteren voor een Fritzbox 7570, meteen met 3G, questie van als 'Tinternet' nog eens plat ligt ik gewoon mijn Sim-kaartje in de modem pleur en er verder niks aan het handje is... Of als SMS-backup met UPS, voor de alarmcentrale...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

KRL100 schreef:
Op de Scarlet vdsl/bbox2 modem zit er ook VOIP hoor...of bedoel je dit niet?


Ja dat bedoel ik net; als je een VDSL-modem-router zoekt met VoIP geïntegreerd dan lig je rap aan een kleine 200€, deze B-Box2 heeft dat alles meteen ingebouwd, en als ik die kan kopen voor een prijsje (40-45€) dan is dat misschien de nadelen wel waard... Zeker als ik de firmware zou kunnen flashen van de BB2... Daar heb ik echter nog géén antwoord op mijn vraag, is er iemand die weet of dat ondertussen kan, de originele FW op de B-box2 terugzetten...??

Indien dit niet zou kunnen zou ik eerder opteren voor een Fritzbox 7570, meteen met 3G, questie van als 'Tinternet' nog eens plat ligt ik gewoon mijn Sim-kaartje in de modem pleur en er verder niks aan het handje is... Of als SMS-backup met UPS, voor de alarmcentrale...


Wat bedoel je met de "originele firmware"
De firmware gemaakt door sagem, en niet door belgacom zeker?
Neen, helaas helaas is dit niet mogelijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KRL100 schreef:Indien dit niet zou kunnen zou ik eerder opteren voor een Fritzbox 7570, meteen met 3G, questie van als 'Tinternet' nog eens plat ligt ik gewoon mijn Sim-kaartje in de modem pleur en er verder niks aan het handje is... Of als SMS-backup met UPS, voor de alarmcentrale...

Zoals eerder gemeld zijn er (nog) geen garanties dat de FritzBox 7570 het doet op het Belgisch VDSL platform.
Als de 3G van de FritzBox jou bekoort, dan zou ik misschien:
- een 2de-handse BBox2 op de kop tikken (als je die kan krijgen voor 40-50€ zoals je suggereerde)
- en een 2de-handse FritzBox 7270 bijvoorbeeld, die heeft ook de 3G ondersteuning- voor als je Bbox2 of je internet provider het laat afweten (max 140€) ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe.deleye schreef:
KRL100 schreef:Indien dit niet zou kunnen zou ik eerder opteren voor een Fritzbox 7570, meteen met 3G, questie van als 'Tinternet' nog eens plat ligt ik gewoon mijn Sim-kaartje in de modem pleur en er verder niks aan het handje is... Of als SMS-backup met UPS, voor de alarmcentrale...

Zoals eerder gemeld zijn er (nog) geen garanties dat de FritzBox 7570 het doet op het Belgisch VDSL platform.
Als de 3G van de FritzBox jou bekoort, dan zou ik misschien:
- een 2de-handse BBox2 op de kop tikken (als je die kan krijgen voor 40-50€ zoals je suggereerde)
- en een 2de-handse FritzBox 7270 bijvoorbeeld, die heeft ook de 3G ondersteuning- voor als je Bbox2 of je internet provider het laat afweten (max 140€) ...
Philippe.


En toch vraag ik me af... Wat kan je met 1 Gb van Mobile Vikings doen, met mijn surfgedrag (neen geen downloads), houd ik dat waarschijnlijk nog geen 2 dagen vol met mijn broer :p
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

honda4life schreef:En toch vraag ik me af... Wat kan je met 1 Gb van Mobile Vikings doen, met mijn surfgedrag (neen geen downloads), houd ik dat waarschijnlijk nog geen 2 dagen vol met mijn broer :p
je zal dat surfgedrag dan wel even moeten moeten aanpassen, en blij zijn dat je nog de elementaire dingen zal kunnen doen. het leven is meer dan afwassen alleen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

xenne schreef: je zal dat surfgedrag dan wel even moeten moeten aanpassen, en blij zijn dat je nog de elementaire dingen zal kunnen doen. het leven is meer dan afwassen alleen

Ja, die 3G optie op de nieuwe FritzBoxen is er natuurlijk niet om rustig verder te kunnen blijven surfen.
Maar je telefoon blijft tenminste werken (in en uit), en je kan toch nog je belangstrijkste e-mails opvragen ...
Dus een nood optie (filmkes downloaden is er natuurlijk niet meer bij ;)).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:
xenne schreef: je zal dat surfgedrag dan wel even moeten moeten aanpassen, en blij zijn dat je nog de elementaire dingen zal kunnen doen. het leven is meer dan afwassen alleen

Ja, die 3G optie op de nieuwe FritzBoxen is er natuurlijk niet om rustig verder te kunnen blijven surfen.

mijne 7270 is van april 2009....moet je er dan een simkaart lezer aanhangen of zo?
update.....je kan zo'n usb sticks kopen die uw sim lezen.....(vodafone 3G of dergelijke....wel niet simlocked)

bestaat er ergens handleiding (screenshots) om 7270 achter de sagem f@st router te hangen, en zo meerdere sips te kunnen gebruiken?
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”