Configuratie telefonie met andere router die PPPoE doet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Hi

Na mijn vorige problemen met de SAGEM router (zie viewtopic.php?f=44&t=26602), heb ik dus een andere router opgezet die de PPPoE opzet. De SAGEM werkt dus nog enkel als modem.

Maar ik krijg de telefonie niet aan de praat. De telefonie instellingen zijn ongewijzigd tegenover de situatie waarbij de SAGEM ook de PPPoE tot stand bracht. Nu heb ik vooral twijfels over de interface die ik moet kiezen voor de telefonie.

Volgens de voorheen werkende configuratie moet dat ppp0 zijn (en ook volgens de EDPNet wiki http://nl.wiki.edpnet.be/index.php?titl ... nstalleren); Andere opties zijn br0 of eth1.20.

Ik heb LINE0 mijn inziens correct geconfigureerd en ik verwacht daar bij "Registration status :" één van de volgende waarden
- Uitgeschakeld (Dis abled)
- Bezig met registreren (Registering)
- Ingeschakeld (Up) en Fout (Error)

Maar bij mij staat er NIKS :?

Iemand tips voor deze setup ?

Ik heb screenshots van de config aan dit bericht attached.

Thx,

Koen
Bijlagen
telephone-notworking-2.png
line configuratie
(191.78 KiB) 35 keer gedownload
telephone-notworking-1.png
telefoon configuratie
(265.28 KiB) 30 keer gedownload
Afbeelding
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Ok, volgens de andere posts moet de SAGEM dus ook nog steeds een PPPoE opzetten,
ik zal dat eens testen.

Koen
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koma schreef:Ok, volgens de andere posts moet de SAGEM dus ook nog steeds een PPPoE opzetten,
ik zal dat eens testen.

Inderdaad, edpnet telefonie gaat via het internet. De Sagem moet dus gelijktijdig ook een PPPoE sesie hebben om een publiek IP te krijgen. Je hoeft dus NIETS te wijzigen op de Sagem in vergelijking met je oude situatie.
Het enige eschil is dat je nu een router hebt die paralel een tweede PPPoE sessie opbouwt.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Ok, got it; alles werkt nu;

2de PPPoE connectie via router, met degelijke port forwarding en andere functies; Geen SAGEM meer nodig om mijn intern netwerk te configgen.
orignele PPPoE ook geconnecteerd om VOIP te voorzien, telefoon werkt;

thx for all the help, vooral deepke

K.
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

koma schreef:Ok, got it; alles werkt nu


kan je wat screenshots tonen, wat je aan de sagem F@st router aanpast? ik zou ook graag mijn fritzbox achter de sagem zetten.....

Hoe moet ik fritz configureren...

of kan ik mits wat zoekwerk de oplossing hier vinden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:kan je wat screenshots tonen, wat je aan de sagem F@st router aanpast? ik zou ook graag mijn fritzbox achter de sagem zetten.....
Hoe moet ik fritz configureren...

* Aan de Sagem moet er niets gewijzigd worden. PPPoE passtrough is standard actief.
* Voor de FritzBox instellingen kan je misschien de volgende topic eens doorlezen:
viewtopic.php?f=83&t=24653#p306559 (FritzBox achter Bbox2)
samengevat:
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort.
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internet via LAN1" (om ADSL gedeelte uit te schakelen)
- Hieronder kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "PPPoE" en je DSL login gegevens invullen, en je internetsnelheid (dit voor de QoS)
- Eventueel kiezen voor een automatische disconnect iedere 24 uur (vb 's nachts).

Van zodra je bevestigt, zal de FritzBox nu, via de BBox2, een eigen PPPoE verbinding opbouwen. De FritzBox blijft bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1) en je eigen lokaal netwerk moet je dan natuurlijk achter de FritzBox aansluiten...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:
satsurfer schreef:kan je wat screenshots tonen, wat je aan de sagem F@st router aanpast? ik zou ook graag mijn fritzbox achter de sagem zetten.....
Hoe moet ik fritz configureren...


- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort.

wat ben jij een crack!
maar heb geen Bbox maar Sagem F@st.... :oops:

dus met wat puzzelen....:
LAN4 fritzbox (bij LAN1 heb ik geen toegang tot fritz!?) op LAN1 sagem router aangesloten
LAN2 sagem naar PC

Update 1 u. later....
dus LAN1 fritz aan LAN1 sagem (evt ook vermelden?)
LAN 4 fritz naar PC (dat stond bij U niet vermeld)

philippe.deleye schreef:- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internet via LAN1" (om ADSL gedeelte uit te schakelen)
- Hieronder kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "PPPoE" en je DSL login gegevens invullen, en je internetsnelheid (dit voor de QoS)
- Eventueel kiezen voor een automatische disconnect iedere 24 uur (vb 's nachts).
Philippe.

dit is gelukt.....

outgoing calls toont hij niet in fritz (incoming wel)?
caller-ID komt er ook weer op.....(iets later dan vroeger heb ik indruk)

nu bij edpnet sta ik ook online...dus prima....weeral 1000X merci om een simpele ziel zoals mij te helpen! :banana:

'k zou U een pint trakteren....maar tot op heden gaat dit nog niet via internet :-D

nu ga ik slapen!.....wat laat.....(gelukkig niet gaan werken morgen) :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef: wat ben jij een crack!

Merci voor 't complimentje.
Een crack ben ik zeker niet, ik leer hier ook iedere dag bij van de echte cracks ;).
Voip en FritzBox zijn gewoon een beetje mijn hobby geworden, en wegens (te vroeg) pensioen heb ik nu wat (te veel) tijd om op Userbase te zitten ...

satsurfer schreef:Update 1 u. later....
dus LAN1 fritz aan LAN1 sagem (evt ook vermelden?)
LAN 4 fritz naar PC (dat stond bij U niet vermeld)

Daarom was het ook een "summary"
- LAN1 fritz aan LAN Sagem (had ik vermeld). Het maakt niet uit of dit LAN1 of LAN2 is van de Sagem.
- LAN4 fritz naar PC (ik had wel ergens vermeld dat je nu je intern netwerk achter de Fritz moet aansluiten). Het maakt niet uit of je nu LAN2, 3 of 4 van de Fritz gebruikt (alléén LAN1 is nu eigenlijk een WAN poort geworden)

satsurfer schreef:outgoing calls toont hij niet in fritz (incoming wel)?
caller-ID komt er ook weer op.....(iets later dan vroeger heb ik indruk)

Je FritzBox moet nu exact werken zoals vroeger op ADSL.
Het enige verschil is dat je de Sagem gebruikt als VDSL modem, in plaats van de Fritz.
Aan de telefoniekant is er niets gewijzigd, dus je outgoing calls moeten gewoon in de lijst komen (alléén als er geantwoord werd natuurlijk).

satsurfer schreef:....weeral 1000X merci om een simpele ziel zoals mij te helpen! :banana:
'k zou U een pint trakteren....maar tot op heden gaat dit nog niet via internet :-D

'k zal U mijn paypal account geven, dan kan je mij een virtueel pintje overschrijven, telkens als ik je een goede tip gegeven hebt :lol: .

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb nog een tip voor mensen die een VOIP router (FritzBox of andere) gebruiken achter de Sagem / Bbox2.
Als je de VOIP van uw provider (op de Sagem) wil combineren met andere VoIP providers (op je VOIP router) dan heb je een probleem dat je verschillende telefoontoestellen moet gebruiken:
een toestel hangt aan de Sagem/Bbox2 (incoming calls op je epdnet account)
een ander toestel hangt aan je FritzBox (in- en uitgaand verkeer via de alternatieve providers)

Je kan dit vermijden op volgende manieren:
1) Indien de provider de VOIP gegevens vrijgeeft (vb epdnet) dan kan je beter de VOIP van de Sagem/Bbox2 niet gebruiken, en deze VOIP account toevoegen aan de FritzBox. Dit geeft je de hoogste flexibiliteit (intern telefoneren tussen de aangesloten toestellen, doorverbinden, keuze van de lijn waarmee je belt enz ...)

2) Indien de provider de VOIP gegevens niet vrijgeeft (vb dommel), of de VOIP zit op een aparte VLAN (Scarlet, BGC i-Talk) dan moet je de Sagem/Bbox2 blijven gebruiken.
In dit geval kan je de telefoon-uitgang van de Sagem, verbinden met de telefoon-ingang van de FritzBox. In de FritzBox stel je deze dan in als "vaste telefoon" (de telefonie van je provider vervangt eigenlijk jouw vaste telefoon).
Op die manier heb je geen aparte toestellen nodig, en terug de volle flexibiliteit van de Fritz. Je kan daar ook instellen wanneer je wil bellen met de "vaste lijn" (jouw provider) of via "VOIP" (de alternatieve providers).
Inkomende gesprekken op de Sagem zullen dan bellen op de FritzBox ....

[EDIT - typfout punt 2 = "niet" vrijgeeft]
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 04 aug 2010, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Hi,

Ik heb zefl geen FritzBox maar een D-Link modem die de passthrough VSDL op de SAGEM opbouwt.

Telefonie heb ik rechtstreeks op de SAGEM geconfigureerd. Dus de SAGEM zet een tweede PPPoE verbinding voor de telefonie. Mijn telefoon die aan de SAGEM hangt, werkt ook prima.

Nu zou ik graag ook kunnen bellen met mijn PC.

Nu lukt het me niet om met een andere client applicatie op mijn laptop een VOIP connectie op te zetten. Heb al verschilliende programma's getest.
Is het correct dat EDPNet enkel een VOIP verbindingen toelaat over de VSDL verbinding waarop je je telefonie configureert ?
Ik heb in de algemene voorwaarden alleszins dit gelezen :

Nomadic use:
The Client shall not be entitled to use the EDPnet Internet telephony service at any location other than the location identified on the order. In the event that the Client changes his/her address (e.g. because of a move of residence), it shall be incumbent on him/her to inform EDPnet accordingly at least 15 business days in advance by means of a material traceable medium (e.g. notification by mail, fax, …).


Dus ik mag alleszins geen VOIP op mijn smartphone gebruiken :-/
Maar kan ik op mijn laptop geen client gebruiken? Of is het omdat ik twee PPPoE verbindingen gebruik, dat het niet werkt ?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kan je wat meer details geven ?
- Is je laptop verbonden met de Sagem, of met je D-link ?
- Is het jouw EDPNet VOIP dat je wil testen ?

[*] Als je laptop verbonden is met de Sagem zal je moeilijkheden ondervinden, gezien de Sagem voip blokkeert (poortconflict).
[*] Als je de EDPNet VOIP wil proberen op de laptop, terwijl je gelijktijdig nog aangemeld staat op de Sagem, is het mogelijk dat dit niet lukt, indien EDPNet dit niet ondersteunt (ze gaan er niet vanuit dat je registreert vanop 2 verschillende IP adressen). Je kan eventueel de PPPoE op de Sagem eens uitschakelen (tijdelijk) en dan proberen via de VOIP Client op je laptop.
[*] VOIP van een andere provider zou perfect moeten lukken achter je D-link.
[*] EDPNet laat geen VOIP registratie toe vanop een ander netwerk (tenzij ze het IP manueel whitelisten). Je gaat dus met je smartphone niet kunnen VOIPen, tenzij je toevallig op een EDPNet internetverbinding zit.
[*] Volgens de voorwaarden in je quote laat EDPNet blijkbaar geen nomadisch gebruik toe. Volgens mij is dit een juridische clausule om problemen te vermijden in geval van noodoproepen. Door nomadisch gebruik te verbieden kunnen zij niet aansprakelijk gesteld worden indien hulpdiensten naar het verkeerde adres gestuurd worden. Trouwens, nomadisch gebruik is reeds technisch zeer beperkt, gezien je het alleen zou kunnen gebruiken vanop een andere EDPNet aansluiting (als je bijvoorbeeld in je Belgisch vakantieverblijf ook EDPNet zou hebben, dan zou je daar theoretsich wel kunnen VOIPen).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

- De laptop is verbonden via de D-LINK
- Ik wil EDPNet telefonie gebruiken
- De SAGEM heeft ook VOIP geconfigureerd via eigen PPPoE

Dat is precies wat ik ook denk, namelijk dat ze geen tweede client app toelaten als de SAGEM reeds voor telefonie is configged;
Ik zal binnenkort eens testen door telefonie op de SAGEM uit te schakelen.

Het verbod op nomadisch gebruik is te belachelijk, het zou fantastisch zijn indien ik mijn GSM rekening zou kunnen ontlasten door VOIP te bellen via mijn smartphone. Dan hoef ik enkel nog een data-abonnement;
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

koma schreef:Het verbod op nomadisch gebruik is te belachelijk, het zou fantastisch zijn indien ik mijn GSM rekening zou kunnen ontlasten door VOIP te bellen via mijn smartphone. Dan hoef ik enkel nog een data-abonnement;

Dat zou afbreuk doen aan hun eigen mobiel telefonie product.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Dat zou afbreuk doen aan hun eigen mobiel telefonie product.



Wanneer bij een andere VOIP een abonnement zou nemen, dan kan ik toch ook die kosten omzeilen ? Ik ben trouwens geen klant voor mobilie telefonie bij EDPNet.
Met jouw redenering neem je een internet abonnement en betaal je 10 cent per e-mail die je verzendt of 15 cent per forum post ?

Je verstuurt uiteindelijk toch enkel data. Tenslotte betaal ik sowieso voor de mobiele connectie.

Dat er voor de "oude" data stromen nog zoveel geld gevraagd wordt, is enkel om de consumenten nog eens flink te pluimen.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koma schreef:Het verbod op nomadisch gebruik is te belachelijk, het zou fantastisch zijn indien ik mijn GSM rekening zou kunnen ontlasten door VOIP te bellen via mijn smartphone. Dan hoef ik enkel nog een data-abonnement;

Daar ga je toch moeten leren mee leven, dit zijn nu eenmaal de voorwaarden van dit abonnement, die je erbij moet nemen (niemand heeft je verplicht om bij hen internet + voip te nemen ;)).

Om VOIP te bellen via je smartphone zou ik je aanraden om een account te nemen bij een van de low-cost providers (vb PoivY). Hiermaa kan je binnen de freedays periode gratis bellen naar heel veel landen (vaste lijnen) en goedkoop naar gsms (binnen- en buitenland).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:Daar ga je toch moeten leren mee leven, dit zijn nu eenmaal de voorwaarden van dit abonnement, die je erbij moet nemen (niemand heeft je verplicht om bij hen internet + voip te nemen ;))

Philippe, ik had die voorwaarden niet gelezen :cry:
en ik vind...je neemt belpakket van 2000 minuten, en dan verbieden ze je -elders- op te gebruiken?!
Bij Belgian-Telecom was het dus ook Colt dat ze voor voip hadden, maar deze kon je wel elders gebruiken....
maar ja, die ISP bood dan andere problemen (lage snelheid, middelmatige helpdesk, 0 innovatie)


philippe.deleye schreef:Om VOIP te bellen via je smartphone zou ik je aanraden om een account te nemen bij een van de low-cost providers (vb PoivY). Hiermaa kan je binnen de freedays periode gratis bellen naar heel veel landen (vaste lijnen) en goedkoop naar gsms (binnen- en buitenland).

maar je kan niet gebeld worden FIX :oops:

dus met MVO sim is dit toch jammer.....

maar dan doe je best thuis de sagem uit? en hoe is de kwaliteit (Edge snel genoeg?)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:knip
Je kan dit vermijden op volgende manieren:
1) Indien de provider de VOIP gegevens vrijgeeft (vb epdnet) knip

2) Indien de provider de VOIP gegevens vrijgeeft (vb dommel)

moet punt 2 niet 'niet vrijgeeft' zijn?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

1) vanmorgen belt mijn dochter (6j) met vaste telefoon thuis naar mijn gsm via rynga (zonder dat ze het weet)

Ik leg af na gesprek....Ik weet niet of zij heeft afgelegd.....
probeer terug te bellen, maar beltoon wordt direct afgebroken, ook geen mailbox bericht of niets....
dacht eerst dat ze draadloze tlf niet had afgehaakt.

thuis blijkt de telefoon wel afgezet te zijn....de sagem eens gerebooted, en probleem opgelost.....

die sagem is toch nogal instabiel? bestaat er een manier om vanop afstand die te resetten?

2) na testen gisteren blijkt dat mijn outgoing calls een ander nummer te tonen, nl. 022******** ipv 050******. ticket opgestart, edpnet belt mij om 15.25 u. of ik modem kan afleggen (om te testen, waarschijnlijk met X-lite?)

antwoord: inderdaad uw uitgaand nr. klopt niet.... :oops:

3) moet ik accountgegevens van edpnet wissen uit Sagem, die enkel als vdsl modem dient (niet als router)? Ze staan nu in fritz
@ staat 'opgelicht'
of met enkel DSL lichtje opgelicht staan..?

=> minder kans op crashen....
Heb identiek hetzelfdfe voorgehad met Belgian-Telecom indertijd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef: Philippe, ik had die voorwaarden niet gelezen :cry:
en ik vind...je neemt belpakket van 2000 minuten, en dan verbieden ze je -elders- op te gebruiken?!
Bij Belgian-Telecom was het dus ook Colt dat ze voor voip hadden, maar deze kon je wel elders gebruiken....
maar ja, die ISP bood dan andere problemen (lage snelheid, middelmatige helpdesk, 0 innovatie)


Zoals gewoonlijk: kleine lettertjes lezen voor je tekent :lol:.

Ik begrijp toch wel de providers: als je telefoon (en/of televisie) neemt bij je internet provider, dan neem je dat op één bepaald adres (je kan ook niet TV kijken vanuit je vakantieverblijf met je BTV abonnement van thuis). Het is dus echt een vervanging van je vroegere vaste lijn.
Iedere provider regelt dat een beetje op hun eigen manier:
- Scarlet en Belgacom (i-Talk) door hun VOIP op een aparte VLAN te zetten ==> bbox/scarletbox verplicht, gebonden aan de eigen DSL verbinding.
- Telenet: alleen via de Telenet telefoonmodem.
- Dommel: door de VOIP logon gegevens niet vrij te geven (hoewel daar een mouw aan te passen is als je de encrypted data uit de FritzBox kan uitlezen ;))
- EDPNet: door VOIP te beperken tot de eigen IP adressen
- enz ... (er zijn blijkbaar uitzonderingen zoals Belgian Telecom ?).

Als deze providers dit niet zouden beperken, kunnen ze onmogelijk de toegang tot de hulpdiensten (100, 101, 112 etc ...) aanbieden - tenzij met een hoop administratieve maatregelen, zoals klanten de mogelijkheid bieden om hun fysiek adres on-line up te daten). Zie je al de brandweer of MUG bij jou thuis staan aanbellen omdat je via je smartphone VOIP de 112 belde ?

Als je echt nomadisch wil werken, dan moet je een andere VOIP provider kiezen. Zo simpel is het.
- 3stars, nomado, weepee ... als je een inbound nummer wil en nomadisch bereikbaar wil zijn.
- een low-cost provider (vb PoivY of een andere Betamax) als je alleen wil uitbellen.

Persoonlijk zou ik *nooit* VOIP nemen bij mijn internet provider. De hele rompslomp om je nummer te porteren telkens je van internet provider wisselt, en alles wat kan misgaan.
Met een onafhankelijke VOIP provider heb je alle flexibiliteit (bij verhuis, bij provider wissel, onderweg .... ) zonder dat je telefoon verandert....

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:1) die sagem is toch nogal instabiel? bestaat er een manier om vanop afstand die te resetten?

- Bij LAN servers zie je: Access to the F@st3464 configuration from WAN. Zet dit op "Yes" en geef een willekeirig pooortnummr (vb de PIN van je bankkaart: 6789 ;))
- Bij Firewall zie je Remote Administration. Geef een tik onder "Allow Incoming Access to the Web-Management" naast "Using Secondary HTTP Port (6789)"
- Dan kan je de sagem vanop afstand bereiken op http://mijn.ip:6789 - Ga naar Maintenance > Reboot.
Pas op: Bij een Sagem reboot zal je FritzBox zijn connectie verliezen, en ook een nieuw IP krijgen. Maar dit zou geen probleem mogen zijn: de FritzBox zal alle VOIP providers opnieuw registreren met het nieuwe IP.

satsurfer schreef:3) moet ik accountgegevens van edpnet wissen uit Sagem, die enkel als vdsl modem dient (niet als router)? Ze staan nu in fritz
@ staat 'opgelicht' of met enkel DSL lichtje opgelicht staan..?

- Gewoon in Quick Start > Telephone Settings op disable is al genoeg.
- @ staat 'opgelicht' omdat de sagem nog altijd ook zelf een PPPoE verbinding heeft. Ik zou dit zo laten, hoewel je de internet connectie van de sagem niet gebruikt (anders kan je ook niet remote resetten !)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:moet punt 2 niet 'niet vrijgeeft' zijn?

Ja, dank voor de opmerkzaamheid. Intussen verbeterd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

"Zie je al de brandweer of MUG bij jou thuis staan aanbellen omdat je via je smartphone VOIP de 112 belde ?"


en bij een andere VOIP dan wel ???

Trouwens, als je een GSM/smartphone hebt met een SIM card, dan is je connectiviteit voor hulplijnen sowieso gegarandeerd via de mobiele operator, ook als je bv geen krediet meer zou hebben.

IMHO, deze argumenten snijden geen hout, de enige reden is van commerciëel/financiële aard;
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koma schreef: en bij een andere VOIP dan wel ???

Een andere VOIP biedt meetsal geen ondersteuning aan voor de hupldiensten: vb via WeePee kan je de 100/112 (nog) niet bellen.
Zij die dat wel doen moeten zich juridisch indekken (vb door de gebruiker erop te wijzen dat zij verantwoordelijk zijn voor het updaten van hun actuele locatie).

koma schreef:Trouwens, als je een GSM/smartphone hebt met een SIM card, dan is je connectiviteit voor hulplijnen sowieso gegarandeerd via de mobiele operator, ook als je bv geen krediet meer zou hebben.

VOIP gebruik via smartphone is een redelijk nieuwe trend, maar het gaat hier meestal om nomadisch gebruik op andere locaties (vb op reis met laptop, telefoon 2de verblijf, verblijf in het buitenland, ...). Wat betreft GSM/smartphone heb je 100% gelijk.

koma schreef:IMHO, deze argumenten snijden geen hout, de enige reden is van commerciëel/financiële aard;

Schiet niet op de pianist, ik probeer alleen maar enkele redenen te geven waarom nomadisch Voip gebruik een probleem is of kan zijn. Maar je zal volkomen gelijk hebben, er is ook een commerciële/financiële reden (het zijn nu eenmaal commerciële ondernemingen die geld moeten verdienen...)

Vandaar mijn eerder advies:
- als je met je provider in zee gaat voor VOIP, dan weet je de beperkingen als je een contract tekent en leef je ermee ...
- als je echt nomadisch wil werken, moet je een VOIP provider zoeken die een nomadisch nummer aanbiedt ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koma
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2010, 15:12

Da's waar, en ik schiet ook niet op jou;

Maar ik kan soms gewoon niet geloven waarom iemand redenen zoekt om dit gedrag van providers goed te praten. In plaats daarvan zou iedereen daarover wat meer zijn beklag moeten maken. Gelijkaardige financiële uitpersoperaties zijn er ook aan de gang met de mobiele internet kost vanuit het buitenland, de interconnectie kosten tussen operatoren (Europees nu deels opgelost), enzomeer.

Help een beetje mee schieten op de providers !
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:- Dan kan je de sagem vanop afstand bereiken op http://mijn.ip:6789 - Ga naar Maintenance > Reboot.
Pas op: Bij een Sagem reboot zal je FritzBox zijn connectie verliezen, en ook een nieuw IP krijgen. Maar dit zou geen probleem mogen zijn: de FritzBox zal alle VOIP providers opnieuw registreren met het nieuwe IP.


weeral dank Philippe.....

maar hoe kan ik mijn IP weten, als die dynamisch is...?
vb. ik stel vast dat mijn vaste lijn niet meer werkt....ik wil remote resetten.....maar kan de IP van buitenhuis toch niet weten?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

sinds de fritz in PPPoE modus staat (als voip router gebruikt wordt), worden de telefoongesprekken die ik maak (in-outgoing calls) niet meer weergegeven bij Myedpnet....?

toeval of niet?

Call time Call duration Destination number description Cost ex. VAT, € Source number Destination number
03-08-2010 13:12:57 118 BELGIUM 0,0493 € ****** 32*********
03-08-2010 10:20:06 17 BELGIUM 0,0293 € 3250****** 32**********
02-08-2010 21:21:14 539 BELGIUM 0,1946 € 3250******* 32******
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

edpnet medewerker beweert nu dat je wel van een niet -IP adres van edpnet je nr. kan gebruiken :bang:

mijn antwoord:
Geachte,

bedankt voor uw antwoord.

U schreef:
"In verband met de telefonie willen we u melden dat we geen externe IP's blokkeren voor het bellen met onze accounts. Dat wil zeggen dat u ons VoIP-account op het netwerk van een andere provider wel kan gebruiken. Echter raden we dat af, gezien er dan verschillende problemen kunnen onstaan bij het opbellen van nooddiensten."

Ik ben wel een beetje verbaasd door uw antwoord, daar de praktijk mij het omgekeerde geleerd heeft!

Zals U hieronder kan lezen, is mijn nr. 3 weken te vroeg geporteerd. Ik dacht: "dan gewoon de voip edpnet login gegevens in mijn avm fritz stoppen....."
tevergeefs:
Wilde NIET registreren! idem dito sagem f@st met vorige ISP (belgian telecom aka Mobistar).

Na lang proberen schreef een collega van U volgende:

Ticket ID
19/07/2010 20:23:23

Beste heer *******,

Het blijkt dus inderdaad dat u over uw huidige verbinding geen gebruik kunt maken van Internet Telephony van EDPnet. Dit is enkel mogenlijk over een IP adres van EDPnet danwel een vast IP adres van een andere provider dat we dan handmatig toestemming geven binnen te komen op onze servers. Het enige alternatief dat nu nog voorhanden is is kijken of we u eerder aan een IP adres van EDPnet kunnen helpen. Ik zal morgenvroeg meteen bij mijn collega's van Provisioning vragen of de oplevering van uw VDSL abonnement naar voren kan worden getrokken."

Ik lees in het document van edpnet ivm Telephony
"Opgelet: Noodoproepen zijn enkel mogelijk vanaf het adres waarop het abonnement werd aangevraagd."
=> volledig begrip voor deze 'beperking'
dan zien jullie in real-time -ondanks het dynamisch IP adres- of er gebeld wordt vanaf het installatieadres?
dus m.a.w. mocht ik met mijn smartphone en X-Lite (Agephone Mobile of 3cx) ooit naar een noodnummer bellen buitenshuis (v.b. via 3G of hotspot), dan zal dit onmiddellijk onmogelijk gemaakt worden?

Maar nogmaals, ik begrijp niet dat bellen van een 'ander IP-adres dan van edpnet' mogelijk is....ik heb het 3 weken tevergeefs geprobeerd.

Dank voor uw tijd die U aan mijn vraag besteedt.

mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef: maar hoe kan ik mijn IP weten, als die dynamisch is...?
vb. ik stel vast dat mijn vaste lijn niet meer werkt....ik wil remote resetten.....maar kan de IP van buitenhuis toch niet weten?

Als je een dyndns account hebt, en je Bbox2 jouw IP laat updaten (zou moeten lukken via een van de hidden menus).

satsurfer schreef:sinds de fritz in PPPoE modus staat (als voip router gebruikt wordt), worden de telefoongesprekken die ik maak (in-outgoing calls) niet meer weergegeven bij Myedpnet....?
toeval of niet?

Toeval bestaat niet, er moet ergens een reden zijn ;).
Maar ik zie niet in wat er t.o.v. edpnet veranderd is: je gebruikt dezelfde account op een edpnet IP, alleen via een ander VOIP toestel (FritzBox i.p.v. Sagem). Zou voor de edpnet logs toch niets mogen uitmaken ??
Pas op: inkomende gesprekken worden misschien alleen weergegeven als er antwoord was (anders zijn het gemiste oproepen ?)

satsurfer schreef:edpnet medewerker beweert nu dat je wel van een niet -IP adres van edpnet je nr. kan gebruiken :bang:

Ja, blijkbaar spreekt de ene medewerker daar de andere tegen.
Ik heb geen edpnet account, ik kan die bewering dus niet testen: ik herhaal maar wat jullie mij wijsmaken.
... maar ik zou zeggen: goed nieuws !!! :banana:
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

officiële reactie Edpnet ivm nomadisch bellen met hun voip nr. (kijk ik vind de helpdesk van edpnet super, antwoorden altijd correct & snel)

Geachte heer ******

We hebben uw case intern besproken om wat duidelijkheid te krijgen.

Het is zo dat u deze VOIP account op het EDPnet netwerk kan gebruiken of op het netwerk van een andere ISP maar dan moeten we voor u het IP adres van die ISP whitlisten.

Dus als het niet gewhitelist is dan zal registratie niet lukken. U hebt volkomen gelijk in dit geval.

Uw VOIP nummer is gelinked aan uw adres, dwz als u vanuit dit nummer met de politie/ambulance belt dan zullen ze uw adres zien , nl Nachtegaalstraat 15 te Oostkamp.

We excuseren ons uitgebreid voor de ongemakken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Hadden ze dat gesprekje nu eens 3 weken eerder gehad :D. Nu goed: uiteindelijk is het nu duidelijk ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”