satsurfer schreef: Philippe, ik had die voorwaarden niet gelezen
en ik vind...je neemt belpakket van 2000 minuten, en dan verbieden ze je -elders- op te gebruiken?!
Bij Belgian-Telecom was het dus ook Colt dat ze voor voip hadden, maar deze kon je wel elders gebruiken....
maar ja, die ISP bood dan andere problemen (lage snelheid, middelmatige helpdesk, 0 innovatie)
Zoals gewoonlijk: kleine lettertjes lezen voor je tekent
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.
Ik begrijp toch wel de providers: als je telefoon (en/of televisie) neemt bij je internet provider, dan neem je dat op één bepaald adres (je kan ook niet TV kijken vanuit je vakantieverblijf met je BTV abonnement van thuis). Het is dus echt een vervanging van je vroegere vaste lijn.
Iedere provider regelt dat een beetje op hun eigen manier:
- Scarlet en Belgacom (i-Talk) door hun VOIP op een aparte VLAN te zetten ==> bbox/scarletbox verplicht, gebonden aan de eigen DSL verbinding.
- Telenet: alleen via de Telenet telefoonmodem.
- Dommel: door de VOIP logon gegevens niet vrij te geven (hoewel daar een mouw aan te passen is als je de encrypted data uit de FritzBox kan uitlezen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
- EDPNet: door VOIP te beperken tot de eigen IP adressen
- enz ... (er zijn blijkbaar uitzonderingen zoals Belgian Telecom ?).
Als deze providers dit niet zouden beperken, kunnen ze onmogelijk de toegang tot de hulpdiensten (100, 101, 112 etc ...) aanbieden - tenzij met een hoop administratieve maatregelen, zoals klanten de mogelijkheid bieden om hun fysiek adres on-line up te daten). Zie je al de brandweer of MUG bij jou thuis staan aanbellen omdat je via je smartphone VOIP de 112 belde ?
Als je echt nomadisch wil werken, dan moet je een andere VOIP provider kiezen. Zo simpel is het.
- 3stars, nomado, weepee ... als je een inbound nummer wil en nomadisch bereikbaar wil zijn.
- een low-cost provider (vb PoivY of een andere Betamax) als je alleen wil uitbellen.
Persoonlijk zou ik *nooit* VOIP nemen bij mijn internet provider. De hele rompslomp om je nummer te porteren telkens je van internet provider wisselt, en alles wat kan misgaan.
Met een onafhankelijke VOIP provider heb je alle flexibiliteit (bij verhuis, bij provider wissel, onderweg .... ) zonder dat je telefoon verandert....
Philippe.