TELENET - Stottert op bepaalde zenders 's avonds

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Hallo,

Ik kijk reeds een aantal jaren digitale TV via Telenet. Tot voor vorige week met een 'gewone' digicorder, nu met een HD Digicorder.

Een jaar geleden of zo, had ik veel last van beeld dat bleef haperen, geluid asynchroon, etc. Als ik bij Digicorder instelling ging kijken waren er heel veel foutieve pakketten. Technieker is toen langs geweest en heeft buiten een stuk kabel vervangen (de kabels hangen nog bovengronds aan palen) en het probleem was opgelost.

Nu sinds een maand had ik daar terug af en toe last van, maar enkel op bepaalde zenders. Was ook maar heel sporadisch, dus heb er verder geen aandacht aan geschonken.

Sinds vorige week ben ik overgeschakeld op een HD Digicorder. 's Avonds tussen ~ 8h30 en 23h00 kan ik niet meer fatsoenlijk naar VTM, Eén en Canvas/Sporza kijken. Terug hetzelfde probleem dus, maar enkel op deze 3 zenders. Buiten deze "piekuren" en op alle andere zenders doet het fenomeen zich niet voor. Als ik naar analoog overschakel kan ik gewoon vlot kijken op alle zenders.

Nu lijkt me dat omwille van deze specifieke omstandigheden de installatie technisch wel in orde is. Het lijkt me eerder dat er een soort van overbelasting is in onze buurt. Het gaat immers om de algemeen meest bekeken zenders en tijdens de druktste uren.

Heeft iemand reeds dezelfde ervaringen gehad? Is er misschien een bepaalde maximum bandbreedte die door een zender ingenomen kan worden waardoor wanneer iedereen op hetzelfde ogenblik 's avonds naar dezelfde zender kijkt er een soort van overbelasting optreedt?

Ik heb nog geen technieker laten langskomen. Wanneer hij overdag gaat langskomen, gaat er geen probleem zijn. Dan ben ik weer een dag verlof kwijt, en nog geen stap verder :wink: Ik probeer eerst een beetje info te verzamelen waaraan het zou kunnen liggen. Zijn er hier eventueel Telenet werknemers die wat meer inside info hebben?

Alvast bedankt voor alle input.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Heeft mijns inziens niets te maken met overbelasting maar met een slechte kabel.
De kanalen die je opnoemt worden in betere kwaliteit (lees hogere bandbreedte) doorgestuurd waardoor de kans op fouten verhoogt.
Nog erger is het waarschijnlijk als je deze kanalen in HD bekijkt?

Als eens gekeken naar de signaalkwaliteit en het aantal lost packages?
Kan je in denk ik in het menu terugvinden onder de optie Digicorder.
KerberosX
Plus Member
Plus Member

Astralon schreef:Heeft mijns inziens niets te maken met overbelasting maar met een slechte kabel.
De kanalen die je opnoemt worden in betere kwaliteit (lees hogere bandbreedte) doorgestuurd waardoor de kans op fouten verhoogt.
Nog erger is het waarschijnlijk als je deze kanalen in HD bekijkt?

Als eens gekeken naar de signaalkwaliteit en het aantal lost packages?
Kan je in denk ik in het menu terugvinden onder de optie Digicorder.
Ja uiteraard, als het probleem zich 's avonds voordoet zijn er inderdaad foutieve pakketten te zien als ik naar Digicorder opties ga. Maar als dit inderdaad een fysiek kabel probleem is, dan zou zich dat toch op alle zenders voordoen, de hele dag door? En niet alleen in de piekuren op 3 bepaalde zenders?

Als ik die 3 zenders overdag of in de vroege avond opzet is er geen enkel probleem.

Of is mijn redenering fout? ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

KerberosX schreef:Maar als dit inderdaad een fysiek kabel probleem is, dan zou zich dat toch op alle zenders voordoen, de hele dag door?
Niet noodzakelijk op alle zenders... een knik in een coax kan zorgen voor de demping van één bepaalde frequentie zodat slechts een groepje zenders (wat men een mux noemt) hier last van heeft. Als dergelijke dingen echter tijdsgebonden zijn dan lijkt het mij eerder een signaalprobleem in de straat (meer TV's die aanstaan kunnen zorgen voor een grotere belasting).

Post eerst al eens alle cijfertjes die je hebt (niet enkel de fouten)... en informeer eens bij buren of ze hetzelfde probleem hebben.
KerberosX
Plus Member
Plus Member

Op dit moment:

CANVAS
  • S/N: 34.5
  • BER: 2.8E-4
  • Signaalkwaliteit: 0%
  • Signaalsterkte: -2.5 dBmV
  • Foutieve paketten: 180 (staat ongeveer een kwartiertje op)
VTM
  • S/N: 41.0
  • BER: 2.4E-5
  • Signaalkwaliteit: 91%
  • Signaalsterkte: -3.9 dBmV
  • Foutieve paketten: 0 (staat ongeveer 5 minuten op)
EEN
  • S/N: 34.9
  • BER: 2.4E-4
  • Signaalkwaliteit: 0%
  • Signaalsterkte: -4.2dBmV
  • Foutieve paketten: 10 (staat ongeveer 5 minuten op)
Nu, ik weet niet wat die cijfers juist betekenen en of deze goed/slecht zijn. Maar ik veronderstel dat Signaalkwaliteit van 0% voor EEN en CANVAS niet echt veel goeds betekent (maar heb wel gewoon goed beeld nu).

Vanavond viel het trouwens opvallend goed mee, heb naar de voetbalmatch op Canvas gezien, en heeft slechts 2x kort gehaperd. De voorbije week was dit dagelijks gedurende de hele avondmatch.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

S/N ziet er redelijk goed uit maar Signaalkwaliteit moet (bijna) 100% zijn en aantal foutieve paketten zou 0 moeten zijn.
Ik zou dit even melden aan de helpdesk van Telenet. Jouw volledige verhaal doen en dan moeten zij maar eens kijken hoe ze dit aanpakkken.
Zoals r2504 al aangaf zou je ook eens met de buren kunnen vergelijken. Bij voorkeur bij buren die op het zelfde aansluitpunt ("paddestoel") zitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:S/N ziet er redelijk goed uit
Niet echt... normaal zit deze rond de 40 en meer (het gevolg van z'n 34 zie je dan ook aan z'n BER en signaalkwaliteit).
Astralon schreef:Ik zou dit even melden aan de helpdesk van Telenet.
Eigenlijk best eerst zelf een test doen met een nieuwe coax (gewoon dwars door je huis) die je rechtstreeks tussen NIU en decoder hangt.
KerberosX
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef: Eigenlijk best eerst zelf een test doen met een nieuwe coax (gewoon dwars door je huis) die je rechtstreeks tussen NIU en decoder hangt.
OK, ga ik eerst nog eens proberen. Het aansluitpunt ligt toch vlak bij de TV. Daarna waarschijnlijk toch maar eens met Telenet bellen.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”