cityconnect/MPoA: Linksys AM 200 als bridge?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
idajeho
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi forummers,

Ik heb cityconnect lite en dat functioneert met mijn Linksys AM200 modem en achterliggende router (ADSL 2+ annex M inclusief). Momenteel is mijn modem een IP hop, evenals mijn router. Tweemaal portforwarding configureren, tweemaal IP hop delays, geen publiek adres op mijn router, etc. Ik wil het efficienter en mijn modem als ethernet bridge opzetten, zodat die niet langer een IP hop is en ik mijn public IP op mijn router heb. Bij mijn vorige provider (met PPPoE) werkte dat, ik configureerde mijn modem in Bridged Mode Only en liet mijn router de PPP-clientrol vervullen.
Wie heeft hier ervaring mee met cityconnect?
Dommel meldt in de email met de ADSL-gegevens:
protocol: rfc 2684 (before 1483) multi-protocol over atm (bridged or routed)
Wie kan me daar wat meer uitleg over geven? De RFC maakt me niet voldoende wijzer, een handleiding (pagina in bijlage) van Thomson geeft me wat meer uitleg. Moet ik de Multi-protocol over ATM (MPoA) van Dommel dan begrijpen als IPoA of IPoEoA? Ik meende begrepen te hebben dat de "multi" van MPoA verwees naar de encapsulation van IP in Ethernet en dan in ATM... Modem in bridge zou dan moeten werken, maar praktijk wijst anders uit helaas... Wie weet meer? Wie heeft ervaring?

Oh, en ja, mijn Linksys modem heeft de volgende opties:

Code: Selecteer alles

RFC 1483 Bridged
RFC 1483 Routed
RFC 2516 PPPoE
RFC 2364 PPPoA
Bridged Mode Only
Momenteel is "RFC 1483 Bridged" geselecteerd en dat functioneert dus, met modem als IP hop. Maar om mijn modem volledig als Ethernet bridge in te stellen is dat niet voldoende, en ik denk ook dat 't in eerste instantie niet relevant is om specifiek op mijn specifieke modem te focussen, maar ik kan mij vergissen...
Bijlagen
Thomson-manual-page.png
Complete bron van bijlage ook online te vinden:
[url=http://www.google.be/search?q=E-DOC-CTC-20051017-0167]Thomson Reference via Google: E-DOC-CTC-20051017-0167[/url] of [url=http://www.thomsonbroadbandpartner.com/getfile.php?id=4170]direct[/url]
(272.02 KiB) 7 keer gedownload
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

"Bridged mode only" aanvinken en in uw router RFC1483 of RFC2684 indien mogelijk instellen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
idajeho
Starter
Starter

Trojan schreef:"Bridged mode only" aanvinken en in uw router RFC1483 of RFC2684 indien mogelijk instellen.
Hoi,

Dit werkt niet. "Bridged mode only" geeft me niet langer de mogelijkheid om de RFC1483 (of opvolger) te kiezen. Is dat dan wel nog nodig eigenlijk?

Maar los van mijn type modem, begrijp ik ook de achterliggende theorie niet? Als ik bijvoorbeeld bij PPPoE mijn modem in "bridged mode only" zet, dan moet ik mijn modem niet langer melden dat er PPP uitgevoerd moet worden... Dan stel ik mijn device achter mijn modem in als PPP-client. Wat stel je dan voor bij RFC1483 (of opvolger) naar analogie van PPPoE? Moet ik dan bijvoorbeeld een RFC1483 client draaien op 't device achter mijn modem? Of mag ik dan zoiezo zuiver Ethernet/IP zonder extra encapsulation verwachten op mijn kabel?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Die RFC moet ge aanvinken in de router die ACHTER uw modem hangt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
idajeho
Starter
Starter

Hoi,

Dit werkt ook niet. RFC2684 of RFC1483 gaat toch over de multiple protocols die ge-encapsuleerd worden in ATM...? Als ik mijn modem in "Bridge Mode Only" zet, dan decapsuleert mijn modem toch wel nog steeds de ATM cells alvorens die inner "multiple protocols" op mijn IP/Ethernet verbinding naar mijn router te zetten... Ik denk niet dat routers met enkel Ethernet-connectors de optie RFC 1483 of 2684 (decapsulatie van ATM om te beginnen) zullen ondersteunen, of dacht jij daar anders over?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb netconnect welliswaar, maar mijn modem (linksys AM200) staat in "bridged mode only" en mijn router (linksys WRT350N²) maakt dan een PPPoE verbinding.
idajeho
Starter
Starter

Aha,

Dat is wat ik ook bij mijn vorige provider had. PPP zit nog ge-encapsuleerd binnen het IP-pakket, en is dus op een hogere layer. Maar ik vermoed dat er bij RFC2684 of 1483 dus niets "extra's" meer in 't Ethernet/IP pakket zit... Eénmaal mijn modem dat in "bridge mode only" op de kabel naar mijn router gezet heeft, zou dat gewone IP/Ethernet moeten zijn, dacht ik. Maar dat werkt dus niet. Ik zal nog eens wat verder testen met andere devices i.p.v. mijn router... Misschien brengt dat raad. Op 't forum van Linksys had deze kerel dezelfde vraag, maar nog geen treffelijk antwoord: zie AM200 and RFC1483/Bridge Only
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Welke router hangt er aan uw modem?
idajeho
Starter
Starter

Intussen werkt het!
De router achter mijn modem is een gewone standaard router, merk niet zo belangrijk, dacht ik.
Ik heb even mijn router uit de loop gehaald en mijn pc meteen op mijn modem gehangen, terwijl ik mijn modem in "Bridge mode only" gezet had. En wat blijkt? Er deden zich wat problemen voor met DHCP requests... Een aantal malen werden die requests gewoon niet beantwoord... Toen ik mijn publieke IP adres fixed instelde op mijn device achter mijn modem bleek alles echter perfect te werken. ... Don't know who/what to blame, maar 't werkt en 't lijkt een bevestiging van wat ik veronderstelde over RFC 1483 of 2684... IP pakket in een Ethernet frame, en in "bridge mode only" functioneert mijn modem nog steeds als gewone, pure ADSL-modem zodat de Ethernet frames uit de verder encapsulation zo op mijn kabel naar mijn router gezet worden...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”