Telenet Wifi met range extender

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Hallo,

Wie heeft er een verklaring voor volgend raar fenomeen:

In een studentenkot met draadloze Wifi installatie (uitgevoerd door Telenet zelf) heb ik omdat de dekking te wensen overliet een wireless range extender bijgeplaatst.

Connecteren op de range extender lukt, de dekking is in orde, en ik krijg een IP adres van Telenet (78.x.y.z). Voor de rest geraakt er echter totaal geen Internetverkeer door. Geen web, geen mail, geen ping, niks.

Dan denk je natuurlijk dat gewoon het maximaal aantal PCs is bereikt, maar nee, zelfs als je de modem even zonder stroom zet en alles terug opstart maakt dit geen verschil.

Als ik echter een routertje tussen de Telenet modem en het door Telenet geplaatste acces point zet lukt alles echter prima.Het enige verschil is dat ik in dit geval op de wireless clients een door de router uitgedeeld IP adres krijg, en geen "rechtstreeks" publiek IP adres van bij Telenet.

Wat loopt hier mis? Doet Telenet bewust of onbewust iets dat die range extenders blokkeert?

Steven
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

Dit is dan een installatie waar reeds een router zit. Dan zou hij u een ip moeten geven uit de range van de router toch? (meestal 192.168.x.x)
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Ja inderdaad, met de router ertussen krijg ik een intern IP adres en werkt alles prima.

Zonder de router ertussen krijg ik zoals verwacht wel het publiek IP adres van Telenet (wat bewijst dat de installatie op zich in orde is), maar krijg ik er geen IP trafiek door.

Bizar, bizar.

Steven
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wat met pingen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

stevenv schreef:Connecteren op de range extender lukt, de dekking is in orde, en ik krijg een IP adres van Telenet (78.x.y.z).


Heeft TN adressen in de 78. range ?
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

@Dafke: Nee, ook geen ping. DHCP geraakt erdoor, maar dat is alles

@r2504: Ja hoor. Thuis heb ik ook een 78.22.108.x

Steven
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

mag ik eens vragen hoe je setup er uit ziet zonder de router en welke extender gebruik je ?


Ik heb twee van die dingen van telenet en wil hier ook een uitbreiding maken maar dan een wireless bridge tussen die twee maar krijg het niet aan de praat maar eerlijk gezegt weet ik ook niet zeker hoe ik die dingen moet opstellen ook nie .
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Is toch raar hoor..
Even ter verduidelijking:

MODEM - ACCESS POINT - RANGE EXTENDER => 78. IP maar lukt niet
MODEM - ROUTER - ACCESS POINT - RANGE EXTENDER => 78. IP en lukt wel

Dus je krijgt via beide installaties een geldig IP.

Mijn volgende stap zou zijn:
ACCESS POINT + RANGE EXTENDER volledig resetten.
Heb je als range extender een 2e access point gebruikt?? Want ik dacht dat TN deze vroeger gaf als "range extender"?
Ik heb zelf nog met range extenders van Cisco gewerkt en deze gingen uitermate goed.

Reset eens even alles en probeer nog eens opnieuw.
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

in commandovenster, ook al krijg je een geldig 78.-ip van Telenet:
ipconfig/release en dan
ipconfig/renew

Volgens mij loopt het fout met de DHCP.
Heb ik ook als ik switch tussen router/modem.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dafke schreef:MODEM - ACCESS POINT - RANGE EXTENDER => 78. IP maar lukt niet
MODEM - ROUTER - ACCESS POINT - RANGE EXTENDER => 78. IP en lukt wel


In het tweede geval zal hij wel een 192.168.x.x adres krijgen veronderstel ik.

Blijft bizar... maar inderdaad alles eens resetten... kwestie van ARP tabellen te clearen.
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

@SniFManS:
Opstelling is als volgt:
MODEM -> HUB (afsplitsing digitale TV) -> (EIGEN ROUTER) -> TELENET ACCESS POINT (D-Link) ->EIGEN WIRELESS REPEATER (Belkin Wireless G Universal Range Extender) -> LAPTOP

@Dafke, tettenlover
ipconfig, alle hardware resetten, de hele rimram heb ik geprobeerd, maar steeds met hetzelfde resultaat. Ik heb ook het AP en de extender eens omgewisseld (met herconfiguratie uiteraard), maar eveneens met hetzelfde resultaat.

Ik heb echt wel de indruk dat het probleem ergens bij Telenet gezocht moet worden. Misschien doen ze dit wel bewust om te vermijden dat ik en mijn buurman een Wifi zouden delen. Maar da's hier duidelijk niet zo.

Bon, ik denk dat de arme student nog 25 EUR extra op tafel zal moeten leggen om dat routerke er tussen te laten (Arme jongen, dat zijn 15 pinten minder).

Steven
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weet er iemand hoe je die TELENET ACCESS POINT (D-Link) kan koppel door twee van deze ap's ? Wireless bridge zou idelaal zijn .
Bedoeling is dat ik achteraan in de tuinberging ook een Dlink te zetten die het signaal versterkt of overbrengd. Maar het lukt me niet dus enige vorm van handleiding en now how zou welkom zijn .
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

SniFManS schreef:Weet er iemand hoe je die TELENET ACCESS POINT (D-Link) kan koppel door twee van deze ap's ? Wireless bridge zou idelaal zijn .
Bedoeling is dat ik achteraan in de tuinberging ook een Dlink te zetten die het signaal versterkt of overbrengd. Maar het lukt me niet dus enige vorm van handleiding en now how zou welkom zijn .


Home -> wireless -> mode repeater
Afbeelding
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

tettenlover schreef:
SniFManS schreef:Weet er iemand hoe je die TELENET ACCESS POINT (D-Link) kan koppel door twee van deze ap's ? Wireless bridge zou idelaal zijn .
Bedoeling is dat ik achteraan in de tuinberging ook een Dlink te zetten die het signaal versterkt of overbrengd. Maar het lukt me niet dus enige vorm van handleiding en now how zou welkom zijn .


Home -> wireless -> mode repeater



Heb hier een router staan waar aan ik een D-links hang door middel van een kabel. De tweede d-link hang ik enkel aan de stroom in de tuinberging ?
D-link 1 staat in huis als AP
D-link 2 staat in de tuinberging en moet dan als repeater staan ingesteld .

De uitzendnaam zal waarschijnlijk voor de twee d-links dan het zelfde moeten zijn neem ik aan net als het paswoord ?

Of zie ik dit voorbeeld verkeerd in hoe het eigenlijk werkt ?
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

SniFManS schreef:De uitzendnaam zal waarschijnlijk voor de twee d-links dan het zelfde moeten zijn neem ik aan net als het paswoord ?

yup
Afbeelding
janseb
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2006, 23:35

De ssid moet het zelfde zijn maar ik dacht ben niet meer zeker dat 2 verschillende channel (kannal) moeten zijn.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Als je toch een router hebt, waarom zou je dan zonder willen werken ?

Zelfs het goedkoopste routerprulletje dat enkel NAT doet, beschermd je tegen alle automatische internet aanvallen (ip range scans op zoek naar vulnerabilities) dus waarom zou je het risico lopen om zo'n router niet te gebruiken ?

Ik vind het al te gek voor woorden dat Telenet zijn TV set top boxen niet achter een router kan supporteren, maar ik zou er nooit aan denken om mijn pc's even onbeschermd aan het internet te koppelen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”