BBOX2 voip problemen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
faqtsbe
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:09

Ik heb een VOIP bij Belgian Telecom en IPNess. Alles werkte prima tot ik gedwongen werd een nieuwe router te plaatsen voor Belgacom TV. De ATAs (Analogue Telephone Adaptor - Grandstream) hebben steeds goed gewerk maar sinds de installatie van die nieuwe BBOX2 hoort de correspondent me niet meer.

Plaats ik die ATAs achter andere routers is er geen probleem.

Graag jullie feeback,
Peter.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Is dit bij uitgaande of inkomende gesprekken?

Ikzelf heb ook een bbox2 en daarachter een Fritzbox. Inkomend gaat bij mij nog over de gewone Begacom-lijn, dus dat werkt normaal. Uitgaand bel ik via Betamax-klonen en dat werkt ook perfect.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
faqtsbe
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:09

Is zo in de 2 richtingen. De beste oplossing is die router te bridgen en een eigen router te gebruiken. Als bijkomend voordeel heb kan je dan een eigen wireless maken want het die die in die BBOX2 zit is maar ee mager beestje.

Ik denk dat veel gamers gelijkaardige problemen moeten hebben met die BBOX2.

Na lang zoeken en na een felle discussie met de tech support heb ik dan toch die interne ATA - SIP aan de praat gekregen. Ik hoop dat het nu stabiel blijft.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

faqtsbe schreef:
Na lang zoeken en na een felle discussie met de tech support heb ik dan toch die interne ATA - SIP aan de praat gekregen. Ik hoop dat het nu stabiel blijft.


Kan je me zeggen hoe? Want ik heb hier ook al wat zitten knoeien. Ik heb normaal alle parameters correct ingesteld, maar hij slaagt er maar niet in om zich te registreren op mijn SIP-account. Ik heb al met mijn Jusvoip (betamax), Weepee en Voxalot account geprobeerd...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
faqtsbe
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:09

Beste Maglor,

Tis vreselijk te zeggen maar ik weet het niet. Ten einde raad en na gesproken te hebben met 3stars, Toledo, ipness en belgian telecom, zich allemaal bewust van bbox2 problemen, had ik dan toch nog eens met Belgacom gepraat. Daar is het een kwestie van geluk want je moet op de juiste persoon vallen.

Ik kan begrijpen dat Belgacom niet graag heeft of niet wil dat je hun BBox2 zijn ingebouwde ATA (analogue telephone adaptor) of SIP client wil aanspreken voor een concurerende VOIP leverancier. Dat kan bij pakweg Numericalbe(Coditel) ook niet. Maar dat ze je eigen ATA (bij mij SNOM en Grandstream) afblokken of verstoren, dat pik ik niet.

Die (interessante) Belgacom man wist dat er issue's zijn met die BBOX2. Dat ondermeer gamers ook problemen hebben en dat ze vaak de ingebouwde router bridgen en hun eigen routers gebruiken. Daar ook heb ik geen probleem mee. Ik vind dat een goed idee gelet op de magere kwaliteit van die router en het wirelles gedeelte.

Hij beloofde me het na te zien en me terug te bellen. Na dit gesprek, 30 minuten later bleek die ingebouwde BBOX ATA vanzelf te werken.

Ik denk dat Belgacom zelf settings in onze BBOX2 veranderd heeft. Kortom, ik heb helaas geen duidelijke procedures voor:

-> het bridgen van de BBOX2 router
-> het laten pointen van de ingebouwde ATA naar het belgacom internet gedeelte ipv het iptv gedeelte (ik vrees dat dit afgeblokt is)
-> heb mogelijk te maken een IP telefoon of ATA op het LAN gedeelte correct te laten functioneren)

Als iemand die heeft, gelieve die dan op alle fora te posten.

Genegen groet, Peter
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

faqtsbe schreef:Beste Maglor,

Tis vreselijk te zeggen maar ik weet het niet. Ten einde raad en na gesproken te hebben met 3stars, Toledo, ipness en belgian telecom, zich allemaal bewust van bbox2 problemen, had ik dan toch nog eens met Belgacom gepraat. Daar is het een kwestie van geluk want je moet op de juiste persoon vallen.

Ik kan begrijpen dat Belgacom niet graag heeft of niet wil dat je hun BBox2 zijn ingebouwde ATA (analogue telephone adaptor) of SIP client wil aanspreken voor een concurerende VOIP leverancier. Dat kan bij pakweg Numericalbe(Coditel) ook niet. Maar dat ze je eigen ATA (bij mij SNOM en Grandstream) afblokken of verstoren, dat pik ik niet.

Die (interessante) Belgacom man wist dat er issue's zijn met die BBOX2. Dat ondermeer gamers ook problemen hebben en dat ze vaak de ingebouwde router bridgen en hun eigen routers gebruiken. Daar ook heb ik geen probleem mee. Ik vind dat een goed idee gelet op de magere kwaliteit van die router en het wirelles gedeelte.

Hij beloofde me het na te zien en me terug te bellen. Na dit gesprek, 30 minuten later bleek die ingebouwde BBOX ATA vanzelf te werken.

Ik denk dat Belgacom zelf settings in onze BBOX2 veranderd heeft. Kortom, ik heb helaas geen duidelijke procedures voor:

-> het bridgen van de BBOX2 router
-> het laten pointen van de ingebouwde ATA naar het belgacom internet gedeelte ipv het iptv gedeelte (ik vrees dat dit afgeblokt is)
-> heb mogelijk te maken een IP telefoon of ATA op het LAN gedeelte correct te laten functioneren)

Als iemand die heeft, gelieve die dan op alle fora te posten.

Genegen groet, Peter


De ingebouwde ata gebruiken met 3starsnet werkt, soms werkt het direct, soms moet je ook effectie het verkeer routeren via de wan interface.

Echter ata's / voip servers achter een bbox is een probleem.
faqtsbe
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:09

Bon, hier zijn we weer... :? De ingebouwde ATA (analogue telephone adaptor) deed het plots niet meer. Waarschijnlijk een firmware of andere update van Belgacom maakte een alternatieve VOIP provider onmogelijk aan te spreken met de B-Box2. Een externe ATA (Grandstream) of VOIP telefoon (SNOM) op de B-Box2 is onmogelijk.

Enige werkende oplossing is de router in de B-Box2 volledig uit te schakelen en een externe router via PPPoE te verbinden met de B-Box2.

Samengevat: Die internet router en ook de wireless ingebouwd in de B-Box2, wel, they s... ahum. :roll: Je merkt echt wel het verschil met pakweg een D-Link of Linksys. Ik hoop dat die trouwens ook fysiek onpraktische 'hoop waardeloze warmte producerende global warming plastiek' :oops: snel een serieuse opvolger zal krijgen.

Ik ben van eind jan. 09 tot nu aan de sukkel geweest met dat kreng. Heb er (hoofdzakelijk door een gebrek aan documentatie) ontelbare uren aan verkwanseld. Er ook behoorlijk wat geld aan verloren om uiteindelijk met een zeer complexe maar performante en hopelijk stabiele installatie te hebben.

Een gemiste kans van Belgacom vind ik want de DSL en de IPTV as such zijn wel heel goed snel en stabiel.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Strange. Ik heb dus zoals hierboven reeds gezegd een Fritzbox (7050) ATA achter de Bbox 2 hangen. Uitgaand nog steeds betamax, inkomend nu sinds enkele weken via Weepee VOIP. Werkt vooralsnog zonder problemen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
gregorybe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 dec 2008, 15:24

Na hetzelfde probleem voor te hebben gehad, de oplossing:

Je kan dit simpel oplossen door de VoIP poort in de bbox2 (onder Telephony) te veranderen naar iets anders willekeurig (niet 5060 dus).
Dan wordt uitgaand 5060 verkeer niet meer gefilterd en kan je je eigen SIP phones gebruiken.

(op voorwaarde dat je geen Belgacom VoIP gebruikt uiteraard, anders kan je de poort niet veranderen)

Hopelijk heeft de volgende persoon met dit probleem hier iets aan.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

gregorybe schreef:Na hetzelfde probleem voor te hebben gehad, de oplossing:

Je kan dit simpel oplossen door de VoIP poort in de bbox2 (onder Telephony) te veranderen naar iets anders willekeurig (niet 5060 dus).
Dan wordt uitgaand 5060 verkeer niet meer gefilterd en kan je je eigen SIP phones gebruiken.
(op voorwaarde dat je geen Belgacom VoIP gebruikt uiteraard, anders kan je de poort niet veranderen)
Hopelijk heeft de volgende persoon met dit probleem hier iets aan.


Dit is juist!
Dit had ik in mijn Dommel doos veranderd: 5060 in 5055 veranderd, voip afgezet en nooit problemen ondervonden.
Dit had ik al gedaan voordat ik vdsl2 signaal had en het ding offline configureerde.
Ik vreesde al dat de routing en QoS vervelend zouden kunnen zijn voor mijn externe voip doosjes.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gregorybe schreef:Na hetzelfde probleem voor te hebben gehad, de oplossing:
Je kan dit simpel oplossen door de VoIP poort in de bbox2 (onder Telephony) te veranderen naar iets anders willekeurig (niet 5060 dus).
Dan wordt uitgaand 5060 verkeer niet meer gefilterd en kan je je eigen SIP phones gebruiken.
(op voorwaarde dat je geen Belgacom VoIP gebruikt uiteraard, anders kan je de poort niet veranderen)

Ik was juist van plan om dit inderdaad als oplossing aan te brengen, toen ik je berichtje las
Inderdaad, het VOIP gedeelte van de Bbox gewoon "disabelen" werkt niet, je moet de VOIP poort in de Bbox gewoon wijzigen naar vb 5070. Dan schijnen de ATA's achter de Bbox2 probleemloos te werken.

De voorwaarde dat je geen Belgacom VOIP gebruikt is niet correct.
Als je de VOIP poort van de Bbox2 wijzigt naar 5070, dan schijnt Belgacom VOIP gewoon verder te werken op poort 5070 (dit laatste heb ik van "horen zeggen").

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ghosty
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2006, 22:50

belgacom hunne crapbox2 blijkt op alle interfaces te luisteren op die poort 5060 dus gaat gewoon ook connecties van uwe ata capturen ipv te forwarden
Das dus de reden waarom het verzetten van die poort 5060 helpt. En dit is wellicht getriggerd door nen update van de firmware van bbox2 want een week geleden werkte da wel nog ...
JD-adsl
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:33

Beste experten op dit forum,
een dag of wat geleden dacht ik nog mijn ADSL aan 3.7 Mbps te laten upgraden naar VDSL. Maar gezien wat ik allemaal lees als jullie ervaringen, en gezien wat ik hoor van Belgacom zelf... heb ik nu mijn twijfels. Had graag eens jullie opinie gekend.
Ik kan me geen dag zonder internet in die huis permitteren (teleworking). Heb nu:
1. ADSL modem + een reserve in standby; deze is een PURE modem, en in de reserve heb ik ook alle router functies uitgeschakeld
2. een Linksys router, met ingebouwde Ethernet Switch.
3. aan die router:
a. een Wireless Access point (eigenlijk een wifi router, waarvan de router functies uitgeschakeld zijn) met wederom een Ethernet Switch
b. een pure switch.
c. een VOIP box van Siemens
Zouden jullie in mijn plaats naar VDSL durven overgaan?
-er is een overgang tussen ADSL en VDSL, ttz. een halve dag of zo heb je NIETS, is met gezegd. Klopt??
-terwijl je geen net heb, kan je zelfs geen hulp zoeken, nummer opzoeken om te bellen om hulp....
-Belgacom blijkt graag parameters te veranderen in de modem, op afstand, endus te prutsen aan een installatie die je met moeite aan de praat gekregen hebt
-mijn werkende VOIP setup, via Voipcheap zou wel eens het leven moeilijk gemaakt kunnen worden door die BBOX2... Klopt?
-een pure VDSL modem, zonder router, wifi, etc, blijkt niet te krijgen te zijn. Klopt?
-een MAC een een stel PCs, waarvan er twee een VPN tunnel protocol doorheen modem en router moeten kunnen krijgen
Mijn alternatief is wat omslachtig: Telenet als reserve in huis halen. Zal nooit iets zijn waarmee in 5 minuten van de ene op de andere provider kan overgaan, gezien waar de kabel bij me thuis binnnenkomt.
Ben benieuwd te horen wat jullie zouden doen in mijn plaats, na de ervaringen die jullie doorgemaakt hebben.
Groeten,
Jan
slivovitz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2009, 22:18

Sinds enkele tijd ben ik van adsl overgeschakeld naar vdsl.

Dus van bbox1 naar bbox2.

Vroeger gebruikte ik 12voip. Nu krijg ik op bbox2 niks van contact. Geen bieptoon, geen lampje op de modem, niks.

Alles geprobeerd. Poort 5070 ingesteld. Niets werkt.
Heb ook al de bbox1 achter de bbox2 geprobeerd. Internet signaal wordt doorgegeven. Telefoon geeft korte snelle pieptoon, maar spijtig genoeg geen kiestoon.

Iemand tips.
Kan het aan interface, transport instellingen liggen?
Is de bbox achter bbox2 een mogelijke oplossing?

ik ben een vrij beginneling. Dingen als PPoe en bridging klinken mij onbekend in de oren. Indien iemand mogelijke oplossingen, of mogelijks weet wat de verkeerde instellingen zijn... mijn dankbaarheid zou enorm zijn.

f°°°°ng belgacom hé...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

slivovitz schreef: ik ben een vrij beginneling. Dingen als PPoe en bridging klinken mij onbekend in de oren. Indien iemand mogelijke oplossingen, of mogelijks weet wat de verkeerde instellingen zijn... mijn dankbaarheid zou enorm zijn.
f°°°°ng belgacom hé...

Je bent een beginneling (zeg je zelf), doet mogelijks iets verkeerd (zeg je zelf), maar toch weer de schuld van "f°°°°ng belgacom" ?
Waarom is het toch altijd nodig om de providers de schuld geven van alles ???

Om een andere dan Belgacom VOIP op de Bbox2 in te stellen, moet je de VOIP instellen op de PPP interface. Standard zit deze op een andere VLAN, die geen toegang heeft tot het publieke internet.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
slivovitz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2009, 22:18

=> betekent dit dan dat er geen oplossing bestaat? Of hoe stel ik de VOIP dan in op de PPP-interface? En waar doe ik dit, op de router?
=> De piste van Bbox achter Bbox2, geen goed idee? Zoals ik al zei, op bbox2 brandt er zelfs geen lampje als telefoon uit de hoorn ligt

Dan over belgacom. Tis gewoon soms frustrerend. Altijd da gedoe met dingen te blokkeren. (usb , voip, ....)
Bij bbox ging het, bbox 2 weer niet. Ze gaan erop achteruit gewoon. Tof voor de klant
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

slivovitz schreef:=> betekent dit dan dat er geen oplossing bestaat? Of hoe stel ik de VOIP dan in op de PPP-interface? En waar doe ik dit, op de router?
=> De piste van Bbox achter Bbox2, geen goed idee? Zoals ik al zei, op bbox2 brandt er zelfs geen lampje als telefoon uit de hoorn ligt

Dan over belgacom. Tis gewoon soms frustrerend. Altijd da gedoe met dingen te blokkeren. (usb , voip, ....)
Bij bbox ging het, bbox 2 weer niet. Ze gaan erop achteruit gewoon. Tof voor de klant


Ziehier link voor juiste settings.
http://www.hauwaerts.be/2009/10/30/belg ... p-support/


Bevestig indien alles ok is, ik wil namelijk belgacom generation abonnement afsluiten (29.00 € / maand )
met een nomado voip telefonie (+/- 4 € / maand ).

succes
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik zit bij Nomado + generation internet :)

Uitgaande gesprekken gaan prima, kwalitatief sterke voip.

Alleen.... Inkomende gesprekken komen helemaal niet (!) binnen. Wanneer we bellen naar ons nummer krijgen we "dit nummer is gestoord" (met een rode "stop" driehoek op de gsm)

Heb 5060 naar 5080 veranderd, maar dan krijg ik geen voip verbinding... :(

PS: schema van nomado gevolgd: onder netwerk interfaces: VOIP: no ip + firewall af, dan onder telephone de nomado instellingen.
Laatst gewijzigd door chaoske op 15 dec 2009, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

chaoske schreef:Ik zit bij Nomado + generation internet :)

Uitgaande gesprekken gaan prima, kwalitatief sterke voip.

Alleen.... Inkomende gesprekken komen helemaal niet (!) binnen. Wanneer we bellen naar ons nummer krijgen we "dit nummer is gestoord" (met een rode "stop" driehoek op de gsm)

5060 naar 5080 veranderd, maar dan krijg ik geen voip verbinding... :(

PS: schema van nomado gevolgd: onder netwerk interfaces: VOIP: no ip + firewall af, dan onder telephone de nomado instellingen.



bedankt voor de snelle reactie. PS, heb je ook al eens met aparte ATA geprobeerd ?
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nog geen ata geprobeerd, ik veronderstel dat het wel moet lukken zo... Nog even proberen / bellen naar BGC.
slivovitz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2009, 22:18

firewall af,
en netwerk interfaces => Wan eth1.20 VoIP => settings => "no ip"

==> buitengaande gesprekken werken met freecall.

Morgen proberen met 12voip, zal wel identiek zijn aangezien het beide betamax klonen zijn.

Bedankt voor de tips!
JOCLAER
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2010, 23:29

Zopas ook overgeschakeld van BBOX1 naar BBOX2 en problemen met mijn voipcheap account - spraak loopt niet door. Ik gebruik een GIGASET C470IP met sip accounts bij voipcheap en poivy.
Wanneer je de telefoonfunctie van de BBOX2 niet gebruikt (disable) volstaat het ook in de network interfaces de
Wan ethoa1 VoIP op Disabled te zetten.

Network Interfaces
Interface Name Status Action
LAN Bridge Connected
Wan ethoa1 VoIP Disabled
WAN PPPoE Connected
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”