[debian] disk toevoegen?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Hi guys,

Ik heb hier in mijn debian server 2 disks steken, 1 SATA (boot, home, swap + data) en 1 PATA (data).
Nu wil ik de eerste SATA disk vervangen door een nieuwe en de oude SATA disk als 2de data drive gebruiken.
Ik heb met acronis true image onder windows (trial werkt alleen onder win) de oude 1ste disk geghost naar de nieuwe en dan de PATA naar de oude SATA omdat het mij op die manier het meest logische leek.

Nu heb ik echter een probleem bij het booten: met de 2de disc geconnecteerd gebeurt er niet veel, behalve deze errormsg: /bin/sh: can't access tty error

Dit is mijn fstab inhoud

Code: Selecteer alles

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/sda2       /mnt/disk2      ext3    defaults        0       0

Als ik opstart met de 2de disc geconnecteerd, is dit hetgeen in dev zit:
sda
sdb
sdb1
sdb2
sdb5

Blijkbaar gaat het daar mis vermits de eerste (boot) disk sbB wordt en de tweede sdA.
Daarnaast zie ik nu pas dat de PATA drive blijkbaar ook bootable is - heeft oorspronkelijk als systemdisk gediend en door te ghosten, is die 2de SATA disc waarschijnlijk ook bootable maar zonder systeemfiles.

Google leverde volgende op nav een foutmelding die ik kreeg: http://www.debianhelp.org/node/11653 hetgeen me in de richting duwde van die verwisselde sda <-> sdb

Hoe kan ik nu vertellen dat die eerste disc sda moet zijn/blijven en de tweede sdb want daar begint volgens mij het probleem al, niet?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

In je bios kan je normaal de volgorde van je sata drives instellen. Hier moet je zorgen dat je bootdrive als eerste in de lijst staat.

ps : aangezien je pata schijf data is, was het niet makkelijker je oude sata schijf opnieuw in te delen en de data te kopieren ? Als je onder linux wilt dat je schijf volledig gewist wordt(mbr etc) kan je best het commando shred gebruiken. Dan weet je zeker dat er geen grub onderdelen meer op je schijf staan.
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Kan hier geen volgorde instellen, had geen sata op dat mobo en heb er een promise kaartje met 4 poorten ingestoken.

Had op die manier ook gekund natuurlijk maar vermits ik nu toch aan het ghosten was heb ik dat ook maar gedaan.
Op zich is dat het probleem niet, het gaat volgens mij al mis door die verwisseling van sda en sdb, niet?

Heb jij een idee of je 'zomaar' disks kunt labelen met e2label zonder iets anders te moeten doen opdat alles nog werkt?
Volgens die link die ik toevoegde, zou het een oplossing kunnen zijn om een label aan te spreken ipv een device - tenminste, dat is wat ik ervan begrijp.
Zou ik dan gewoon in de fstab in de eerste kolom het label moeten invullen ipv device?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als je boot met alleen je systeem disk, welke device naam krijgt deze dan ?
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

sda (sda1, 2 & 5)

Daarom dat ik in mijn eerste post aangaf dat die worden verwisseld.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Weet er iemand waar linux bepaalt welke 'index' een schijf krijgt; ik bedoel, dat een schijf sdA en de andere sdB is en niet andersom?

EDIT: kan je dat wijzigen en zo ja, waar?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

De kernel scant gewoon bij het booten de sata poorten af en in de volgorde dat hij de drives tegen komt zal hij ze een drive letter geven. Dus als je de disken van plaats zou wisselen, dan wisselen ook de drive letters (tenzij er ergens iets in udev gefoeffeld is om de disken altijd dezelfde letter te geven).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Even los van dit probleem, zou je mischien niet opteren om met die 2de (extra) sata schijf een mirror op te bouwen? Je zegt zelf dat het een server is dus ik ga ervan uit dat je niet te veel tijd&data (config) wil verliezen in geval van diskcrash.

Als je dan toch gewoon zou willen vervangen, dan zou ik eerst proberen om je linux bootende de krijgen vanop de nieuwe disk zonder dat er andere disken aan hangen. (kijk ook eens naar "dd" ipv. Acronis, dat lost alvast je bootable probleem op), na de sector copy gewoon de oude disk eruit en nieuwe erin op de eerste port van je sata controller.

Wat je ook best doet in dit geval is je 'nieuwe' linux omvormen van partitie mounts naar labels: Eerst fs labelen en dan fstab aanpassen.
Op deze manier gaat je 'nieuwe' linux op zoek naar de labels ipv. de harde mountpoints, dus als je volgorde schift gaat hij nog steeds je filesystemen terugvinden.
bv:

Code: Selecteer alles

/dev/sda1                 /boot                   ext3    defaults        1 2
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2


Je hebt de luxe om ermee te knoeien, van zodra de nieuwe schijf niet meer boot/of wat dan ook kan je nog steeds je oude terug inbouwen.

Als dit ok is kan je de oude schijf formateren en heb je geen probleem met dubbele installaties.

Volgens die link die ik toevoegde, zou het een oplossing kunnen zijn om een label aan te spreken ipv een device - tenminste, dat is wat ik ervan begrijp. Zou ik dan gewoon in de fstab in de eerste kolom het label moeten invullen ipv device?

Ik moet dus leren alles lezen, je was zelf al op deze oplossing gekomen. Ja dat moet dus werken op deze manier, zoals ik al zei heb je de luxe om ermee te knoeien want je hebt een 2de schijf. (wel zeker de source-schijf afkoppelen zodat deze niet aangesproken kan worden!)[/quote]
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

met fdisk -l kan je zien welke schijf bedoeld wordt met welke /dev

voor de rest:

mkdir /mnt/data
fstab aanpassen; overal waar sda staat sdb van maken en het volgende toevoegen:
/dev/sda /mnt/data ext3 defaults 0 0

en mount -a om alles in fstab te mounten
je data zou nu in /mnt/data moeten te zien zijn (tenzij je hd niet met ext3 geformat is)
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

@Sub Zero: ik had de kabels op de controller al geswitched maar ik zat met een bijkomend probleem (zie hieronder) waardoor het er niet duidelijker op werd.

@Styno: je hebt gelijk, ik zou iets 'moeten' doen. Naarmate de schijven groter worden en er steeds meer opstaat, kan er ook meer verloren gaan.
Ik vertrouw er een beetje op dat dat ding nogal statisch is en het 'enkel' een hardwareprobleem kan optreden. Daarom heb ik Seagate Baracuda's gebruikt, waarvan ik veronderstel dat die door hun langere garantieperiode ook betrouwbaarder zijn. Ok ik weet dat dat niet gezond is om te denken dat gegevens op die manier veilig zijn.

Het is opgelost door met labels te werken ipv dev. Het probleem was nog onduidelijker omdat die 2de schijf ook bootable was - voorgeschiedenis van de oude 2de schijf die ooit als systeemschijf heeft gediend. Kan ik dat trouwens veranderen, zonder verlies van data?

@_rEuTeL_: ik snapte niet goed wat er gaande was en ik had maar een beperkt werkend systeem waardoor een aantal commando's niet bekend waren - iets van ?busy?box
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

mmhh... vertrouw NOOIT op schijven, welke vendor / size / prijs dan ook... het blijven een hoop bewegende onderdelen in een kleine warme ruimte.... btw, raid geeft protectie bij schijfuitval, niet bij bv. fs corruption... dus nog steeds: backup van belangrijke gegevens!!

Voor die boot label, ja dat kan je zonder problemen veranderen met fdisk.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Peterken schreef:Het is opgelost door met labels te werken ipv dev. Het probleem was nog onduidelijker omdat die 2de schijf ook bootable was - voorgeschiedenis van de oude 2de schijf die ooit als systeemschijf heeft gediend. Kan ik dat trouwens veranderen, zonder verlies van data?

fdisk /dev/sdb, druk op p om de partitietabel te printen. De partitie met een * naast is de actieve partitie (boot partitie). Druk op a, enter en dan op het nummertje van de actieve partitie om de boot flag af te zetten. Druk dan op w en enter om de nieuwe tabel te schrijven.

Peterken schreef:@_rEuTeL_: ik snapte niet goed wat er gaande was en ik had maar een beperkt werkend systeem waardoor een aantal commando's niet bekend waren - iets van ?busy?box

Busybox is een soort pre-boot omgeving waar je in terecht komt als er problemen zijn met je gewone bootomgeving. Je hebt daar inderdaad een beperkt aantal commando's die je kan gebruiken om je boel te recoveren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”