Hoe wandcontactdoos correct aansluiten ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Een Belgacom technieker is deze morgen langsgeweest en heeft de wandcontactdoos vervangen door een nieuwer exemplaar (dit was volgens hem nodig, volgens nieuwe richtgevingen van de wet)

Het resultaat: Ervoor kon ik surfen + bellen
Erna: Niet meer :|

Wat blijkt nu ?

Ik krijg wel een ADSL signaal in de wandcontactdoos zelf (waarmee ik nu surf. De modem staat tijdelijk in de garage). Maar de twee uitgaande telefoonkabels (uit de wandcontactdoos) zijn zonder signaal. Die Belgacom technieker heeft die telefoonkabels dus (doelbewust ? :? ) niet goed aangesloten :!:

Ik zou de modem terug in het telefooncontactpunt in de woonkamer willen plaatsen. Hoe doe ik dat ?

In de wandcontactdoos zit er een uitgaand groen (tel) + blauw (dsl) blokje. Het groene blokje heeft als aansluitpunten a2 + b2. Het blauwe blokje a1 + b1. Van de twee aan te sluiten telefoonkabels is telkens een blauwe + witte draad gebruikt. De purper + groene is afgebonden.

Momenteel zit 2x wit in b1 en 2x blauw in a1 (op het blauwe dsl blokje).
Het groene blokje is niet aangesloten. Maar heb ik (via VOIP ?) wss ook niet nodig

Wie weet er meer ?
Bijlagen
Foto.jpg
(290.82 KiB) 50 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 03 sep 2008, 18:35, in totaal 1 gewijzigd.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 4 keer

mss een foto?
Je hebt homconnect? Dan komt het er gewoon op neer dat je je paar draden die toekomen in de doos, gewoon doortrekt naar je siemens router. Je heb dus geen splitter nodig(als dat dat is).
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Zwart is voor binnenkomende kabel.

DSL (blauw) komt ENKEL signaal uit als de zespolige splitter eropzit. Zit die er niet op dan komt er ook niks uit.

Als je die niet hebt, gebruik dan gewoon distributed splitters op de rest van je stopcontacten en sluit je binnenbekabeling aan op het groene blokje.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

- Ik heb foto toegevoegd

- Ik heb Homeconnect (dus telefoonlijn enkel nodig voor ADSL signaal)

- Op de foto zie je dat er twee telefoondraden zijn aangesloten op het DSL blokje. Ik heb maar één telefoondraad nodig. Namelijk deze die naar de woonkamer loopt. Zodat ik daar terug mijn Siemens modem kan aansluiten. Die staat nu tijdelijk in de garage.

- Splitters heb ik (denk ik) niet nodig. Enkel een ADSL signaal vanuit de wandcontactdoos naar het telefoonstopcontact in de woonkamer.

Hoe sluit ik die telefoonkabel (met witte en blauwe draad) aan op de wandcontactdoos ?

De witte draad steek ik in ? a1, a2, b1 of b2 ?
De blauwe draad steek ik in ? a1, a2, b1 of b2 ?

Op de foto zie je vier vijsjes (twee in het groene blokje en twee in het blauwe). Die komen als volgt overeen (gelezen van boven naar onder):

A2 - TEL groen
B2 - TEL groen

B1 - DSL blauw
A1 - DSL blauw
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Volgorde maakt niet uit.

Steek de 2 witte in het ene gaatje & de 2 blauwe draden in het andere gaatje van het groene blokje en klaar is kees :).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Devilzown schreef:Volgorde maakt niet uit.

Steek de 2 witte in het ene gaatje & de 2 blauwe draden in het andere gaatje van het groene blokje en klaar is kees :).
Devilzown, thanks!

Alles werkt terug. :-D

Jij zou beter bij Belgacom gaan werken. :wink:

Nu vraag ik me enkel nog af, of ik die andere telefoondraad wel zou aansluiten (die gebruik ik toch niet). Kan ik hierdoor verlies hebben op mijn andere telefoonlijn ? Ik vermoed van niet. Aangezien beide vertrekken uit de wandcontactdoos.

Als dit echter wel (nog) een verschil kan maken, sluit ik die tweede telefoonkabel liever niet aan.

Alvast bedankt voor de hulp mensen!
Mijn dag is terug goe :-D
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef:
Devilzown schreef:Volgorde maakt niet uit.

Devilzown, thanks!

Alles werkt terug. :-D

Jij zou beter bij Belgacom gaan werken. :wink:

Nu vraag ik me enkel nog af, of ik die andere telefoondraad wel zou aansluiten (die gebruik ik toch niet). Kan ik hierdoor verlies hebben op mijn andere telefoonlijn ? Ik vermoed van niet. Aangezien beide vertrekken uit de wandcontactdoos.

Als dit echter wel (nog) een verschil kan maken, sluit ik die tweede telefoonkabel liever niet aan.

Alvast bedankt voor de hulp mensen!
Mijn dag is terug goe :-D
Goh normaal got da geen merkbaar verlies geven, maar als je hem niet gebruikt kan je hem natuurlijk evengoed niet aansluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”