Ervaringen van een andere amateurfotograaf hier.
liger schreef:Misschien wel interresant om een kaartje te nemen dat HD-decoding ondersteunt. Op deze manier moet je CPU niet zo hard werken
Voor fotografie? Ik denk het niet..
Verder ga ik gedeeltelijk akkoord met m'n voorgangers. Meer RAM maakt veel verschil. Minstens 4GB. Ik ken al een aantal fotografen met 8GB en soms is zelfs meer wenselijk.. Denk aan grote panorama's stitchen.
HD snelheid maakt soms ook wel uit, maar in mijn ervaring is het dan vooral de seektime. Als ik met Lightroom ga exporten, zijn er altijd (in processexplorer) wachttijden te zien waarin het bestand gezocht wordt. 5MB duurt niet lang om te laden, misschien dat dat met grotere RAWs (10MB+) beter merkbaar is.
Wanneer de snelheid van je HD zeker wel te merken is, als je met een project groter dan 2GB gaat werken. Photoshop kent nog geen 64bit versie onder Windows, en zal dan dus zijn "scratch disks" aanspreken. Een soort swapfiles voor photoshop alleen. Als je hier een aparte schijf (raptor?) voor hebt zal je dit zeker merken.. Beter nog meerdere scratch disks tegelijk.
De CPU zou ikzelf toch wel iets hoger inschatten van waarde. Ik heb zelf een Q6600 @ 3,2GHz. Lightroom maakt hier goed gebruik van (al worden er officieel nog geen multicores ondersteund), zeker als je zelf het programma meerdere exports tegelijk opgeeft of tijdens een export verder gaat met werken in het programma.
Photoshop zelf heeft op het moment nog maar weinig filters die een multicore goed benutten, maar bij hoge resoluties zal je de pure snelheid van 1 core erg goed merken.
Een dualcore is dus goed, maar sneller (overclocken misschien?) is zeker wel merkbaar. Afhankelijk van wat je doet, uiteraard.
En de GPU, wat je eigenlijke vraag was, die maakt weinig uit. Als ik nu een 24" TFT zou kopen en die op 1920x1200 zou draaien, heeft m'n jaren oude X800 daar geen moeite mee. In het eerder genoemde Lightroom zullen mijn CPU/HD zelfs meer belast worden door de GUI/library alleen al.
Om het even héél kort te zeggen:
- * RAM: 4GB of meer
* CPU: goedkope dualcore is goed, maar sneller is altijd beter
* GPU: Maakt geen bal uit.. Als het maar genoeg VRAM heeft voor de gewenste resolutie.
edit:
Uloga schreef:Idd, misschien eens kijken voor een kaart met Hi-def, zeker als zijn camera in HD foto's/films maakt. En als ie een HD scherm heeft
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Fotocamera's maken al jaren foto's in "HD" resoluties en zelfs véél hoger.
En ik heb zo'n idee dat zijn camera geen filmpjes kan maken
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)