HP en recovery partitie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

Een vriend zijn Pavilion a830.be is gecrashed, na opstarten bleek het niet zo goed meer te zijn, pc startte niet meer op.

Tijdens de opstart zou je herhaaldelijk op F10 moeten drukken om via de recovery partitie op te starten. Dit lukte dus niet.

Heb ondertussen wel een nieuwe versie opgekregen maar graag zou ik hem in originele staat herstellen. Ik geraak niet aan die recovery partitie want de benodigde software onder windows is er ook niet.

Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Had al gedacht om de recovery partitie te kopieren en op dvd te branden en zo opstarten, maar ik ben niet zeker dat dit gaat werken.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

In principe heeft de HP Recovery CD's/DVD die je vriend had moeten maken toen hij deze PC kocht. Zonder deze CD's/DVD kan deze partitie in principe niet aangesproken worden.

Andere mogelijkheid is vanuit de nieuwe clean geinstalleerde windows proberen om aan deze partitie te geraken en dan alles manueel te installeren, heb dit al voor m'n oom gedaan vroeger en dat heeft gewerkt, maar het kost wel veeeeeeeel tijd
Afbeelding
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

die_ene schreef:In principe heeft de HP Recovery CD's/DVD die je vriend had moeten maken toen hij deze PC kocht. Zonder deze CD's/DVD kan deze partitie in principe niet aangesproken worden.

Andere mogelijkheid is vanuit de nieuwe clean geinstalleerde windows proberen om aan deze partitie te geraken en dan alles manueel te installeren, heb dit al voor m'n oom gedaan vroeger en dat heeft gewerkt, maar het kost wel veeeeeeeel tijd


De HP's zijn uitgerust met een Recovery partitie. Echter, als jouw schijf gecrasht is, of de partities zijn allemaal weg, kan dit enkel hersteld worden door de zogenoemde "HP Recovery CD's/DVD's".

Hopelijk heeft de eigenaar van die pc dat gedaan, anders vrees ik ervoor.

Verder kan je in dat F10 menu altijd in, ook zonder CD/DVD! Aangezien je er nu niet in kan, is er iets fout gegaan (partitie weg ofzo?).
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Je kan op de site van HP een nieuwe recovery CD/DVD bestellen.
Ik dacht dat dit rond de 30 euro kost en op een week heb je hem in je bus.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2005, 19:07
Contacteer:

seagull schreef:Je kan op de site van HP een nieuwe recovery CD/DVD bestellen.
Ik dacht dat dit rond de 30 euro kost en op een week heb je hem in je bus.


kan je een link geven
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

lukt het niet met een live cd?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Volgens mij kan je die CD's/DVD's niet meer kopen ... als iemand mij echter het tegendeel kan bewijzen ben ik een gelukkig mens :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maverick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 20 sep 2002, 14:23
Locatie: Willebroek
Bedankt: 2 keer

Sven.VdS schreef:Volgens mij kan je die CD's/DVD's niet meer kopen ... als iemand mij echter het tegendeel kan bewijzen ben ik een gelukkig mens :)



wel kijk hier:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... 869&dlc=nl
The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een acer (werkt volgens zelfde principe, ook een recovery partity waar je in zou kunnen geraken via F10 e.d.). Blijkbaar is dit op niet alle laptops geactiveerd, zodat je verplicht ben de laptop binnen te brengen.
Ik heb wel een omweg gevonden op een of ander forum (via google :wink: )

Hier is de uitleg voor Acer, ik weet wel niet of de vermelde bestanden voor de HP laptops hetzelfde is

First.... Dowload a programe called PTEDIT.

Second.. Launch PTEDIT in Win XP. pqservice is set as type 12, change it to type 07, and save,and Reboot, and it will be asign a drive letter when you log back in and the hidden partion is no longer hidden,you will now be able to carry out the next step

Third.. Useing search Look for (mbrwrwin) and (rtmbr) both of these will show up as being in the hidden partion (which now has a drive letter) in the search result..

Fourth... Copy both (mbrwrwin) (rtmbr.bin) to your main C:

Fith... Go to Start > Run > Type CMD and this will open your CMD Promt
In CMD Promt type the word cd\
This will then give you the start line of C:
In this area type the exact line..... mbrwrwin install rtmbr.bin
It should say it loaded somthing,

Sixth Reboot your computer and press ALT F10 after the post screen and your on your way to putting your laptop to Factory Settings


Moesten de bestanden aangegeven in deze uitleg niet op deze laptop voorkomen, dan kan je via programma's als PTEDIT of PartitionMagic er ook voor zorgen dat de recovery partitie actief wordt waardoor de laptop automatisch gaat opstarten naar deze partitie (wat op hetzelfde uitkomt als de F10 procedure). Wanneer windows herstelt is kan je de systeempartitie dan terug actief maken (als dit al niet automatisch gebeurd).

Zoals al gezegd is het mij dus gelukt het op deze manier de laptop te herstellen naar fabriekstoestand, zonder de cd's nodig te hebben!

Hopelijk lukt het bij jou ook :wink:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Als ik me niet vergis wordt de recovery partitie bij HP (soms?) na de installatie verwijderd om plaats te maken ... vandaar de strenge aanmaning om zelf recovery discs aan te maken vlak na het in gebruik nemen van de portable.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Maverick schreef:
Sven.VdS schreef:Volgens mij kan je die CD's/DVD's niet meer kopen ... als iemand mij echter het tegendeel kan bewijzen ben ik een gelukkig mens :)



wel kijk hier:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... 869&dlc=nl


Werkt met geen enkel business model dat ik ingeef .. voor mij dus nutteloos :-(

In theorie moet een Vista recovery set voor een Pressario ook wel werken voor een Evo en dergelijke (hardware independant images) maar als ik er geld aan zou geven heb ik liever gelijk eentje met alle drivers in ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

tarzan1990 schreef:
seagull schreef:Je kan op de site van HP een nieuwe recovery CD/DVD bestellen.
Ik dacht dat dit rond de 30 euro kost en op een week heb je hem in je bus.


kan je een link geven

Ik heb zo'n recovery CD besteld voor een Pavillion t580.nl Desktop van 2004:
Bestelpagina CD-ROM: Systeemherstelset voor Pavillion of Pressario Desktop.
Maar de volgende link werkt niet meer (Database error : Invalid SQL). :cry:
Misschien werkt hij nog wel voor jouw model: ga naar Software and Driver Downloadse en kies je besturingssysteem.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Sven.VdS schreef:Als ik me niet vergis wordt de recovery partitie bij HP (soms?) na de installatie verwijderd om plaats te maken ... vandaar de strenge aanmaning om zelf recovery discs aan te maken vlak na het in gebruik nemen van de portable.

Ze zouden ze beter gewoon meeleveren in plaats van dit debiele systeem te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Generic Human schreef:Een vriend zijn Pavilion a830.be is gecrashed, na opstarten bleek het niet zo goed meer te zijn, pc startte niet meer op.

Tijdens de opstart zou je herhaaldelijk op F10 moeten drukken om via de recovery partitie op te starten. Dit lukte dus niet.

Heb ondertussen wel een nieuwe versie opgekregen maar graag zou ik hem in originele staat herstellen. Ik geraak niet aan die recovery partitie want de benodigde software onder windows is er ook niet.

Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Had al gedacht om de recovery partitie te kopieren en op dvd te branden en zo opstarten, maar ik ben niet zeker dat dit gaat werken.


contacteer de hp helpdesk je kan die recovery disks kopen, 'k weet niet hoeveel die kosten maar ik weet wel dat het mogelijk is, probeer dit eens
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... nl&lang=nl
http://nl.best2serve.com/?show_flow=RCD&land=BE&lang=nl
Laatst gewijzigd door Ofloo op 05 mar 2008, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

gert.jansen schreef:
Sven.VdS schreef:Als ik me niet vergis wordt de recovery partitie bij HP (soms?) na de installatie verwijderd om plaats te maken ... vandaar de strenge aanmaning om zelf recovery discs aan te maken vlak na het in gebruik nemen van de portable.

Ze zouden ze beter gewoon meeleveren in plaats van dit debiele systeem te gebruiken.


Dit is een optie waar je (meestal) voor moet betalen.

In principe kan het wel niet veel kwaad moest je geen recovery cd hebben en ook die partities niet kunt gebruiken. Want alle drivers zijn toch altijd af te halen van het internet. Alleen windows kan je niet afhalen, maar als je dezelfde windows versie van internet download en gewoon je productcode van op de sticker gebruikt, dan doe je toch ook niets illegaals.
Het is natuurlijk wel een tijdrovend werkje om alles zelf opnieuw te installeren
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2005, 19:07
Contacteer:

lukt dat zo?
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

tarzan1990 schreef:lukt dat zo?


als je dat van die productcode bedoelt, dan normaal wel hé. Is toch een gewone licentie, die je dan wel alleen op die laptop kan gebruiken. Dus normaal moet activatie geen probleem zijn en moest dat toch zo zijn dan zal je wel kunnen bellen naar MS denk ik
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Inderdaad, online activatie zal waarschijnlijk niet werken, maar even bellen naar MS en het probleem is opgelost. Je zal een computerstem aan de lijn krijgen die je zal vragen of Windows meegeleverd is bij je machine en op hoeveel machines je het geinstalleerd hebt. Met de juiste antwoorden op de vragen is telefonische activatie geen probleem :-)
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Braindamage schreef:
gert.jansen schreef:
Sven.VdS schreef:Als ik me niet vergis wordt de recovery partitie bij HP (soms?) na de installatie verwijderd om plaats te maken ... vandaar de strenge aanmaning om zelf recovery discs aan te maken vlak na het in gebruik nemen van de portable.

Ze zouden ze beter gewoon meeleveren in plaats van dit debiele systeem te gebruiken.


Dit is een optie waar je (meestal) voor moet betalen.
Vroeger zaten die er gewoon bij. Bij mijn oude HP nc6120 en de nc6320 bijvoorbeeld.

Toshiba levert ze ook gewoon mee, ik zie niet in waarom dat voor HP ineens zo moeilijk zou zijn.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Vroeger werden die inderdaad gewoon meegeleverd, ik was al aan het zoeken gegaan toen ik merkte dat deze niet aanwezig waren..
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Bij mijn Toshiba zat er ook eentje bij hoor.
Volgens mij rekenen ze die dan toch gewoon aan en is het nu een optie voor mensen die dat geld willen besparen en de cd's niet nodig vinden ...
Die Acer laptop heb ik over gekocht van een collega, en zij had zo geen cd.

Mja er is nog geen reactie gekomen van de originele poster, mss leest hij gewoon niet meer mee :?
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Braindamage schreef:Volgens mij rekenen ze die dan toch gewoon aan en is het nu een optie voor mensen die dat geld willen besparen en de cd's niet nodig vinden ...


Als je er vanuit gaat dat iedereen eigenlijk toch zo'n recovery set moet aanmaken (dat is het eerste wat die laptop zegt als je hem aanzet), dan is het gewoon stom dat ze hem niet meeleveren.

Ik heb hem 99% zeker niet nodig, heb hem toch gemaakt. Vista eraf, XP64 erop. Die image diende enkel om - just in case - te kunnen gaan checken welk nu weer het exacte model/type/driver van dit of dat stuk hardware is.

Acer levert ze inderdaad ook niet mee.

En voor de kostprijs van z'n schijfje hoeven ze het toch niet te laten, wel?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Bij de nieuwe HP/Compaq dc5700 en dc7800 zitten blijkbaar terug recovery discs bij ... ik denk dat ze hun les geleerd hebben en de 'make your own recovery discs' zever overboord gegooid hebben.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

Bedankt voor het advies, het is uiteindelijk opgelost.

1. F10 deed het dus niet, geen reactie.
2. nieuwe Windows opgezet, geprobeerd dan via de recovery partitie een herstel te doen, ook niets.
3. op het netwerk gehangen, de recovery partitie gekopieerd, en een bootable dvd van gemaakt.
4. de HP opgestart met de dvd, hal.dll error, kunnen fixen met bootconfig rebuild
5. HP terug aan de praat gekregen met de originele software erop
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 mar 2004, 22:24

Sven.VdS schreef:Bij de nieuwe HP/Compaq dc5700 en dc7800 zitten blijkbaar terug recovery discs bij ... ik denk dat ze hun les geleerd hebben en de 'make your own recovery discs' zever overboord gegooid hebben.


Dat is gewoon een kwestie van geld, hoe minder kosten hoe beter, is toch bijna overal zo tegenwoordig.

Asus geeft nog cd's, wellicht nog enkele anderen ...
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

het probleem is dat de software die erop staat voor de recovery discs te maken niet te goei werkt. hierdoor heb ik al verscheidene DVD's naar de klote gedaan :)
Less is more
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”