Afpersing @ EDPnet?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
TomMe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Deze mail heb ik daarnet van EDPnet gekregen, als reply op een ticket dat ik mij zelfs niet meer kan herinneren:
Beste klant

We hebben gemerkt dat het leeuwendeel van uw internetverbruik zich overdag situeert, of in elk geval gedurende het dagregime van EDPnet, namelijk van 8u. 's ochtends tot 2u. 's nachts. Graag willen we u er even aan herinneren dat er bij EDPnet ook een voordelig nachttarief geldt, dus van 2u. tot 8u. Tijdens dit nachttarief (EDPnet noemt dit 'nachtsurfen') wordt uw verbruik slechts voor de helft meegerekend, en krijgt u met andere woorden een korting van maar liefst 50 %.

Natuurlijk hebben we nachtsurfen niet alleen in het leven geroepen om u zomaar wat cadeautjes te doen. Een belangrijk doel van het nachtsurfen is namelijk om prijsbewuste, ervaren internetgebruikers, zoals u, ertoe te bewegen om hun zware downloads te doen wanneer het netwerk sowieso het minst belast wordt, en er dus heel wat capaciteit ongebruikt blijft. Op die manier kan de doordeweekse internetgebruiker overdag comfortabel aan de allerhoogste snelheid naar zijn favoriete websites surfen. Als diezelfde surfer tussen 2u. en 8u. 's nachts normaal gesproken toch niet meer online is, kunnen de fervente downloaders alle registers opentrekken en rustig de mega- en gigabytes erdoor jagen.

Vanzelfsprekend maakt het verbruik van één individuele klant niet het grote verschil op de schaal van het hele netwerk van een internetprovider. Als meerdere duizenden klanten weliswaar diezelfde redenering volgen, ontstaat er wel degelijk een probleem. EDPnet biedt u - gaat u maar na wat de vakbladen van ons vinden - de beste prijs-kwaliteitsverhouding onder de Belgische internetproviders. We streven er inderdaad naar om elke klant een abonnement te geven waar in elke betekenis het maximum uit kan worden gehaald. Voor de ene klant is een groot downloadvolume het belangrijkste, anderen vinden hoge snelheden net doorslaggevend.

Ongetwijfeld staat ook u wel open voor het argument dat het ene plezier het andere waard is. EDPnet heeft er nooit van gehouden zijn klanten in hun mogelijkheden te beperken, of lijdzaam toe te moeten zien hoe slechts enkele hardnekkige zelfzuchtigen het internetplezier van anderen, de grootste groep, bederven. Vandaar: om iedereen het beste van het internet te kunnen bieden, vragen we u vriendelijk uw steentje hiertoe bij te dragen, en ten volle van het nachtsurfen gebruik te maken.

Er bestaan heel wat manieren om uw grote downloads te automatiseren. Met zogenaamde scheduler- of download manager-programma's kunt u makkelijk instellen wat u wanneer precies wilt binnenhalen. Elke recente computer kunt u bovendien zo configureren dat hij vanzelf opstart om bijvoorbeeld 2u. 's nachts, uw schedulerprogramma de downloads laat lopen, en zichzelf weer afsluit zodra alle bestanden zijn afgehaald. Zo hoeft u noch op te blijven om alles handmatig in gang te zetten, noch uw computer nodeloos aan te laten staan. Op http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Cate ... ACHTSURFEN leest u er meer over.

Samengevat: met nachtsurfen:

* doet u anderen een plezier: als iedereen een kleine inspanning doet, blijft het ook tijdens de piekuren overdag lekker snel surfen;
* doet u zichzelf een plezier:
o u kunt de dubbele hoeveelheid gigabytes downloaden voor dezelfde prijs of hetzelfde forfait inbegrepen in uw maandelijkse abonnement;
o bij een van de Baryon- of La Tribu-abonnementsformules met 'fup' ('fair use policy', oftwel 'redelijk gebruik') kunt u dubbel zoveel downloaden voordat u de grens bereikt van wat als 'redelijk gebruik' beschouwd wordt;
o doordat u uw grote downloads 's nachts automatisch laat verlopen, krijgt ook u overdag meer bandbreedte, waardoor u vlotter zult kunnen surfen.

Hartelijk bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Elena Kiritchenko
Helpdesk Engineer
Van Landeghemstraat 20
9100 Sint Niklaas
[email protected]
www.edpnet.be
T: +32 (0)3 265 67 50 | +31 (0)20 712 9400
F: +32 (0)3 265 67 51 | +31 (0)20 712 9401
Ik voel mij hierbij wel wat beledigd. Deze mail voelt aan als "an offer I can't refuse". Ik begrijp ook helemaal niet waarom ze mij fixeren. Ik probeer elke maand mijn 60GB op te gebruiken ja, maar wanneer is toch wel mijn zaak zeker?! Ik zit ocharme nog maar aan 21GB en heb nog 18 dagen te gaan. Ik heb zelfs geen uitbreiding naar 100GB.

Blijkbaar hebben de "doordeweekse internetgebruikers" surfproblemen en werd het probleem tot bij mij getraceerd. Misschien daarom dat ik altijd degelijke snelheden ondervind.. Ik begrijp dan ook niet waarom men met ADSL2+ beginnen als er zoveel traffiekproblemen zijn. Los die eerst op! (op een goede manier)

Zijn er hier nog mensen die deze onzin ontvangen hebben?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Vind ik idd ook beetje belachelijk ... :eek:
ze willen dan beginnen met ADSL2+ maar hun netwerk zal dat nooit
aankunnen als ze nu al problemen hebben !!!
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn er inderdaad nog die deze mail ontvangen hebben.
Nu ofwel is er een voorgeschiedenis waar je post niets over zegt, ofwel ben jij nogal snel afgeperst. Ik lees gewoon een mailtje waarin je op de hoogte gehouden ben ivm. nachtsurfen.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Styno schreef:Er zijn er inderdaad nog die deze mail ontvangen hebben.
Nu ofwel is er een voorgeschiedenis waar je post niets over zegt, ofwel ben jij nogal snel afgeperst. Ik lees gewoon een mailtje waarin je op de hoogte gehouden ben ivm. nachtsurfen.
De toon waarop is nogal... plat. Zo echt van "U verbruikt teveel overdag, overschakelen op nachtsurfen.. _or else_"
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Er wordt gewoon gezegt dat je ook kunt nachtsurfen. Ze dwingen hem toch niet.
Ik vindt het allemaal een beetje overdreven om over zo'n mail te zagen.
verdickt
Premium Member
Premium Member

Patje schreef:Vind ik idd ook beetje belachelijk ... :eek:
ze willen dan beginnen met ADSL2+ maar hun netwerk zal dat nooit
aankunnen als ze nu al problemen hebben !!!
Volledig mee eens, en als je 60 gig mag downloaden beslis je toch wel zelf zeker wanneer je dit doet.

Bij sommigen staat hun pc in de slaapkamer en dan is 's nachts downloaden zeker niet interessant want de meeste pc's zijn niet echt stil te noemen.

Je kan argumenteren dat ze u gewoon op de hoogte brengen van het nachtsurfen maar de toon van de mail is toch eerder anders.

Van mij zouden ze rap een reply krijgen moest ik zo een e-mail ontvangen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Mits alle vriendelijkheid hè. ^^

Het is gewoon een reminder dat je al je download werk 's nachts kunt doen. Niet beginnen met grote woorden als "afpersing". Maak je hier geen zorgen om.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wat een leuke marketing praat om duidelijk te maken dat hun netwerk niet geschikt is voor het aantal gebruikers en de bandbreedte die ze nodig hebben/verbruiken.

Over afpersing zou ik helemaal niet spreken, immers er komt geen financiele meerkost bij kijken.

De manier waarop het verwoord wordt doet echter wel vermoeden dat er een probleem is bij hun, wat mij ook helemaal niet verwonderd.
Ik probeer elke maand mijn 60GB op te gebruiken ja, maar wanneer is toch wel mijn zaak zeker?! Ik zit ocharme nog maar aan 21GB en heb nog 18 dagen te gaan. Ik heb zelfs geen uitbreiding naar 100GB.
Wat een vreemde redenering. Uw product bevat gewoon een standaardlimiet van 60GB.

Waarom moet dat perse op? Ben je ervan dan zo overtuigd dat je meer waar voor je geld krijgt door meer te downloaden? :roll:
Heb je dan tijd mischien om al die films en tv series te bekijken, al die muziek te downloaden of al die software te gebruiken.

Eigenlijk nog een reden waarom ik die alternatieve providers veel liever FUP zou willen zien aanbieden.

Want ieder die bij EDPnet of Dommel zit is er rotsvast van overtuigd dat ie minstens z'n gegeven limiet moet opgebruiken.
Dat je die redenering erop nalaat bij Skynet en Telenet, tot daar aan toe het kost gewoon tè veel ook voor wat je ervoor krijgt.

Je denk toch echt niet dat zo'n kleine providers voldoende marges hebben om op te schalen naar meer klanten?

Door FUP te bieden, krijg je tenminste ook nog EDPnet/Dommel klanten die een "normaal" volumegebruik krijgen, wat ook ten goede komt voor het netwerk.

Dat is dus weer een nadeel: als je je richt op een niche markt moet je daar vaak de gevolgen van dragen, en EDPnet zal wel niet de eerste en de enige zijn die het aan de levende lijve ondervind (cfr. ADSL2FIT).
Laatst gewijzigd door TomG 05 jun 2007, 19:34, in totaal 2 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Ik heb dat gevoel hier ook. Na een jaar moet je toch al heel het internet gedownload hebben?
Maar met FUP moeten ze toch oppassen.
TomMe
Plus Member
Plus Member

Styno schreef:Nu ofwel is er een voorgeschiedenis waar je post niets over zegt, ofwel ben jij nogal snel afgeperst. Ik lees gewoon een mailtje waarin je op de hoogte gehouden ben ivm. nachtsurfen.
Nope, geen voorgeschiedenis.
TomG schreef: Wat een vreemde redenering. Uw product bevat gewoon een standaardlimiet van 60GB.
Standaardlimiet inderdaad, dus ik begrijp niet waarom ik die mail krijg. Het betreft hier immers geen FUP.
Waarom moet dat perse op? Ben je ervan dan zo overtuigd dat je meer waar voor je geld krijgt door meer te downloaden? :roll:
Heb je dan tijd mischien om al die films en tv series te bekijken, al die muziek te downloaden of al die software te gebruiken.
Wat ik download, waarom en of ik tijd heb om films te bekijken heeft hier niks mee te maken. Er zijn al genoeg threads die off-topic gaan in die richting.
Want ieder die bij EDPnet of Dommel zit is er rotsvast van overtuigd dat ie minstens z'n gegeven limiet moet opgebruiken.
Moet niet, kán wel!
Je denk toch echt niet dat zo'n kleine providers voldoende marges hebben om op te schalen naar meer klanten?
Dat ze dan hun limieten verlagen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Ik heb dat gevoel hier ook. Na een jaar moet je toch al heel het internet gedownload hebben?
Oppassen? Voor wie of wat?

Voor zichzelf in elk geval al niet, het zou in hun voordeel zijn (toch voor hun netwerk).

Voor wie dan niet? De klant die op de eerste rij wil zitten voor een tientje?

In feite heeft zo'n alternatieve provider 2 mogelijkheden en beiden kennen voor/nadelen:
  • Harde limiet, maar wel hoog (makkelijk en goedkoop uit te breiden met volumeblokken): wat EDPnet/Dommel toepast dus.
    Voordelen: een select doelpubliek (de nichemarkt zoals ik die noem) komt daarop af als bijen naar een korf. Dat is dus goed voor nieuwe klanten aan te werven voor die ISP in kwestie. Zo'n provider kan dat ook wel gebruiken, in een land waar 2 monopolisten heersen en meester zijn.

Nadelen: ISP die dit toepast komt in de problemen op termijn (mark my words). Ik merk dat er zowel bij EDPnet als bij Dommel de laatste tijd nogal wat problemen beginnen op te duiken (op basis van dit forum) die wel eens heel waarschijnlijk veroorzaakt worden door sterk toenemende klantenbestand (vrij relatief gezien natuurlijk tov Skynet/Telenet).
  • FUP:
    Voordelen: ISP kan activiteiten blijven handhaven, ook bij toenemend marktaandeel. Technisch gezien kan die ISP het maken en is ook erg schaalbaar tov harde hoge limiet.

Nadelen: je trekt niet dat selecte publiekje aan die meer waar uit zijn verbinding wilt halen dan ie wilt betalen. Geen bijen op een honingkorf dus hier. Bijgevolg is het voor zo'n ISP ook veel moeilijker om marktaandeel te winnen, want toegeven de meesten zijn te laks om over te schakelen vanwaar ze nu zitten (ik schakel ook niet onmiddelijk over, maar dat heeft vooral met die hoge harde limiet te maken ipv FUP).
Laatst gewijzigd door TomG 05 jun 2007, 19:46, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Wel, paar jaar geleden is er een bedrijf toch tenonder gegaan aan FUP ?
Ik denk niet dat het surfgedrag (download-) gaat veranderen. Aangezien ik hier reacties lees dat mensen tot 200 gig downloaden op mediumband...
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Ik snap echt niet waar je je druk om maakt. Na die mail 3 keer doorgelezen te hebben, zie ik echt niet in waar sprake is van "afpersing" of waar je door "beledigd" zou kunnen zijn.

Nergens verplichten ze je je surfgedrag aan te passen. Ze "wijzen" je alleen op de mogelijkheden van nachtsurfen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Wel, paar jaar geleden is er een bedrijf toch tenonder gegaan aan FUP ?
Ik denk niet dat het surfgedrag (download-) gaat veranderen. Aangezien ik hier reacties lees dat mensen tot 200 gig downloaden op mediumband...
Dan is het vrij simpel: ISP moet maatregelen nemen.

Om te beginnen, die mediumband (ik neem aan dat je Dommel bedoeld) moet men bvb laten gelden voor pakweg nog maximum 20GB meer dan standaard limiet. En erna smalband of zelfs desnoods die klanten disconnecten van het netwerk. Anders snijden ze hoe dan ook in hun eigen vingers, hoe klein het aantal van hun klanten dit ook doen.
Ik ben ervan overtuigd dat ze zo'n klanten beter arm dan rijk zijn, immers:
1) zijn het vaak diegenen die er het minst voor willen betalen (smalband uitbuiten is wat ik onder de noemder misbruik zet en alles behalve renderend voor een ISP)
2) maken ze alternatieve providers gewoon kapot. En dat vind ik verdomd lastig. Dan is er een alternatief voor onze monopolisten en worden ze op langere termijn (2-3 jaar) gewoon kapot gemaakt door misbruikers.

Het probleem lijkt wel dat die alternatieve providers geen regels lijken te stellen. Alles kan en mag en ze lijken alles in het werk te stellen om dat selecte publiek te willen bijwinnen.

Maar het keert zich tegen hen, dat mag wel duidelijk zijn. Ik volg Dommel/EDPnet nu al een tijdje en die opkomende problemen, onstabiele verbindingen, trager, nu dit hier met die "aandrang tot gebruik nachtsurfen" vertellen mij veel dat ik niet ver naast mijn redenering van hierboven en vorige posts zit...
Laatst gewijzigd door TomG 05 jun 2007, 19:55, in totaal 1 gewijzigd.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:
Lord Utopia schreef:Ik heb dat gevoel hier ook. Na een jaar moet je toch al heel het internet gedownload hebben?

Voor zichzelf in elk geval al niet, het zou in hun voordeel zijn (toch voor hun netwerk).
Hier sla je toch even de bal mis.
Een ISP in België die FUP aanbiedt, wordt overspoeld door grootverbruikers. De noodzakelijke capaciteit kan niet aangekocht worden omdat de inkomsten te laag zijn. Kijk maar naar adsl2fit en realdsl. Deze grootverbruikers kosten een pak meer dan de brave huisvader die zijn mail leest. Juist bij de brave huisvaders zijn de winstmarges het grootst, maar deze blijven klant van Telenet/Belgacom.

Als Belgacom/Telenet FUP invoeren, zullen de kleinere operatoren dit ook kunnen aanbieden, omdat er dan een betere klantenverdeling zal komen.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:Maar het keert zich tegen hen, dat mag wel duidelijk zijn. Ik volg Dommel/EDPnet nu al een tijdje en die opkomende problemen, onstabiele verbindingen, trager, nu dit hier met die "aandrang tot gebruik nachtsurfen" vertellen mij veel dat ik niet ver naast mijn redenering van hierboven en vorige posts zit...
Hou er rekening mee dat je tevreden klanten minder snel zult horen. In de tussentijd is het klantenbestand van edpnet/dommel al een pak groter geworden. Dus ik vermoed dat statistisch gezien, er niet meer problemen dan voordien zullen zijn.
Daarnaast is het algemeen geweten dat er hier op userbase een hoop bleiters zitten he! :twisted:
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Mr.T schreef:
TomG schreef:

Hier sla je toch even de bal mis.
Een ISP in België die FUP aanbiedt, wordt overspoeld door grootverbruikers. De noodzakelijke capaciteit kan niet aangekocht worden omdat de inkomsten te laag zijn. Kijk maar naar adsl2fit en realdsl. Deze grootverbruikers kosten een pak meer dan de brave huisvader die zijn mail leest. Juist bij de brave huisvaders zijn de winstmarges het grootst, maar deze blijven klant van Telenet/Belgacom.

Als Belgacom/Telenet FUP invoeren, zullen de kleinere operatoren dit ook kunnen aanbieden, omdat er dan een betere klantenverdeling zal komen.
Goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Maar ik basseerde mij op het weinige wat ik weet van wat er in pakweg Nederland gangbaar is.

Mischien om het nog straffer te stellen (en in België is dit tevens een utopie): mocht iedere ISP hier minder strikte limieten opleggen (dus bvb FUP), dan zou er mischien zelfs minder misbruik van komen.

Bezie het zo: moesten er geen snelheidslimieten zijn in het verkeer, zouden er ook minder op kicken om die te willen overtreden.

Want ik denk dat het probleem daar dus wel zit. Degenen die 50GB krijgen, willen er er 4x zoveel binnen halen al zou het maar enkel en alleen om te stoeffen zijn.
Dat je 100den GB's op een maand kan binnenhalen (lees: dat de bandbreedte van uw verbinding dat toelaat binnen deze tijd) daar moet je mij niet van overtuigen.
Ik stel mij altijd eerder vragen over het type van gebruiker in zo'n geval.

In elk geval, hoe het ook zij, harde limieten vs. FUP, ook die alternatieve ISP's zullen iets in hun marketing en bedrijfspolitiek moeten veranderen, willen ze hun kop boven water houden.

C'est simple comme bonjour, anders gaan ze op de fles.
Mr.T schreef:
TomG schreef:Maar het keert zich tegen hen, dat mag wel duidelijk zijn. Ik volg Dommel/EDPnet nu al een tijdje en die opkomende problemen, onstabiele verbindingen, trager, nu dit hier met die "aandrang tot gebruik nachtsurfen" vertellen mij veel dat ik niet ver naast mijn redenering van hierboven en vorige posts zit...
Hou er rekening mee dat je tevreden klanten minder snel zult horen. In de tussentijd is het klantenbestand van edpnet/dommel al een pak groter geworden. Dus ik vermoed dat statistisch gezien, er niet meer problemen dan voordien zullen zijn.
Daarnaast is het algemeen geweten dat er hier op userbase een hoop bleiters zitten he! :twisted:
Gosh, op die "bleiters" heb ik het ook niet zo, daarvan negeer ik eerder.

Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat een groeiend klantenbestand een al dan niet recht evenredig aantal problemen met zich meebrengt.

In elk geval, ik wacht dus ondertussen al zo'n jaar de kat uit de boom af.

Tenadere, moest een EDPNet of Dommel morgen de grote kuis houden (lees: zorgen dat de grootgebruikers hun biezen pakken), met de producten die ze nu bieden voor deze prijs, en zonder goedkope volumeblokken, of nog erger onbeperkt te misbruiken mediumband te leveren en mij tevens kunnen vertellen over hun toekomstvisie met betrekking tot hun operaties en producten, enigszins iets kunnen kunnen garanderen over hun producten (daarmee bedoel ik geen SLA's uiteraard), wel dan schakel ik van vandaag op morgen over naar zo'n provider.
Laatst gewijzigd door TomG 05 jun 2007, 20:07, in totaal 1 gewijzigd.
TomMe
Plus Member
Plus Member

Mr.T schreef:Ik snap echt niet waar je je druk om maakt. Na die mail 3 keer doorgelezen te hebben, zie ik echt niet in waar sprake is van "afpersing" of waar je door "beledigd" zou kunnen zijn.

Nergens verplichten ze je je surfgedrag aan te passen. Ze "wijzen" je alleen op de mogelijkheden van nachtsurfen.
Ik ben me best bewust van het nachtsurfen (zoals ze zelf wel kunnen nagaan), maar ik kies om het op dit moment niet te gebruiken. Ik voel mij beledigd omdat ik naar mijn mening niet overdreven download, en blijkbaar behoor ik volgens hun tot de categorie "hardnekkige zelfzuchtigen". Van afpersing is misschien niet meteen sprake, maar uit de toon van de mail kan ik wel afleiden dat ze het zouden prefereren moest ik stoppen met overdag te downloaden, plus het maakte een goeie titel voor deze topic. ;)
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster

TomMe schreef:
Mr.T schreef:Ik snap echt niet waar je je druk om maakt. Na die mail 3 keer doorgelezen te hebben, zie ik echt niet in waar sprake is van "afpersing" of waar je door "beledigd" zou kunnen zijn.

Ik ben me best bewust van het nachtsurfen (zoals ze zelf wel kunnen nagaan), maar ik kies om het op dit moment niet te gebruiken. Ik voel mij beledigd omdat ik naar mijn mening niet overdreven download, en blijkbaar behoor ik volgens hun tot de categorie "hardnekkige zelfzuchtigen". Van afpersing is misschien niet meteen sprake, maar uit de toon van de mail kan ik wel afleiden dat ze het zouden prefereren moest ik stoppen met overdag te downloaden, plus het maakte een goeie titel voor deze topic. ;)
Ik klasseer je hierdoor bij de "bleiters". ;-) Dit is mijn inziens onterechte zwartmakerij van een provider.
TomMe
Plus Member
Plus Member

Mr.T schreef:Ik klasseer je hierdoor bij de "bleiters". ;-) Dit is mijn inziens onterechte zwartmakerij van een provider.
Is dat een aparte categorie als de "hardnekkige zelfzuchtigen" of komen deze statistisch gezien overeen? :P

Overigens ben ik best tevreden met EDPnet, maar die mail vind ik over de schreef.
xyrax
Member
Member

Persoonlijk zie ik in dat mailtje niets van "afpersing".

Dit is gewoon een reminder mail naar de klant toe dat er nachttarief bestaat, wat goedkoper uitkomt als je snachts download.
Wat zeer vriendelijk is van edpnet om dit nog eens door te sturen.
Als jij natuurlijk liever overdag download, dan is dat uw keuze, daar kunnen ze niets aan veranderen.
Wat edpnet bekijkt is simpelweg, hoe minder mensen overdag zware downloads doen, hoe meer andere mensen er tevreden zijn met een betere snelheid.
Ik zou me er niet druk in maken en gewoon eens de zaak vanuit een ander standpunt bekijken.
TomMe
Plus Member
Plus Member

xyrax schreef:Dit is gewoon een reminder mail naar de klant toe dat er nachttarief bestaat, wat goedkoper uitkomt als je snachts download.
Wat zeer vriendelijk is van edpnet om dit nog eens door te sturen.
Als het een reminder mail is, waarom krijgen jullie die dan niet? Er staat zwart op wit dat ze mij verzoeken om 's nachts te downloaden. Vriendelijk zijn ze inderdaad:
Vandaar: om iedereen het beste van het internet te kunnen bieden, vragen we u vriendelijk uw steentje hiertoe bij te dragen, en ten volle van het nachtsurfen gebruik te maken.
Ik zou me er niet druk in maken en gewoon eens de zaak vanuit een ander standpunt bekijken.
Ik maak me er niet druk over zene, ik deel enkel mee dat ik deze mail ontvangen heb en geef er ineens mijn mening bij. :) Je moet de titel maar beschouwen als een krantenkop..
TomG
Elite Poster
Elite Poster

De topictitel is zowieso wel overdreven en niet correct, maar de manier waarop die mail het uitgelegd wordt, ziet er mij anderzijds ook niet zomaar een suggestie uit.

Ik zou het in een ietwat overdreven context eerder noemen "wanhoopspoging #1 om ons netwerk optimaal draaiende te houden".

Er zijn nog andere providers die iets gelijkaardigs aanbieden, maar nog nooit heb ik zoiets benadrukkends gezien zoals in de mail van de topicstarter.

En zoals in mijn eerdere posts aangegeven, zet zoiets tot nadenken. Want waarom zou pakweg Telenet anders hun klanten dit niet op het hart drukken? Omdat zijzelf het minder nodig hebben dan -zoals blijkt- EDPNet het nodig heeft.
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Je kan je geviseerd voelen door een paar woorden in de tekst, maar ik zie toch voornamelijk gelul over het nachtsurfen wat voor zowel EDPnet als de klant voordelig is, dus 'k zou het toch als een positieve mail beschouwen.

Om uit deze mail zogezegde problemen met de capaciteit te gaan opmaken vind ik nogal absurd - de topicstarter zou het wel merken moest dat wel zo zijn.

't lijkt mij louter een aanschrijven van mensen die "weten hoe ze moeten downloaden", en hen erop te wijzen dat ze twee keer zoveel kunnen binnenhalen als ze het 's nachts doen.

---

Ik vind dat het hier nog heel goed meevalt ivm mensen die technische problemen hebben bij alternatieve providers, zeker als je beseft dat ze zelf naar UserBase verwijzen als mogelijke klaagmuur.

Kijk maar eens in het Belgacom forum en je zal zien hoeveel klachten er daar dagelijks passeren - veel groter klantenbestand natuurlijk, dus 't zal wel ongeveer gelijk lopen, zeker? En niet vergeten dat Belgacom vaak ook betrokken partij is bij de connecties van andere ISPs.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

nogChoco schreef:Je kan je geviseerd voelen door een paar woorden in de tekst, maar ik zie toch voornamelijk gelul over het nachtsurfen wat voor zowel EDPnet als de klant voordelig is, dus 'k zou het toch als een positieve mail beschouwen.

Om uit deze mail zogezegde problemen met de capaciteit te gaan opmaken vind ik nogal absurd - de topicstarter zou het wel merken moest dat wel zo zijn.

't lijkt mij louter een aanschrijven van mensen die "weten hoe ze moeten downloaden", en hen erop te wijzen dat ze twee keer zoveel kunnen binnenhalen als ze het 's nachts doen.
Time will tell. :) Als EDPNet en Dommel het over 5 jaar nog zo goed doet, dan mag je al mijn argumenten omver werpen. ;)

---

Ik vind dat het hier nog heel goed meevalt ivm mensen die technische problemen hebben bij alternatieve providers, zeker als je beseft dat ze zelf naar UserBase verwijzen als mogelijke klaagmuur.

Kijk maar eens in het Belgacom forum en je zal zien hoeveel klachten er daar dagelijks passeren - veel groter klantenbestand natuurlijk, dus 't zal wel ongeveer gelijk lopen, zeker? En niet vergeten dat Belgacom vaak ook betrokken partij is bij de connecties van andere ISPs.
De problemen die ik bij Belgacom ervaar (niet persoonlijk dan, want die heb ik tot op heden nog niet gehad eigenlijk) zijn vooral van een zeer technische aard (slechte lijn, veel disconnects, onstabiel,...) m.b.t. de telefoonlijn zelf.
En een heel stuk minder over dingen daar los van. Bij Dommel las ik bvb routing problemen waardoor bepaalde sites niet beschikbaar zijn.

Wat het probleem met andere ISP's en Belgacom betreft, denk ik dat er weer een heel ander verhaal van toepassing is. Belgacom kent geen hoge prioriteit toe aan problemen die klanten van andere ISP's ondervinden maar die wel de Belgacom infrastructuur gebruiken. Zal wel te maken hebben met het soort SLA's die deze providers met Belgacom afsluiten.
Enfin, dat is maar een gok met de natte vinger want ik heb er niet zo'n goed idee van hoe die samenwerking in de praktijk verloopt.
znoppels
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ik heb die mail ook gekregen, en voel me hoegenaamd niet geviseerd.

volgens mij heeft iedereen die mail gekregen
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Zoals TomG reeds zij lijkt FUP een goede oplossing.
Zodra er een klant is die constant zoveel verbruikt dat hij andere klanten stoort zet je die gewoon op tijdelijk smallband.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Deze mail krijg je waarschijnlijk automatisch toegestuurd als hun computers een bepaald surfgedrag vaststellen, en je mss op een hub zit die nogal vaak overbelast is.

Maar hierover een topic als dit openen vind ik ook zwaar overdreven, daar ze met helemaal niks dreigen in hun mail, ze zullen jou ook niet op smallband gaan zetten of dergelijke als je je surfgedrag niet aanpast.
Ze gaan op een paar punten wel verder in, zoals zeggen dat 'één klant het verschil niet zal maken, maar als meerdere klanten dezelfde denkwijze hebben...', maar hierdoor vermijden ze opmerkingen die er anders zeker gaan komen, en ze hebben trouwens gelijk.
Door hun klanten een hogere downloadlimiet te geven trekken ze nu eenmaal meer grootgebruikers aan (net zoals dommel) en dat weegt nu eenmaal op een netwerk, maar ze doen tenminste de moeite.

En als je je door deze mail aangevallen voelt, dan is dat omdat ze gelijk hebben

Allemaal geen redenen om Edpnet zwart te maken ...

En ja ik zou ook liever meer kunnen downloaden voor minder geld en zo'n FUP hebben op mijn abonnement, maar Edpnet en Dommel kunnen dat nu eenmaal niet in hun eentje klaarkrijgen, omdat ze dan zoals hier al gezegd zichzelf om zeep helpen daar andere providers dit niet doen en dus de zware belasting bij hen terecht komt en dit onbetaalbaar is.

Als je wil klagen over dergelijke zaken, klaag dan bij Belgacom, Telenet, ... die veel geld vragen voor hun belachelijke limieten
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

amaai als dat afpersing is....
ze zijn gewoon (over)belast en willen zo veel mogelijk mensen zien snachts downloaden. ik zie toch geen "slechte" dingen in deze mail ze
en nog is afpersing... alle jonge
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

znoppels schreef:ik heb die mail ook gekregen, en voel me hoegenaamd niet geviseerd.

Nee ik niet, ..
ruben
Pro Member
Pro Member

Ofloo schreef:
znoppels schreef:ik heb die mail ook gekregen, en voel me hoegenaamd niet geviseerd.

Nee ik niet, ..
Hier ook niks gekregen... Verder vind ik het ook absoluut geen afpersing ofzo, eerder een manier om de networkload wat proberen te verdelen wat enkel de snelheid en stabiliteit ten goede gaat komen...
andy-dsl
Pro Member
Pro Member

Ik heb de bewuste mail maaaanden geleden al gekregen. Wie hem nog niet heeft gekregen, die volgt wel degelijk.

Verder zou ik toch niet zo ver gaan om van afpersing te spreken. Als een ISP zijn klanten niet mag informeren dan is dit al erg. Ook kan een ISP niet weten of je nu liever overdag of 's nachts download. Ze gaan gewoon af op stats die ze sporadisch bekijken. Dit heeft niks met afpersing en met de vinger wijzen te maken.

Je schrijft ook dat je van de mail niet wakker ligt, waarom dan zo'n uihaal in de topic title?
TomMe
Plus Member
Plus Member

andy-dsl schreef:Als een ISP zijn klanten niet mag informeren dan is dit al erg.
Misschien voel ik mij wel sneller geviseerd dan de meesten van jullie, zou inderdaad best kunnen. Maar wat ik niet inzie is hoe je dit louter informeren kan noemen. Behalve dan misschien over het feit dat ik een hardnekkige zelfzuchtige ben indien ik mijn 60GB opsoupeer tijdens de piekuren. Goed dat ik dat nu weet. :D Niet om in herhaling te willen vallen he.
Je schrijft ook dat je van de mail niet wakker ligt, waarom dan zo'n uihaal in de topic title?
Een sterke titel prikkelt de nieuwsgierigheid van de mens.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Ik heb 'm gisteren ook gekregen. Waarschijnlijk als reactie omdat ik enkele weken geleden m'n limiet voor de maandelijkse reset wat harder benut had ... ik moest nog wat grote zaken binnen halen en heb dus overdag m'n downloader laten verder lopen ipv enkel 's nachts gescheduled...

Toen edpnet vrijwillig vroeg om de downloadstart wat later te zetten ben ik met veel plezier ingegaan op hun vraag ... daarna heb ik ook geen probleem gehad met de verkleining van de "nachtdownload-window" .. ben dus altijd heel meewerkend geweest.

Vond de mail een beetje stiefmoederlijk eigenlijk ... maar ga er niet van wakker liggen ;)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster

TomMe schreef:Een sterke titel prikkelt de nieuwsgierigheid van de mens.
Wat je wel vergeet is dat zoekmachines userbase ook indexeren. Nieuwe klanten die ervaringen zoeken over edpnet, krijgen dan ook meteen die titel te zien, waardoor ze misschien minder geneigd zijn om over te stappen. Edpnet kan zelfs gerechtelijke stappen tegen jou ondernemen wegens deze verklaringen. Maar daar heb je allemaal niet aan gedacht zeker?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vind het flauw dat je hier op userbase voor je topic een dergelijke titel gaat gebruiken om aandacht te trekken, en dan nog wel voor zo'n onderwerp. Maakt je niet echt geloofwaardig voor volgende topics trouwens ...
ogy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Mr.T schreef:
Wat je wel vergeet is dat zoekmachines userbase ook indexeren. Nieuwe klanten die ervaringen zoeken over edpnet, krijgen dan ook meteen die titel te zien, waardoor ze misschien minder geneigd zijn om over te stappen. Edpnet kan zelfs gerechtelijke stappen tegen jou ondernemen wegens deze verklaringen. Maar daar heb je allemaal niet aan gedacht zeker?
Mee eens.
"AFPERSING" kan inderdaad misleidend zijn.
andy-dsl
Pro Member
Pro Member

ogy schreef:
Mr.T schreef:
Mee eens.
"AFPERSING" kan inderdaad misleidend zijn.
Idd. Weer zo'n topic om maar iets te kunnen schrijven. Als onafhankelijke ISP doet EDPnet heel goed zijn job, misschien wel beter dan een aantal grote broers (of zussen). Ik ken ISPs waar ze dergelijke mails niet sturen maar direct stappen ondernemen. Wees blij dat men naar een oplossing helpt zoeken voor een "eventueel" probleem.
eniac
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

xyrax schreef:Persoonlijk zie ik in dat mailtje niets van "afpersing".

Dit is gewoon een reminder mail naar de klant toe dat er nachttarief bestaat, wat goedkoper uitkomt als je snachts download.
Deze redenering vind ik wat naïef. Een bedrijf kan zich natuurlijk niet veroorloven om botweg te zeggen: "download 's nachts of ge zult wat meemaken", dit is heel beschaafd en zo vriendelijk mogelijk verwoord maar de achterliggende boodschap is geen informatieve mail over nachtsurfen, eerder een vraag tot beperken van downloads overdag.

Persoonlijk zou ik er ook niet zo mee opgezet zijn. Ik doe mijn downloads overdag, als ik thuis ben en mijn PC open staat. Ik heb geen zin om elke nacht een PC te laten draaien die een paar honderd watt trekt.

edit: maar inderdaad, afpersing gaat vrij ver.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Braindamage schreef:
Ik vind het flauw dat je hier op userbase voor je topic een dergelijke titel gaat gebruiken om aandacht te trekken, en dan nog wel voor zo'n onderwerp. Maakt je niet echt geloofwaardig voor volgende topics trouwens ...

Waar blijft dan de vrijheid van meninsguiting? Of moet alles wijken voor de edpnet positivo's die hun isp beschermen? Dan kan ik enkel zeggen "hoogmoed komt voor de val".

Ik kan enkel vaststellen dat er wat meer berichten verschijnen op dit forum omtrent problemen die EDPnet ondervind. Ze verkopen dan ook een heel sterk geprijsd product die hoe dan ook de downl onder ons aantrekt.

Ik zou mij niet echt heel veel zorgen gaan maken om die mail (als je geen voorgeschiedenis hebt natuurijk), het is enkel maar een eerste teken dat men zich zorgen maakt over de capaciteit van hun netwerk. Al bij al kan je het nog heel positief gaan zien dat men zo'n mail rondstuurt. Een positieve manier van communicatie naar de klant toe.

Ik hoop oprecht voor iedereen dat ze niet ten onder zullen gaan van hun eigen succes verhaal. Dat ze een heel goed uitgekiemd marketing en business plan op tafel liggen hebben. Want hun aanbod is op zich om duimen en vingers van af te likken (op papier tot op heden). Ik zou graag nog eens de snelheidstesten van hen zien voorbijkomen? Zijn die er al trouwens? Of is het nog enkele maandjes wachten?
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”