Ik heb reeds Tele2 Allin sinds de lancering, op de begin periode na, werkte alles perfect. Maar sinds 3 dagen kan de modem (716wl) de connectie niet staande houden.
Het DSL signaal valt om de 2 minuten weg en surfen of bellen (steeds tuut tuut tuut) zit er dus niet meer in. Heel zeldzaam lukt het me een internet pagina te laden (niet uit cache), maar dit is daan ook héééééééél zeldzaam.
Volgens de tele2 helpdesk is mijn lijn verslechterd en zit ik op meer dan 4 km van de centrale.
Nu ben ik niet zo zeker of dit zo is als ik dit forum na ga. dit haalde ik uit de Speedtouch 716wl:
DSL connection
Code: Selecteer alles
Uptime : 0:0:24
Modulation : G.992. Annex A
Bandwidth (Upload/Download) [kbps] : 384/4.096
Output power (Upload/Download) [dBm] : 11,5 / 19,5
Line Attenuation (Upload/Download) [dB] : 19,0 / 38,5 <--
SN Margin (Upload/Download) [dB] : 20,0 / 8,0 <--
Vendor ID (Local/Remote) : TMMB / ALCB
Loss of frames (Local/Remote) : 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote) : 0 / 0
Loss of power (Local/Remote) : 0 / 0
Loss of link (Remote) : 0
Error seconds (Local/Remote) : 48.270 / 0
FEC errors (Upload/Download) : 0 / 0
CRC errors (Upload/Download) : 0 / 490
HEC errors (Upload/Download) : 0 /369
Internet (ik veronderstel dat dit ppp is )
Code: Selecteer alles
Uptime : 0:5:13
Type : PPPoA
All Your Base schreef:Verklaring van de termen:
noise margin: ruismarge, moet minimum 6dB zijn om te kunnen synchroniseren, anders gaat de lijn aan lagere bitrate proberen te synchroniseren tot er een bitrate is gevonden waar de noise margin > 6 dB is (tot 32 kbps)
line attenuation: lijnverzwakking, recht evenredig met de afstand tot de centrale, hoe lager hoe beter. foute installatie van splitters, probleem in de bekabeling enz zal de verzwakking verhogen. mag maximaal 60 dB zijn. als vuistregeltje geldt trouwens (wanneer er geen probleem met bekabeling is):
< 1 km van centrale : 10 dB
1 - 2 km : 20 dB
2 - 3 km: 30 dB
3 - 4 km: 40 dB
4 - 5 km: 50 dB
5 - 6 km: 60 dB
Output power: het vermogen dat over de lijn gestuurd wordt.
Zowel noise margin als line attenuation lijkt me in orde of zie ik iets over het hoofd?
Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?