BelgacomTV schakelt over op MPEG-4

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BelgacomTV maakt begin volgend jaar gebruik van MPEG-4-technologie om televisiebeelden bij kijkers te krijgen. De aanschaf van een nieuwe setupbox is hierbij niet nodig. Met deze aanpassing vermindert Belgacom de benodigde bandbreedte aanzienlijk. Gezinnen met minstens twee televisies krijgen veel makkelijker toegang tot iDTV.


Bron: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=61529&mxp=109
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dat zal voor de belgagacom klanten als muziek in de oren klinken !
Een voorruit gang zeker want nu zijn er veell teveel problemen door gebrek aan degelijke hardware en mogelijk.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ah tiens ik dacht dat tot nu de MPEG-4 decoding het moeilijkste stuk was aan de settop-box kant. Gebruiken ze dan H.264?
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Code: Selecteer alles

De aanschaf van een nieuwe setupbox is hierbij niet nodig


hmm, dus geen nieuwe box nodig. Dus ze kunnen al mpeg4.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

de decoder kan H.264 aan, dus ik vermoed wel dat ze dit gaan doen. Is alleen iets zwaarder voor de decoder op zich niet ingewikkelder...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

Is logisch dat uwen decoder mpg4 zou ondersteunen he ...
Zou nogal een stomme zet zijn geweest anders van BGC, eerst massa's decoders gaan leveren, en die binnen het jaar allemaal vervangen omdat ze nietmeer voldoen.

Software was alleen nog niet op punt voor mpg4 dachtek. Goed nieuws dus voor alle mensen die steen en been klagen dat hun internetsnelheid zo enorm hard zakt bij tv-kijken :)
hoy69
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 mei 2006, 11:12

nieuwe decoders met hdmi interface komen er ook aan. worden momenteel mee getest met mpeg4 en hdtv ..

the future is bright, but not orange 8)
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Vraag me alleen af welke kwaliteit je kan garanderen tegen zo'n lage bitrate van +- 5 à 6 Mbit ?

Een DVD heeft een bitrate van 11Mbit (weleenswaar MPEGII, maar toch ...)

Ik vind het toch allemaal zo spectaculair niet. Gewoon wachten op HDTV, dan heb je pas een meerwaarde!
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

H.264 geeft een betere compressie dan wat er via MPEG2 mogelijk is dus die kwaliteit zal wel meevallen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Ik vind het toch allemaal zo spectaculair niet. Gewoon wachten op HDTV, dan heb je pas een meerwaarde!


HDTV is pas spectaculair en heeft een meerwaarde, al de rest is rommel
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

brooklyn schreef:HDTV is pas spectaculair en heeft een meerwaarde, al de rest is rommel


Tussen Digitale -en analoge tv zit nog altijd een hemelsbreed verschil, zelf op niet-hdtv-resoluties. Digitale tv op zo'n manier in elke post afschieten toont van weinig inzicht.
En trouwens voor hdtv mainstream wordt kan je nog enkele jaren wachten hier in vlaanderen.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Zouden we dan met een set-up box,.. lees decoder,... kunnen opnemen van 1 kanaal en kijken naar een ander kanaal :???:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

spacekiek schreef:
Een DVD heeft een bitrate van 11Mbit (weleenswaar MPEGII, maar toch ...)


Bwa eerder tussen 5 en 8 vermoed ik (hangt wat af van de duur).
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

rapweg schreef:Tussen Digitale -en analoge tv zit nog altijd een hemelsbreed verschil, zelf op niet-hdtv-resoluties.


I tend to disagree on that one. als uw analoog signaal goed is, dan is er geen verschil te merken tussen de beide, uiteindelijk wordt dat analoog signaal in de belgacom/telenet centrale omgezet naar digitaal en naar u thuis gestuurd. Het bronbestand/uitzending blijft hetzelfde, dus als ge een goed analoog signaal hebt is er geen verschil tussen de 2.

pas wanneer ze digitaal HDTV gaan doorsturen ga je verschil ook echt zien. op dit moment ziet al die SDTV er rampzalig uit op LCD/Plasma, ofdat het nu digitaal of analoog is. Dien upscaling is "doenbaar" at best, maar als ge der een recente flatscreen CRT naastzet ga je pas opmerken hoe slecht dien SDTV der wel uitziet op zo'n flatscreen.

Pas wanneer je een HDTV source bestand (720p x264 encoded material) afspeelt op je Plasma/LCD ga je pas echt zien hoe zuiver het zou moeten zijn
-- [M] --
hoy69
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 mei 2006, 11:12

op een gewone CRT breedbeeld tv van 100hz zie ik nogaltijd duidelijk verschil tussen digitaal mpeg2 vanaf sateliet en gewone kabel.
je merkt het maar als je het gewoon bent om sateliet te kijken en dan effe bij iemand thuis op de kabel naar een programma te kijken

maar inderdeed, op highdef tv's is SDTV soms niet om aan te zien
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jmke schreef:als uw analoog signaal goed is, dan is er geen verschil te merken tussen de beide


Maar dat is pure utopie... na de vele kilometers en versterking van het signaal vanuit het kopstation is het analoog signaal heel wat minder in kwaliteit dan toen het vertrok.

jmke schreef:dus als ge een goed analoog signaal hebt is er geen verschil tussen de 2.


Nogmaals, da's pure utopie... als je digitale TV zou hebben moet je na enkele dagen digitaal kijken maar eens terugschakelen naar analoog, je zal het verschil wel werken (en ja, ik heb ook een goed analoog signaal).

jmke schreef:op dit moment ziet al die SDTV er rampzalig uit op LCD/Plasma, ofdat het nu digitaal of analoog is.


Nogmaals... het is een enorm verschil ! (al kunnen we inderdaad alléén maar dromen van HDTV).
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

De transformatie van analoog naar digitaal gebeurt volgens mij maar 1 maal,.. gelijk iemand al eerder zei,... aan de bron dus.
Als het analoog signaal daar dus niet deugd,... tja,.. dan mag je nog digitaal kijken :roll:

.... maar voor de rest blijft het digitaal en ondanks dat het misschien nog hier en daar een versterking krijgt,..... het zal in vgl. met een puur analoog signaal véél minder of zelfs helemaal geen last hebben van ruis en anderen brol dat door al die versterkingen mee op het signaal je TV bereikt.

Ook ik heb een héél goed analoog signaal en ja,.. ik zie het verschil ook héél goed t.o.v. een digitaal BTV signaal.
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

ik zie geen verschil tussen HQ kabel & Digitale TV, maarja... zit dan ook dicht bij de bron ;)
-- [M] --
Anthony
Plus Member
Plus Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 nov 2005, 14:46

Wat een nonsens. Zelfs het analoge beeld van de Interkabelgroep (van alle kabelaars toch diegene met de beste beeldkwaliteit) benadert het digitale beeld van eenders welke aanbieder nog niet.

HDTV is uiteraard nog een stap verder, maar het verschil tussen analoog en digitaal beeld is al héél duidelijk.
witte!
Pro Member
Pro Member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:10

Anthony schreef:Wat een nonsens. Zelfs het analoge beeld van de Interkabelgroep (van alle kabelaars toch diegene met de beste beeldkwaliteit) benadert het digitale beeld van eenders welke aanbieder nog niet.

HDTV is uiteraard nog een stap verder, maar het verschil tussen analoog en digitaal beeld is al héél duidelijk.


Ik heb TV-Vlaanderen sinds april dit jaar.
Ik moet zeggen eigenlijk moet ge toch al goed kijken hoor.
Digitale TV benadert zeker niet de kwaliteit van een gewone DVD.
Als ik mijn TV-Vlaanderen kaart omwissel naar mijn CanaalDigitaal.nl kaart dan zie ik HEEL VEEL verschil.

Ik vind digitale tv op dit moment in België uiterst zwak.
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

Anthony schreef:Wat een nonsens. Zelfs het analoge beeld van de Interkabelgroep (van alle kabelaars toch diegene met de beste beeldkwaliteit) benadert het digitale beeld van eenders welke aanbieder nog niet. .


:?

als ik moet spellen, zeg je het maar. ik. zie. het. verschil. n*i*e*t tussen HQ kabel (dicht bij bron) en digitale TV; sterker nog, bij digitale TV zie ik artifacts van video compressie (ala LQ DIVX)...
-- [M] --
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Moraal van het verhaal.
Een goed analoog signaal is beter dan een slecht digitaal.
Waarom dan naar digitaal->omdat analoog veel te veel plaats inneemt.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

in de centrales bedoel je?
-- [M] --
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alfadude schreef:Waarom dan naar digitaal->omdat analoog veel te veel plaats inneemt.


En de extra controle op de kijker, en vooral de daaraan verbonden extra inkomsten.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
alfadude schreef:Waarom dan naar digitaal->omdat analoog veel te veel plaats inneemt.


En de extra controle op de kijker, en vooral de daaraan verbonden extra inkomsten.

En een eenvoudige invoering van betaaltelevisie.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Limburg schreef:
r2504 schreef:
alfadude schreef:Waarom dan naar digitaal->omdat analoog veel te veel plaats inneemt.


En de extra controle op de kijker, en vooral de daaraan verbonden extra inkomsten.

En een eenvoudige invoering van betaaltelevisie.

Klopt allemaal.
Ze doen dit dus om (meer) geld te verdienen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
hoy69
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 mei 2006, 11:12

met die logica waren we nogaltijd naar VHS casetten aant kijken.
dvd 's zijn ook maar ingevoerd om meer geld te verdienen :roll:
jmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:23
Locatie: Nijvel
Contacteer:

DVD bieden dan ook meerwaarde tov VHS

huidige Digitale TV.. niet echt tov HQ Kabel :)

Digitale HDTV... dan pas is er een merkbaar verschil
-- [M] --
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Anthony schreef:Wat een nonsens. Zelfs het analoge beeld van de Interkabelgroep (van alle kabelaars toch diegene met de beste beeldkwaliteit) benadert het digitale beeld van eenders welke aanbieder nog niet.


Het meeste verlies zal er toch in de binnenbekabeling van het huis zijn. Hoeveel mensen zijn er niet die die met goedkope, brico coax-kabels en connectors hun signaal aan de video hangen en dan doorlussen naar de tv... Natuurlijk zijn die mensen ook niet hard geïntresseerd in beeldkwaliteit, als het maar goed is het al goed ;)
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Anthony
Plus Member
Plus Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 nov 2005, 14:46

alfadude schreef:
Limburg schreef:
r2504 schreef:
alfadude schreef:Waarom dan naar digitaal->omdat analoog veel te veel plaats inneemt.


En de extra controle op de kijker, en vooral de daaraan verbonden extra inkomsten.

En een eenvoudige invoering van betaaltelevisie.

Klopt allemaal.
Ze doen dit dus om (meer) geld te verdienen.

Logisch. Het zijn dan ook bedrijven.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Xplod schreef:Zouden we dan met een set-up box,.. lees decoder,... kunnen opnemen van 1 kanaal en kijken naar een ander kanaal :???:


... als ze naar MPEG-4 overschakelen ....

Iemand :roll:
Duvel4ever
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2006, 10:59
Locatie: Hasselt

brooklyn schreef:
Ik vind het toch allemaal zo spectaculair niet. Gewoon wachten op HDTV, dan heb je pas een meerwaarde!


HDTV is pas spectaculair en heeft een meerwaarde, al de rest is rommel


Wel met de 5 a 6 Mbit/sec begin je toch al aardig in de mogelijkheden van HDTV te geraken. Het laatste wat ik gelezen heb over de VC-1 codec van MS is dat ze er HD-DVD films mee kunnen comprimeren in een 10Mbit stream. Dan spreken we toch al over minstens 1080i (p weet ik niet zeker).

Ik zou zeggen geef de technologie (zowel infrastructuur als content) nog een jaartje of 2 en het moet zeker mogelijk zijn... En hoe sneller mensen nu op de iDTV kar springen, hoe vlugger het zal gaan denk ik

(mijn eerste post)
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”