Deze dingen kan je best 'ns testen:
Als het ADSL signaal wegvalt heeft het meestal met volgende dingen te maken:
* Binnenhuisinstallatie:
- verschillende telefooncontactdozen waar niet overal een splitter op zit
- defecte splitter
- te lange telefoondraad (5m of meer is echt niet aan te raden)
- statische electriciteit dicht bij de kabels (tel kabel dicht bij speakers, elektriciteitskabels etc...)
Test: alle apparaten van de lijn halen en de modem in het eerste telefooncontactdoos aansluiten met een gewone stekker (geen splitter) en de bijgeleverde kabel.
Controleren of deze synct en gesynct blijft.
Als je dit al eest doet kan je (bijna) uitsluiten dat het probleem in je eigen huis zit.
* Telefoonleiding tot bij je thuis:
- als ze over dezelfde "hoofdader" een betaaltelefoon laten lopen kan dit bv voor storing zorgen
- statische electriciteit e.d. kunnen hier ook voor zorgen.
- Oude telefoonlijn van begin vorige eeuw...
* Belgacom Centrals (LEX) / verdeelpunt (LDC)
- DSLAM (soort ADSL router) kaart die stuk is
- slecht contact
- verkeerd ADSL profiel
- bij geen sync: verkeerde poort, verkeerd profiel, verkeerde VPI, VCI settings....
Zo, dit zijn zoal de dingen die mis kunnen lopen.
Neem nu bijvoorbeeld je binneninstallatie.
Je hebt wel overal splitters gestoken, maar wat voor kabel gebruik je tussen je contactdozen?
Is het zo van die platte kabel, of is het van die grijze ronde kabel (twisted pair)?
Die platte kabel kan voor heel wat storing zorgen.
Daarmee gewoon overal alle apparaten van de lijn (ook geen splitters), en aan het eerste contact je modem (evt zelfs de weerstandjes (meestal een klein bruin blokje) verwijderen uit de contactdozen)