Het onzichtbaar maken van voorwerpen en zelfs van mensen was tientallen jaren lang een thema voor sciencefiction-boeken en films. Maar de Sunday Times onthult dat dit als gevolg van recente wetenschappelijke ontwikkeling binnenkort realiteit kan worden.
Onderzoeken van de manier waarop licht functioneert hebben namelijk geleid tot de blauwdruk voor een nieuwe 'beschermende laag' die zaken onzichtbaar kan maken. We wisten al dat de meeste materialen de fotons (de basis van licht) in zich opnemen en ze omzetten in warmte. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom zonlicht warm aanvoelt op onze huid. Nu zijn wetenschappers bezig met het ontwikkelen van een materiaal dat die fotons 'vastpakt' zonder ze op te nemen of door te laten, zoals glas doet, en afleidt 'als water dat rond een stok stroomt'.
Volgens een van die vorsers, de aan het Londense Imperial College verbonden fysica Sir John Fitzpatrick, kunnen die materialen hetzelfde resultaat kunnen opleveren als de 'onzichtbare mantel' die we kennen uit de Harry Potterfilms - al voegt hij daar snel aan toe dat zijn ontdekking voorlopig vooral kan dienen voor objecten zoals het verbergen van militaire uitrusting als tanks of zelfs oorlogsschepen. 'Onze bedekkingslaag maakt elk voorwerp waarop het is aangebracht inderdaad onzichtbaar'. Maar op de onzichtbare man waarover H.G. Wells een beroemd (en verfilmd) boek schreef, is het nog wat langer wachten.
Bron: GVA.be van 28 mei 2006
De onzichtbare man is op komst
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Zoals ik het begrijp gaat het licht rond het object, waardoor je volgens mij de objecten van achter het "onzichtbare" object ziet (eventueel met een beetje vervorming).wem schreef:krijgen we dan zwart te zien op die voorwerpen (geen licht dat weerkaatst wordt), of heb ik het niet goed begrepen?
Ik stel er mij iets bij voor dat "redelijk" onzichtbaar zal zijn, maar waar vanaf dichte afstand waarschijnlijk altijd een waas op zit.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Het sleutelwoord is "afleiden", het leidt namelijk zoals water licht af. Dus wat je kan verwachten is dat een object gaat uitzien als erg helder glas dat niet reflecteert. Dus vervormingen ga je kunnen waarnemen en er zal zowiezo een beperking zijn. als je bv. één zijde van het "onzichtbaar te maken voorwerp" tegen een ondoorzichtig onderwerp houdt zodat er geen licht langs kan, dan zal het grootste deel van die "cloaking" teniet gedaan worden.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
- CiBi
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
LOLkhsw schreef:Dan smeren wij dat spul toch gewoon op onze nummerplaatDeej_1977 schreef:Oei oei straks gaat de overheid dat goedje nog op de flitspalen smeren.
STARBUCKS : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
beetje zoals predator..ZMD schreef:Zoals ik het begrijp gaat het licht rond het object, waardoor je volgens mij de objecten van achter het "onzichtbare" object ziet (eventueel met een beetje vervorming).wem schreef:krijgen we dan zwart te zien op die voorwerpen (geen licht dat weerkaatst wordt), of heb ik het niet goed begrepen?
Dan hebben onze politiekers nog veel werk voor de boeg... Sorry, PDF formaatkhsw schreef:Dan smeren wij dat spul toch gewoon op onze nummerplaatDeej_1977 schreef:Oei oei straks gaat de overheid dat goedje nog op de flitspalen smeren.
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hopelijk kunnen zij tegen een mop?
PS: Zie ook erratum in de topic-start Sir John Fitzpatrick, linkje geplaatst.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik denk dat je het moet zien als in die Bond film met de onzichtbare Aston Martin. De titel ontsnapt me maar het is die met de satelliet die in Noord Korea heel dat mijnenveld opblaast. En vooral die waar Halle Berry zo fantastisch uit het water komt (met een ferm knipoog naar Ursula Andres)wem schreef:krijgen we dan zwart te zien op die voorwerpen (geen licht dat weerkaatst wordt), of heb ik het niet goed begrepen?
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Deej_1977 schreef: Ik denk dat je het moet zien als in die Bond film met de onzichtbare Aston Martin. De titel ontsnapt me maar het is die met de satelliet die in Noord Korea heel dat mijnenveld opblaast. En vooral die waar Halle Berry zo fantastisch uit het water komt (met een ferm knipoog naar Ursula Andres).
tomorrow never dies
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- OpThaCop
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 13 keer
foutfrisco schreef:Deej_1977 schreef: Ik denk dat je het moet zien als in die Bond film met de onzichtbare Aston Martin. De titel ontsnapt me maar het is die met de satelliet die in Noord Korea heel dat mijnenveld opblaast. En vooral die waar Halle Berry zo fantastisch uit het water komt (met een ferm knipoog naar Ursula Andres).
tomorrow never dies
Die Another Day
http://www.imdb.com/title/tt0246460/
Tomorrow dies Another day?OpThaCop schreef:foutfrisco schreef:Deej_1977 schreef: Ik denk dat je het moet zien als in die Bond film met de onzichtbare Aston Martin. De titel ontsnapt me maar het is die met de satelliet die in Noord Korea heel dat mijnenveld opblaast. En vooral die waar Halle Berry zo fantastisch uit het water komt (met een ferm knipoog naar Ursula Andres).
tomorrow never dies
Die Another Day
http://www.imdb.com/title/tt0246460/
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)