Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

philippe_d schreef: 28 feb 2024, 13:20 Op het ONT etiket staan een aantal cijfers en barcodes
  • P/N= FE49xxx
  • SN= ALCLFxxx (12 tekens)
  • Lower MAC ID= 04:B6:BE:xx:xx:xx
  • S/N= M082235ALUxxx (18 tekens)
Is hiermee iets aan te vangen?

Op de HACK GPON site kan je blijkbaar met het GPON S/N (ALSLFxxx) een paswoord genereren.
Maar wat kan ik hiermee aanvangen?

Het enige wat ik eigenlijk zoek, is welke gegevens de Fritz!Box 5590 (Fritz!SPS GPON) nodig heeft om geprovisioneerd te geraken :-)
.
IMG_20240226_180121.jpg
met deze SNr : ALCLFxxx worden de ONT's geprovisioned in een proximus programma.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Klopt, provisionering gebeurt op basis van serienummer maar vanaf 1 november moet Proximus ook andere ONT's toelaten.
Vandaag laat Proximus uitsluitend Nokia-serienummers beginnend met "ALCL" toe op het glasvezelnetwerk.
Dus de vraag is nog steeds hoe Proximus serienummers beginnend met "AVMG", "HWTC" of "ZRMT" gaat provisioneren.
technieker
ISP Staff
ISP Staff

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn ? AVMG", "HWTC" en "ZRMT" toelaten in hun database ?
(simpel gezegd :))
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ja vanzelfsprekend, maar ik bedoel natuurlijk de procedure tussen de klant met een eigen ONT en Proximus.

De klant wil bijvoorbeeld misschien op zondagmiddag een nieuwe, eigen ONT kunnen aansluiten die binnen de vijf minuten online komt.
technieker
ISP Staff
ISP Staff

Dan zou dit via MyProximus moeten kunnen.
Backpedal1
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoe kom ik te weten welke XGS-PON moduels er geschikt zijn voor de connectie met de fiber contactdoos/fiberklaar netwerk en met welke sfp+ slots die XGS-PON modules compatibel zijn? Waar zit het verschil in die verschillende XGS-PON modules?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je moet de specificaties die jouw provider publiceert lezen. Fiberklaar is geen provider en zet geen lichtsignalen op jouw fiberaansluiting. Je kan ook vertrouwen op een fabrikant die verzekert dat hun SFP+ module compatibel is.
Het Broadband Forum publiceert een lijst met gecertificeerde apparaten: https://www.broadband-forum.org/testing ... tification
De gecertificeerde XGS-PON-apparaten zijn 100% zeker geschikt, andere apparaten kunnen ook perfect werken, maar dat is op eigen risico.

In die lijst kan je de CIG XG-99S vinden. De FS XGS-ONU-25-20NI is daar een "rebranded" versie van.
Een goedkopere optie is de Zaram ZXOS11NPI, dit is de ODM-versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. In België gebruikt Proximus zelf ook Nokia-apparatuur, dus de compabiliteit is verzekerd.

De grote onbekende vandaag is de procedure om zo'n SFP+ module te activeren op het netwerk van je provider, dit zou op basis van het serienummer gebeuren. Maar er zou ook een check gebeuren op de hardware- en softwareversie.
Deze gegevens zou je moeten doorgeven aan je provider, maar het lijkt erop dat de providers vandaag nog geen aanmeldingsprocedure voor eigen apparatuur gepubliceerd hebben. De deadline is 1 november.
Je kan wel vragen aan de klantendienst van je provider om je SFP+ module aan de hand van het serienummer te activeren, maar ze zijn pas verplicht om op die vraag in te gaan vanaf 1 november.

Met de zoekwoorden "XGS-PON ONU SFP+" vind je in principe geschikte apparaten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

raf1 schreef: 25 okt 2024, 10:59 Je kan wel vragen aan de klantendienst van je provider om je SFP+ module aan de hand van het serienummer te activeren, maar ze zijn pas verplicht om op die vraag in te gaan vanaf 1 november
Ik probeerde eergisteren via de kantendienst mijn Fritz!Box 5590 Fiber (met een FRITZ!SFP XGS-PON module) te laten activeren, maar tevergeefs.
Proximus stuurde mij hiervoor een technieker (en beloofde dat dit een gratis interventie zou zijn).
Technieker was hier al 's anderendaags, begreep heel goed waar ik het over had.

Hij had ook zijn laptop bij, waarmee hij bij klanten hun Proximus fibermodem moet activeren.
Hij moest dus eigenlijk gewoon in dat zelfde scherm het modem-ID van de Fritz!Box ingeven (AVMG 1234 5678) in de plaats van de Nokia (ALCL xxxx yyyy).
Maar na telefonische rugspraak met zijn teamleider mocht hij dat niet :-(

Wachten dus tot 1 november :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Zelfde met fastfiber, gaan 5/11 ook nog proximus technieker sturen om hun eigen ont te installeren.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: 02 okt 2024, 23:52 Waarom zou je wachten? Ik zou asap fiber bestellen en niet wachten tot 1 november.
Het zal wellicht toch enkele weken duren voor je een afspraak krijgt?
Goedemiddag,

Na een.voormiddagje sukkelen toch maar is komen horen hier.
Gisteren heeft men de ont komen plaatsen en is de internetbox+ men data aan het verwerken.
Ben aan het proberen de fritzbox 5590 achter de internetbox+ als extra poort te gebruiken. De switch die ik had was maar 100mbits dus zou de gigabit poorten als tussenoplossing willen gebruiken tot er een nieuwe switch is.
Dacht dat ik enkel een UTP cat 6 tussen de internetbox+ en de fritzbox moest zetten maar dat werkt niet.
Uitgang op de internetbox+ is de 10gbit poort en op de fritzbox gebruik ik de Wanpoort als ingang.

Ook al eens geprobeerd om de Fritz als router in te stellen via bridge mode op de internetbox maar ook dat is niet gelukt. Blijf de foutmelding krijgen dat er geen internet is op de fritzbox. Via Proximus+ app het macadres ingegeven dat ik in het menu van de Fritz heb gevonden.

Iemand die me met een paar simpele stappen op weg kan zetten. De posts die ik via Google en userbase vind lukken me niet 😬🙈

Toegevoegd na 8 minuten 23 seconden:
Iets te nel geweest precies. De bridge mode werkt nu plots wel. Nog even testen of beide poorten nu gebruikt kunnen worden, dan is men grootste probleempje al opgelost
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

malinwa001 schreef: 26 okt 2024, 13:25 Nog even testen of beide poorten nu gebruikt kunnen worden
Wat bedoel je met beide poorten?
  • Op de Internet Box heb je 4 LAN poorten, waarvan je één hebt gebruikt voor de Fritz!Box (LAN1/BRIDGE), je hebt dus nog 3 poorten vrij.
  • Op de Fritz!Box 5590 Fiber, heb je naast de WAN poort nog 4 LAN poorten, je hebt hier dus nog 4 poorten vrij.
Let wel dat de toestellen aangesloten op de Internet Box in een ander subnet gaan zitten dan de toestellen aangesloten op de Fritz!Box (en via 2 verschillende publieke IPv4 adressen) ....

PS
Als je straks de Fibermodem zal omschakelen naar Fiber, wordt de WAN poort omgezet naar "LAN5". Vergeet dus niet de UTP kabel tussen Internet Box en Fritz!Box te verwijderen ...
Dan heb je 5 poorten beschikbaar op de Fritz!Box, waarvan één 2.500 MBit/s (WAN/LAN5).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Beide poorten bedoelde ik poorten op beide modems, dit werkt perfect.
Nu wifi van proximus afzetten en die van de fritzbox gebruiken. (Update naar 8.0 is ook afgerond)

momenteel zijn deze poorten in gebruik :

- proximusbox+ :
LAN 1/BRIDGE : Fritzbox 5590
LAN 2 : Proximus TV
LAN 3 : Hue Bridge

- Fritzbox 5590
LAN 1 : Diskstation
LAN 2 : Diskstation
LAN 3 : Shield
LAN 4 : PC

Met 5 poorten zou ik zelf geen switch meer nodig hebben, PC kan dan via Wifi.
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Reactie van moderator op proximus forum.

Er zal altijd eerst onze apparatuur geinstalleerd worden en daarna kan je je eigen toestellen in gebruik nemen.

Er zal een webportaal zijn waar je je toestellen op kunt registreren en de nodige gegevens kunt terugvinden.
Alan_S
Starter
Starter

raf1 schreef: 25 okt 2024, 10:59 De grote onbekende vandaag is de procedure om zo'n SFP+ module te activeren op het netwerk van je provider, dit zou op basis van het serienummer gebeuren. Maar er zou ook een check gebeuren op de hardware- en softwareversie.
Deze gegevens zou je moeten doorgeven aan je provider, maar het lijkt erop dat de providers vandaag nog geen aanmeldingsprocedure voor eigen apparatuur gepubliceerd hebben. De deadline is 1 november.
Hallo,

Ik stel me voor dat er op 01/11/2024 een nieuw dialoogvenster zal zijn om je apparatuur te kiezen. Van daaruit wordt een boomstructuur geopend om elk item van de gevraagde gegevens te selecteren, zoals de UTAC, de S/N van de apparatuur en de firmwareversie. En tot slot het serienummer van de SFP+ module. Pas dan zou de lijn eindelijk worden geïnitialiseerd en geactiveerd.

Ik weet niet hoe het eruit zal zien, maar het zou een vrij standaard interface moeten zijn. :-o
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Is er een topic bij Telenet en andere providers over ervaringen? Topic ala: "Eigen modem ervaringen Telenet"
Best mee starten van volgende vrijdag of nu.

Ik heb nu nog een CV7160 modem, dus ok, maar voor het geval die stuk gaat.
Of wanneer Fiberklaar hier in de gemeente eindelijk mij een werkende fiber verbinding kan geven (farce).
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Hier komt er pas een "eigen modem" binnen als ik de fiber rechtstreeks in m'n eigen UDM pro kan steken... al de rest lijkt me gewoon zinloos.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

Mobile Vikings heeft ook wat info gepost:
https://support.mobilevikings.be/hc/nl/ ... rnet-thuis

```
Let op: om je eigen ONT succesvol te installeren, moeten wij deze eerst registreren. Neem contact op met onze helpdesk om dit registratieproces te voltooien voordat je verder gaat met de installatie.
```

Gewoon via de helpdesk ... :)
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

raf1 schreef: 25 okt 2024, 10:59 Je moet de specificaties die jouw provider publiceert lezen. Fiberklaar is geen provider en zet geen lichtsignalen op jouw fiberaansluiting. Je kan ook vertrouwen op een fabrikant die verzekert dat hun SFP+ module compatibel is.
Het Broadband Forum publiceert een lijst met gecertificeerde apparaten: https://www.broadband-forum.org/testing ... tification
De gecertificeerde XGS-PON-apparaten zijn 100% zeker geschikt, andere apparaten kunnen ook perfect werken, maar dat is op eigen risico.

In die lijst kan je de CIG XG-99S vinden. De FS XGS-ONU-25-20NI is daar een "rebranded" versie van.
Een goedkopere optie is de Zaram ZXOS11NPI, dit is de ODM-versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. In België gebruikt Proximus zelf ook Nokia-apparatuur, dus de compabiliteit is verzekerd.

De grote onbekende vandaag is de procedure om zo'n SFP+ module te activeren op het netwerk van je provider, dit zou op basis van het serienummer gebeuren. Maar er zou ook een check gebeuren op de hardware- en softwareversie.
Je kan wel vragen aan de klantendienst van je provider om je SFP+ module aan de hand van het serienummer te activeren, maar ze zijn pas verplicht om op die vraag in te gaan vanaf 1 november.

Met de zoekwoorden "XGS-PON ONU SFP+" vind je in principe geschikte apparaten.
philippe_d schreef: 25 okt 2024, 13:09
raf1 schreef: 25 okt 2024, 10:59 Je kan wel vragen aan de klantendienst van je provider om je SFP+ module aan de hand van het serienummer te activeren, maar ze zijn pas verplicht om op die vraag in te gaan vanaf 1 november
Ik probeerde eergisteren via de kantendienst mijn Fritz!Box 5590 Fiber (met een FRITZ!SFP XGS-PON module) te laten activeren, maar tevergeefs.
Proximus stuurde mij hiervoor een technieker (en beloofde dat dit een gratis interventie zou zijn).
Technieker was hier al 's anderendaags, begreep heel goed waar ik het over had.

Hij had ook zijn laptop bij, waarmee hij bij klanten hun Proximus fibermodem moet activeren.
Hij moest dus eigenlijk gewoon in dat zelfde scherm het modem-ID van de Fritz!Box ingeven (AVMG 1234 5678) in de plaats van de Nokia (ALCL xxxx yyyy).
Maar na telefonische rugspraak met zijn teamleider mocht hij dat niet :-(

Wachten dus tot 1 november :-(
Veel gequote, sorry...

Als ik het goed voorheb, en bij deze een woord van waarschuwing, zijn de door Raf1 aangehaalde modules van het type met MAC ingebouwd (media access control)
Eenvoudig gesteld zit de modem-functionaliteit in de SFP+ module ingebouwd. Deze zijn langer, hebben koelvinnen.
Uit Philippe zijn verhaal over de fiber-fritz zit het MAC-gedeelte in de Fritz en zijn de SFP's zuivere omzetting van het licht naar een elektrisch signaal.
Als je het prijsverschil tussen de FS-modules met en zonder MAC ziet (x3) lijkt mijn vermoeden gestaafd.
Voorlopig denk ik dat de Zaram de betere keuze is. Heel het tweakers - delta fiber - verhaal he...
monnolo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo, ik denk erover om een FritzBox ​​5590 XGS-PON te nemen. Maar aangezien de XGS-PON een SC/UPC-connector heeft en de Proximus-terminal een SC/APC-connector zou moeten hebben, neem ik dan terecht aan dat een kabel als deze nodig is voor de juiste verbinding tussen de router en de glasvezelterminal? https://www.amazon.de/-/en/Elfcam%C2%AE ... 160&sr=8-5
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Alan_S
Starter
Starter

Precies, je hebt een SC/APC-connector nodig aan de Proximus ONTP-kant.
En een SC/UPC-connector op de Fritz!SFP XGS-PON modemodule.
dupondje schreef: 29 okt 2024, 14:45 Mobile Vikings heeft ook wat info gepost:
https://support.mobilevikings.be/hc/nl/ ... rnet-thuis

```
Let op: om je eigen ONT succesvol te installeren, moeten wij deze eerst registreren. Neem contact op met onze helpdesk om dit registratieproces te voltooien voordat je verder gaat met de installatie.
```

Gewoon via de helpdesk ... :)
:banana: :-D :lol: :beerchug:
Laatst gewijzigd door Alan_S 29 okt 2024, 22:33, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

monnolo schreef: 29 okt 2024, 20:46 Hallo, ik denk erover om een FritzBox ​​5590 XGS-PON te nemen. Maar aangezien de XGS-PON een SC/UPC-connector heeft en de Proximus-terminal een SC/APC-connector zou moeten hebben, neem ik dan terecht aan dat een kabel als deze nodig is voor de juiste verbinding tussen de router en de glasvezelterminal?
Waarom een nieuwe kabel kopen? De bestaande glasvezelkabel die de Proximus ONT verbindt met het aansluitpunt (ONTP) past toch perfect in de Fritz!SPS XGS-PON module?

sorry verkeerde info (zie verder)
Laatst gewijzigd door philippe_d 30 okt 2024, 22:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Volgens de website van AVM heeft de XGS-PON module een SC/UPC stekker (blauw, recht gepolijst)
De ONTP van PX heeft een SC/APC stekker (groen, gepolijst onder een hoek)

uitlegske...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Aan de kant van de ONT zit toch een SC/UPC?
Je kan dus het kabeltje die nu tussen de ONTP (aansluitpunt) en de ONT (fibermodem) zit, toch gebruiken op de Fritz!SPS XGS-PON module?

Gewoon uit de ONT trekken (die je niet meer nodig hebt) en op de Fritz! steken??

sorry, verkeerde info (zie verder)
Laatst gewijzigd door philippe_d 30 okt 2024, 22:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet over welk type Proximus ONT je het hebt, maar groene glasvezelconnectors zijn toch SC/APC?

SC/UPC zijn steeds blauwe connectors.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Beginnersvraagje, maar ik wil zeker zijn. Als ik een fiberaansluiting zou willen gebruiken i.c.m. een router waarin geen SFP+-modules past, kan ik dan een voor de ISP geschikte en bij de ISP geregistreerde SFP+-module in principe in om het even welke media converter steken, en deze vervolgens verbinden met de router?

Anders gesteld: aan de FTU valt toch niets te veranderen, en de routers qua routers werken allemaal, dus is de compatibiliteit van de SFP+-module het enige waar ik op moet letten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

raf1 schreef: 30 okt 2024, 20:20 Ik weet niet over welk type Proximus ONT je het hebt, maar groene glasvezelconnectors zijn toch SC/APC?

SC/UPC zijn steeds blauwe connectors.
Sorry, mijn excuses, ik heb het verkeerd voor.
Die groene stekker uit de ONT paste perfect op mijn XGS-PON module (en de F!Box zag "licht"), daarmee dacht ik (blijkbaar verkeerdelijk) dat het OK was :-(
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Geen verontschuldigingen, men had dat fysiek anders moeten maken zodat het niet zou passen. Fiberconnectoren zijn een rommeltje...

Ik ga nog heel even op dezelfde nagel kloppen. Om te proberen verhinderen dat userbasers de verkeerde modules zouden kopen.
Kan je me, zie enkele posts terug, bevestigen dat het modem-id bij een fiber-Fritz in de "bak" zit en niet in de SFP+ ?
M.a.w. staat het "AVMG 1234 5678" op een sticker op de bak of op de module?
Als we hier met z'n allen elkaar gaan helpen met eigen modems lijkt me het nuttig enkele do's en don'ts op te lijsten in een toekomstige sticky?
Wirehead
Starter
Starter
Bedankt: 10 keer

Het lijkt live te zijn bij Proximus:
own_modem.jpeg
Gewoon via MyProximus
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Al verder geklikt? Wat moet je exact meegeven?
Laatst gewijzigd door on4bam 31 okt 2024, 17:00, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

serial.png
Laatst gewijzigd door on4bam 31 okt 2024, 16:59, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Als dat een andere pagina betreft dan die van DSL, hoor ik dat graag, dan plak ik die erbij in het Px topic.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

serialchiller schreef: 31 okt 2024, 07:53 Kan je me, zie enkele posts terug, bevestigen dat het modem-id bij een fiber-Fritz in de "bak" zit en niet in de SFP+ ?
M.a.w. staat het "AVMG 1234 5678" op een sticker op de bak of op de module?
Het zit in de Box, niet in de module ...

Toegevoegd na 16 minuten 2 seconden:
Wirehead schreef: 31 okt 2024, 15:38 Het lijkt live te zijn bij Proximus:
Inderdaad :banana:
Proces is héél eenvoudig:
  • Op My Proximus > Internet > Instellingen is er een optie bijgekomen: Installeer je eigen apparatuur (gevanceerde gebruikers)
  • Dan kom je op een pagina waar je huidige ONT staat (met modem-ID ALCL wwww xxxx). Hier kan je de modem-ID van je eigen Fiber modem invoeren (voorbeeld AVMG yyyy zzzz) voor mijn Fritz!Box 5590 Fiber.
  • Na enkele minuten valt je internet uit
  • In de Fritz!Box Internet > Toegangsgegevens gewoon switchen van “Proximus Fiber via WAN” naar “Proximus Fiber”. Na enkele seconden men je terug online
Screenshots:
Schermafbeelding 2024-10-31 182730.png
Schermafbeelding 2024-10-31 182148.png
Schermafbeelding 2024-10-31 183654.png
-
PS
  • Voor VDSL2 klanten is de whitelist afgeschaft.
  • Gebruikers die nog op PPPoE zitten (vb B-box3) kunnen via My Proximus hun lijn omzetten naar "
  • Single VLAN"
  • Fritz!Boxen met OS 8.0 (of de BETA 07.90) ondersteunen single VLAN, en Proximus TV (routed mode)
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

@philippe_d Zou je eens een speedtest over kabel kunnen doen om te zien of je effectief die snelheden haalt? Ik heb gemerkt dat er altijd wel een verschil is tussen wat de lijn belooft en effectief presteert. Ik heb ook gemerkt dat vergeleken met mijn 7590AX over WAN via PX ONT vs de internet box , vooral over wifi, de internet box altijd wel de beloofde snelheid haalt (1 gbit down & 500 mbit up) en 7590 AX altijd tussen 300-800 schommelt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gnomezor schreef: 31 okt 2024, 19:43 Zou je eens een speedtest over kabel kunnen doen om te zien of je effectief die snelheden haalt?
Ik heb Proxumus Fiber Esstential, 50/4 :wink:
Alan_S
Starter
Starter

philippe_d schreef: 31 okt 2024, 19:01 Inderdaad :banana:
Proces is héél eenvoudig:

Op My Proximus > Internet > Instellingen is er een optie bijgekomen: Installeer je eigen apparatuur (gevanceerde gebruikers)
Dan kom je op een pagina waar je huidige ONT staat (met modem-ID ALCL wwww xxxx). Hier kan je de modem-ID van je eigen Fiber modem invoeren (voorbeeld AVMG yyyy zzzz) voor mijn Fritz!Box 5590 Fiber.
Na enkele minuten valt je internet uit
In de Fritz!Box Internet > Toegangsgegevens gewoon switchen van “Proximus Fiber via WAN” naar “Proximus Fiber”. Na enkele seconden men je terug online
Laten we wachten tot morgen, maar ik vraag me af of het zo gemakkelijk zal zijn met Edpnet via Mijn Edpnet. Ik denk dat je net als Mobile Viking via hun support moet gaan. :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bij EDPNet is mij een en ander nog niet duidelijk
  • er is nog geen proces gepubliceerd
  • er zijn wel specificaties gepubliceerd, maar dat is gewoon een copy/paste van de Proximus specs met EDPNet hoofding: https://support.edpnet.be/hc/nl-nl/arti ... -gebruiken
  • deze (Proximus) specs gaan dus uit van DHCP op VLAN 20 (single vlan)
  • maar .. EDPnet is PPPoE op VLAN 10
Wordt de lijn dan overget?
Tenzij een en andere verloopt via my EDPNET ??
Alan_S
Starter
Starter

Hello Philippe,

Hartelijk dank!
Ik heb een regelmatige EDPnet-gebruiker op het bel-com forum om meer informatie gevraagd.

https://www.bel-com.be/viewtopic.php?p=160179#p160179
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

@Joachim kan misschien helpen
SUNWfrk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Heb dit op MyProximus getest met een FS.com XGS-ONU-25-20NI.
Na het ingeven van het Serienummer (niet het serienummer van op de module, maar het account dat je van je FS rep krijgt)

het account dat je krijgt om in te loggen op de ONT is gelijk aan de output van:

Code: Selecteer alles

#ONT/system/misc> eqsn get
eqsn: GPON1234567a
10 seconden na het activeren van mijn modem via MyProximus gaat de Proximus ONT al offline. Ik steek dan de XGS-ONU-25-20NI op de plaats waar mijn RJ45 SFP+ zat die naar de Proximus ONT ging en sluit de fiber aan. WAN is dus nog steeds tagged op VLAN20.

De link komt op, maar hoe lang ik ook wacht, internet lukt niet.
For great justice, take off every Zigg!

Provider: Proximus Maxi Fiber (2500/1000 mbps down/up).
ONT/Router: FS.com XGS-ONU-25-20NI / Ubiquiti UDM-SE
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”